6 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM Dün Geceki ve Bu Sabahki XElaberler Japonya ile Çin arasında yeni müzakereler başlıyor Çinin Japon tekliflerini kabul etmiyeceği tahmin edilmektedir Şanghay 5 — Revter ajansının mu- habiri bildiriyor: Çin - Japon ihtilâfı gerginliğini mu- hafaza ediyor. Maamafih yeni bir ha- dise yoktur. Cephelerde sükün hüküm sürmektedir. Japon sefiri, Çin hükümetile müza- kerede bulunmak üzere Nankine git mek için talimat almıştır. Çin hükü- metinin, Şimal! Çinde eski vaziyet iade ve bu memleketin tamamiyeti muhafaza edilmek şartile müzakereye girişmeği kabul edeceği anlaşılmak- tadır. Japonya, Pekin ile Tiyençin arasın- daki mıntakanın askerlikten tecridi ni ve Mançukuo hükümetinin Çin ta- rafından tanınmasını istemektedir. Çinin bu teklifi reddedeceği ve müza- kerenin baslamadan kesileceği tahmin ediliyor. Aralarında Kwangsi eyaleti kuman- dani general Paichunghsi ile Shan- tung eyaleti kumandanı general Lan- fuchu, Kanton havalisi kumandanı general Yuhanmu ve Hunan kuman- dani general Hochion bulunan Çin 85- keri liderleri, Şimali Çindeki vaziyet hakkında noktai nazar teatisinde bu- Tunmak ve müşterek bir mukavemet plânı tanzim etmek üzere Nankine gelmişlerdir. Çin parlâmentosu toplanıyor Şanghay 5 (A.A.) — Tatil halinde bulunan Çin parlâmentosu, şimdiki | vaziyetin istilzam etmekte olduğu ka- nunları tedkik ve kabul etmek üzere 6 ağustosta fevkalâde olarak toplan- mağa davet edilmiştir. Japon tebliği Tokyo 5 (A.A.) — Tebliğ: 4 ağustos günü, askeri harekât sahasında vazi- yette değişiklik olmamıştır. 3 ağustosta Japon tayyareleri, Nan- Ademi müdahale komitesi bugün toplanamıyacak İçtimaın teehhürü Sovyet sefirinin talimat almama- sından ileri geliyor Londra 6 (Akşam) — Bugün top- Yanacak olan ademi müdahale tâli ko- mitesi, son dakikada içtimsını tehir kow'a doğru ilerilemekte olan 84 ün- cü Çin fırkasını bombardıman etmiş- ler ve bu fırkayı ağır zaylata uğra'- mışlardir. 3 ağustostanberi Nankowda Çinliler Japon kolenisine pirinç ve tuz satmak- tan imtina etmektedirler. Merkezi or- duların bir buçuk fırkası, imtiyazlı Japon mınatakasını ihata etmiştir. Bu yüzden Nankowda vaziyet veha- met kesbetmiştir. Çinde Japon düşmanlığı Tiyençin 5 (A-A.) — Resmi salâhi- yeti faiz bir takım Japon ricali, Çinde Japon aleyhtarlığının artmakta oldu- ğunu beyan etmektedirler. Tangkou- dan gelen binlerce Çinli, muhasama- tan Şantung eyaletine sirayet etme- sinden korktuklarından dolayı cenuba doğru kaçmaktadırlar. Japon zayiatı yekünu 'Tokyo 5 (A.A) — Domei ajansın. dan: Bahriye Nezareti, Japonyanın zayıatı yekünunun 3 ağustosta 364 ki- şiye baliğ olmuş olduğunu bildirmek» tedir. Harbiye Nezaretine gelen haberlere göre, Nanyuanda 2,500 Çinli maktul düşmüştür. Tokyo 5 (A.A.) — Şimali Çin mese- lesinde Japonyanın ihtiy: ol. duğu masraf yekünu 57 milyon yen tahmin edilmektedir. Bunun ekserisi bütçenin munzam tahsisatı ile kapatı- lacaktır. Sovyet - Çin anlaşması tekzib ediliyor Moskova 5 (A.A.) — Havas ajansı bil- Giriyor: Sovyet ve Çin membaları, general Blucherin mareşal Çankay- şekle askeri ve ticari bir anlaşma ak- dine memur edildiği hakkındaki şayi- anın hiçbir esası olmadığını bildir. mektedir, Atinadaki büyük şenlikler Metaksas kabinesinin yıldönümü parlak surette kutlandı Atina 5 (ÂA) — Afina ajansı bil diriyor: 4 ağustos gününün dün kut- lanan ilk yıldönümünün en bariz ve en göze çarpan vasfını, bütün proğ- etmiştir. Bu tehire sebep, Sovyet se- firi B. Malskinin beklediği talimatı henüz almadığını beyan etmesinden ileri gelmiştir. İngiliz matbualı, Sov- yet Rusyanın general Frankoya mu- harip sıfatını tanımamakta ısrar et- mekle üzerine aldığı mesuliyette ısrar ediyorlar, Japon imparatorunun kardeşi Nazi kongresinde bulunacak Berlin 5 (A.A.) — Japon imparato- runun kardeşi prens Chichibu; Na- zilerin Nuremberg kongresinde hazır bulunacaktır, Adliye Vekili İstanbula geliyor İzmir 5 (Telefonla) — Gölcükte is- tirahatle bulunan Adliye Vekili B. Şükrü Saracoğlu bugün Tiredeki or- ta okulun temel atma merasiminde hazır bulunduktan sonra İzmire gel- miştir. Buradan İstanbula gidecektir, Üzüm piyasası 19 ağustosta açılacak İzmir 5 (Telefonla) — Üzüm ve incir ihracatçıları Üzüm kurumunda top- andılar, Piyasanın 19 ağustosta açıl masını ve 23 ağustosta ilk parti üzü- mün ihracını kararlaştırdılar, İstanbula İzmirden üzüm geliyor İzmir 5 (Telefonla) — Üzüm kuru- mu Avrupa ambalâjile İstanbula da yaşüzüm sevkine başlamıştır. Bugün vaprile 1500 kutu yaşüzüm ilmiştir, İnönü ramın halk tarafından tertip edilmiş olması teşkil eylemektedir. En ufak eve kadar bütün binalar, zengin bir su- rette bayraklarla donatılmıştı, Gece- leyin de bütün binalar elektrik ziyası ile tenvir olunmuştur. Hükümet reisi B. Metaksas, alkışlar arasında, Kipseli mahallesinin halk Pazarının küşad resmini yapmış, «yeni İonla» varoşunun stadyom n ilk temel taşını koymuş ve Belediye- nin yeni sarayını da açmıştır. Dün bütün kiliselerde, 4 ağuslos gereline, büyük âyinler yapılmıştır. Atina stadyomunu halk daha öğleden itibaren doldurmağa başlamıştır. kaç saat sonra oturulacak bir tek yer kalmamış ve koca stadyomu 300,000 kişi tahmin edilen muazzam bir halk kütlesi işgal eylemiştir. Saat 18 de 'B. Metaksasın vürudu, dinmiyen al- kışlarla karşılanmıştır. Yapılan geçid resmi ve oyunlar, şimdiye kadar de- gil, yalnız yabancıların hâttâ bizzat Elenlerin dahi görmediği derecede mükemmel olmustur. Yunanistanın bütün şehirlerinde ve bütün köylerinde de dün ayni tarz- da mühim tezahürler yapılmıştır . Gece sabaha kadar şehirlerde bü- Vün lokantalarda ve kır kahvelerinde dansedilmiş ve mili şarkılar söylen- miştir. İnhisar şaraplık üzüm alıyor İzmir 5 (Telefonla) — İnhisar ida- resi Bornova bağlarından 700 bin kilo Misket üzümü salın alarak şarap imal ü i Bostanlar Terkos suyile sulanmıyan- lar kapatılacaklar Bostanların lâğım sularile sulanma- sındaki sıhhi mahzuru gören Beledi- ye, yeni kuyu açılmadan, sebze yetişti- rip satılmasını yasak etmiş, hattâ ge- çen sene sirf lâğım sularile sulanan birçok bostanların mahsullerini imha ettirmişti, Fakat bostanlarda açılan kuyu su- larının da şüpheli olduğu görülmüş- tür. Bunun üzerine halkın temiz ve emniyetle sebze ve meyva yemesi için her bostanın behemehai Terkos suyu yile sulanmıyan bostanlar 15 ağus- tostan sonra Belediye tarafından ka- patılacak ve mahsulleri imha edile- cektir. Belediyenin, halkın sıhhatini koru- mak için aldığı bu tedbir yerindedir, Ancak şunu da yazmaktan kendimizi alamıyoruz ki bostanların sarfedecek» leri Suyun miktarı, evlerde istihlâk edilen sudan her halde çok fazladır. Günde yüzlerce metre mikâbı su sar- fetmek mecburiyetinde kalan bostan- lar hakkında Belediye Sular idaresi- nin Azami tenzilâtlı tarifeyi tatbik etmesi lâzımdır, Bu bir ticaret işi de- ğ, halkın sıhhatini koruma işi, bele- diyeciliğin en tabii vazifelerinden bi- ridir. Tifo azalıyor Son 24 saat içinde 5 vaka görüldü Resmi makamlardan her gün aldı- gimız rakkamlar, artık tifonumtama- mile azalmağa yüz tultuğunu, pek kısa bir zaman sonra şehrin bu kor- kunç hastalıktan tamamile kurtula- cağını göstermektedir. Nitekim son 24 saat içinde beş tifo vakası tesbit edilmiştir. Tifonun azalmasına rağmen halk, aşı olmakta devam ediyor. Dün de 8252 kişi birinci ve 4488 kişi de ikinci tifo aşısı yaptırmıştır. Iskân dosyaları Nihayet bir ay içinde tasnif edilecekler Ankara 5 (Akşam) — Eski müba- dil, muhacir ve harikzede işlerine ait dosyaların müteferrik yerlerde bira- kılarak tasnif edilmemiş olması dola- yisile bu dosyaları bulmakta güçlük çekildiği, iş sahipleri tarafından is- kân umum müdürlüğüne yapılan şi- Kâyetlerden anlaşılmaktadır. Hattâ eski dosyaları bulmak işini kendisine bir ihtisas işi telâkki eden bazı memurların bunu varlıkları için bir alet edindikleri ve iskân müdürle- rinin de bu yüzden bu memurlara ar» 71 iftikar ettikleri umum müdürlük- çe ayrıca tesbit edilmiştir. İskân umum müdürlüğü bundan bahsile vilâyetlere gönderdiği bir ta- mimde, vilâyet dahilinde iskân teşki- lâtı bulunan her kazada mevcut bilü- mum dosyaların, iskân idarelerine tevdiinden sonra en çok bir ay içinde tasnif edilmesini istemiştir. Pariste bir nimayış 250 borsa memuru Maliye nezaretini işgal etmişler Paris 6 (Akşam) — Paris banka- sından 250 memur maaşlarına yapı- lan tevkifatı protesto etmek için dün maliye nezaretinde bir nümayiş yap- mışlardır. Nümayişçiler, nazırın odası yanında yerleştiklerinden polis müda- helede bulunmağa mecbur kalmıştır, Nümayişçiler, nazırdan heyetlerini kabul edeceği vaadini kopardıktan sonra nezareti tahliye etmişlerdir. 75 numaralı vapurun inşasi bitiyor Şirketi Hayriyenin Hasköy fabrika- sında inşa etmekte olduğu 76 numa- ralı vapurun İnşası bitmek üzeredir, Yeni vapurun 1 eylülden itibaren sefe- re çıkarılacağı tahmin ediliyor. almasına karar verilmiştir. Terkos su- | Irak Filistinin parçalam masını protesto etti Siyonist kongresi de Ingilizlerin buldukları hal şekline aleyhtar Cenevre 5 (A.A.) — Irak, Cenevre'- k heyeti vasıtasile Mil- yeti umumi kâtipliğine bir nota göndererek Filistinin taksimini protesto etmiştir, Irak hükümetine göre bu taksim, Filistine karşı bir ada- letsizliktir ve bu haksızlığı vahim en- dişelere kapılmaksızın kabul etmeğe imkân yoktur. Protestonamede, İngiliz komisyonu tarafından ileri sürülen tekliflerin dai- mi bir hal sureli olmadığı beyan edil- mektedir, Böylece bir suretihal ümi- di, Filistinin tamamen müstakil ta- nınmasına ve orada Yahudilerin bir âkalliyet vaziyetini kat'i olarak kabul etmelerine bağlıdır. Irak hükümeti, netice olarak, ka bir suretihal için cemiyete mütemmim bir nota vermek niyetinde olduğunu beyan etmektedir. Notada Irakın Filistin nezdinde oynadığı muslihane rol ve anlara yardım vadetmek suretile gi- rişmiş olduğu mesuliyetler hatırlatıl- maktadır, Siyonistler de aleyhtar Zurih 5 (A.A.) — Sionistler kongre- si, riyasetine B. Ussisehkin'i seçmiştir, Slonist fırkası reisi B, Weizman, bir nutuk irad ederek 1936 senesinde Ya- | hudiler aleyhinde yapılmış olan hare- ll Avusturyanın istiklâli Buna muhalif surette çalışan cemiyetler feshediliyorlar Viyana 5 (A.A.) — Hükümet, nas- yonalistler tarafından Avusturyanın istiklâline münafi nümayişlere karşı şiddetli tenkil tedbirleri almaktadır. Şimali Avusturyada Deutscher Tyrnes- bund namı altında faaliyette bulunan jimnastik cemiyetleri feshedilmiştir. Bu cemiyetlerin emvali müsadere edil- miştir. Bu cemiyetler, geçenlerde Avustur- ya Almanları eski mubariplerinin Wels'de yaptıkları merasim esnasın- da oraya âzasından bir takımını gö- dermiş ve bunlar da orada bir takım gürültülü nümayişlerle bu merasimi ihlâl etmişlerdir. Yakında eyaletlerde- ki bir takim musiki cemiyetlerinin de feshedilmesi beklenilmektedir. B. Hitlerin kitabı Avusturya- da satılabilece Viyana 5 (A.A.) — Geçenlerde Avus- turya ve Almanya matbuat mümessil- leri arasında hasıl olan bir İtilâf mu- cibince B. Hitlerin «Mücahedem» ün- vanı altındaki eserinin satılması yasa- ğının kaldırılması tekarrür etmişti, Bu karar, bugün fiiliyat sahasına girmiş- j tir. Bu itilâfname alikâmı “mucibince nezaket dairesinde yapılacak ideolojik münakaşalar caiz olduğundan bazı Avusturya gazetelerinin «Mücahedems- deki tez üzerine münakaşalar yürüte- cekleri tahmin edilmektedir. Fransa-Japonya Iki hükümet arasındaki hadise halledildi Paris 5 (A.A) — Japon sefareti, hükümetinden aldığı malümata atfen $ ağustosta Tiençinde Fransızlarla Japonlar arasında çıkan müessif hâdi- senin her iki tarafı tatmin edecek surette halledilmiş olduğunu bildir- mektedir. Fransız ve Japon garnizonları ara- sında ötedenberi mevcud olan anane- vi dostluk münasebetleri, bu hâdise yüzünden hiçbir veçhile haleldar ol- NK, , Arapları | | ketleri, kargaşalıkları ve bunları *€ kil için İngiliz ordusunun hiçbir #$ yapmamış olduğunu hatırlatmış Filistini idare edenleri kararsızl) li İstlerin, Yahudilerin # haceretinin tahdidine muhalif oldü larını ve İngiliz teklifinin şimdiki İ dile müzakere edilemiyeceğini beysf | etmiştir. ' Mumaileyh, netice olarak, her tü Yü müzakereler için iki esaslı şart cud olduğunu söylemi de bir Yahudi milli ocağı tesisi kânı, 2: Filistinde 2,000,000 Yanuğ in yer bulmak imkânı. köngreye icra komitesi bu esaslar dahilinde İngiltere ile 19 zakere icra etmesine mezuniyet ve | bir karar suretinin tevdi edileceği ilâve etmiştir. Bundan a kongre reisi B. sischkin, Y rin İngiliz proj reddedecek ve başka teklifler serdeği! Myecek derecede kuvvetli olduklar! beyan ve şu sözleri ilâve etmi: f «Bizler, bir millet olmak itibarilöi memleketimizde bir takım haklâ malikiz. Eğer mücadele etmemiz i€ ederse mücadele edeceğiz ve galip gö leceğiz. Memleketin yalnız bir kısın” nı ihtiva eden bir Yahudi devleti # i dasıma muarızız» Anadoluda seyahat Polonyalı bir profesörü memleketimize hayranlı dolu bir kitabı Varşova 5 (A.A) — Polonya ajö” 81 bildiriyor: Polonyanın sabık Ank# ra elçiliği ticaret ataşesinin kar Pr. Tbade Vetulani, son zamanlari” «Anadoluda Seyahat» isminde bir K tap neşretmiştir. Varşova Şark enstitüsü tarafmdf” zengin resimlerle süslenmiş olari neşredilen bu kitap, Profesörün TÜ kiye dahilinde üç ay süren seyahal intibalarırı va etmektedir. Prof© sör Vetulani, - bilhassa | İstanbuldğ Ankarada İzmirde ve Erzurum kalmış ve gerek şimendiferle ger otobüslerle bütün “Anadoluyu ge miştir. Muharrir, dahi bir şef idaresi alt” da modem Türkiyede her sahada 8 rülen muazzam kalkınma gayretl& karşısında duyduğu hayranlığa t€” cüman olmaktadır. Sofyada eski bir nazır tevkif edildi Belgrad 5 (A.A) — Sofyadan bd rildiğine göre sabık nazırlardan ve Gi çi fırkası reisi B. Güitchef, Avrupa bilhassa Parise yaptığı seyahatindi evdetinde Sofyada trenden inerki tevkif edilmiştir. Mumsileyhin te kifi esbabı hakkında hükümet gazeiğ” lere hiçbir tebliğ vermemiştir. s Almanya - Finlândiy? Iki hükümet arasında bir anlaşma mı olüyor? Mockova 5 — Sovyet matbuatı, 9 ağustosta 11 Alman tahtelbahirin Finlândiyaya yapacağı ziyaret mün#” sebetile makaleler neşrediyorlar. vestiya gazetesi diyor ki: «Faşizmle alude Almanyanın Ba” tak denizindeki bu nümayişi, FJâNÖ” ya hükümetinin yardımına güveni ğini gösteriyor. Finlândiya hükür” adamları, Almanya ile muaşakala tecdid etmekle Baltık havzasi gi sulhü kuvyellendirmeklen o fera$' etmiş oluyorlar.» j Sovyet gazetelerine göre Aimanliği Finlândiyanın şimalinde balıkçıl müsaâdeleri bâhanesile hava “ e gi cri temin