7 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

7 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

NE Dö A Mevsimin 3 ücü at koşusu Bu hafta yapılacak koşulara | hangi atlar iştirak edecekler? Geçen haftaki at yarışlarından heyecanlı bir enstantane İki haftadanberi yapılmakta olan at yarışlarının üçüncüsü bu hafta pazar günü saat 15,90 da gene Velie- fendi çayırında yapılacaktır. Hafta- nın hemen hemen yegâne spor bare- ketini teşkil edecek olan at yarışları- nın bu hafta büyük bir alâka İle ta- kib-edilmesi beklenmektedir. Bu vesi- le ile bu hafta yapılacak olan beş ko- şu hakkında okuyucularımıza malü- mat vermek İstel Birinci koşu: Üç yaşındaki yerli taylar arasında satış koşusudur. Bu koşuya Atilâ, Nâzım, Merzuka, Sevim, Yılmaz, Ceylân, Duman ve Mesud ol- mak üzi ekiz at iştirak edecektir. Yarışın favorileri Atilâ ile Nâzımdır. Koşunun mesafesi 1400 metredir. İkinci koşu: Saf kan İngiliz atları arasında 2000 metrelik koşudur. Bu koşu beş at iştirak edecektir; Nan- suk, Flördamur, Rastoka, Sarden, | başkan. Yarışın favorileri Nansukla Flördamurdur Ömer Besim istifa etti Bir müddettenberi atletizm moni- törlüğü yapan Galatasaray klübü baş | Ömer Besim bu vazifesinden a ettiğini bir mektupla merkeze bildirmişt Fenerbahçeli Aytan Türk oldu Fenerbahçe birinci takımında oyna- makta olan Angelidis vilâyete bir isti- da ile müracaat ederek Ali ismini al- mıştır. Soyadı da Aylan olacaktır, Kumkapı Kadırgagücünün İzmite seyahati Top mecmuasının gayri federe klüp- ler arasında tertip etmiş olduğu kupa maçlarının şampiyonu olan Kadırga takımı İzmit İdmanyurdu tarafından bir maç yapılmak üzere yarınki pazar günü İzmite davet edilmiştir. Üçüncü koşu: Yarım kan İngilizler arasında 1600 metre üzerinde yapıla- caktır, Sekiz atın iştirak ettiği bu ko- şu çifte bahisildir. İştirak eden atlar; Bayburd, Ayhan, Anârebudin, Şehab, Olga, Ceylân, Mahmure, Ülker, Koşunun Favorileri Bayburd, Ay- han ve Andrebudindir. Dördüncü koşu: Yarım kan arap- lar arasında 2700 metrelik Handikap koşusudur. Bu koşuya beş at girecek- tir. Benliyüz, Vura), Ceylân, Ünlü ve Can. Koşunun favorileri Benliyüz, Vural ve Ceylândır. Beşinci koşu: Yerli yarım kan arap- lar arasında yapılacak olan bu son | koşunun mesafesi 1800 metredir. Bu koşuya giren yedi atın isimleri şun- lardır: Vural, Can, Cey ıkuş, Lâme ve Bulut. Y: Vural, Sarıkuş ve Lâmedir. Bu Son yarış ta üçüncü yarış gibi çifte bahisi 7 Admira Sofyada Galatasarayla iki maç yaptıktan sonra dün akşam şehrimizi terkeden Admire takımı Bulgaristana gitmiş- tir. Viyanalılar Sofyada mutabık kal- dıkları takdirde bu hafta Bulgar mil- li takımile bir maç yapacaklardır. Pariste yüzme yarışları Pariste sergi münasebetile tertip edilen beynelmilel yüzme müsabakala- rında Macar ve Alman yüzücüleri ile Danimarka kadın yüzücüleri kazan- mışlardır. Neticeler: Erkekler 100 m. Serbest Csik (M.) 599 100 m. Sırtüstü Şlavh (Al) 198. 200 m. Kurbalama Sitas (Al) 2.459 Kadınlar: 400 m. serbes Hveger (Dan.) 5,232 200 m. kurbalama Şörinsen (Dan.) 3.2.8 100 m. Serbes Şmitç (AL) 110. 100:m. sırtüstü Hveger (Dan.),1.19 Bu hafta yapılacak iki güreş maçı Hüseyin Vandervaldla Mülâyim de Kambel ile yenişinceye kadar güreşecekler Mülâyim ile güreşecek olan İngiliz Kambel Yarınki pazar günü sant on yedide Taksim stadyorunda iki güreş maçı yapılacak, geçen hafta Atinada Lon- dos ile karşılaşmış olan Vandervald Tekirdağlı Hüseyin ile Mülâyim de Kambel ile güreşeceklerdir. Her iki güreşte de sayı hesabile galibiyet yok- tur, İki müsabaka da yenişinceye ka- dar devam edeceği cihetle, müddet ta- yin edilmemiştir. Tekirdağlı Hüseyin, şu teklifi de ileri sürmektedir. — Pazar günü yapılacak maçta, Mü- lâyim Kambeli yenerse Mülâyim ile yenişinceye kadar güreşmeğe hazırım. Şayed Mülâyim yenilirse evvelâ Mülâ- yim İle sonra Kambel ile biribirimizi yeninceye kadar güreşmek isterim.» Bu hafta İngilterede ve Al- manyada büyük atletizm müsabakaları yapıldı Londrada White City stadında 90 bin seyirci önünde Macaristan, Polon- ya, Yunanistan, Avusturya, Fransa ve | İngiltere atletlerinin iştirakile büyük bir atletizm mitingi yapılmıştır. Alı- nan dereceler'pist iylolmadığı için beklendiği kadar verimli olmamıştır. Bu müsabâkalara iştirak eden üç Yu- nan atleti, diskçi Silas, mâniacı Man- tikos ve maratoncu Kiryakidis bu s6- fer hiç derece alamamışlardır. Günün en büyük sürprizi Polonyalı Kuçarski- nin Lanzi, Handiey ve Robinson gibi meşhur yarım mukavemetçileri mağ- lüp ederek İyi bir derece ile 880 yard- lik koşuyu kazanmasıdır. Bu müsaba- kada tesbit edilen teknik neticeler şun: lardır: 100 yarda: Jonson (Amerika) 9.8 220 yarda: Janson (Amerika) 21:7 880 »: Kuçarski (Polonya) 152.8 120 yarda mânia: Finley (İng.) 145 3 mil: Ward (İng) 14.238 Disk: Karpanter (Amerika) 48:90. 440 yarda: Roberts (İng.) 98.3 440 yarda münia: Kovaç (Mac.) 548 Sırık: Prokç (Avusturya) 405. Cirit: Atterval (İsveç) 66.25 Gülle: Berg (İsveç) 1475 Uzun: Tomsalu (Estonya) 725 Yüksek; Conson (Amerika) 192 Bir mil: Vuderson (İngiliz) 4.15 * Londrada bu abakâlar yapılır» ken Berlinde de Fransız atletleri AL manlarla karşılaşımışlardır. Fransizlar- dan yalnız mukavemetçi Gois derece alabilmiştir. Bu müsabakalarda genç Alman atletlerinden 400 metreci Har- bing güzel bir koşile Alman rekoru yapmıştır. Bundan manada uzün at yıcı Long'un dereci eni rekordur: 100 metre: Horonberger (AL) 10.6 400 metre: Harbing (AL) 47.7. (ye- ni rekor). 110 müânia: Wegner (AL) 146 1000 metre: Gois (Fr.) 2.278 Uzun: Tong (AL) 7.90 (yeni rekor). Gülle: Völke (AL) 15.85 Çekiç: Hâyn Aly X6567; SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme iktibas hakkımahfuzdur. | Tefrika No, 929 Vali 15 gün sabrediniz diyerek işi savsaklamağa çalışıyordu (Bir istitrad; Şark ahvaline dair neşriyatta bu- lunan Joseph Denais, 'Trablusgarp kumandanı Recep paşanın ordunun yardımile istibdadı yıkmağı Jön Türklere vadeylediğini La Turgule Nonvelle eserinde yazıyor. Bu kayıd Recep paşanın bu kıyam teşebbüsünde kendisi için de bir rol derühde eylediğini teyid etmektedir. Ancak biz istibdadı yıkmak için Recep paşanın kendisi Trablusgarpte iken Amavutlukta bir kıyam hazırla- mak, yahut Dedeağaca veya İstaninı- la Trablusgarple tedarik edilecek as- ker kuvvetini çıkarmak yolunda bir teşebbtise iştirâk edebileceğine bir türlü innanamıyoruz. Trablusgap Mmenfilerine ve hüri- yelperverlere daima pek müsald dav- ranan Recep paşa olabilir ki hasbi- halde bulunduğu menfilere yahut yar veri Şevket beye istibdadın yıkılma» 8 ancak ordunun elde edilmesile ka- bil olacağı yolunda telkinlerde bu- İunmuş olsun. İsmail Kemal bey İle de bu fikir et- rafında birleşmiş olması ihtimalden zak görünmez. Bize öyle görünüyor ki Şevket bey et ve gayret salkasile, İsmail bey"de kendi hırs ve menfaat- lerine göre bu fikri işletmeğe kalkış- mışlardır; İsşmali Kemal bey kıyam ve ihtilâl işlerinde tecrübesi geçmemiş ve tatlı bir hürriyet hayaline kapılmış olan Sabahaddin bey ile etrafındaki- leri kendi maksat ve menfaatlerinde Alet olarak kullanmağı tasavvur et- miş ve kısmen muvaffak olmuştur; bu ihtilâlciler kendilerine alt tertiba- ta ileriletip fliliyata girişilmeğe nöbet gelince tutulmak istenilen yolun çık- maz olduğunu takdir eden Recep pa- şa bu hayale iştirak eylemeği reddey- lemiştir, Bay Reşid Sadi ve Fazlı bu nokta- da genç türklük tarihini biraz daha tenvir etmeği muvafık bulmazlar mı? Bu kıyam teşebbüsündeki muvaf- İ fakıyetsizlikten sonra bir sene geçti, Serhafiye Ahmed Celâleddin paşa İştanbuldan firar ile Parise gelmişti. Mabeyinci Arif bey, yaver Ahmed Şevket ve kardeşi Rıza paşalar, Abmed Celâleddin paşanın akrabasından doktor Nihad Reşad bey, Diran Kelek- yan efendi, doktor Kerim Sebati, dok- tor Bahaeddin Şakir beyler hep Pa- riste toplanmışlardı. Doktor Behaâed- din Şakir, Ahmed Rıza ve Sabahad- din beylerle ayrı ayrı görüşerek Jön "Türklerce yeniden elbirliğile bir canlı- lık gösterilmesi lüzumuna iki tarafı iknâa uğraşıyordu. Ahmed Celâleddin paşa vefat eden hareminin bıraktığı servetle Pariste pek muhteşem bir hayat sürüyor, kendisini Jön 'Türkle- rin hamisi göstererek Abdülhamidi tahttan indirmek için teşebbüslerde bulunacağını etrafa işae ediyordu. Nihayet Jön Türkler arasında birleş- mek için mühim bir teşebbüs yapıldı. Bir içtima aktolundu. Bu içtimada Sabahaddin, Ahmed Rıza, Sami paşa zade Sezayi, doktor Baha Şakir, dok- tor Nâzım, doktor Sabri, Fazlı, Murad ümeşrutiyette mebusan relsi Halil beyin kardeşi) Ali Haydar Mitat, Hü- seyin Tosun beyler de hazır bulundu- lar, İçtimada bundan sonra takib olu- nacak proğramın tertibi Sabahaddin beye teklif ve tevdi olundu. Sabahaddin bey Mözürüs beyle teş- riki mesai ederek ve Mözürüs beyin yazdığı fransızca muhtırayı esas itti- haz eyliyerek kendisinin (teşebbüsü şahsi ve ademi merkeziyet) prensipi- ne göre bir proğram tanzim etti. An- cak bu program Jön Türkler arasın- da arzu edilen ittihadı temin etmedik- ten başka ihtilâfı şiddetlendirdi. Hüseyin Tosun bey Trablusgarpta uğranılan muvaffakıyetsizlikten son- ra hariçte durmaktan ve neşriyat yapmaktan bir netice çıkmıyacağını ileri sürerek kendisine yol harçlığı ve- rildiği takdirde memleket dahiline gi- rebileceğini Sabahaddin beye bildir- müş, oda bunu temin etmiş olmasile ; Hüseyin Tosun bey Kafkasya tarikile Erzuruma girmiş, orada Serdar zate Sıtkı beyle beraber çalışmağa başla” mıştı, Sabahaddin bey partisi namına İs mirde Necdet ve Faiz, İstanbulda Sat- vet Lütfi, Trabzonda Sancak beyi za“ de Mehmet beyler de faaliyet göste- riyorlardı. İttihad ve Terakki men- supları Milat paşa kanunu esasisinin ahkâmını kendilerine kati bir prog- ram diye kabul etmişlerdi. Fakat babasının eserinin en şiddet M müdafii olan Ali Haydar Mitat bey Ahmed Rıza beyle geçinemediği için 8 mart 1907 tarihinde İttihad ve Te- râkki komitesinden çekildiğini gaze- telerle ilân etti ve bütün Osmanlı un- surlarını istibdada karşı harekete da- vet yolunda meşrettiği bir beyanna- meyi dahilde bir çok yerlerde tevzi et- tirdi Ru kedonyada unsur tilâfları irken, mubteli? atlere mensup komitelerle çarpış ken memleketin diğer taraflarında da halkın hoşnuds mütenevvi se- bep ve vesilelerle tezahür ediyordu. Ahrarın neşriyatı Anadolu içlerine ka- dar yayıldıkça tesirini gösteriyordu Kastamonuda, Erzurumda hükü- metin müslebidane muamelelerine ü, al şeklinde hareketler ması halkta artık bir uyanık» zusule gelmekte olduğuna delâlet Abdülhamid idaresince taşraya nef- yedilen suçsuz ve günahsızların ade- di seneler geçtikçe artıyordu. Anado- Juda hududa yakın vilâyetlerde hafi- yelik nisbetle hafifti; halk buralarda diğer vilâyetlerden daha serbestçe zulümden şikâyet edebiliyordu. Sürgünler merkezi hükümetin fe- nalıklarını ve sarayın ika eylediği fa- cilaları bu uzak yerlerde anlata, anla- ta halkı hükümetten bir kat daha s0- ğutmakta idiler. Rusyanın tazyiki, ceberutu en ziyâ- de Erzurumda hissolunuyor ve tesl- lümleri, endişeleri artıyordu. 'Hudud askerlerinin perişanlığı, hü- zlığı gözlere çarpıyor- memurların aylarca maaş alar atı, geçinme sıkıntıla- rı hoşnudsuzluğu Katmerleştiriyordul. Vilâyet varidatının büyük bir kıs- mani İstanbul çekiyordu; bu irsalâta himmeti valiye nişan kazandırıyordu. Diğer taraftan hastanede ölen bir nelerin techiz ve tekfin masarifi yar hut hastalara süt parası için valiye müracaat edilse; — Bir mecidiye bir ngeferden hayır- lıdır! Cevabi alınıyordu! Müracaat eden memur da kovuluyordu. (1) Müzayi- ka içinde ne yapacağı bilinemiyen ha- zineye yeni varidat araştırılırken şah- si vergi ihdas olunmuş, hayvan rüsu- muna zam yapılmıştı. Bu vergiler yoksul halka artık taşi- namıyacak bir yük olmuştu. 20 şubat 1321 -5 mart 1905 tarihin- de vilâyet makamına on Üç imza İle bir arzuha! verildi ve (devletin kanun- larına İnkıyad mecburi ise de teklif istltaata göredir kaidesine binnen tek- liflerin affı) istenildi. Bir ay (Pasinler) kazası ahalisi de bu yolda bir lâyiha vermişlerdi. Vali Nüzum “paşa arzuhal ile lâyihayı bir- leştirerek mabeyine şu mealde ma» ruzatta bul : «Hariçten iğfalkârane bazı teşvik- ler vaki olmaktadır. Bunlara müte- mayil hazelenin telkinleri neticesi olar rak Pasinler ahalisinden bir kaç ki- şi şahsi vergi ve hayvanat rTüsumunu veremiyeceklerine dair vahi mazerete ler serd ve diğer muti ahaliyi de ken- dilerine iltihak ettirmek için tahrik- lerde bulunuyorlar. İş tevessü etme- den kâfi ve müessir vasıtalara müra- caat ettim. Bu uğurda her fedakârlır ğı da ihtiyar edeceğim.» 2 Mart 1321 Vali paşa halkı teskin maksadile müracaat edenlere: On beş gün sabrediniz. İnşallah verginin affını istihsal eylerim. Gibi sözlerle savsakladı. (Arkası var) Küsvet: Erzurum taritçem