7 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

7 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 AKŞAM Japonlar, sulh teklifleri reddedilirse İngiltere - İtalyan yine askeri harekâta başlıyacaklar (Baş tarafı 1 inci sahifede) Hankowda muharebe başla- mak üzere Şanghay 6 — Hankowda Japonlar- Ya Çinliler arasında muhasamata baş- Janmak ihtimali vardır. Vaziyet endi- | şelidir. İki taraf askerleri, Japon imti yazlı mintakasile topraklarını biribi- rinden ayırarak hudud mıntakası ü- zerinde karşı karşıya harbe hazır bir vaziyette bulunuyorlar. Hankowdaki Japon tbaası himaye edilmelerini is- | tiyorlar, Japon muntakasına, Japon | Yapon teklifleri reddedilecek Nankin 6 — Çang-Kay-Şek, on iki mıntakayı temsil eden askeri rüesa ile görüşmüştür. Mareşal Çan-Kay- Şek'in riyaseti altında bulunan Çin müdafaa komitesi Nankinde hali iç- timada bulunuyor. Japonyanın Çine yapacağı teklifler ne olursa olsun Çi- nin Tiyençinle Pekin mıntakalarının askerlikten tecridine ve Mançuri hü- kümetinin tanınmasına aid Japon tekliflerini reddedeceği katiyetle be- yan edilmektedir. Çin uzun bir harbe hazır- lanıyor Londra 6 — Nankindeki Daily Tel- graf muhabirinin işaratına göre Çin hükümeti, Japonya ile yapacağı mü- zakerelerin netice vermiyeceğinden | korktuğu cihetle, uzun bir harbe ha- zırlanıyor, Sahil şehirleri ve bilhassa Japonların karadan ve havadan hü- cumlarına fevkalâde maruz kalan Yang - Tse tarafları kadınlarla çocuk- lardan tahliye. edilmektedir, Japon ticaret gemilerine vazıyed edildi Londra 6 — Tokyo ile Bombay ara- sında İşlemekte olan Japon gemileri- | ne sevkiyatı askeriye için vazıyed edil- miştir. İ Amerika tayyarecileri Çin | hizmetinde Londra 6 — Amerika hususi tayya- re pilotlarının Çin harp tayyarelerini dare edecekleri rivayeti 'Tokyoda | Merdivenköyünde ölüm hâdisesi (Baş tarafı 1 inci sahifede) İbiş, Ramazanı bir otobüse bindi- rerek Haydarpaşa hastanesine geti- rip yalırmış, hadiseyi de karâkolâ ha- ber vermiştir. Bu esnada Ramazari hastanede ölmüştür, Bu ölüm hadi- sesi üzerine derhal alâkadarlar sor- Euya çekilmişlerdir. İbişin sözlerine mukabil, Ramaza- nın efendisi Müştak ile karısı Hav- va da Ramazanın kendileri tarafın. dan dövülmüş değil, bilâkis öteden- beri aralarında bir alacak verecek | davasi bulunan İbiş tarafindan dö- vülmüş olacağını, buna münzam ola- rak Ramazanın 8 yaşındaki kızları Nurana da tecavüz etmiş olduğunu | ileri sürmüşlerdir. Alâkadar makamat, bu €srarengiz ölüm hadisesini aydınlalmak için tahkikata devam ediyorlar. İleri sü- rülen İki iddiadan hangisinin doğru olduğu henüz katiyetle tespit edil miş değildir. B. Hitlerin kitabından 3 milyon nüsha basıldı Berlin 6 (A.A.) — B. Hitlerin Mayn Kamph ismindeki kitabının basılış Adedi halen üç milyonu bulmuştur. kümlerine göre aşağıda yazılı hususat an “(5 4ss0) smesini hoş görmiyeceğini Istanbul Belediyesinden : 10 Ağustos 937 salı gününden itibaren Karaköy köprüsü üzerinde Sey» rüsefer icabı ve Belediye zabıtası talimatnamesi ile Belediye tenbihi hü- Sayın Halkın ve bütün vesaiti nakliye sahipleri ile Şoförlerin arabacı ve sürücülerin aşağıdaki maddelere riayet etmeleri ilân olunur. 1 — Halk köprü üzerinde yaya kaldırımlardan bir taraftan diğer ta- rafa ancak çivi ile işaret edilen saha dahilinden geçecektir, 2 — Bütün nakil vasıtaları, bu sahaya geldiği vakit buradan yaya ge- çen varsa derhal duracak ve yaya gidenler geçtikten sonra yoluna devam edebilecektir, Bu sebeple nakil vasıtaları | hümmal bir diplomasi faaliyetine se- bebiyet veriyor, Japon tebliği Tokyo 6 (A.A) — Askeri harekât sahasında 5 Ağustosta vaziyette bir İ değişiklik olmamıştır. Japon aleyhtarlığı hareketi artmış ve umumi bir mahiyet alarak bütün Çin'e sirayet etmiştir. Japon tebaası memleketi terketmeğe başlamıştır. 5 Ağustosta Japon kolonisi mensupları Şankiakow «Kalgan>, Tai-Yuen ve 'Tsinan'ı tahliye temişlerdir. 'Tsinan - Kia - Çeu şimendifer hattı üzerinde bulunan Japon kolonileri ile Şatou ve Yu - Nan'da bulunan Japon- lar bu şehirleri terketmişlerdir. Yang - Tse nehrinin Menba cihe- tindeki mıntakalarda ikamet eden Japon. tebaaları evlerini terkederek Şanghay istikametinde kaçmaktadır- lar. Tahliye işleri hemen bitmiş gibi- dir. Alman zabitleri geri çekilecek Berlin 6 Almanya hükümeti, Çinde bulunan Alman âskeri muni- limlerini geri çekmeği düşünüyor. Zi- ra bügünkü ihtilâf uzarsa Alman mu- alimlerinin Çinde bulunuşu, Japon« ya tarafından gayri dostane bir ha- reket telâkki edilecektir. Timesin mühim bir ihtarı Londra 6 (AA) — Çin'deki hadi. selere tahsis ettiği baş makalesini Times gazetesi şu suretle telhis et- mektedir: «İngiltere ve Amerika hükümetle- ri sulh lehinde Tokyo nezdinde ciddi teşebbüslerde bulunmuşlarsa da Tok- yo kavgaya başkalarının. iştirak et- işrab et- miştir. | Japon imparatorluğu eğer son ay- | lar zarfındaki hareketile derpiş et- mekte olduğu cezri siyasetin, mesu- liyet tanımadığından başka birşey ifade edeceğini zannediyorsa yanılı- yor. İnsan, düşmanlarını seçebilir fakat istediği gibi dost bulamaz. Japonya, diğer devletlerin kendi- sine pek fena bir nazarla bakmasını intae edecek bir içe girişmiştir.» Sohbet (Baş tarafı 3 üncü sahifede) Nietzsche de Roskolnikof'un gururu, bütün zalime fikirleri var; fakat onun - her şeye rağmen « insanlığı anlıyan tarafı yok. Dostoyevski'nin başka bir kahra- manı, Karamazo! kerdeşler'deki İvan ile de Nietzsche'nin bir benzer tarafı vardır. Stavrogin de bir dereceye ka- dar Nietzsche'dir Zaten © Dostoyevs- ki'nin - sevmediği demiyeceğim, o her insana karşı bir sevgi duyar - muaha- za ettiği, taklib ettiği bütün şahısla- rında Nietzsche'yi andıran bir taraf vardır. Bugünkü dünya ikiye ayrılmış: Bir tarafta Nletzsehe'ciler, - şiddet taraf- tarları, insan kanı dökmeği hiçe sâ- yanlar; öle tarafta bütün insanlık muhabbeti ile Dostoyevski, ONie tzsche'nin büyüklüğünü inkâr etmi- yorum, ancak Dostoyevski'yi tercih ediyorum. Nietzsehe - özü itibarile « yeni değil- dir: Dercal kadar eskidir. Nurullah Ataç Almanyada bir katolik mecmuası yasak edildi Berlin 5 (A.A.) — Devlet gizli poli- sinin kararile, Sontag Grus Amkran- ken Bek ismindeki haftalık katolik mecmuası Almanyada yasak edilmiş- tir, tatbik edilecektir. bu sahaya gayet ağır gelmelidir. aşması; (Baş tarafı 1 inci sahifede) ile ittifakından vaz geçmesini şart ko- şuyorlar. Fransanın bugünkü siyase- tlne göre böyle bir şeye imkân yok- tur. Bundan dolayı İngiltere ile İtal- ya arasında -şimdilik olsun- geniş bir siyasi birlik anlaşması çok güçtür. İkinci şekle gelince, İngiltere ile İtalyayı ayıran muayyen bir ihtilâflı mesele yoktur. Habeş emrivakiini İn- giltere çoktan kabul etmiştir. Bu emrivakiin tasdiki, bir İngiliz mese- lesi değil, Milletler Cemiyeti mesele- sidir. İspanya hâdisesi ise yalnız İn- giltereyi değil, İngiltere kadar Fran- sa, Almanya ve Rusyayı alâkadar edi- yor, Şu halde Londra ile Roma arasm- daki anlaşma yolu, umumi bir dostluk havasi yaratmaktan, iki devletin biri- birine istikbale alt teminat vermele- rinden ibaret olabilir. Bu dostluk ha- vası, hiç şüphe yok ki, Akdenizde sul- hün kuvvetlenmesine, Avrupada silâh yarışma müncer olan rahatsızlığın azalmasına yardım edecektir. İlk adımda, İspanya harbi -biraz da zora- ki olarak izafe olunan - vahim ve hâd vaziyetini kaybedecek, Habeşistan ik hakının resmen tanınmasına İngil- tere Cenevrede delâlet edecek, buna mukabil İtalya belki Milletler Cemi- yetine dönecek, bu sayede, Avrupanın | garbında sulhü temin edecek olan Lo- kano misakının dört devlet arasında yenileşmesi mümkün olabilecektir. Her halde, yeniden esmeye başlıyan bu hava sulh destlânnı memhun eder, Akdenizde sulhün devamı İle çok yakmdan alâkası glan ve hem İn- giltere, hem İtalya ile hakiki dostluk bağları bulunan Türkiye, bu iki bü- yük Akdeniz devletinin sulh için bir- leşmelerinden en çok 'sevinen devlet- tir. Necmeddin Sadik * Parisin, Ingiliz - Italyan itilâfına karşı vaziyeti (Baş tarafı 1 İnci sahifede) Paris 6 — Cereyan etmekte olan İngiliz - İtalyan müzakerleri hakkın- da Petit Parislen gazetesinin Roma muhabiri, şöyle yazmaktadır: «İtalyan gazeteleri, . İngiliz - İtal yan yaklaşmasının ayni zamanda Fransız - İtalyan yaklaşmasını vü- cude getireceğini iddia etmektedirler. | Halbuki bizzat Duçe bile Fransa ile İtalya arasında halledilecek mühim | meseleler olduğunu söylemiştir, Romadan Matin gezetesine bildiri- Myor: «Sureti umumiyede : göründüğüne güre İngiltere ve İtalya hükümetleri müşterek eserlerinin ıslahını zamana bırakmağa mütemayildirler. Başve- kâletlere bir tevakkuf devresi geçirte- cek olan, nazır ve diplomatların yaz tatilini göçirmeğe gitmeleri gibi un- surlar değildir, Fransanın müstak- bel siyaseti İtalya için malüm değil dir. Bu İse meselenin en mühim kıs- mını teşkil etmektedir. İtalya, Akde- nizin âasayişini temin etmek için sar- fedilen geyretlere Fransanın da işti- rak etmesini arzu etmektedir, İngiliz gazeteleri İtalyaya girecek Roma 6 (A.A) — İngiliz - İtalyan mukarenetinin vücud bulmasına me- dar olmuş olan hareketlere yeni bir hareket daha inzimam etmiştir. Filvaki yarı resmi olarak bildirildi- ğine göre İngiliz gazötelerinin İtal ya krallığı dahiline girmesine yeni- den müsaade edilmesi krarlaştını- mıştır. tasrih edilmiyen bazı İngiliz gazete- lerinin İtalyaya. girmesi memnulyeti devam edecektir. Gaia deye İnhisarlar idaresi memurlarından Hikmet Tekelinin zı ve İstanbul Liman inhisarı mürakibi Cemal Te- kelinin yeğeni DİLEK TEKELİ ile Rodos eşrafından Farabyalı Mehmed İhsanın oğlu Robert Kollej mezunla- rından HALÜK FARABYALI'nın ni- şan merasimi dün Park otel salonla- Findâ İki tarafın akraba ve dostları nin huzurile desld edilmiştir. Genç nişanhlara saadetler dileriz. Maamafih henüz hangileri olduğu ST T Ağustos 1931 Halkın şikâyet ve temennileri Şehzadebaşında gürültü Çocuğum üniversitede okuduğu için Şehzadebaşına taşınmağa mecbur öldüm. Fakat sabahları yapılan gürültüden fena hâlde #inirlerim bozuluyor. En fozala gü- rültü eden çöpçülerdir. Bunlar biraz ya- vaş hareket edemezler mi? H. paşa ne demek? Köprü - Kadıköy iskelesinde Haydarpa- 6 İlk kalkacak vapurun İki saat vardır. Bunların altında Haydarpaşa kelimesi «H. Paşa» ölarâk yazılmıştır. Bunu belki biz ânlariz, fakat o iskele Anadolu'ya girecek her ec- nebinin geçtiği bir yerdir. Bundan bir şey anlamaz. O İsmi açıkça yazmak lâzımdır. Artan Sultanahmed meydanı manzaraları Sultanahmed camisinin kapısı civarım- da altı yed! tane wfek dükkân vardır. Ci- Zerci, költeci, berber ve saireden ibaret olan bu grup hem pis kokularile seyyah- ları rahalsız ediyorlar ve hem de dükkün- elann münasebetsiz kıyafetleri o gü- zel meydana eski Yenicami meydanı manzarasını veriyor, Bu altı dükkânın oradan kaldınlmasi bir çok hususlarda muvafık olacaktır. Keza, Camiin avlusun- da tam seyyahların girdiği kapinin iki tarafıma çöpçülerin uzanarak uyudukları- nı gördüm. Buna da muhakkak mâni 6i- malıdır GET ZEN 7 Ağustos 997 Cumartesi İstanbul — Öğle neşriyatı: 1230: Plâkla Türk musikisi, 12,50: Havadiz, 13406: Muh- telif plâk neşriyatı, 14: BON, Akşam neşriyatı: Saat 18,30 Plâkla dans musikisi. 1930 Konferans: Doktor İbra- him Zati (Müerim çocuklar ve islahhanö- ler). 20 Cemal Kâmil ve arkadaşları tarâ- fından Türk musikisi ve halk şarkıları, 2030 Ömer Kiza tarafından araben söyler. 2046 Belma ve arkadaşları tarafından Türk musiki ve halk şarkıları (Saat ayarı). 21,15 Orkesta. 22,15 Ajans ve borsa ha- berleri ve ertesi günün proğramı, 2230 Plâkla solalar, öpera ve operet parçaları, 23 SON. Eehebi” iştasyonların en müntehap programı Koma (421) seat 2230: Senfonik kon- ser, Belgrad (497) 1945; Ses konseri, Hamburg (332) 20: Örkesira ve koro, | Radyo Pari (1648) 2130; Sen'onik kon- ser, Settens (443) 2215: Wamner konseri, Prankfurt (251) 2215: Bando konseri, Peşte (549) 2040: Keman ve piyano, Vi- yana (507) 2240: Viyolonsel ve piyano, Dakak Varşova (1330) saat 22, Viyana (507) 23,20, Berlin (3560 2330, Lüksemburg (1203) 24: Peşle (549) 0,15, Londra (Ki- sa dalga) 18,30 - 23,06. 8 Ağustes 937 Pazar İstanbul — Öğle neşriyatı: 1230: Plâk- la Türk musikisi, 1250: Havadis, 13: Bey- oğlu Halkevi gösterit kolu tarafından bis temsil, 14: SON. Akşam neşriyatı: 1630: Plâkla dans musikisi, 1930: Konferans: Ordu saylavı Selim Sirri Tarcan (Parisde Envalid sâ- rayı ve yüksek mühendiz mektebi), 20: Müzeyyen ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk sarkılan, 2030: Ömer Rıza tarafından arabca söylev, 20,45: Mu- zaffer ve arkadaşları tarafından Türk mu- #ikisi ve halk şarkıları (Saat ayarı), 21,15: ORKESTRA: 72,15: Ajans ve borsa ha- berleri ve ertesi günün programı, 2230: Plâkla sololar, opera ve operet parçaları, 23: SON. Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Pangallıda Nargileciyan, Tak- sim: Limoneiyan, Beyoğlu: İstiklâl de Dellisida, Tepebaşında Kinyoli, Galata: Hüseyin Hüsnü, Ka- sımpaşa: Müeyyed, Hasköy: Nisim Aseo, Kminünü; o Yemişte Bensasan, Heybeliada : oTamadis, Büyükada: Merkez, Fatih: Hamdi, Karagümrük: Mehmed Arif, Bakırköy: Bili, Sart“ yer: Osman, Tarabya, Yeniköy, Emir- gün ve Rumelihisarındaki eczaneler, Aksaray: Ziya Nuri, Beşiktaş: Büley- man Recep, Kadıköy: Pazaryolum Merkez, Modada Nejad Sezer, “Üs dar: Ömer Kenan, Fener: Defterdar- da Arif, Beyazıd: Yeni Lâleli; Küçük» pâzar: Hikmet Cemil, Samatya! Ko- camuslafıpaşda Rıdvan, Alemdar; Divanyolunda Esad, Şehremini: Ah- med Hamdi. TEŞEKKÜR Dilber Kardeşler Müexsesatı Tuhafiye “Türk Anonim Şirketi İdare Meelisi âzasın- dan Bay SITKI Dİ cenazesine ge Jenlere, mektup ve telgrafla teossürlerimi. se iştirak lütfunda bulunan akraba ve dostlarımıza ayrı ayrı teşekküre teessürü- müz mani olduğundan muhterem güzete- nizin tavassutunu rica ederiz. DİLBERLER AİLESİ Teşekkür Uzun zamandanberi muztarip olduğum hastalığı tedavi ve bilhassa 2 -el ams- Uiyatını yapan Gülhane hasmatesi bevliye profesörü bay Fuad Kâmil, baş muavini cdddı Emin ve Bürhaneddin, hemşire bayan Belkis ve hastabakıcılar bayan Emineye minnet ve şükrahlarını #nuhteremi gaze- teniz tarafından dercetmeniri saygılarım- la dilerim. Kuruçeşme Papazı Kirkor Yakut BORSA & Ağustos 1907 (AKŞAM KAPAN ESHAM ve TAHVİLÂT i İstikrazı dahili 96) Türkiye Cum- 4 öy sos | hüriyet Merkez 1 istikraz ro — Bankası : 14, Anadolu Hiz: - 2420 İn Tâ | Telefon va Mümessil o 1 38ğ5, Terkos 5 » NN doag| Çimento > Hi o —| İttihad değir. 1040 İş Bankası 940) menleri » hamiline 989) Şar değir. 0 » Mügesis o 75) menleri Para (Çek fiatleri) Paris 2109) Bofya 684900 Londra 60| Prag 220547 Berlin 196,54 Nev York o 788750 118 ij Madrid 13 Miiâno 130210) pek 34288 Atina 884,00 | Belgrad . Zel 4181 Cenevre 3425 Brüksel 40075 Amsterdam © 14340 FİATLAR CİNSİ Ayağı Yukarı Kr, Pa, Kr. Pa. Buğday yumuşak .— Buğday sert 5 $ 7 Buğday Kızılca Kuşyemi dökme Keten Whumu 10 20 Tiftik mal 122 — 130 Keçi kıl m— —— Yapak Anadol 4m ©w— Yapak Trakya Arpa Yapak Tiftik, Kepek ur Yula? Nohut Z. Yağı Yapak 16) 'Ton DIŞ FİATLAR Buday: Vinipek Arpa: Ahvers Fındık L.; Hamburg Bu akşamdan itibaren TEPEBAŞI Bahçesinde Mevcut 50 artistten mürekkep Varyete Trupu'nun ve bütün bahçeyi dolaşan Artistler Resmigeçidinin iştirakile 1937 Yaz revüsünü görünüz ve alkışlayınız FARTELLINİ"lerin Musiki ve Mizansenleri Trupun kadın artistleri tarafından en son Moda ve tuvaletler teşhir edilecektir. CUMARTESİ ve PAZAR günleri saat 17,50 de TRUP REVÜ MODA TUVALETLER meşherinin iştirakile ATİNELE ALEMDAR SİNEMASİ DİREKTÖRLÜĞÜNDEN Sinemamızın modern bir hale ifrağı için inşaata başlanmıştır. Bu müna- sebetle sinemamız 15 Eylüle kadar seanslarmı tatil ettiğini sayın müşte- rilerine arz eyler. Bu akşam YYUKULAĞ Anadoluisarı İdmanyurdu Bahçesinde ŞİRİN TEYZE 8 Ağustos pazar günü Üsküdarda İnşirah Bahçeşinde TARLA KUŞU