10 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

10 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Vi 10 Ağustos 1937 SİYASİ İCMAL: Çinde son vaziyet Japonya Şimali Çinde cereyan eden son hadiseleri Çin merkezi hükümeti- ti alâkadar eden işlerden s&ymamak- İa ve mevzii kalması lâzmgeldiği ka- maatinde bulunmaktadır. 1934 sene- $inde ve daha sonraları bu gibi ma- halli hadiseler muhlariyeti haiz ma- halli Çin memur ve kumandanları ie Japonyanın askeri ve siyasi makam» ları arasında müsakere edilip berta- Taf edilmekte idi, Br defa muhtariyeti haiz idarenin başında bulunan Çin memurları ve kumandanları sözlerini memur ve 03- kerlerine dinletemediklerinden Japon Ordusu Peçili körfezi Ve Seddiçin ara- #indaki mahdud sahada yaptığı hare- kâttan sonra Pekinde mahalli hilkâ- Metin başına Tientsin beldesinin Çin- lilere aid şehrinin belediye reisini ge- tirmiş ve bununla yeni vaziyeti karar- laştırmakta bulunmuştur. Merkezi Nankin şehirinde bulunan * Çin hükümeti ve bunun başında bus lunan mareşal Çankayşek memleketin Yeyâne partisi bulunan Komintungun Müfit solcenahın zoru yahut kendi- sinin her biri istiklâl davasında b: Man eyaletlerin üzerinde hakimiyeti: kuvvetlendirmek maksadile Cin fır Kalarını Hopei eyaleti içine ilerletme Üc Kalkışmazlarsa son hadiseler Uzak Şarkın sulhünü bozmıyacaktır. Ja- Japonyada otomobil 1869 da Japonlar kendilerine mah- Sus bir araba icad ettiler: Yolcu oturu- Yor arkasından bir Japon itiyor, yolcu Bideceği yere böyle gidiyor. Zamanlar bu arabaların da te- kerlekleri demirliydi. Sonra atlı ara- balarda olduğu gibi tekerleklere lâstik takıldı. 1926 da Tokyoda bu arabalardan | 10,893 tane vardı. 1935 de bu sayı 1.640 a düştü. Aymi tarihlerde ise otomobil sayısı 8.300 den 23.265 e çıktı. Kanatlı barometreler Hava nasıl olacak? En kuvvetli ra- Sâd merkezleri havanın nasıl olacağı- Mi arılar kadar kat'i bilemezler. Arılar bu hususta hiç aldanmazlar. Biz havayı güzel görürüz ve sokağa * Gikarız, Halbuki arılar o güzel hava- hin kapanacağını bilirler ve kovanla- Tından çıkmazlar, Arılar kovanların- dan çıkmadılar mıydı yağmur gele- “ek demektir. Arıların birdenbire dönüp kovanla- — girmeleri fırtına çıkacağına delil- ir, Bulutlu bir havada arıların kovan- lardan çıkıp giderlerse havanın açıla- “ağına emin olabilirsiniz. Renk Çocuklar renkleri ayırd edemezler. Evvelâ beyaz ile siyahı tanırlar, On ak İH ay sonra kırmızı, sonra yeşili ayırd €derler, İki yaşından sonra sarıyı, üğ Yaşından dört, yaşına kadar maviyi ve moru Öğrenirler, Çocuklar ancak alta yaşından sonra renkten ve renge dair konuşurlar, Yemiş iskelesi yeniden Haliçte Yemiş iskelesinin ayaklarının yerinden oynadığı görülmüş ve iske- lenin yeniden inşası kararlaştırılmıştır. Yukarıda eski kele sökülürüşm ponya geniş selâhiyet ve mühim tali mat ile Nankine gönderdiği sefiri için umum Çind Japonyanın ticari men- faatlerini ve tebaaşını korumak için ciddi tedbirler alınması hakkında Çin, hükümeti ile müzakerede bulunmak- tan başka bir iş kalmıyacaktır. Lâkin yukarıda söylediğimiz sebeb ve düşüncelerin sevkile Çin hükümeti ordularını bugün Japon ordusunun işgali altında bulunan Pekin ve Tieni- sin havalisi üzerine sevkettiği takdir- de her türlü müzakereleri kesilerek Ja- pon ordusunun Şantung ve Şansi v8 Şensi eyaletlerini bu suretle Şimali Çinin her tarafını zapt ve işgal edece- ği muhakkaktır. Japonya 1932 de Şanghaya yaptığı hareketi bu defa tekrar etmek istemi- yor. Bunun için Orta Çinde Hankor- da bulunan imtiyazı noktadaki tabaa ve kuvvetini geri çektiği gibi Nankin- den de tabaasını geri almıştır. Kan- ton ve diğer Cenubi Çin şehirlerinde- ki Japon tabaasıda geri çekilmekte- | dir. Çinle bir harp vukuunda Japon karakol gemileri Orta ve Cenubi Çin sahillerini abloka edecektir. Donan- | mann külli ktsmise Amerikanın yahut diğer devletlerin müdahalesine ! mani olmak için açık denizde harbe | hazır olacaktır. Feyzullah Kazan Avrupada harp Geçen bin sene zarfında Fransa 185, İngiltere 176, Rusya 151, Avusturya 131, İspanya 76, İtalya 32, Almanya 24, Hollanda 23 kere harbe girmiştir. Son büyük harp, bütün bu harpler- den fazla telefat vermiş, zarari bu 798 harbın zararından büyük olmuştur. Yardım Yeryüzünün en temiz yeri Hollan- dadır, Hollanda kadınları titizliklerile meşhurdur. Onların yalnız evlerinin içini değil, dış taraflarını da hortum- larla yıkarlar. Bir gün köşede nokta bekliyen bir Hollanda polisi, bir evin penceresine | tırmanmağa çalışan birini görüyor, sesleniyor: — Ne yapıyorsun orada?. — Evime giriyorum. — Eve pencereden mi girilir? — Ne yapayım, karım merdivenleri yıkayıp temizledi.. Bunun üzerine polis yaklaşıyor: — Öyleyse sana yardım edeyim, baş omuzuma da çık... Kadınlar köyü İngilterede sakinleri yalnız kadınlar ve kızlar olan bir köy teşekkül etti. Bu köyde 800 kadın ve kız var. Bu köyün tek bir yolu vardır ve yo- Tun iki ucuna «Bir erkek giremezi, yaftası yapıştırılmıştır. Esasen yolun iki başında iki kadın nöbetçi beklemek- te ve erkekleri geri çevirmektedir. Köye giren yalnız bir tek erkek var- dır: Posta müvezzii. Kadınlar köyü hükümete müracaat edip kadın mü- vezzi kullanmasını rica etmişlerdir. yapılacak Dünden itibaren bu işe başlanmıştır. | ğişiklik hakkında bayanatta bulun- | | tipler tespit edilmekte olduğunu söy- | mazide esaslı değişiklikler yaptık. Yal- tedir, | matı haylı birikmiş olmakla beraber Adliye vekilinin mühim beyanatı (Baş tarafı 1 inci sahifede) ekmek paralarını çıkarabilecek vazi- yete geldikleri için- 350 bin liranın hapishanelerin ikmaline tahsisi müm- kün olacağını ilâve etmiştir. Çocuk hapishanesi ve hapishaneler | Adliye Vekili İstanbula hareketin- | den evvel gazetecilere kanunlarımız- da yapılması düşünülen mühim de- muş, Türkiyede ilk defa İzmirde mah- küm çocuklara mahsus bir cezaevi bi- nası yaptırılacağını, Türkiyede bir suç işliyerek hapsedilen çocukları hayata İyi bağlamak için bu müessesenin bir terbiye müessesesi haline konulacağı- nı, İhtiyaç görülürse bu gibi müesse- selerin diğer yerlerde de açılacağını, İzmir için modern bir mıntaka hapis- hane binası insa edileceğini ve memle- ketin ihtiyaç olan mınfakalarda da inşa edilecek hapishane binaları için lemiş ve demiştir ki: — 2548 numaralı kanun, her sene bize takriben 150 bin liralık inşaat fır- satı vermektedir, Bu tahsisattan biri- ken 300 bin Tira vardır. Hapishane tip- leri hem kâğıt, hem de yer üzerinde ihtiyaca göre tespit edildikten sonra hararetli bir İnşaat devresine girece- gimizi umuyorym, Milli bir teza kanununa doğru Türk ceza kanununda çok yakın bir nız bu ceza kanunundan milli bir ce- za kanununa intikali takib ettiğimiz yolun tabii bir neticesi olarak görü- yoruz. Bunun içindir ki 33 senedenberi tutul maya başlanmış olan istatistik- ler alelümum adli harekâtı olduğu ka- dar adliyenin ceza kısmındaki hare kâtı da vazih bir surette göstermk- Bu istatistiklerin vereceği kanaat lere göre tedricen milli bir ceza kanu» nuna İntikal etmeyi ve memleketi in- tikal ettirmeyi adliyenin vazifesi cüm- lesinden addediyoruz. İstatistik malü- kati karar vermek için kâfi derecede geniş değildir. Bugün elimizde gerek umumi coza kahununun ve gerek hu- susi kanunlardaki cezai hükümlerin her çeşit cürümler için hapishaneye gönderdiği adamların yekünu ve cü- rümlerin saikleri ayrı ayrı tö&bit edil- miştir. Yakın zamanda mesaisi bir kaç sene sürecek olan bir ceza komisyonu teşkil edeceğiz ki bu komisyon adliye- deki bütün istatistikleri tetkik etsin ve milli bir ceza kanunu hazırlasın, Suçlar ve suçlular hakkında tedkikler Vekil Temyiz mahkemesinin yalnız bir mahkemesine gelen 7 bin işten beş bin tanesinin orman davalarına âid olduğu ve kaçakçılığa ald davalardan çoğunun tütün - kaçakçılığına dair bulunduğunu misal olarak zikretmiş ve demiştir ki; i — Bazi hükümler vardır ki onlara vüsat vermek, bazılarını daraltmak lâzımgeliyor. Elimizdeki istatistiklere göre cinayetin sebeblerini cinayet muntakalarını tetkik etmek şahısların | en çök nerelerde ve ne gibi sebebler | tesirile cinayet işlediklerini o araşlır- mak, alınacak tedbirlerin mıntakavi mi yoksa umumi şekilde mi olması lâ- zımgeldiğini tesbit etmek ve karar- laştırmak lâzundır. Meşhud suçlar kanununun. . .| sahası genişletilecek Bizim şimdiden verdiğimiz mühim | bir karar vardır: Meşhud cürümler kanununun hem sahasını, hem de tat- | bikatını genişletmek istiyoruz. * | Malümdür ki bu-kanun yalnız Bele- | diye hududları dahilinde ve muayyen | suçlar için tatbik edilmektedir. Bu kanunu zabıta hududu dahiline teşmil etmek ve bu kanunun çerçevesine gir- meyn ağır cezayı müstelzem Suçları da kanunun dahiline almak istiyo- ruz. Çünkü bu kanunun tatbiki sa- yesinde suçların çok azalmış olduğu- nu gördük. Evlenme ve boşanma meseleleri Vekil, evlenme ve boşanma mesöle- | — Sidi İ yor ki başvekii Metaksas, particilik San 5 Atina mektupları Metaksas hükümeti bir senede ne işler gördü ? işsizlik kalmadı, yaşama ucuzladı mali vaziyet düzeldi Atina (Akşam) — Tam bir yıl olu- zihniyetinden tamamile tenzih edil- miş, sırf milli bir idare tesis ethek üzere kral ile el ele vererek dost mem- lekette er meydanına atıldı. Bu idare kurulmadan evvel de başvekillik ma- kamında müteveffa Demercisi istih- 1âf eylemişti. Bundan dolayı memlo- ketin idaresinin en yüce katında mey» ki almış olmak itibarile salâhiyetli bir ağızla vaziyeti tarife kadir idi, Kendisi ahiren haziran ayında Epi- re yapmış olduğu tedkik seyahati es- nasında, bu mevsimde fırtınalı, yıldı. rımlı ve şimşekli yağmurlarının bol- luğuyla meşhur Yanyada resmi bir ziyafet esnasında vermiş olduğu res- mi bir nutukla inkılâptan evvelki va» ziyeti şöyle anlattı İdi: «Komünizm ve bütün müfrit unsur- Jar el ele vermiş, memleketin temelle- rini yıkmağa sayediyorlardı. Şahsi haysiyet, namus, âile, vatan, millet, haya, edep mefhumları yokedilmişti, Vatanın maruz kaldığı bu felâket, fe- sad ateşini körükliyenlere anlatıldığı zaman, bu âcıklı hal, memleketin mu- hakkak bir umumi iflâs çukuruna doğru hızla yürüdüğü hakkında gös- terilen deliller, gözlerini hırs, ifrat ve particilik dumanı bürümüş olanbu kimseler üzerinde zerre Kadar bir te- sir yapmıyordu. Vatana acıdım, mil lete acıdım, hamiyetim galeyanâ gel- di. Elimi uzattım ve kral ile beraber uçuruma yuvarlanmak üzere olan menleketi kolundan tuttuk ve mah- yolmaktan kurtardık. Şimdi artık sır olmaktan çıktığı için size şunu açıkça söyliyebilirim: Şayet biz 4 ağustos hareketini yapma- saydık, memleket inkısama uğrıya- caktı. Kan gövdeyi götürecekti, Coğ- rafi vaziyetimiz. itibarile de ecnebi müdahalesine pek müsaid bir saha teşkil ediyoruz o Müttefiklerimizin içinde en hakir bir vaziyette bulunu- yorduk. Onlara icabında yardım şöy- le dursun, yük oluyorduk. Hududları- mız her hangi bir mütecavizin teca- vüzüne açıktı. Ordumuzun vaziyeti o kadar feci İdi ki, er, geç düşman istilâ- sına uğrıyacağını ve bu istilâyı ordu- muzun defe gücü yetmediğini düşü- nerek, şimal hududlarımızdaki eyalet- lerimiz halkı içerilere hicrete başla- mışlardı. Evet, idaremiz kâğıt üzerin- de parlak görünen kanunuesasinin serbesliğe, hürriyete aid bazı hüküm- lerini üğa etti. Fakat bu, bütün vücu- dü kurtarmak için bazı uzuvların ameliyat olmasına riza göstermekten başkâ bir mahiyet arzetmez. İspanya ile Rusyaya bir göz atınız. O haller hoşunuze gidiyor mu? İşte biz müda- hale etmeseydik, güzel yurdumuz da o cehennemi, O feci manzarayı İkti- sab edecekti... Yine ayni Epir turnesinde Arta şeh- rinde vermiş olduğu' diğer resmi bir nutukta şöyle demişti: «Şimdi kuvvetliyiz, ordumuz İdâ- vanuranans asan aNNNsAN 000881 E ANNAN AANEnUE kında kanuna her hangi bir kayıt koymak değil, evlenme müameleleri- ni kolaylaştırmak için kayıtları kal. dırmak istiyoruz. Boşanmaya gelince bunun için mevcud kayıtları yerinde buluyoruz. Eyilik yalnız iki kişinin bir yuva Kurması değildir, Ammenin hissesi olan büyük bir müessese ku- rTulmuş oluyor. Bu müessesenin ko- layca yıkılmamasile devlet, millet ve efkârı umumiye ehemiyetle alâka- dardır. İstirahatimden dönerken İzmir vi- lâyetinin yedi kazasında dolaştım, köylülerle görüştüm. Bu muhitte ça- lışkanlığın artmış olduğunu memnu- niyetle gördüm... Halk memnundur, İaderecilerle halk arasında ahenk var- dır. Bu azim, bu çalışma ve bu ahenk ile devam edersek içtimai ve iktisadi seviyemizin basamaklarında daima emin olarak yükselebilirz. İzmirden Dost ve müttefik Yunanistanın loymetli başvekili B. Metaksas 'bında memleketi ve müttefiklerimizin menfaatlerini ve hududlarını müdafasi kabiliyetini kazanmıştır. Evlâdlarımız vatan duygusunu yüreklerinde duyu- yorlar. Bir senelik bir idare, her saha- da gözle görülür, elle tutulur terakki farkları yapmıştır. Maziye avdet emel ve hülyasını besliyenler bu ham dü- şüncelerine veda etsinler. Geriye dön- meğe imkân yoktur. Ben hem size ve hem Allaha karşı bir mesuliyet deruh- te ettim. Bu işi, müzaheretinizle, her ne pahasına olursa olsun, başaraca- gım, ileriye götüreceğim.> Gerçekten bugün Yunanistan her tarafında idarenin her kısmında meş- hud bir faaliyet var, Yine bir nutkun- da, günde bazan 20 saatten fazla ça- lişarak gençlerin bile gıptasını cel- beden başvekil şöyle dedi: #Bugün nüfusumuz 8 milyondur; eğer çalışırsak arazimizi öyle bir hâle getiririz ki 12 milyonluk bir halka haricin 'yardımı olmaksızın besliyebi- 1ir> 4 ağustos-inkılâbı senei devriyesinin kutlama programı, ancak 25 mart İs- tiklâl bayramınınkine kıyas edilebilir. Bütün Atina duvarları, inkılâbın bir senelik hayırlı neticelerini rakamlar- la isbat eden lâvhalarla kaplandı. Bütün bir yı çalışmanın hülâsaşını duvarlara asılmış olan şu resmi İsta tistikten anlamak mümkündür: Zeredilen arazi: Eskisine nisbetle 683,746 dönüm fazla, buğday mahsu- lü: yüzde 37 arttı, harici ticaret (ilk altı aylık): yüzde 23,88 nisbetinde bir artış gösteriyor, İşsizlik: İlk alti ay sonunda, işsizlik yüzde 43 eksildi. Makedonya ve Trakyada İşçi aranıyor Yunan Devlet bankasının kasa mevcudu: 4 ağustos 1936 dan evvel: 2,573,000,009 drahmi, 1937 nisan 80- nu 3,285,800,000 drahmi, devlet esha- mı: Altın. istikrazlarının kıymeti: yüzde 18,41 arttı, Aksiyonlar: yüzde 43,30 fazla bir kıymeti var. Posta ta- sarruf sandıklarına mevduat: 450 mi yon drahmi bir fazlalık gösteriyor. Memleket dışındaki vatandaşların memlekete gönderdikleri para eskisi- ne nisbetle 23 milyon 46 bin drahmi daha fazla, Sınal mamulât: Yüzde 10,38 daha fazla. Toptan satış fiatleri indeks'i: Fran- sada yüzde 37, Hollandada 22,20; Bel- çikada 19; İngilterede 16 ve Yunaniş- tanda da ancak 15,10 miktarında bir artış gösteriyor. Resmi olan bu rakkamlar Metaksas hükümetinin geceli gündüzlü çalış ma sayesinde memlekete bir yıl zar- fında bin türlü engeller karşısında, yaptığı meşkür hizmetleri apaçık gös termektedir. Dost milletin, müttefik komşunu bu tarihi bayramını candan kutlular refah, saadet ve terakki yolunda imi kânın bahşettiği en son mertebeye az zamanda ulaşmalarnı candan dile- İM ii lat, dari ni vik e Laik