21 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

21 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Bugün Macarlarla | yüzme, SU topu Ve atletizm müsabakaları yapılacak Geceleyin de güreşcilerimiz dünya karşılaşacaklar şampiyonlarile İstanbul kazanan ve bugün Macarlara karşı oynıyacak takı. şampiyonluğunu vun esasını teşkil edecek olan Galatasaray Vaterpolo oyuncuları antrenörlerile bir arada Bugün ve yarın ecnebi temaslarile dolu çok faal bir spor haftası olacak- ır. Dünyanın en kuvvetli ekiplerile yapılacak olan atletizm, su topu, yüz- me ve güreş müsabakaları bu spor lar üzerinde mevsimin en mühim te- maslarını teşkil etmektedir. Bu mü- sabakalar hakkında okuyucularımıza İzahat veriyoruz: Atletizm müsabakaları ların bütün meraklılar tarafından seyredilmesi için federasyon iki gün devam edecek olan bu yarışlara du- huliye koymamıştır. Herkes yarışları bedava olarak seyredebilecektir, Bu müsabakalar için dün Macaris- tandan gelen, sekiz atlet şunlardır; Giens: Son yapılan bir müsabaka» da 10,4 gibi fevkalâde bir derece ya- pan bu atlet Macaristan rekordmeni- dir. Burada 100, 200 ve bayrak koşa- caktır. Vadas: 400 metreyi 48 de koşan bu koşucu 800 metreyi de 1.55 den aşağı koşmaktadır. Ratoni: 1500 de 3,57 dakikalık de- receyi her zaman rahat rahat tutan Ratoni Avrupanın enkuvvetli muka- vemetçilerindendir. Nemet: Uzun koşularda en İyi atletleri arasında yer alan bu atletin 5000 de derecesi 15 dakikaya yakındır. Sabo: Manial: koşularda çok sivril- miş.bir atlettir. Son müsabakalarının birinde 110 metreyi 15,1 de koşmuş- tur şampiyondür. çok iyi dereceleri olan Sanninin en iyi derecesi sırıkla atlamadadır. 4 met- reden fazla atlıyan bu atlet Berlin olimpiyadlarında sırıkla atlama dün- ya altıncısı olmuştu. Bunlara mukabil bizim atletleri- miz de bugün en iyi formunda bu- lunmaktadır. Müsabakaların çok he yecanlı olacağı ve bazı müsabakalar- da yeni rekorlar kaydedileceği tah- min edilmektedir. Ezcümle 110 ma- nialıda Faiğin ve 400'de Melihin çok iyi dereceler yapması beklenmekte- dir. caktır: 100, 800, 3000, uzun atlama, sırıkla atlama, gülle, 4100 bayrak, 110 manalı, Pazar günü müsabakalara gene sast 16 da başlanacak ve şu yarışlar yapılacaktır: 200, 400, 1500, 5000, yüksek atlama, cirid, çekiç, disk, Bal- kan bayrak, üç adım, sırıkla atlama, Bu müsabaknlar neticesinde bir hafta sonra Bükreşe sekizinci Balkan oyunlarına gidecek milli takım belli olacağı için bütün etletlerimiz en iyi derecelerini yapmağa çalışacaklardır. Yüzme ve su topu maçları Avrupanın en kuvvetli yüzücüleri- ne ve sutopu takımına malik olan Macarlar şehrimize kuvvetli bir kald- Son yapılan Avrupa su topu şam- piyonasında en kuvvetli (rakipleri Almanları da kolayca 3 - 1 yenen Ma- carlar bugün Avrupa şampiyonu ad- dedilmektedirler. Buraya gelen ta- kumda Macar milli takımında yer al- mış oyuncular bulunmaktadır. Buna mukabil bizim yüzücülerimiz ve bilhassa Galatasaraylı rekordmen Halilin bu mevsim ardarda rekorlar kırması çok iyi bir vaziyette olduğu- nu göstermişti oHalilin Macar şam- piyonları karşısında. alacağı derece- ler heyecanla beklenmektedir . Bundan başka ilk harici temasını yapacak olansutopu takımımızın pişkin Macar oyuncuların karşısında ne derece muvaffak olacağı merak edilmektedir. Müsabakalar bugün saat iâde Moda havuzunda yapılacaktır. Yarın gene Modada yapılacak olan yarışların ikinci kısmıda saat 4de başlıyacaktır. Harici temaslar nokta sından hayli toy olan yüzücülerimi- ze muvaffakıyetler ve hayırlı bir baş- Jangıç temenni ederiz. Geceki gü reşçiler hakkında birkaç gün evvel etraflıca malümat vermiştik. 'Turnua. şeklinde yapılacak olan bu güreşler evvelce de yazdığımız gibi üç gece devam edecektir. Bu güreş- ler esnasında Balkan müsabakaları için milli takımımızın 56, 66 ve 72 ki- loları da seçilecektir. Diğer kilolarda güreşecekler tayin edilmişlerdir. Güreşçilerimizin menecerliğini ya- pan bay Kemalden aldığımız malü- mala göre bu gece şu güreşler yapı- lacaktır: 61 kilo: Birinci güreş Yaşarla Ke- nan arasında ikinci güreş Rasimle Finlândiyalı Kerkain arasında yapı: Tacaktır. 78 kilo: Birinci güreş Rızıkla Pin- lândiyalı Nordling arasında, ikinci güreş Adnanla Kasımpaşalr İsmall arasında k 87 kilo: Birinci güreş Mersinli Ah- medle İsveçli Kaduje arasında, ikinci Bugünkü spor hareketleri 1 — Kadıköyde Macarlarla at- letizm maçı, sast 16'da. 2 — Modada Budapeşte - İstan- bul muhteliti arasında yüzme ve su topu maçları, saat 14'de. 3 — Gece Taksimde festival gü- reşleri, saat 21,30 da. At yarışlarının beşinci haftası Yarınki yarışlar arasında 3500 metrelik bir koşu var Yarın Veliefendide yapılacak at ya- rışları geçen dört haftanınkilerden çok daha enleresandır. Şimdiye ka dar her hafta yalnız beş yarış yapıl makta idi. Yarın koşuların sayısı allı- 3 ve daha yukarı yaştaki halis kan İngilizler arasındaki ilk koşunun me- safesi 1400 metredir. Buna Temru, Copaine, Bekâr, Nansuk, Sülün, Ros- toaca gireceklerdir. Yarışın ikramiye- leri 255 rad. | İkramiyeleri 255 Üra ve mesafesi 1600 metre olar ikinci koşu yarımkan Arap ve halis kan Arap taylara mah- sustur. Bunda Atillâ, Mesud, Ceylân, Yilmaz, Karakuş; Nâzima ve Merzuk koşacaklardır. Üçüncü koşunun mesafesi 2600 met- re, ikramiyeleri 255 liradır. Bu yarışa dokuz hayvan iştirak edecektir. Müş- terek bahis bu en kalabalık koşu ile 3500 metrelik beşinci koşu üzerine ol- duğundan bahsi müşterekçilerin hay- li sıkıntı çekmesi ve kazanan atların bu yüzden iyi para vermesi ihtimali kilo İle yarışacaktır. Dördüncü koşu 3 ve daha yukarı yaştaki yerli halis kan İngiliz arasmı- da ve 2000 metre üstündedir. İkrami- yeleri 3200 liradır. Bu yarışa Girgin, Dafyat, Baylan girecektir. Beşinci koşu dört ve daha yukarı yaştaki halis kan Araplar arasında ve ikramiyeleri 320 liradır. 3500 metre metredir. İkramiyeleri 750 lira olan bu yarışa üç ve daha yukarı yaştaki | yarım kan ve saf kan Arap tay ve at- | i iç gece dünyanın en namdar güreş üstadları karşısında zor bir imtihan geçirecek olan pehlivanlarımıza müs vaffakıyetler temenni dileriz, Ta ki Abdülhamidin müstebidane ve tahribkâr mesleğine hizmet eden paşa ve beyzadeler nihayetsiz nimet ve zevk, israf ve sefahet içinde ha- yat sürerken millet ve vatan aşkile istibdada karşı isyan ederek bin tür- lü mihnete, azaba katlanan başka gençlerin birer hürriyet amelesi gi- bi deruhde ettikleri işi başarmağa na- sıl çalıştıkları açık olarak anlaşıla- bilsin! Abdülhamid bir tarafdan dek hilde böyle baş kaldırmağa cüret eden gençleri ezmekle uğraşıyor, diğer La- rafdan da hariçte Ahmed Rıza ve Mu- rad beylerle damad Mahmud paşa nezdindeki teşebbüslerini Sabahaddin beye karşı da tekrardan usunmıyor- du; onu da İstanbula avdete ikna için pek çok uğraşıyordu. Babasının vefatından iki sene ka- dar sonra Lütfullah bey papas kıya- fetile İstanbula girmek isterken arka- sından yetiştirilmiş bir jurnal ile ya- kalanmış, muhafaza alında saraya götürülmüş, valdesinin yanına verli- miş, meşrutiyete kadar sıkı bir taras- sud altında tutulmuştur. Damad Mahmud paşa İle oğulları hakkında verilmiş idam hükmünün kuru bir tehdidden ibaret bulunduğu bu mua- mele İle bir kat daha teeyyüd eyle- işti. Enformasyon ajansının 13 haziran 1906 tarihinde verdiği malümata gö- re: Lütfullah bey ağabeyini avdete ilma memuriyetile padişah tarafın- dan bir defa Parise gönderilmiş, fa» kat muvaffak olamıyarak geriye dön- müştür. Damad Mahmud paşanın ölümü üzerine Brüksel elçiliği de uhdesinde bulunan Paris büyük elçisi Münir pa- şa tarafından (1) verilen emir üzeri- ne Brüksel başkonsolosu Emin Aslan bey Mahmud paşanın oturduğu dai- reyi mühürlemişti. Fakat Mahmud paşanın vefatından evvel ehemmiyetli evrakı emin bir ye- re tevdi edilmiş olduğu için bu mua- meleden sarayca beklenilen semere - yani paşanın memleket dahilinde kimlerle münasebette bulunduğu hak- kında malümat - elde edilememiştir. Damad Mahmud paşanın batıratı- nı yazmış bulunduğunu (Milliyet) ga- zetesinde okuduğum bir mektupta görmüştüm. Bu hatırat neşredilse Abdülhamid saltanatının saraya ait meçhul kalmış bir çok noktaları şüp- hesiz ki tenevvür ederdi. ... Abdülhamid meşrutiyetin ilânına Kadar arkası kesilmiyen Jön Türk neş- riyatını tatil ettirmekle boş yere uğ- .raşmıştır. Zaten bunlardan biri ka- Cenevrede Tunalı Hilmi beyin çı- İ kardığı Ezan (1896), Londrada Hür- riyet (1896), Kahirede Kanunu Esasi (1897), ingilizce ve türkçe Yıldız, türk» çe ve ermenice Sadyı Millet, Cenevre- de Hakikat (1897), Meşrutiyet (1900), Emel (1900), Doğru Söz (1906), Pariste ve Kahirede türkçe Şürayi Ümmet (1902), Şürayi Osmani (1906), Kahi- rede Mizan, Türk (1903), Saib beyin çıkardığı Sancak (1900), Londrada Tum (1899), Mizahi Zuhurt (1901), Ahali (1905), Anadolu (1903), Cenev- rede Mizahi Beberuhi (1998), Mizahi Davul (1901), İttihad, Hürriyet, Lâk- lak, İstirdad (1901), Rumeli, fransız- ca La foudre (1901), Pariste İntibah (1903), Cüheyne (1900), Havatım, İs- kenderiyede Yeni Tikir (1907), Eley- yatı, Arnavutluk, Selâimet; Yildirim, Hak (1900), İstikbal, Cenevrede İnti- SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme iktibas hakkımahfuzdur, Tefrika No. 937 Genç Türklerin Avrupada neşrettikleri gazeteler, ihtilâlci bir*hızıp | kam (1900), Kahirede Mizanı Adalet (1900), Tokmak (1901), fransızca Le Monitör Otoman, Le Liberal Otoman (1901), Şark, Muvazene, Albania, La federatlon oltoman (1903). Bunlardan başka ilmi mahiyette Şikagoda Şikago sergisi (1893), Ka- hirede Musavver Şark (1900), Cenev- rede İçtihad (1904), Pariste Şark ve Gerp (1896), Kahirede Mecmuai Ke- mal gibi mecmualarda çıkarılıyor. du (2) Bunlardan bazılarının ömürleri pek az oluyordu. Abdülhamid bu ahrara- ne neşriyata karşı gelmek üfere Pa- riste iki gazete çıkartıyordu. Bunlar- dan biri Mhsırlı Ebu Nazarenin diğeri de Nikolaidisin idaresinde idi. Ebu Nazare genç Türklere hücum ile kalmaz, Misırı işgal eden İngilizler aleyhinde de neşriyatta bulunurdu. Abdülhamidin bu iki gazetesi meşru- tiyetin ilânına kadar devam eylemiş- tır. İttihad ve Terakki cemiyetinin Manastır merkezi şubesi de son z8- manlarda Manastırda (Neyyiri Haki- kat) namile bir gazete çıkarmağa baş- amıştı. Mahzenlerde, ormanlarda ha- zırlanıp müstensihle basılan bu gaze- tenin muharririnin yazısı anlaşılma- mak üzere İlk üç nüshası günü Kufi, diğer altı nüshası da talik yazısile çı- karılmıştı. (Onuncu nüshası ise Manas- tırda hürriyetin ilân edildiği 10 tem- muzda neşrolunmuştur.) Bütün Jön Türk gazetelerinde ga- ye - Abdülhamidden para çekmek için çıkarılan gazeteleri bu meyanda say- mıyacağımız. tabiidir - Abdülhamid saltanatını yıkmaktı, Fakat tecrübe- ler yalnız gazete neşriyatile bu işte muvaffak olmanın imkânsızlığın gösteriyordu. Bu imkânsızlık Avrupa- daki Jön Türklerce de hissolunmuş bulunmalı idi ki 1905 senesinde ara- larında bir ihtilâlei hizbın da peyda görülmüştü. Bu hızbın Pariste Le soir gazetesin- de neşrettiği programda şu maddeler münderiçti: I — Osmanlılar için hürriyet ve adalet namına bütün milletin kıyamı; 2 — İstanbulda âzası hareket rels- leri tarafından seçilecek bir selâmeti umumiye komitesinin ihdası; Osmanlı olmıyanların bu komiteye girememesi; 3 — Abdülhamid ile velahdin, şey- hislâm ile idarei hamidiyede millet karı içenlerin karun harlei sayılma- ları; 4 — Beşinci sultan Murad İle cins ve mezhep farkına bakılmıyarak bü- tün politika mahkümlarının kurta 6 — Bir kanunu esasi hazırlyacak bir meclis seçmeğe haddi bulüğa var- mış bütün Osmanlıların davet edil- mesi; 7 — Âzası bu meclisten münavebe ile seçilecek muvakkat bir ihtilâl mah- kemesi teşkili; 8 — İşkencelerin ve imtiyazların il- gası, 9 — Serbesti ve aralarında Abdül hamid idaresine hizmet etmiş olanlar bulunsa dahi bütün ecnebilere hür- met ve mallarını sıyanet, 10 — İnzibatı muhafaza için yeni birpolis teşkili, 11.— Bütün Osmanlılar için kanu- nen müsavat, 12 — Osmanlı meclisine en az yir- mi beş yaşında olanların Arayı umu- miye ile âza olabilmesi, 13 — Düyunu umumiye için Avru- (1) Alfred Durand: Jeune Turgule, velile France, Münir paşa için Belçika kralı hu zuruna kabul merasimi yapılmamıştır. (2) Matbuat umum direktörlüğünce Beşredilen (Dünya matbuatına bir bakış) risalesi, MA ol sanBs m8 VARA HEE EGER. —ananm Neswenes Ber