22 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Ağustos 1937 - Belediyenin getirteceği 200 otobüs Belediye gümrük resmin- den muafiyet lâyihasının Meclisten çıkması için teşebbüste bulunacak Belediye şehirde işletmek üzere Avrupadan getireceği 200 otobüs ara- in. gümrük resminden muafiyeti Nafla Vekâletine müracaat et- Miş ve Nafia Vekâleti de bu müracar Sti yerinde bularak bir kanun Jâyr hazırlamıştı, Bu kanun lâyihası, Millet Meclisinin geçen devresinde Müzakere edilmeden Meclis yaz tatili Yaptışta, Şelirin kara naklıyatı ihtiyacını Yalnız tramvayla temin elimek kâfi | görülmediğinden son günlerde Be- İye, yapılan müracaatleri kabul et- Miş ve şehrin muhtelif yerlerinde oto- Düz İşletmesine müsaade vermişti. Ancak bunlar, muvakkat bir ma- İyettedir. Belediye, halkın Süratle Tahat arabalarda ve mümkün ol- w kadar ucuz biletlerle seyahat et- | Mesini arzu etiğinden biran evvel Otobüs münakalâtını bizzat idare et- İstemektedir. Bu itibarle Avru- getirtilecek otobüslerin güm- Muafiyeti için hazırlanan kanun Yıkasının Millet Meclisinin fkinci terin toplantısında müzakere edilme- için Hükümet nezdinde yeniden te- NE Ste bulunacaktır. Bu kanun çi çıkmaz zaten bazı firmalar uzun Yedeli kredilerle otobüs vermek husu- t teklifte bulunduklarından bu ekliflerden biri tercih edilerek oto- getirtilerek işletilmeğe başla- » Sipariş edilecek otobüsler- deh nastı evvelâ, 100 araba da sonra- getirtilecektir, Mehtap âlemi Evvelki gece saat üçe ar sürdü ve çok eğlenildi Evvelki gece Şirketi Hayriye tara- tertib edilen ve İstanbul festi- Programına dahil olan mevsimin mehtap âlemi Boğaziçinde yapıl- İştar. sr âlemine Şirketi Hay- . 65, 66 ve TI numaralı va- Pürları iştirak etnişlerdir. , ayan festival heyetlerile Ödemiş kleri > 23 numaralı araba va- Tunda unuyorlardı. Mehtap âle- Yağ çok halk iştirak etmiştir. Bu dış AP bir müddet Beykozda kal eriş, Sonra Sarıyer önünde demir Bili; *rdir; Balkan festival heyetleri eya, > unlarını oynamışlar, ve suhil- Pali Ve kayıklarda toplanan binlerce Bi, araından alkışlanmışlardır. aralık Yugoslavya heyeti relsi Mya çk söylemiş ve Türk - Yugos- Rut, ostluğundan bahsetmiştir. Bu töriy Türkçe ve Sırpça olarak opar- Pur Mehtap âlemine iştirak eden va- ergei cuları ve sahili dolduran bin- deki, Alk tarafından dinlenerek şid- Alkışlanmıştır. Bunu müteakip Yet Sy oyunlarını oynatan he- izi Ki ağızdan İstiklâl marşı- mişler ve şi slam: Paşları. işi e şiddetle alkışlan Yal ilk Mı Mehtap, âlemi gece saat üçe kadar leri iy tir. Balkan festival heyet- *diye festival komitesi tarafın- Verir, zırlanan büfede İzaz edilmiş- Fe, vi a a rm Ankaradan bir İsta, yet meldi Ne Em belediyesinin daveti üzeri- Mak File Mili oyunlârımızı oyna- Mit *e Ankaradan bir heyet gel- la İshnde Ankara stadyom memur- kitan Gi) Türkiye mania rekorunu Yiye 14, Atasaraylı atlet bayan Fah- üret hany 1e kardeşi Ankarada Ti- takası memurlarından bayan Löksan ve Güzel sanatlar aka- ee bayan Rüksar mürekk, ti çin eptir. Bu heyet neki. föstivale de iştirak etmiş ik muvaffakiyet kazanmış idi festival z B , al progra Balkan Hoy yakada Lunaparkia vali — feğtiyal yapılacağından Bal- komitecilerle Öde; ler bugün Uldeceklergir, ; © “a: 13,5 da Adaya Tifo vakası Esnaf yerlerinde umumi araştırma yenilik Evvelki gün # tifo vakası kaydeğil- diğini yazdığımız halde son 24 saatte vakalar sekize çıkmış ve bu müddet İ içinde 727 kişiye birinci, 824 kişiye de ikinci aşı yapılmıştır. Vakaların İ son 24 saat içinde böyle bir misil art- ? delil teşkil etmediğini, bunlardan bir İ kısmının eski vakalara aid olduğu | İ halde son günlerde meydana çıktığını | temin ediyorlar, Sihhiye müdürlüğü, yiyecek, içecek | satan esnaf için mecburi aşı tatbik etmişti. Henüz aşı yaptırmıyanları meydana çıkarmak ve aşıyâ sevket- mek üzere bugün sabah erkenden bö- kâr odalarında, hanlarda, pansiyon- larda, hülâsa esnafın ikamet ettiği yerlerde umumi bir araştırma yapıl- mış, aşı olmıyanlar derhal mecburi aşıya sevkedilmişlerdir. Kumar oynıyanlar Fatihte oturan Asım adında biri dün gece zabıtaya müracaat ederek bir evde kumar oynandığını, kendi- sinin 8 lirasile saatinin alındığını bil- dirmiştir. Tertibat alınarak ev araş- tırıldığı zaman iki kişinin kumar öy- nadığı görülmüştür. İcab eden mua- mele yapılacaktır. Çarşaf hırsızı Fatma namında bir kadın hırsızlık suçu ile yakâlandı Emniyet direktörlüğü, ikinci şube memurları Fatma isminde bir kadını yakalamışlardır. Bu kadının yakalanmasına sebep, » şehirdeki yatılı mekteplerden birin- den vakit vakit kaybolan yatak çar- İ şaflarının gizlice satışa çıkarılmış ol- masıdır. Bu şekilde satılmakta olan çarşaf. lardan 10 tane kadar Fatmanın evin- de meydana çıkarılmıştır Fatma, bu çarşafların kendisine alt olduğunu ileri sürmektedir. Zabıta; işin hakikatini meydana çı- karmak için tahkikatı genişletmekte- dir. Kadının suratına tükürdü- ğünden 3 gün hapse mahküm oldu Kumkapıda oturan Asterik adında bir kadın mahkemeye mürücaatla aynı mahallede Yervant adında biri- nin sebebsiz yere kendisile kavga et- tiğini ve yüzüne tükürdüğünü iddia etmiştir. Yervant mahkemeye getiri- lerek muhakeme edilmiştir, Muhake- me neticesinde Yervantın kavgada bayan Asterikin suratına tükürmek suretile hakaret ettiği sabit olduğun- dan üç gün hapsine, iki lira para ce- zası vö bir lira da muhakeme masrafı İ ödemesine karar verilmiştir. l d , Ünel | eraikevinde ii masına rağmen alâkadarlar, bunun | tifonun yeniden şiddetlendiğine bir | Daimi foto Haklı şikâyetler Üç mahalle halkına bir terkos çeşmesi yetmez Unkapanında Salihpaşa mahal- lesinde oturan berber B. Salih yür ayar: Gazetenizde okuyucularmızn haklı şikâyetlerini her gün oku- yorum. Ben de bundan cesaret alarak mahallemiz halkının bir şi- kâyetini bildiriyorum: Unkapanı civarında Salihpaşa mahallesi namile bir mahalle var- dır. “Belediye, çeşmeleri kapadık- fan sonra“Salihpaşa camisi mis- luklarım da kapadı. Gerek bu ca- minin cemaati ve gerekse o mahal- le halkı tamamen susuz kaldık. İki mahalle aşağıya, yani Atla- ma mahallesinde belediye bir Terkos çeşmesi açtı. Fakat bu tek çeşmeden. üç mahalle halkı su al- mak meoburiyetindeyiz. Tabii bu üç mahalle halkına sakalar dahil değil! Mahallemiz halkı, biraz su alabilmek için sabahtan akşama kadar Atlama mahallesine taban iepmek ve saatlerce sıra bekle- mek mecburiyetindedir. Belediye, bizim mahallemize de bir Terkos çeşmesi açsa ve bizi bu tahammül fersa eziyetten. kurtarsa. Alâkadarların nazarı dikkatini celbetmenizi rica ederiz. Okuyucumuzun bu dileğine ilâ- ve edecek Dir söz Yalnız belediyeden temennimiz şu- dur: Kapatılan çeşmeler yerine Terkos çeşmeleri açılırken o ci- varda oturan halkın su iktiyaçla- rını göz önünde bulundurarak yeni çeşmeleri bir an evvel açtır- masıdır. . : Heybelideki genç : kız cesedi Otopsi yapıldıktan sonra ailesine teslim edildi Heybeliadada bulunan genç kız cesedi hakkındaki tahkikat tamamile ikmal edilmiştir. 25 yaşlarında bulunan bu kız mu- sevi olup ismi Sol, aile adı da Dâna- dir. Gerek babası, gerek kardeşleri piyasanın maruf manifatura tacirle- rindendir. Matmazel Sol Dâna, bundan bir müddet evvel; ailesinin ısrarile nişan- lanmış olup, bu nişanlanmadan gayri memnun olduğunu da arkadaşlarına müteaddit defalar söylemiştir. Cesed üzerinde morgda otopsi ame- liyesi yapıldıktan ve icap eden rapor tanzim edildikten sonra cesed ailesi- ne teslim edilmiştir. Rumenler Taksim âbidesine çelenk koydular Evvelki gün şehrimize gelen Kaptan Dimitreski namında Rümen mektep gemisi zabitan ve talebesi dün sabah Taksimdeki Cumhuriyet âbidesine gi- derek çelenk koymuşlardır. graf müsabakamız Imar plânı Proje teşrinisani- de Şehir meclisine verilecek Mütehassıs B. Proste'un şehrin müstakbel imar projesini hazırladı- ğını evvelce yazmıştık. Bu proje, beş bin bir mikyasta olmak üzere hazır- lanmaktadır. Şehir plânının bütün esas hatlatını ihtiva edecektir. Projede şehrin istik-| baldeki ticari, sınal muntakaları, bi- | rinci ve ikinci derecedeki büyük cad- İ deler, büyük meydanlar, parklar, meydanlar, şehrin stadyomu, ikinci | derecedeki spor meydanları, mektep- ler, hastaneler muntakası, umumi mü- nakale yolları, hülâsa şehrin müstak- bel çehresini gösteren bütün esaslı hatlar gösterilmekledir. Mütehassıs bu projeyi süratle tamamlamağa ça- lışmaktadır. Proje, önümüzdeki teşrinisani top- lantısında Şehir meclisine verilecek, | Mecliste münakaşa ve kâbul edildik- ten sonra tedkik ve tasdik edilmek üzere Dahiliye Vekâletine gönderile- cektir. | Proje Dahiliye Vekâletince tasvib edildiği takdirde, mütehassıs asıl plâ- | ni bu esaslara göre hazırlıyacak ve bu plânın tatbikini senelere taksim ede- cektir. 'Bu plânda esas projeye aid teferrü- at ta tesbit ediecektir. Bu teferrüa- tan bir kısmile bizzat mütehassıs meş- gul olacaktır. Azılı sarhoş 38 gün hapse ve 36 lira para cezasına | mahküm oldu Artaki adında biri dün gece rakı içip | sarhoş olduktan sonra Kumkapıda Alinin kahvesine giderek nargile İs- temiştir. Sarhoş Artaki bir nargileyi içip bitirdiği zaman gece yarısı ol- muş, fakat kendisi bununla kanaat etmiyerek ikinci bir nargile daha | ık istemiştir. Kahveci, vakit geç olduğu için kah» veyi Söyliyerek tekrar nargile vermek istememiş, sarhoş Ar- taki bundan fena halde hiddetlene- rek nargileyi kaldırıp kahveci Alinin üzerine fırlattığı gibi Aliye küfür ve hakaret etmiştir. Gürültüyü duyan polislerle bekçi- ler gelmişler, sarhoş Artakiyi yaka- uyarak karakola götürmüşlerdir. Artaki karakolda polislere ve bek- çilere de küfür, hakaret etmiştir. Sarhoş dün asliye dördüncü ceza mahkemesine verilmiştir. Kendisi sars hoşlukla ne yaptığını bilmediğini id- dig etmiş, muhakeme neticesinde su- çu sabit olduğundan Artakiye haka- retten üç gün hapsine ve bir ilra pa- ra cezasi ödemesine, polis ve bekçile- re hakaretten de bir ay beş gün hap- sine ve 35 lira para cezası ödemesine karar verilmiştir. | vereceksiniz. Bir müzeye giriş: 1 lira! Geçenlerde Topkapı sarayı müzesi» ne gitmek istedik. Dört beş kişi idik, Kapıdaki tarifeye baktık. Eğer Top- kapı sarayı müzesinin her tarafını gezmek istiyorsanız bir kişi için 1 lira Beş kişi hir müzeyi 5 liraya gezecek! Doğrusu insana ağır geliyor. Topkapı sarayını müze haline koy- duğumuza göre bütün milletin orası. nı görmesini, eski İle yeni hayatımız arasında mukayese yapmasını, karan- lk harem odalarını, padişahların s6- fahet dairelrini, içinde bin bir cinaye- tin geçtiği salonları ibret gözile sey- retmesini İstiyoruz demektir. Müzeyi gezmek, sinemaya veya baş- ka bir eğlence yerine gitmeğe benze- mez, Müze öğretici hir yerdir. Bir kül tür müessesesidir. Bir vatandaşın memleketindeki bü- tün müzeleri gezmesi gerektir. Hal- buki bizde kaç kişi vardır ki İstanbul- daki bütün müzeleri gezmiştir? Bu şerait altında değme aileler beş kişilik bir grupla 5 lira verip Topka- pı müzesine gidemez, Bir müze için | lira son derece pa- halıdır. Bilhassa bir halk hükümetin- de, bir halk ve kültür müessesesi olan bir müzeye 1 lira vermek pek fazla- dır. Halk hükümetinin müzesi halkın kesesine uygun bir şekilde olmalıdır. Hattâ ucuz bir fiatle değil de bu mü- zeler halka bedava açık olsa ne lâzım gelir? Halk bedava bir müzeye istediği gi- bi dolsun, boşansın ve görsün... Eskiden «Şapa oturmak» diye bir tabir vardı. Bir müddettenberi İstan- bulda yeni bir tabir çıktı: Çiyiye otur. mak.. Bu tabir yollar çivilendikten sonra ortaya çıktı, Bir yerde tramvay birdenbire ezınk'» diye dursa derhal başlar uzanıyor ve yolcular biribirine soruyorlar: — Çiviye mi geldik:., Evet bakıyorsunuz önünüzde İki sı- ra çivi dizilmiş... Sıra sıra tramvaylar, çivilerin önün- de dururken bir de bakıyorsunuz iki koltuğunda iki karpuzla şişman bir zat etrafına mağrurane bakarak, ya- vaş yavaş karşıdan karşıya geçiyor. İşte tramvayda bu vaziyette kalma: ğa «çiviye oturmak. diyorlar. H. E. e mem Serseri köpekler Köy bekçileri ve orman korucuları köylerindeki köpekleri öldürecekle Şehrimizdeki serseri sokak köpekleri- nin imha edilmesi için alınan tedbirlere rağmen bunların önüne geçilemediği görülmüştür, Yapılan tedkikler neti- cesinde şehirdeki köpeklerin bir akın halinde civar köylerden geldikleri an- laşılmıştır. Bu vaziyete nihayet ver- mek ve şehirdeki köpeklerin kısa bir zamanda imha edilmelerini temin et- mek üzere Vilâyet tarafından bütün vilâyet köylerine bir emir tebliğ edil- miştir, Bu emire göre köy bekçilerile or- man korucuları köylerdeki köpeklerin üremesinden mesul tutulacaklardır, Bunlar, köylerindeki köpekleri öldü- recekler, bu suretle şehrin köpek is- tilâsından kurtulmasını temin ede- ceklerdir. AAmatörlere mahsus daimi fotograf müsa- bakamızın bu haftaki seçiminde (Üçer Jralık sokağı 7 birbaşı Kıyaseddin. kitap) hediyemizi kazananlar: 1 — Bandırma Mahınud Deniz, 2 — Tramvay şirketi ressamlarından bay Kumer, 3 — Kadıköy Altıyolağzı 147 Rıdvan Göksel, 4 — Ankara Cebeci Ergenlef Toplanan kedi ve köpekler Beşiktaşta 45 kedi, 4 köpek, Kadı- köyünde 15 kedi, Beyoğlunda 42 kedi, 2 köpek yakalanmış. İtlâf edilmek üzere Himayei hayvanata gönderil- miştir. Festival takvimi “32 Ağustos: Pazar Bisiklet mukavemet yarışı (Beya- mit - Bentler, Bentler - Taksim arasın- da), Atlama ve su topu müsabakaları: (Macar takımı ile Türk takımı ara İ) sında) Modada saat 1330 da, | Atletizm müsabakaları; Fenerbah- çe stadyamunda saat 14 te. Festival Kupası At yarışları: Veli Efendi çayırında #nat 14 te. | Avcılar bayramı: Anbarlıda Çoban- çeşmesinde saat 14 te, Balkan festivali: Büyükadada Lu- naparkta sani 15 te. Beynelmilel güreş müsabakaları; Taksim stadyomunda saat 2130 da. Bayazıtta Şehir bandosu.