22 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

22 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SİYASİ ICMAL: : Çin milletleri niçin Japonyaya meylediyorlar? Uzak Şarkta vaziyet Şimali Çinde Japonların dileklerine uygun olarak inkişaf ediyor. Şimali Çinde 1932 #enesinde Japonyanın zoru ile tesis Olunan ve Hopei ve Çahar eyaletleri #iyasi meclisi tarafından temsil edi- muhtariyeti haiz - idare Nankin hükümeti ile her türlü alâkasını kes- Muş ve yegâne hâkim olarak Japon- Vayi tanımıştır. Mahalli hükümet Japonya tarafı- a ğinden Pekin ve Miğer gekir- Çinli halkları Japonya lehine tezahürat —, Şimali Çin ahalisinin birdenbire Japonya tarafına geçmiş olmaları hüyrete şayan değildir. Ötedenberi Çin ülkesinin halz bulunduğu husu- “iyetlerin bir cilvesidir. Yarım mülya- Yü yakın nufusu bulunan Çinin aha- Met tek bir millet değildir. Her biri Obuz kırk milyon nufusu bulunan ve eyalet olan bir ırkın her biri ken- Gö! başına bir hükümet ve halkı bir Millettir. Yabancı bir unsur Mançu- lara mensub Hakanlık hanedan: bt. €valetlerden her birinin hâkimi bu- ifbarile sunl birlik vücude Hetirmişti, Mançuların teşkil ettikleri ordular “al Çin eyaletlerinden çekildikten son-' tir ra her eyalet ayrı bir hükümet ve millet olduğunu ilân elmişti. Mareşal Çiang Kay Şek ise Nankine tabi olarak bütün Çini birleştirmeğe çalışıyor. Şimali Çin sureti zahirede Nanki- ne dabi bulunuyordu. Buraya Japon ordusu iyiçe yerleştikten sonra tabily- yetini Japonyaya çevirmiştir. Japon ordusu deniz ile Pekin arasındaki öiyd- 4 ve askeri mevkiini sağlamılaştırdıklanı sonra Pekinin arkasındaki dağlarda- ki Nankov geçidi üzerinde iç Moğo- listanın garbına sarkmaktadır. Diğer tarajtan Japonya Şanghayg ve civarına çıkardığı yeni kupvetler nene hazırlamıştır. İngiltere Şang- haydaki imtiyazlı mıntakadaki Japon ve Çin tebaasının “mal ve canlarını kendi kuvveti le muhafaza etmeği deruhde ederek bu şehirlerin harb sahası haricinde bırakılmasını dev- ietlere teklif etmişti. Avrupah devlet | ler ile Amerika bunu fasvib etmişler» dir. Fakat 1934 senesinde Asyanın şarkında sulh ve asayişin muhafa- zdsı münhasiren kendisine aid bir iş olduğunu ilân etmiş olduğundan Japonya İngiltere teklifini reddetmiş- Feyzullah Kazan Treni kaçırmak istem'ye Çoktandır arzuladığınız bir seyaha- İS çıkacaksınız. Aksi gibi tren de sar bah karanlığında kalkıyor. Halbuki sizin uykunuz ağır. Hizmetçiye ten- bih ediyorsunuz, fakat maalesef o da beş on dakika geç uyandığı için treni unuz, Ya seyahat büsbütün kalıyor. ya da tehire uğrıyor, fakat ne de olsa şevki kaçmıştır. nler için bir büro açıldı hali düşünmüş ve birçok yolcuların başına gelen bu İren kaçırmasından onları kurtarmak için yeni bir büro ihdas etmiştir. Ertesi gün hareket ede- cek olan yolcu bu büroya telefon eder, hangi trene bineceğini bildirir, Erte- si gün büro trenin hareketinden bir sant evvel telefon ederek yolcuyu uyandırır, Bu suretle treni kaçırmak tehlikesi beratraf edilir. Yüzme müsabakası | Sicilyada askeri manevraları takip €imekte olan Mussolini İtalyan ka- binesi erkânma bir yüzme müsabar 1 yaptırmıştır. Sağlam kafa sağ- lam vücutte bulunur sözünün en bü- Yük inanıcılarından olan Mussolini kabine erkânının bir misal teşkil et- istemiştir, Faşist partisi genel kâtibi Starace ayı kazanmıştır. Renk ve moda Meşhur modist Worthe bir gün ga- Yet şişman bir kadın geliyor. Kadın kımuzılar giymiş. cüssesi, büsbütün Mazarı dikkati celbediyor. Kadın; ye 5 Worth bana ne renk gider di. sorar, Meşhur terzi, kadına dikkatle bak- tiktan sonra cevaben diyor ki: >> Allah kelebeği yarattığı vakit ©A parlak renkleri lâyık gördü. FU SİN ise çamur tengini münasib buldu. Tayyare seyahatleri Bir çoklarımız elân daha tayyareye binmiş değilizdir. Tayyare seyahatini gayet tehlikeli bir seyahat addederiz. Vapur ve treni tercih ederken hava- yolunu içimizde daha sergüzeşici ruh- lu kimselere bıraktığımızâ Taemnun da, oluruz. Halbuki Avrupada tayya- re ile seyahat alelâde bir şekil almış- tır, Tayyare ile geldim diyenin yüzü. ne kimse acaip acaip bakmaz. ci e Ziraat kalkınması progra- mının teferruatı tesbit Ankara (Akşam) — Ziraat Vekâleti ana hatlarını çizdiği büyük ziraat kal- kınmasi programının teferrüatını tes- Pite devam etmektedir. Programın her bakımdan tatbik kabiliyetini haiz ol- masına bilhassa ehemmiyet yerilmek- tedir, Bu maksadla seferber hale konulan Vekâlet müethassıslarının memleke- tin her kısmında yaptıkları tedkikle- rin neticelerini bildiren ilk raporlar Vekülete gelmeğe başlamışlır. Bu raporlar ciddi bir tedkikten ge şirildikten sonra memlekete yeni bir refah getirecek olan büyük ziraat kal- kınmsa programı tamamlanmış ola- caktır. Devlete ald zirai müesseselerin bir elden işletilmesi işi kalkınma prog- ramının İlk safında yer almış bulu- nuyor, Bu müesseselerin ne şekilde işleti- leceğini tespit etmek üzere teşkil edil- diği yazılan komisyon Malatyanın Sullan suyu çifliğindeki tedkiklerini bitirmiş oradan Çifteler harasına git- miştir. Komisyon Çifteler harasından sonra diğer hara ve çifliklerle pamuk ıslah istasyonlarını tedkik edecek bu arada Trakyada İnanlı; Tarsus, İçel, Türkgeldi, Sultansuyu, o Çukurova, Karacabey, Eskişehir Üretme çiflik ve haraları ile Dörtyol, Nazilli, pamuk ıslah istasyonlarını gezecektir. Daha iki ay kadar süreceği tahmin edilen bu tedkikletden sonra devlete aid zirai müesseseirde tatbik edilecek işlenme şekli tayin edilecektir, Bize bu izahatı veren Ziraat Vekâ- letinin selâhiyettar makamı bilhassa şu cihetin tavzih edilmesini istemiş- , — Devletin kendi çifliklerini daha verimli bir şekilde idare etmeği dü- şünmesinde ve bu yolda tedkik ve te- şebbüslere girişmesinin. ziraat işleri- nin devletleştirileceği şeklinde garib bir telâkkinin husulüne yol açtığı gö- rülüyor. Bu telâkkide hiç bir isabet olmadığı âşikârdır. Bugün Ziraat Vekâlelinin bir ted- kik mevzuu olarak ele aldığı iş ken- disine aid çifliklerin ne şekilde idare edilirse halka daha faydalı olacağını tespitten ibarettir. Bu da başlı başıma ve büyük manada bir iştir. Gedikli erbaş okulu kamptan dönüyor O kadar ki bir çok tayyare kum. Bu münasebetle Pendikte panyaları yoleu fazlalığından şikâyet ediyorlar. Şimdi Avrupada tayyare ile ucuz olarak. Meselâ Londradan cenu- bi Afrikada 7,16$ mil mesafede Dur- bana sadece 125 İngiliz lirasına, 3.149 mil mesafede Bağdada sadece 62 İn- giliz lirasına, 9,547 mil mesafede Hong- Kanga 175, 8,737 mil mesafede Batov- yaya 170 İngiliz lirasına uçabilirsiniz. Izmir sergisinde Trakya paviyonu İzmir segisini süsleyen güzel paviyonlardan Trakya paviyonu İzmir (Akşam) — İzmir enternasyonal fuarının açılma merasimi tafsilâtı. hi bildirmiştim. Bu seneki fuarı sisli i i yen muhtelif paviyonlar arasında İş Ban- küs, Trakya, İzmir vilâyeti ve Ticaret odasi paviyonları, iuarın en çalan ç 8 dekorasyon itibarile cazip paviyonlarıdır. A A bir müsamere verdiler Yirmi gündenberi Pendikte kamp kurmuş olan Gedikli Erbaş okulu ta- lebeleri kampın bitmesi münasebe- tile dün kamp mahallinde bir müsa- rütbeli deniz komutanları ve bir çok davetliler hazır bulunmuşlardır. Müsamereye İstiklâl marşle baş- lanmış, muntazam spor kıyafetlerile sahada toplanan talebeler gemici marşlarını söyledikten sonra beden terbiyesi hareketleri göstermişler, bu- nu müteakip muvaffakıyetli piramit hareketleri, boks, güreş müsabakaları çuval, yumurta, bağlı ayak, elma yeme yarışları yapılmış, sınıflar Ara” sında tertip edilen halat çekme mü- . sabakaları çok heyecanlı olmuştur. Bundan sonra talebelerin padibod, ve yüzme yarışları zevkle seyr&- dilmiş, mekteb komutanı yarbay Sabrinin davetlilere teşekkür eden nutku ile müsamereye nihayet verii- miştir, Kamp müddeti zarfında Pendik halkı üzerinde çok iyi tesirler bırak- mışolan Erbaşokulu talebeleri bu- gün kamptan ayrılacaklar, ayın 27- sinde mektepte bir çıkış mÜsameresi tertip edeceklerdir. Lâz havasi oynarken "Aksarayda Hayriye sokağında otu. ran 16 yaşında Cemal ile, arkadaşı 11 yaşında Sabri çakı ile Lâz havası oynarlarken Sabrinin elindeki “ça- kı bileğine saplanmış ve tehlikeli su- 'rette yaralanmıştır. Sabri hastaneye kaldırılmıştır. Tah- kikat 4 Devlete it çiftlikler İLondraya yeniden 4000 sandık kavun ile - 400 ton yaş üzüm gönderdik İktısad Vekili bu işten asla vaz geçilemiye- ceğini ve muvaffak olunacağını söyledi İzmir 21 (Telefon) — Üzüm Kuru- mu bugün Londraya sevk ve ihraç et- mek üzere geniş soğuk hava depoları bulunan İsveç bandıralı Erna vapu- Tuna 4,000 sandık kavun 400 ton yaş razakı üzümü yüklemiştir, İktisad Vekili B. Celâl Bayar ak- şam üzeri refakatinde İzmirde bulu» nan mebuslar ve İktisad Vekâleti teş- kilâtı müdürleri olduğu halde motör- le vapura gelmiş, üzüm ve kavun am- belâjlarından bir kısmını açtırarak tedkikler yapmıştır. B. Celâl Bayar bu sene başlıyan yaş üzüm, karpuz ve kavun ihracati” nın bundan sonraki senelerde daha geniş mikyasta yapilacağını ve bu İş- ten aslâ vazgeçilmiyeceğini işaret et- tikten sonra domates ihracına da © hemmiyet verildiğini söylemiştir. Üzüm Kurumu müdürü B. İsmali Hakkı Veral soğukhava depolu kendi vapurlarımızla ve İzmirde yapılacak #oğukhava depoları ile mahsulleri- mizin daha fazla vedaha kolay bir "şekilde ihracı mümkün olacağını söy ledikten sonra şimdiki halde maruş kalınan müşkülât etrafında İktisad Vekiling izahat vermiştir. Bunun Üze- rine B. Celâl Bayar: — Vapur da alacağız, depo da yap- tıracağız ve bu işte behemehal muvaf- fak olacağız. Demiştir. Vapurda İktisad Vekili şerefine bir çay ziyaleti verilmiştir. Şarpi müsahakaları Izmirde Deniz sporu etra- fında tedbirler alınacak İzmir 21 (Telefon) — Bugün Kar- şarpi birincilikleri yapıldı. İktisâd Vekili B. Celâl Bayar da mü- sabakâlarda hazır bulundu. Müsaba- bakada Yamanlar klübünden Refik birinci, Niyazi ikinci, Rahmi üçüncü geldiler. Yarın (bugün) ikinci müsa- etmiş ve hasbihallerde bulunarak ih- tiyaçlarını sormuştur, Vekil, İzmirde deniz sporu etrafında alınacak tedbir- ler ve gençlere yardım edilmesi hu- susunda liman işletme müdürü B. 'Haşime direktifler vermiştir. B. Celâl Bayar akşam üzeri kotrasile İncira'- tına gitmiştir. Fındık nizamnamesi Ankara 21 (Telefonla) — Yeni fın- dık nizamnamesi Vekiller heyetinin tasdikinden çıkmıştır. Yeni nizam- name esâ$ İlibarile eski nizamname- nin aynıdır. Yalnız mürakabenin şek- li ve icrası snreti hakkında yeni bazı hükümleri ihtiva etmektedir. Yaralı Hüseyin Cerrahpaşa hastanesinde yarasından müteessiren öldü Salih oğlu Hüseyin adında biri Si nopta bir kavga esnasında kurşun- la karından ağır surette yaralan- mış, orada tedavi edilemiyeceği anla" şılınca İstanbula gö iştir. Yaralı Hüseyin burada Cerrahpaşa hastanesinde tedavi altına alınmış, #akat dün hastanede ölmüştür. Hüse- yinin cesedi adliye doktoru B. Enver Karan tarafından muayene edilmiş, vücudündeki kurşun yarasından öl düğü anlaşılarak gömülmesine ruh- sat verilmiştir. Kendisinin öldüğü de mahalli alâkadar makamların& bil dirilmiştir. Merdivenden inerken dü- şerek öldü Samatya civarında oturan Cafer Kâ- Bİ adında biri dün evinde merdivenin altında taşlıkta ölü olarak bulunmuş- tur, Adliye doktoru tarafından yapılan muayenede Cafer Kâninin kafatası ezilmek suretile öldüğü anlaşılmıştır. Vaka müddelumumiliğe bildirlimiş- tir, Ölüm etrafında tahkikat yapılmış, Cafer Kâninin evde merdivenden iner» ken kazaen düşerek öldüğü anlaşılmış» tar, Cesedin gömülmesine ruhsat verii- miştir, Balıl:çılar cemiyeti idare heyeti intihabatı Balıkçılar cemiyeti idare heyeti ge- genlerde istifa etmişti. İdare heyeti- nin İstifası Ticaret odası tarafından kabul edilmiştir. Yeni bahk mevsimi yakında başlıyacağı için cemiyetin ŞA Izmirdeki maç Doğanspor O Yamanlarspor 2 İzmir 21 (Telefon) Yamanlar» sporla Doğanspor arasında bugün (Fuar kupası) maçı yapıldı Yaman- larspor klübü sıfıra karşı 2 gol ile Doğanspora gulib geldi. Yarın (bugün) üçok - Ateşspor ter kımları karşılaşacaklardır. Manisada üzüm bayramı İzmir 21 (Telefon) — Yarın (bu- gün) Manisada üzüm bayramı yapı- lacaktır, İktisad Vekili B. Celâl Bayar bayramda hazır bulunmak üzere Ma- nisaya gidecek ve İzmire dönecektir. Arif Oruç hakkındaki tahkikat bitti İstanbulda ve Pariste çıkardığı «Yarın» adlarındaki gazetelerile yap- tığı neşriyattan dolayı hakkında ta- kibat yapılan ve dört gün evvel İs- tanbula gelir gelmez yakalanarak tev kif edilen Arif Oruç hakkındaki müd- « delumumilik tahkikatı ikmal edil miştir. Evrak pazartesi günü mahke- meye verilecek ve Arif Oruçun muha- kemesi ağır ceza mahkemesinde ya- pılacaktır. Motosiklet çarptı Bir talebe yaralandı, acemi motosikletçi de yakalandı Evvelki gece yarısına doğru bir mo- tosiklet kasazı olmuş ve biz mektepli, diğer bir mekteplinin yaralanması. na sebep olmuştur. Kaza şöylece ce reyan etmiştir: Yeşilköyde oturan yüksek ticaret mektebi talbesinden 20 yaşlarında Ke- mal, bir motosiklete binerek İstan- buldan Yeşilköye doğru hareket ete miş ve Çemberlitaş civarına gelmiş- tir. Burada bir İramvayın yanından geçmek isliyen Kemal motosikleti, leyli 'Tıb talebe yurdu dördüncü sınıf talebesinden Reşada çarplırmış ve muhtelif yerlerinden yaralamıştır. Reşad, derhal tedavi altına alınmış, Kemal de yakalanarak hakkında ka» nuni takibata başlanmıştır, Duvardan aşağı yuvarlandı de oturan Ali ismindeki çocuk. dün sokakta bir duvarın üzerine çıkıp oyun oynarken, müvazenesini kay» bederek düşmüş ve gözünden tehlikeli surette yaralandığından hastaneye kaldırılmıştır. Belediye emirlerine riayet | etmiyenler Fatih mıntakasında beledi suçlar» dan 29, Beşiktaş mıntakasında 14, Eminönü muıntakasında 177, Beyoğlu mıntakasında 27 kişi cezalandırılmış, Eminönünde 40 kilo ekmek, 350 simif muzır görülerek imha olunmuştur. Bunlardan başka muhtelif mınfas külarda 13 dilenci toplanmış ve hak- larında lâzımgelen muamele > yapıl muştar, ad ike İdi