30 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AZŞAM 30 Ağustos 1937 Dün Geceki ve Bu Sakbahki Haberler Japonya İngiliz notasını sükünetle karşıladı Japonya, Şanghayda yapılacak tahkikat bitince İngiliz notasına cevap verecek Tokio 29 — Siyasi mahatil İngiliz notasını sükünetle karşılamıştır. Ha- disenin çabuk kapanacağı ümid edi- Miyor. Askeri mahafil her hangi bir | devletin müdahalede butunmasina imkân olmadığı kanaatindedir. Bu mahafi), İngilterenin (o Japonyaya meydan okumaktan çekineceğini ve kabil olduğu kadar siyasi menafi te- minine çalışacağı mütalâasındadır. Bu mahafilde deniliyor ki: «Japonya Çin politikasında en kü- | çük bir değişik'ik bile yapmıyacak- tır. Blöf zamanları geçmiştir. » Tokyoda İngiliz maslahatgü- zarının teşebbüsü Tokyo 20 (A.A) — Bügün saat 14 de İngiliz maslahatgüzarı Dodd, Çindeki İngiliz sefirinin yaralanma- sile neticelenen hadise hakkındaki İngiliz notasını Japon Hariciye Na- arı B. Hirotaya tevdi etmiştir. Mülâ- kat yirmi dakika sürmüştür. B. Hi- rota, sefirin sıhhi vaziyeti hakkında malümat istemiş ve Şanghayda İn- giliz makâmlarile müştereken yapı- lan tahkikatın neticesini beklediğini söylemiştir, B. Hirota, hadise hakkın- daki raporu alır almaz maslahatgü- | zarı davet ederek konuşacağını vak detmiştir. Siyasi Japon mahfilleri, raporun yakında alınacağını ümit etmekte ve | vukubulacak bir gecikmenin vaziye- tin vehamet kesbetmesine sebeb ola- cağını tahmin etmektedirler. Japonya Hariciye Nazırı, Şanghay- daki.Japon deniz makamatına tah- kikati mümkün mertebe süratle bi- tirmelerini tavsiye etmiştir. Japonya ne zaman cevap verecek? Paris 30 (Akşam) — Japonya bari- ciye nazırı, 'Tokyodaki İngiliz masla- hatgüzarna İngiliz sefirine yapılan tecavüzün ne gibi şartlar altında ya- pıldığını tahkik için Şanghayda muh- telit bir İngiliz - Japon komisyohu- nun teşkilini teklif etmiştir. Komisyo- nun tahkikatı bitince Japonya İngil- terenin protesto notasına cevap vere- cektir. Fransız gazetelerinin mütaleaları Paris 29 — Gazeteler Çin vekayiin- den uzun uğadıya bahsediyorlar. Pe- tit Parisien gazetesi diyor ki: «Çin sahillerinin yarı abluka edil- mesinden mütevellit vaziyet, vahim hadiseler doğurabilir. Filvaki, Çinin açık denizlerinde ticaret, ekseriyet itibarile ecnebi bayrağı altında yapı- İ dar. Bu vahim © hadiseler karşısında İngiltere, Fransa ve Amerikanın hat- tı hareketleri hertürlü iphamdan Aridir. Bulgar kralının Başvekilimize telgrafı Kardeşinin vefatından dolayı taziyet beyan etti Ankara 29 (A.A) — Başvekilimi- zin kardeşini kaybetmekle uğradığı matem üzerine Bulgar kralı majeste Boris, aşağıya dercettiğimiz taziyet telgrafını çekmiştir: Son ekselâns İsmet İnönü Başvekil ANKARA 'Ekselânsınızın uğradığı acı matem hakkındaki hazin haberi alarak en samimi taziyetlerimi arzederim. Boris Başvekil İnönü bu çok'döstane ve nazikâne alâkadan derin bir sürette mütehassis olmuş ve aşağıdaki tel grafla teşekküratını bildirmiştir: Samajeste Boris Bulgar kralı SorFya Majestelerinin göndermek lütfunda bulundukları telgraftari son derece mütehassis olarak hararetli minnet- tarlık hislerime itimad ve derin hür- metimin kabul buyrulmasını rica ederim. İsmet İnönü Hava ısındı Dün termometre tekrar 26 dereceye çıktı Üç gün devam eden yağmurlardan sonra dün hava açmıştır. Pazar gü- nünün yağımursuz ve açık hava ile geçmesi herkesi memnun etmiştir. Üç gün yağan yağmur yüzünden termometre 17 dereceye kadar in- müşti. Hele geceleri hava adamakıllı serin oluyordu. Dün termometre tekrar 26 derece- vam ediyor. Mareşal Fevzi Çakmak Ankarada Genel kurmay başkanı mareşal Fevzi Çakmak dün âkşamki trenle Ankaraya hareket etmiş ve Haydar- paşada merasimle teşyi edilmiştir. Ankara 30 (Telefonla) — Mareşal Fevzi Çakmak bu sabah saat dokuz- da ekspresle Ankaraya gelmiş ve as- keri merâsimle karşılanmıştır. Ma- reşal Fevzi Çakmak genel kurmay dairesinde zafer bayramı münasebe- tile tebrikleri kabul etmiştir. Çukurovada okaliptüs yetiştirilecek Bir heyet tedkikler yapmağa başladı Adana 28 — Çukurovada okaliptüs ağacı yetiştirmek mümkün olup ola- mıyacağını tedkik ettirmek İsteyen Zi- raat Vekâleti burayâ ecnebi ve yerli mürekkep bir heyet göndermiştir. Profesör ve mütehassıs- lar bu vadide etüdler yapmaktadırlar. Bebeli, Adalı, Alicaz, Hendek, Bahçe mıntakalarındaki 30,000 dekarlık ara- zide okaliptüslerin tam şerait altında yetişebilecekleri tetkikat neticesi bel- 4 olmuştur: Mütehassıslar bu sahada okaliptüs fidanlıkları tesisini Vekâlete raporla- rında tavsiye edeceklerdir. Mütehassıs heyet, etüdlerine devam için şehrimizden Ceyhana hareket et- miştir. Oradan da Kadirliye geçecekler: dir, üçük itilaf Bugünkü toplantı 3 devlet arasındaki birliği gösterecek Bükreş 29 (A.A) — Matbuat, dikka- tini yarın Sinala'da toplanacak olan Küçük itilâf konferansına temerküz ettirmektedir. Üniversul gazetesi, konferansın Kü- çük itilâfın vahdet ve kuvvetini yeni- den teyit edeceğini yazmaktadır. Prag-29 — Küçük antant Hariciye Nazırisrı konferansı yarın Sinayada toplanacaktır. Dünya vakayiindeki karışıklık hasebile bu toplantıya ehemmiyet veriliyor. Çek Başvekili “Bükreşe hareketinden evvel Küçük itilâf hakkında verdiği konferansta üç devletin Milletler cemiyetinden başka hiç bir kuvvet tanımıyacağını söylemiştir. zi İran heyeti İzmire vasıl oldu İzmir 29 (A.A) — Büyük Trakya manevralarında misafir olarak hazır bulunan İran yüksek askeri heyeti bugün saat 16 da İzmir vapurile İs- tanbuldan şehrimize gelmiş, vilâyet, kumandanlık ve diğer makamlar na- mına 'selâmlanmıştır. İzmirpalasa misafir edilen heyet altı kişiden mü- rekkeptir, | Eskişehirde 30 ağustos Atatürkün hemşiresi ve Orgeneral Fahreddin Eskişehire gittiler Eskişehir 30 (Telefon) — Atatürkün hemşiresi ve ordu müfettişi orgeneral Fahreddin dün Eskişehire geldiler, Vali, Belediye reisi, Kolordu kuman- danı, Eskişehir mebusları ve kalaba- lik bir halk kütlesi tarafından kerşt- landılar ve bayan Sabiha Gökçenin evinde misafir oldular. Bayan Sabiha Gökçene bugün merasimle Tayyare mektebinde diploması verilecektir. Bu akşam Tayyare mektebinde mükeilef bir balo verilecektir. Baloyu Atatür- kün hemşiresi de şereflendirecektir. Zafer ve Tayyare bayramı Bugün bütün İstanbul donandı Bugün İstanbul iki büyük bayramı birden kutluyor: Zafer ve tayyare bayramı... Yurdu kurtaran başku- mandanlık meydan İnuharebesinin muvaffakıyetle neticelendiği 30 ağus- tos gününün yıldönümünü bütün yurd candan kutlamaktadır. Bu münasebetle bu sabah şehir baştan başa donanmıştı, Sabahleyin saat sekiz buçuktan itibaren İstanbul kumandanlığında bayramlaşma me- resimi yapılmıştır. Saat dokuz buçukta büyük geçid resmine iştirik edecek olan askeri- miz, mektepler, cemiyetler Beyazıd meydanında toplanmışlardır. Saat onda İstanbul kumandanı ve İstanbul valisi, askeri erkânla bera- ber Beyamd meydanındaki askeri kıtaatı ve geçid resmine iştirâk ede- cek olanları teftiş etmişlerdir. Teftişten sonra İstanbul kılaatının en genç zabitlerinden biri Zafer bay- ramı hakkında güzel ve hararetli bir nutuk . söylemiştir. Bundan sonra geçid resmi başlamıştır. Gece şehrin muhtelif yerlerinde fe- ner alayları, Halkevlerinde toplantı- | lar vardır. Diğer taraftan 15 sene evvel bu büyük zafer gününe sahne olan Dum- lupınarda büyük merasim yapılmak- tadır. Dumlupmara askeri kıtalar ve bir hava filomuz gitmiştir. Dumlupmar Abidesine Bakanlar ve Parti namına çelenkler konulacaktır. İstanbul vi- lâyeti, İstanbul üniversitesi ve yük- sek mektep gençliği de Dumlupına- ra heyetler göndermiştir. Kadıköy Halkevinde Kadıköy Halkevinden: 30 Ağustos Zafer bayramı kutlama programı: 1 — Saat 21 de Halkevi salonunda bay Niyazi Tevfik Yükselen taratin- dan 10 Ağustos zaferi hakkında kons ferans. 2 — Orkestramız tarafından kon <| ser. 3 —'Temsil heyeti tarafından bir perdelik komedi. 4 — Caz ve dans. Dumlupınarda yapılacak büyük merasim Vilâyetlerden gelen heyet- ler bu sabah Afyondan Dumlupmara hareket ettiler Afyon 29 (Hususi muhabirimiz. den) — Dumlupınarda yapılacak bü- yük merâsim münasebetile : Afyon fevkalâde günlere mahsus bir kala- balik ile kaynaşmaktadır. İstasyonda askeri bando ve izciler birçok vilâyetlerden gelen heyetleri karşılıyor. B. Cevdet Kerim, belediye reisi ve Vali Vekili icab eden tertiba» tin alınmasına çalışıyorlar, Şehir baştan başa donanmıştır. Vi- Jâyetlerden gelen heyetlerle İzciler ve halk yarın sabah beşten itibaren merasim yeri-olan Dumlupmara ha“ reket edeceklerdir, İ iki arkadaşıma rasgelerek Madrid etrafında büyük bir harp hazırlanıyor Hükümet kuvvetleri Aragon cephesinde ileri harekete devam ediyorlar ronalistleri taarruza Paris 29 — İspanyol nasy Madrid cephesinde büyük hazırlanıyorlar. Santander cephesin- de mii hiçbir mukavemet göster- memişlerdir. Valence hükümeti Mad- ridi müdafaa için yeni tedbirler alıyor. Mili hükümet, 50 vilâyetten Otuz | | İ beşinin 22 milyon nüfustan 12 milyo- | nunun ve İspanya arazisinden yüzde altmış dördünün kendi idaresi altında | bulunduğunu söylüyor. Madrid 29 — Madrid cephesinde ha- $1f bir faaliyet başlamıştır. Bilhassa Üniversite mahallesinde harp oluyor. 'Nasyönalistler bürada lâğımlar patlat- 'mışlardır. Dişçi mektebi kısmen ha- sara uğramıştır. Hükümet kuvvetlerinin bir muvaffakiyeti Valencia 92 (A.A) — Müdafaa Na- zırı, Aragon'daki ileri hareketin de- vam etmekte olduğunu Casa-Roma- mia ve Belechite'in garbında kâin No- via-Delmlonto'nun zaptedilmiş bulun- duğunu haber vermektedir. dir. Dün gece yarısı Suadiye parkı civa- rında polis noktası önünde bir cinayet işlenmiştir. Valide hanında oturan İrark Ali Mehdi, yanındaki Mariya isminde bir kadınla Suadiye gazinosuna gitmiş, orada Kâmil ve Mehmed isimlerinde beraberve oturup eğlenmişler, gece yarısına doğ- ru da avdet elmek üzere yola çıkmış- Jardır. Bu civarda bir polis noktası önleri- ne geldikleri sırâda, Ali Mehdi, Mari- kil ve tayinler Sıhhiye Vekâletinin hazırlâdığı nakil ve tayin listesi Ankara 30 (Akşam) — Sıhhat ve içtimai muavenet bakanlığı, mem lir arasnda yeni tayin ve nakiller itibarile bir liste hazırlamıştır. Bu Hsteye göre, Tıp fakültesi ikinci ha- riciye asistanlarından mütehassıs Şevki Ağrı memleket hastanesi ope- ratörlüğüne, operatör Veli Cide has- tanesi operatörlüğüne, İstanbul Tıp fakültesi eski nisaiye doçenti Niyazi Müştak İstanbul çocuk haşfanesi po- “liklinik şefliğine, İstanbul belediyesi muayene komisyonu dahiliye müte- hassıslarından Rıdvan Haseki hasta- nesi dahiliye mütehassıslığına, Adana memleket hastanesi eski dahiliye mü- tehassıslarından Hüseyin Osman, İstanbul belediyesi muayene komis- yonu dahiliye mütehassıslığına, İzmir emrazı sariye hastanesi mütehassıs- larından Hüseyin, Beyoğlu hastanesi şefliğine, Haseki hastanesi diş tabibi Affan çocuk hastanesi diş tabipliğine, diş tabibi Hayati Haseki hastanesi diş tabipliğine, Beşiktaş süt çocukları bakım evi mütehassısı Fah- ri Diyaribekir süt çocukları müşahede evi çocuk mütehassıslığına, İstanbul Karacaköy dispanseri doktoru Hasan Büyükçekmece dispanser tabipliğine, İstanbul çocuk hastanesi dahiliye asis- tam Aziz Nahid, Elâziz dahiliye mü- tehassıslığına, Dursunbeyli hükümet Zuera mıntakasında ileri hareketi | cenup istikametinde inkişaf etmekte- | Salamanca 29 (A.A.) — Karargühi umumi tarafından neşredilen bir teb- liğde, Aragon cephesinin muhtelif mıntakalarında düşman tarafından yapilan tazyikin devam etmekte ol- duğu fakat yapılan taarruzların ağır zayiatla tardedildiği bildirilmektedir. Santander cephesinde Navar livası Cabuerniga vadisi yolile Asturies İs- tikametinde ilerlemeğe devam etmek- tedir. Liva dün akşam hiçbir muka- vemete maruz kalmadan Cabueringa kasabasının civarına kadar ilerlemiş- tir. İtalyanın vaziyeti Paris 29 (A.A.) — Populalre yazıyor: B. Mussolininin aleni ve resmi surette ademi müdahale taahhüdünde bulun- muş olmasına rağmen, ordusunun İs- panyada müdahalede bulunduğunu İtiraf etmesi yeni bir beynelmilel va- ziyet ihdas etmiştir. Demokrat mem- leketlerde bunun tevlid edeceği ak- sülâmeli tahmin etmek kolaydır. B. Mussolini bu aksülâmeli tahmin etmiş olsun olmasın, bu aksülâmel Duçenin her halde hesaba katmak mecburiye- tinde kalacağı bir vakıadır. Suadiye parkı civarında bir cinayet işlendi Iranlı Mehdi dostu Maryadan kıskandığı Kâmili tabanca ile vurdu ya De Kâmil arasındaki bazı İltifat. kâr işaretlere kızmış ve tabancasını çökerek Kâmili müteaddid yerlerin- den tehlikeli surette yaralamıştır. Vakaya el koyan zabıta memurları Ali Mehdi ile Mariyayı yakalamışlar- dır. Kâmili Haydarpaşa Nümune has- tanesine kaldırmışlardır. Yaralı Kâ- milin vaziyeti çok ağırdır. Ali Mehdi, bugün adliyeye teslim edilecektir. Ma- riya bu hâdisede hiç bir alâkası bu- Turmadığını iddia ediyor. Doktorlar arasında | Kutucularda yangın Dükkân sahibile işçileri sorguya çekildiler Dün gece, Kutucularda; şekil ili- barile şüpbeli görülen bir yangın oi- müş, fakat itfaiyenin vaktinde ye- tişmesi; bundan bir kaç sene evvelki büyük Kutucular yangınının teksrrü rüne mâni olmuştur. Ateş çıkan yer, Kutucular içinde 57 - 59 numaralı Yakubun dükkâ- mıdır, Pazar olması dolayısile kapalı bu- lunan dükkânda bir köşeye üstüste konulmuş olan biçilmiş tahtalar, her nasılsa ateş almış ve birdenbire yük- selen alevler tavanı sarıvermiştir. Ateşi görenler; derhal itfaiyeyi haberdar etmişler, yetişen itfaiye ate- şi olduğu yerde bastırmış; diğer ta- raftan da tahtaların üstüste munta- zaman konulmak suretile ateş a'mış olduğu tesbit edilmiştir. Zabıta; bu şüpheli vaziyet üzerine dükkân sahibi Yakubu ve işçilerini sorguya çekmiştir. Tahkikat bugün neticelendirilecek ve suçlular mah- kemeye verilecektir. imran tabibi Ali Mahmud Eminönü belediye tabipliğine, Fatih belediye doktoru Ahmed Eyüp belediye doktorluğuna, Bozdoğan hükümet tabibi Hakkı De- yoğlu belediye tabipliğine, mütekaid tabip İbrahim Tıp talebe yurdu idare doktorluğuna, Ünye hükümet dokto- ru Emin Gebze doktorluğuna tayin edilmişlerdir.