18 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 >Teşrinisani ni ve Bu Sahahki Haberler Brükselde hiç bir netice eldeedilemedi Bir Amerika gazetesi: “Mütecavize manevi mahkümiyet bile yükletilemedi,, diyor Nevyork 17 (A.A) — Brüksel kon- feransının ilk neticelerinden bahse- den New - York Times gazetesi şöy- len kararda mütecavize manevi bir mahkümiyet bile yükletilmemiştir. Bu ilk netice cesaret verici değildir. Gelecek Pazartesi günü başlıyacak olan konferansın ikinci devresi için de nikbin olmağa imkân yoktur.» Journal of Commerce, beynelmilel teşriki messi ile sulhun kurtarılması için aşağıdaki fikri ileri sürüyor; 1 — Japonyaya — karşı iktisadi sa- hada zecri tedbirler almması, 2 — Çine yardım edilmesi. Bu gazete, Amerika Japonyaya en çok iplik ihraç eden devlet ve Japon- ya da Amerikadan çok miktarda pa- muk alan bir memleket olması dola- yasile zecri tedbirlerden en çok Ame- rikanın mutazamır olacağını kay- detmektedir. Çine yapılacak maddi bir yardım ihtilâfın büyümesine sebeb olabilir. Japonyaya zecri tedbirler tatbik edildiği takdirde Amerikanın büyük bir vol oynıyacağı muhakkaktır. Japonyanın Fransaya ültima- tom verdiği doğru değil Tokyo 17 (AA) — Selâhiyettar mahafil, ecnebi membadan gelen ve Japonyanın Fransaya bir ültimatom vererek Hindi Çini yolile Çine silâh gönderilmesine nihayet vermesini ihtar etmiş ve aksi takdirde Hainan adasının işgal edileceği tehdidinde ii olduğunu tekzib etmekte- Hitler - Halifax mülâkatı Cuma günü yapılacak Lord Halifaxın Berlini ziyaretinin hususi mahiyeti üzerinde en büyük ketumiyet muhafaza ediliyor Berlin VI (A A) — Lord Halifax, saat 8,43 te buraya gelmiş ve İngiliz sefiri ile Alman ricali tarafından is- tikbal edilmiştir. Lord derhal İngiliz sefarethanesine gitmiştir. Berlin 17 (A.A) — Hitlerin dave- bit edilmemiştir. Maamafih Lord Ha- lifax'ın yarın Von Neuratk'ı, B. Goe- ringi ve B. von Blomberg'i 3i- yaret etmesi muhtemeldir. Bugün öğ- leden sonra beynelmilel avcılık sergi- sini gezmiştir. ti üzerine Halifax, yarın akşam tren- |Alman gazeteleri ne diyorlar? le Berehtesgadene hareket edecektir. | (o Zondra 17 — Alman matbuatı,lord Bu seyahatte Lord Halifax'a Alman- ya Hariciye Nazır B. Von Neurath re- fakat edecektir. Hitler - Halifax mü- YMikatı, muhtemel olarak cuma günü öğleden sonra vukun gelecek ve Lord Halifax o akşam Berline dönecektir. Berlin 17 — Lord Halifaxin 'Berlini ziyaretinin «hususi mahiyeti» Üzerinde en büyük ketumiyet muha- faza edilmektedir. İngiltere büyük el- “çiliği memurları, bu hususla kendi- lerine sorulan bütün suallere cevab vermemişlerdir. Berlin 17 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: Lord Halifax'ın ika- met programı, henüz kati surette tes- Tekirdağlı Hindli ile pazar günü güreşiyor Hüseyin, “5 dakikada sırtını yere getireceğim, diyor Halifax'ın Hitler ile yapacağı konuş- maların vaziyeti tedkik mahiyetinde vermektedir. İngiliz - İtalyan müzakereleri Londra VI — Romanın kanaatine göre, İngiltere ile İtalya arasında mevcud muallâk meselelerin halli için henüz tasarlanmış tesviye suret- leri yoktur. Lord Halfax'ın Berline zi- yareti neticeleri anlaşılmazdan evvel Mussolininin her hangi bir siyasi be- yanatia bulunması ihtimali her hal- de yoktur. Komünizm aley- hindeki anlaşma Berlinde “daimi bir komite Türkiye başpehlivanı Hüseyin önü- ya ile Almanya ve Japonya arasında müzdeki pazar günü sast on beşte | Komünizm alyhinde akdedilmiş olan "Taksim stadında (Hintli pehlivanla güreş yapacaktır. « Hüseyin pehlivan dün akşam mat- baamıza geldi. Hüseyin diyor ki: — Ban gazeteler Hintli ile önce güreşmedim diye aleyhimde yazlar yazdılar, İşte hazırım. Sırası geldi. 'Bintliyi yeneceğim. — Hintli ile güreşeceğim, demiyor- sun de «yeneceğim; diyorsun? — Ben yenerim anti. hem göre- receksiniz; beş on dakikada Sırtı ye | re gelecek. Tekirdağlı Hüseyin, sabık dünya şampiyonu Cim Tondos ile mutlaka karşılaşmak istemektedir. Hüseyin bu | hususta diyor ki: — Eintli ile bu maçı yaptıktan son- | ra Amerikaya gideceğim. Oradan da- | vet edildim, Birçok müsabakalar ya» pacağım.. Fakat bütün emelim Cim itilâfa merbut protokolda bahsi geçen daimi komiteyi tesis etmek üzere gö- rTüşmeler yapılmaktadır. 'B. Von Ribbentrop'urı merkezi Ber- Minde olacak olen bu komitenin ba- şına getirileceği muhakkak addedil mektedir. Bu orgariizmin ne suretle teşekkül | edeceği, sarih vazifeleri henüz tedkik i mektedir. Komitenin Romada bir Şu- | besi bulunacaktır. B. Tataresko yeni kabineyi teşkil etti Bükreş 17 — B. Tataresko yeni ka» bineyii teşkil etmiştir. Kabineye yalnız yeni üç nazır girmiştir. ! GÜNÜN HADİSELERİ Almanya Fransanın dostlarını elinden alıyor Siyaset âleminde Fransanın vaziyeti garib bir hal aldı. Bu memleketin Sovyet- lerle müttefik olduğu malümdur. Halbu- ki Almanya - İtalya - Japonya, «Antiko- münist misak» Ja Sovyetlere karşı cep- he aldılar. Dünkü nüshamızda da yazdı- ğımiz gibi, Nazilerin naşiri efkârı Völki- #eher Beobahter, Avrupai Rusyanın ce- mubundaki ve Karadeniz kıyılarındaki münbit - Ukrayna'dan - iştiha ile bahs- ediyor. Pransanın © derece güvendiği İngiltere ise, Almanya ile uzlaşmak (ve belki de bu emeller etrafında uzlaşmak üzere) Lord Halifax'ı Berlin'e göndermiş bulunuyor. Böylelikle Fransa çok sıkıntılı bir mev- meli görünmektedir. Zira, umumi addid defalar, «Garpte gözü olmadığını, hatti Fransaya yirmi senelik bir anlaş- ma yapabileceğini. söylemiştir. Lâkin Fransa, - Doğrudan doğruya kendi aley- hine olmasa bile - Şark komşusunun bü- yümesine razı olamamaktadır. Hem nasıl büyümek ki, Almanya, daha bugünden, Çekoslovakya, Romanya ve Polonya aşırı bir ülke olan Ukrayna'dan bahsediyor. İşte bunun için, Fransa Harigiye Nazırı Deibos, slelârele, bir Cehubu Şarki Avru- Past seyahatine çıkıyor. Küçük dostlarile başbaşa © verip Konüşacaktır. Fakat bu dostlar eskisi gibi ona , bağlı değillerdir. | Rusya ile Almanya urusındaki devletlerin | ekserisi Almanyayı: da kolhyarak bir muvazene siyaseti takibine başlamışlar- dır. Daha Cenupla : Yuzoslavya'nın İse, İtalya Kralının Habeşistan İmparatarlu- unu - Fransaya rağmen - tasdik ediver- | diğini gördük. Bir kaç sene evvel, Almanyanın tecrid edilmiş olduğundan “bahsedilirken şimdi Pransa yalnız kalmışa benzemektedir. izcileri takdir. Mareşal | Fevzi Ç Çakmak takdirlerini kültür bakanlığına bildirdi Ankara 18 (Telefon) -— Cümhuri- yetin 14 üncü yıl dönümü dolayısile yapılan büyük geşid töreninde bulu- nan mektepi izcilerin intizam ve cid- diyetini takdir eden mareşal Fevzi Çakmak, bu takdirini Kültür. Bakan- lığına gönderdiği şu mektupla bildir- recek değerde görülmüştür. Maarif te- şekküllerinin gerek spora ve gerekse askerliğin yeniliklerine verdikleri hü- yük önemi bu şayanı takdir tezahür- ler dolayısile genel kurmayın tebrik- lerini iblâğ eder ve çok yakın bir âti- de bu kıymetli mesainin daha feyizli ve semereli neticelerini görmek hu- susundaki (samimi temennilerimi saygılarımla arzederim.» Yeni fabrikalarımız Iğdırda pamuk fabrikası yapılacak, Malatya fabrikasının inşası devam ediyor Ankara 18 (Telefonla) — Iğdırda senede bir milyon kilo pamuk istihsal edecek modern bir fabrika kurulacak- tır. Bu fabrika 1939 da faaliyete geçe- cektir, Fabrika ayni zamanda pamukyağı istihsal edecek ve bu mıntakaya yük- sek nakliye masrafları ve ağır maliyet ile garpten getirilen sabun ihtiyacını da karşılıyacaktır. Diğer taraftan Ma- latyadaki bez ve iplik fabrikasının in- şasına faaliyetle devam olunmaktadır. Bu fabrika ile beş yıllık sanayi plâ- nınin dokuma endüstrisine ait kısmı tamamile gerçekleşmiş olacaktır. 10,400 iğ ve 432 tezgâhtan ibaret olan Malatya fabrikasının inşaatı 938 senesi sonlarında bitecektir. Fabrika iki ekib halinde ve günde 16 Saat ça» aşma suretle senede 1,048,870 kilo iş Çinliler Nankini boşaltmağa başladılar Şanghay - Nankin hattı boyunca çekilen Çin kuvvetleri dağılıyor Londra 17 — Revter ajansının Şanghaydan haber aldığına göre, Ja- ponların Nankine karşı tehdidleri da- ha şiddetli bir şekil aldığı cihetle, orada bulunan bazı nezaretler başka yerlere nakledilmişlerdir. Ezcümle Maliye ve Sıhhiye Nezaretleri Hanke- ou'ya, diğerleri Se - Tehouen'e taşın- mışlardır. Askeri makamat, askeri ha- rekâtı takib için Nankinde kalmıştır. Japonya sulh için ne düşünüyor? Berlin 17 — Burada bulunan Japon albay Takaşi gazetecilere demiştir ki: «Çinle anlaşmak için bolşevizme kar- şı müdafas hareketine iştiraki, Çin ile Mançuku arasında muallâktaki meselelerin halli, Japonya aleyhinde- ki hareketlerin kökünden atılması, Çin ile Japonyanın iktisadi sahada birlik yapmaları lâzımdır. Maamafih bunlar sulh şartları de- gildir. Sulh şartları hakkında şimdilik bir şey söylenemez. Japonya, bolşe- vizm ile el ele yürüyen ve Japonya aleyhinde hissiyat besliyen bir Çin hükümetile anlaşamaz. Başka devletlerin Çinin lehinde müdahaleleri harbin uzamasına sebe- biyet verir. Japonya, ecnebi devletle- rin Çindeki menaf'ine riayet edecek- tir. Japonya, Çini iktisaden istilâ ede- cek olursa bundan iki milletin saadet ve refahından başka bir netice hasıl olmaz.» İngiltere aleyhindeki cereyan ğ kuvvetleniyor aj Lonâra VI — 'Tokiodaki Daily 'Te- legraph muhabirinin işaratına göre, Japonyanın Brüksel konferansı tara- fından mahküm edilmiş olması, Do- kuzlar muahedesinin esaslı sürette ta- dil edilmezse Japonya tarafından feshedilmesi hakkındaki cereyanı kuv- vetlendirmiştir. Devletlerin Japonyaya karşı vazi- yeti infial uyandırıyor. Japon matbu- atı, İngiltereye karşı tehdidkâr bir va- ziyet almakla ve İngiltereye şu ihtari savurmaktadır: Eler yukarı! Fransada ihtilâl hazırlığı Polis on binlerce âzası bulunan sağcı bir şebekeyi! meydana çıkardı Paris 17 (A.A) — Gazeteler, sağ tarafın hükümete karşı 16 aydanberi müsellâh bir hareket hazırladığının meydana çıklığını ve Seine polisinin bütün Fransada araştırmalar yap- makta olduğunu yazıyorlar. Bu gizli Suikast teşkilâtının on binlerce adamı vardır. Polis Paris civarında Reuilde hakiki bir istihkâm haline konan bir villâ bulmuştur. Bu villânn içi silâh ve mühimmat ile doldurulmuştu. «Ocuvre» gazetesi, Boulogne ormanı civarında da bir silâh ve mühimmak deposunun meydana çıkarıldığım ha- ber vermektedir. Alman filosu Almanya birçok harp gemileri yaptırıyor Berlin 18 (Akşam) — Resmen bil dirildiğine göre Almanya halihazırda Şu harp gemilerini inşa ettirmektedir. 35,000 tonluk iki harp kruvazörü, 19,000 tonluk iki tayyare gemisi, 10,000 tonluk iki harp kruvazörü, 10,000 ton- Yuk iki hafif kruvazör, 6 torpido muh- ribi, 12 torpido, 12 mayin gemisi ve 15 tahtelbahir. 10,000 tonluk üçüncü bir harp kruvazörünün yakında inşa- sına başlanacaktır. Müftü ismi baş imama tahvil edilecek vili için Meclise kanuni bir teklifte bulunmuştur... B. Muammer Eriş mebus oluyor Yunan Kocâeli mebusluğuna fırkaca İş bankası umumi müdürü B. Mu- ammer Erişin namzed gösterileceği söyleniyor. Meclisin dünkü toplantısı Ankara 17 (A.A) —Büyük Millet Meclisinin bugün Fikret Sılay'ın reisli- ğinde yaptığı toplantıda, siyasi müste- şarlıklara tayin edilen zevat ile Koca- eli mebusu Nedim Bozatkın'ın öldüğü hakkındaki Başvekâlet tezkeresi ve tel- gratı okunmuş ve B. Nedim Bozatkın'ın hatırasına hürmeten bir dakika süküt edilmiştir. Mr, om gn mk 1 ie pe ln yn bain .jz. Yeni bir yolcu . : tayyaresi geldi 4 motörlü olân tayyare 10 yolcu taşıyabilecek Devlet Havayollarının Londraya 1s- marladığı 4 motorlü 4 tayyareden dördüncüsü de dün Yeşilköye gelmiş- tir. Atina yolile gelen tayyare Selâni- ğe uğramış ve orada kısa bir müddet tevakkufu müteakip havalanarak sa- at dörtte Yeşilköye inmiştir. Bu tayyare, evvelce muhtelif tarih- lerde gelen üç tayyarenin ayni olmak üzere dört motörlüdür ve 10 yolcu le üç mürettebat taşıyabilmektedir. Sür- ati saatte 260 kilometredir. Bu tayya- Te ile Devlet Havayollarının tayyare adedi 7 tane olmuştur. Üç tanesi iki motörlü olan tayyareler altı yolcu tş- şımaktadır. Çifçiye yardım Bazı köylerin borçları tecil bazılarına da tohumluk tevzi edilecek * Ankara 18 (Telefonla) — Ziraat Bakanlığı tohum temizleme evleri ta- rafından yurdun muhtelif mıntaka- larında mevzii kuraklıktan zarar gö- Ten çifçiye yardım edilmesine kârar vermiştir. Yapılacak yardım Bilecil vilâyeti dahilinde kuraklıktan zarar gören 8, Antep dahilinde 1 köyün borçları tecil edilecektir. 'Edime vilâyeti dahilinde 10, Zon- guldak dahilinde 2, Konya dahilinde 1 köyle, doludan zarar gören Osmani. ye kazasında iki, Malatya vilâyetinda 1i köye tohumluk buğday tevzii su- retile yapılacaktır. . B. Eden iyileşti 2 Londra 18 — B. Eden soğuk algın« ığından iyileşmiş, ve kabinenin dün- e Genç kadını yaralıyan ihtiyar dün gece yakalandı Ortaköyde Salkım sokağında otu- ran Numanın karsı 26 yaşlarında Fatma ötedenberi kendisine evlenme teklifinde buunan 60 yaşlarında bak« kal Hüseyin İsminde biri tarafından, dün gece gizlice evine girilmek su“ retile tabanca ile yaralanmıştır. Hü- seyin vakayı müteakib kaçmış ise de dün gece saklandığı bir evde yaka- lanmıştır Mn evvelce Fatmayı bir defa daha yaralamıştı ve ağırcezada gayri mevkuf olarak muhakemesi görül as osscuz “ vs wusasa pırun ike -—.—..üdcn saa