2 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

eN ZLE ll e e Dün Geceki ve Bu Sahahki Efaberler axçan 2 Künunuevvel 1937 Japon ordusu yıldırım süratile Nankine yürüyor Japonlar, zaptettikleri Amerikan ve Italyan gambotlarını iade ettiler 'Tokyo 1 (A.A) — Resmi tebliğ: Ja- pon orduları Nankin istikametinde yıldırım süratile ilerilemeğe devam etmektedirler, Şimal mıntakasında Klangin'i iş- gal etmiş olan Japon kıtaları ileri ha- Teketlerine devam ederek 29 sonteş- rin sabahı saat 9 da Sishekklu'ya gir- pişlerdir. Bu kıtalar Yangtze nehrinin sağ sahilinden ilerilemeğe devam et- mektedirler. Şanghay - Nankin şimen- difer hattında kâin Lücen şehrini ge- ride bırakarak Tanyang'a doğru ileri- Hemektedirler. Cenup mıntakasında 'Tahu gölü- nün garbinde kâln İhing'i işgal etmiş olan Japon kuvvetleri 30 sonteşrinde Nankin'in 110 kilometre cenubu şar- kisindeki Çin mevzilerine taarruz et- meğe başlamışlardır. Bu kuvvetlerden bir kısmı ayni gün saat 11 de Kwang- teh şehrini zaptetmişlerdir. . Tokyo 1 (A.A) — Tahu gölünün garbinde faaliyette bulunan. Japon kuvvetleri bugün Liyang şehrini iş- gal etmişlerdir. Yangtze nehrile göl- ler arasında ileriliyen Japon kuvvet- leri Nankine 70 kilometre mesafede kâin Tanyang şehrine kadar gelmiş- lerdir. Japonlar iki gambotu iade ettiler Londra 2 (Akşam) — Şanghaydaki Amerika ve İtalyan konsoloslarının şiddetli protestoları üzerine Japonlar, zaptettikleri Amerikan ve İtalyan gambotlarını inde etmişler ve tarziye vermişlerdir. İngiliz sefareti erkânı Hong - Konga gidiyor Hankow 1 (A.A.) — Revter ajansı- nın muhabirinden: İngiliz maslâhatgüzarı ile diğer se- faret erkânı trenle cuma günü Hong- Kang'a hareket etmişlerdir. Buradan Şanghaya gideceklerdir. Bu seyahat, sefarete Şanghaydakl vaziyetin inkişafını daha yakından takib etmek fırsatını verecektir, Sefaret memurlarından bir zat Çin Hariciye Nezaretile teması muhafaza etmek üzere Hankowda kalacaktır. Yüzleri maskeli silâhlı dört haydud Sarıcalar köyünde bir bakkal dükkâ bastılar, ikisi yakalandı İzmir 1 (Telefonla) — Dün gece Bergamanın Sarıcalar köyünde çok garip bir hadise olmuştur: Köy hal- kının teravi namazında < bulunduğu bir sırada yüzleri maskeli, silâhlı dört adam köy bakkalı Zühtünün dükkâ- nına girmişler ve işkence suretile Zühtüden para almağa teşebbüs et- işlerdir. Bakkal Zühtü bu vaziyet karşısın- da derhal lâmbayı söndürmüş ve ka- ranlıktan istifade ederek köy odasma kaçmağa muvaffak olmuştur. Zühtü vakayı odadakilere anlatmış, diğer taraftan da jandarmaya haber veril miştir. Jandarma mütecavizlerden ikisini yüzleri maskeli olduğu halde yakala- Moştur, Haydudlardan biri Kara Mus- tafa, diğeride Haliladında biridir. Arkadaşları iki haydud henüz yaka- Yanmamıştır. Jandarmalar tarafın- dan aranmaktadır. Tahkikata devam ediliyor, Italya - Yugoslavya B. Stoyadinoviç ayın beşinde Romaya gidecek Roma 1 (A.A.) — Resmi bir tebliğ, B. Stoyadinoviç'in bu-ayın beşinde Roma'ya gelerek B. Clano'nun İtak yan - Yugoslav itilâfının akdi esna- sında Belgrad'a yapmış olduğu ziya- reti resmen iade edeceğini bildirmek- tedir, Hariciye umumi kâtipliği ve umumi kâtip muavinlikleri Ankara 1 (Telefonla) — Gaziantep mebusu B. Numan Menemencioğlu evvelce bulunduğu birinci derece ile büyük elçiliğe ve Hariciye umumi kâ- tipliğine, umumi kâtip vekliliğini ifa etmekte olan ikinci sınıf elçi B, Nebil Batı da birinci sınıf elçilikle umumi kâtip muavinliğine tayin kılınmış İş bankasının kumbara ikramiyesi Ankara | (A.A) — Türkiye İş ban- kasının birincikânun kumbara Ikra- Mmiye keşidesi bugün yapılmış ve iki bin liralık ikramiye Ankarada 26660 numaralı küçük tasarruf hesabı se- hibi bayan Mihriban Başer'e isabet | Fransada dahili istikraz Iki milyar franklık bir istikraz akdedilecek Paris 2 (A.Â.) — Havas bildiriyor: Hazine, dahili piyasaya, mikdarı daha tayin edilmemiş bulunan fakat iki milyar franga'yakın bir miktarda olar cağı tahmin edilen bir istikraz çıka- racaktır. Bu istikraz hakkındaki ha- zine bonoları, yüzde beş faizli, üç, altı ve dokuz senede ödenecek bonolardır. Bin frank kıymetinde olan bu bono- lar, 965 frankdan piyasaya çıkarıla- caktır, Dahiliye Vekili geldi Dahiliye Vekili B. Şükrü Kaya; re fakatinde Parti başsekreteri B. Ziya olduğu halde bu sabah saat sekiz otuz beşte Ankara ekspresile şehrimize gel- miştir. Evvelki gün bir zelzele kaydedildi 30 li” saat 15 i beş dakika Üç saniye geçe İstanbul rasathanesi kuvvetlice bir zelzele kaydetmiştir. Merkez üssünün İstanbuldan me- safesi 4800 kilometre tahmin edik mektâdir. Itffaiyeler Dahiliye Vekâleti yeni bir kanun projesi hazırladı Ankara 1 Telefonla) — — Dahiliye Vekâleti memleket itfaiyesini hazar ve sefer ihtiyaçlarına uygun bir şekli de teşkilâtlandırmak için bir kanun projesi hazırlamıştır. Proje, devlet bütçesine mühim bir külfet yüklet- mediği gibi, belediyelerimize de al- tından kalkamıyacak işler tahmil etmemektedir. Düşünülen teşkilât şimdiki itfaiye- nin yanında bir gönüllü veya mükel- lef itfaiye ihdası şeklindedir. Hatayda seçim yaklaştı Hatay erkinlik Cemiyeti genel mere kezinden: 29 Teşrinisani 1937 pazar- tesi gününden itibaren Hatayda sta- tü ve anayasa meriyete girmiş oldu- ğundan Türkiyede bulunan Hataylı- ların yirmi yaşmı ikmal etmiş erkek vadandaşların intihapta reylerini is- timal etmek gibi mili vazifelerini yapmak üzere Hataya gitmeleri rica olunur, Vapurun pervanesi bozuldu İzmir 1 (Telefonla) — İzmir Je Karşıyaka arasında işletilmek Üzere Londradan satın alınan yolcu vapuru buraya gelirken Fransa sö- sma aça. il GÜNÜN HADİSELERİ Uzak şark ve Italya Japonlar o Şanghayda Amerikaya ve İtalyaya ait olan 1k küçük vapuru müsa- dere etmişler, sonra da iade etmişler di- ye haberler gelmektedir. Bu havadis üzerine şöyle bir takım su- aller zihinlerde uyandı: «Acaba Almanya ile İtalya, Japonya» ya kendilerini pek yakın hissederek biraz fazla hayale mi kapılmışlardır? Acaba Japonya antikomünist misakı imzaladığı «beyaz» devletlerle yalnır kendisinden uzak sahalar için mi anlaşmak taraflı? Sar derili insanlarla meskün Uzak Şark- ta Japonyann tek hâkim kalmak istediğini müttefiklerine karşı bu hareketile izhar mi ediyor? Onun nazarında bir Ameri- kalı neyse. bir İtalyan da o olduğunu söy- lemek mi istiyor?» Bunların şimdilik varid olmadığını gös- terecek deliller vardır: Nitekim, İtalyan memurları, «Şanghaydaki vapur müsade- resi işinin bir suitefehhüm »olduğu an- Jaşıldı.» demişler, Esasen Japonların başka türlü bir ta- Vir ve hareketini izah mümkün olamazdı. Zira şimdiki vaziyette, Almanya ve İtal- ya, Japonyaya karşı fevkalâde cemilekâr .davranmaktadırlar. Meselâ Almanya, eski müstemlekeleri- Bİ isterken ve bunlara ilâveten Belçika Kongosunun bir yarısına da güz koymuş- ken, elhan harbinden sonra Japonyanın eline geçmiş erki Alman müstemlekeleri- ne dalr bir talepte bulunmamıştır. İtalya ise, gene Japonyaya hoş görüne- yim diye, Mançuko'yu tanıdı. Ramadan bildirildiğine göre, İtalyan mahafili Ja- pon himayesi altındaki bu memlekete Karşı uzaktan uzağa piâtonik bir sevgi beslemekle (okalmıyor; ayni zamanda «Mançukoda İtalyanın istifade edebilece- # bir takım tabii servetler do bulundu- Kunus söylüyormuş. «Glomale Gİtalias nin şu satırları da şayanı dikkattir: «Mançukonun merkezi Hsinkingde bir İtalyan sefareti ihdası, İlalya We Uzak Şark devletleri arasnda esasen mevcut olan dostane münasebetleri ilaha medar olacak ve İtalyanın Uzak Şarktaki pres- tijini arttıracaktır.» Bundan başka, İtalyüriler, Şanghayda- Xi beynelmilei mıntaksnın Japonlar ta- rafından işgali hakkındaki mütalâaların- da Japonyanm Çine hulül ve nüfuz et- mesinin İtalyanm menafiine mugayir oi madığını kaydetmektedirler. londra konuşmaları münasebetile Ro- ma membalarındani gelen haberlere yöre de, İtalya, Japonyanın Uzak Şarktaki harekâtına «bilâkayd ve şarto müzahir olacakmış. » Üç devlet şimdilik iyi geçiniyor, birbir- lerinin hatırını sayıyorlar. Küçük Japon memurları, yahut aledmum bütün beyaz- lardan hoşlanmıyan Japan askerleri ta- rafından İtalyan gemicileriye karşı ya- pılan dürüşt hareket tamir edilmiştir. Fakat Japonyanm şimdiki müttefikle- rine Uzak Şarkta - sAsyalılara mahsus Asyada», - istisnel imtiyazlar, menfaate ler tanıyatağına ve buna ebediyyen Pia- yetkâr kalacağına inanmak ta biraz ze: tür. F.T. Balık az Yalnız Kefal çok çıkıyor kilosu 20 kuruşa düştü Günlerdenberi devam eden fırtınalı havalar balıkçılara da zararlı olmuş- tur, Teşrinisaminin yirmi dördünden- beri balık tutulamamaktadır. Bu yüz- den fiatler azami derecede yükselmiş, toriğin çifti 60-65 kuruşa çıkmıştır. Ulmanda İtalyan, Yunan on kadar balık gemisi torik ve palamut bekli- yor. Bunlar 70 kuruştan da balık al- mağa razıdırlar. Fakat mahsul yoktur. Bu sene torikler birkaç senedenberi. görülmemiş derecede büyüktür. Torik» ler 5-7 kilo ağırlığındadır. Buna muka- bil palamutlar küçüktür ve 10 kuruşa satılıyor. Gerek torik, gerek palamut pek az çıkmakta ve dahilde sarfedilmektedir. Torik ve palamut azlığına mukabil son zamanlarda dere ve tatlı su balık- ları çok miktarda çıkmıştır. Fırtınalar bilhassa kefal balıklarını derelere ka» Fransaya vereceğimiz notanın esası hazırlandı Ulus refikimizin Hatay işine dair bu sabah neşrettiği mühim makale Ankara 2 ÇTelefonlay) — Verilen malümata göre hükümetimiz Fran- saya bir nota vererek Hatayda takib ettiği siyasetinin dostane olmadığı” | nı bildirecek ve bu hususta Fransa- dan izahat istiyecektir. Esasları ha- zırlanmış olan notamızın Fransa hü- kümetine tebliği pek yakındır. Ulusun makalesi Ankara 2 (Telefonla) — Ulus re- fikimiz «Yeni safha» serlevhalı gün- delikte diyor ki: «29 son teşrin 1937 den itibaren Hatay, yeni rejimine kavuşmuş bu- Yunuyor. Hatay Türklüğünün yüksek | azim ve enerjisile başlamış olan bu yeni rejim, Türkiye Türklüğünü de tablatile çok yakından alâkadar et- miştir. Buna dair elimizde iki şaşıl- maz vesika vardır. Bunlardan biri, bütün Türkiye halkının memleketin her noktasından Büyük Şefe bu mü- nasebetle çektikleri telgraflar, diğeri de Büyük Şefin dünkü sayımızda başmuharririmize yapmak lütfunda bulundukları beyanattır. Büyük Şef son kamutay nutkunda kendisine mahsus olan açıklık ve ka- tiyet ile ifade etmişti ki, Hatay dava- sının inkişaf tarzı, yalnız Türkiye Türklüğü ile Hatay Türklüğü arasın- daki yakın münasebetin mahiyeti hakkında değil, Fransa cumhuriyeti le Türkiye cumhuriyeti arasındaki dostluk münasebetlerinin inkişafı üze- rinde de bir ölçü ve miyar vazifesi gö- recektir. Bugün önümüzde elle tutulur bir | | hâdise vardır: Hatayda yeni rejimin ilânı, A - Hatay Türklerinin hakkınm, B - Milletler cemiyeti tarafından ve- rilmiş bir adalet kararının, C - Fran- sız Türk dostluğunun bir zaferi telâk- ki edilmek lâzımdır. Böyle bir zafer, her üç dava adıma, davaya karışmış olanların hepsi tarafından kutlanma» ydı. Bundan tabii bir şey olamazdı. Halbuki daha ilk adımda bu zafer ve bu sevinç hâdisesi karşısında sanki bir ayıp kapatılıyor, yahut bir matem tu- tuluyormuş gibi sebepleri ne olur #se olsun lojik dışı ilân olunmağa Yiyık bir kararla Hatayda yeni reji- min bir bayram gibi karşılanması, el- den geldiği kadar menedilmhiş ve hal- kın tabii hareketlerini zabıta kuvvet- leri ve zabta tedbirlerile bağlamak cihetine giditmiştir. Büyük Şefin lütuf buyurmuş olduk- ları cağından gerek Fransız, gerek Türk milletinin şeref ve haysiyetleri adına emindir. Ancak ve gene her iki millet her iki devlet adına şuna acnmakta- dır ki söz verip, söz tutmak bahsinde karşı tarafın daha ilk adımdaki jesti, beklediğimiz ve kendisine yakışacağı kadar güzel ve zarif değildir. Fakat bütün bu muamma, 29 teş- rinde başlamış olan safhanın inkişafi- le çözülecektir. Bu safhada Atatürkün dünkü ihtisaslarındaki son işaretin faydalı neticelerini görmeği temenni Tekal Kanununda tadil teklifi Lâyiha, divanı muhasebat encümenine havale edi! Ankara 1 (Akşam) — Büyük Millet Meclisi bugün toplanmış, askeri ve mülki tekaüt kanununun 18 inci maddesinin değiştirilmesi hakkında. ki prof€yi müzakere etmiştir, Lâyıba- da madde şu şekli almıştır. «Mütekalt, zabit ve askeri memurlardan sefer ve hazer vakitlerinde askerlik hiz- metine alımmış olanlara rütbe ve memü- riyetleri muhassesatı verilmek üzere tekâ- üt maaşları muvakkaten kesilir. Bunlar bazer veya seferdeki hizmetleri esnasında malül kaldıkları takdirde evvel ve abir hizmetleri mecmuuna ve malüli. yet derecelerine nazaran yeniden tekaât nail olurlar. Mütekait zabit ve-sakeri memurlardan min #elerberlik samanına munhasir ol- mak üzere hizmet tsnasında rütbe ve s1- nıfta terfi etmiş olanlar eyvel ve ahir hiz. metleri mecmuuna ve yeni rütbe ve sınıf- lara göre yeniden tekaüt maaşına mall olurlar.» Mili Müdafaa Vekili General Kâzım Özalp söz alarak lâzım gelen izahatı verdikten ve daha bazı hatibler söz aldıktan sonra bütçe encümeni maz- bata muharriri B. Raif Karedeniz, meselenin encümen nazarında halle. dilmiş olduğunu ve hatiblerin bu lâyi- hayı bırakarak bâşka kanunlardan bahsetmek suretile mevzudan ayrıl- dıklarını söylemiştir. Neticede lâyiha, divanı muhasebat encümenine hava- le edilmiştir. Müteakiben maden Hurdalarının harice menedilmesi ve satın alınması projesi kabul edilmiş devlete ait bir kısım binaların satış bedellerile resmi binalar yapılması hakkında fıkra da tasvib edilmiştir. Bayan Nefise öldü Üsküdarda Uncular sokağında bir evde oturan bayan Nefisenin; odasın- da çıkan yangını söndürmeğe uğraştı- ğı sırada vücudünün muhtelif yerle rinden tehlikeli surette yandığını ve ae Yaralı kadın; hastanece alınan bü- tün tedbirlere rağmen Kurtulamıya» Filistinde kanlı vakalar 40 kişilik silâhlı bir çete iki polisi öldürdü Kudüs 1 (A.A.) — 40 kişilik müsek lâh bir çete Hayfa civarında $ polis memuruna ras gelmiştir. Vukua ge- len çarpışma esnasında polislerden iki- si ölmüş tiçüncüsü de kaçmağa mu- vaffak olmuştur. Askeri müfrezelerle polis kuvvetleri tayyarelerin himayesinde olarak çete efradını ele geçirmek için faaliyete geç- mişlerdir. Filistinde kaybolan polisleri eşkıyalar dağa kaldırmış Kudüs 1 (AA.) — Haber alındi- ğına göre, kaybolan üç polis memu- rü müsellâh bir çete tarafndan yâ kalanarak Nasra dağlarma kaldırı. muşta. Polis köpekleri şakilerin İzi üzerin dedir, Mısır Başvekiline yaplan suikasdle alâkadar 300 kişi yakalandı Kahire 1 (A.A.) — Nahas paşaya yapılan sulkast teşebbüsü ile alâka- dar olarak bugüne kadar 300 kişi teve kif edilmiştir. Tevkif edilenlerin mühim bir kısmı Yukarı Mısırdan ve Nil deltası mta» kasındandır, Seyhan nehri inmeğe başladı