8 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Kânunuevvel 1937 -—-— — Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler B.Delbos bu sabah Bükreşe seliyor Lehistan da kendisine müstemleke verilmesini Delbos'dan talep etti Bükreş 7 — Fransa Hariciye nazırı | yarın sabah (bu sabah) Bükreşe vasıl «luyor. Ziyaret programında kralın s0- rayında bir öğle yemeği, Başvekil ve Hariciye nazırına ziyaretler, Fransa s€- farethanesinde bir akşam yemeği ve Hariciye nezaretinde bir akşam yeme- Bi ile bir resmi kabul vardır. Bu seferki seyahatte eski bâşvekil- ierle eski Hariciye nazırlarının davet edilmesini icab ettiren eski usule ria- Lehistandaki görüşmeler Karakova 7 — Fransız - Leh görüş- 'melerinin bitmesi münasebetile resmi bir tebliğ neşredilmiştir. Tebliğde de- siliyor ki: «Fransız ve Leh Hariciye na- gırları, iki hükümeti alâkadar eden meseleleri ve Avrupada sulhün deva- mm görüşmüşlerdir. 1921 senesinden- beri mevcud olan Fransız - Leh ittifa- kının esaslı ve dalmi siyasi bir unsur olduğu bir kere daha kayıd, Fransa ile Lehistan arasında itimada müstenid teşriki mesai siyasetine devam arzusu teyid edilmiştir.» Leh Hariciye nazırı bu tebliğ müna- sebetile demiştir ki: «Tebliğ aramızda» ki mükemmel anlaşmayı göstermekte- dir. Görüşme itimad havası içinde oldu. Hiç bir zaman ittifakımızın canlılığını ve daimi kuvvetini göstermek için bun- dan daha iyi fırsat elimize geçmemiş- tir» Fransız Hariciye nazırı da demiştir ki; «Lehistanı ziyaretimden çok mem- nunum. Temaslarımız Avrupanın İs- ikrarı ve umumi huzuru için çok mü- sald olmuştur.» Müstemleke isteği devam eden seyahat esnasında Polonya Hariciye nazırı Beck, memleketinin müstemleke taleblerini Delbos'ya bil- dirmiştir. Lehistan müstemleke topraklarını işleten bazı şirketlere iştirak etmek is- temiştir. B. Delbos bunu prensip itiba- rile tasvip ettiğini bildirmiştir, Italya kralı, Yugoslav Başvekilini kabul etti Italyan - Yugoslav müzakereleri mem- nuniyete şayan şekilde ilerliyor Roma 7 — Romada Yugoslav - İtal- müzakereleri memnuniyete şayan surette ilerilemektedir. B. Mussoli- ni, bir dostluk hareketi olmak tizere on #ki Slav mahkümunu serbes bırakmış- tır. Mükâlemeler devam ediyor. B. Stoyadinoviç, öğle vakti kral ta- rafından hususi bir surette kabul edi- Mrken, İtalya kraliçesi de bayan Sto- yadinoviçi kabul etmiştir. Sarayda Yu- goslav Başvekilinin şerefine bir öğle Kiyafeti verilmiştir. Roma — Yarı resmi Yugoslav ga- geteleri, B. Stoyadinoviç tarafından Ro- maya yapılan dostane ziyaretin, 1938 martında akdedilmiş olan itilâfnamele- rin neticelerini dostane bir surette ted- kik etmek fırsatını verdiğini ve B. Sto- yadinoviçin Belgrada avdetinde B. Del- bos ile yapacağı mükâlemelere bir ha- arlık teşkil ettiğini yazıyorlar ve diyor- lar ki: «Bazen biribirine nd görünen menfaatleri telif etmek, B. Stoyadino- viç tarafından takip edilen siyasetin en büyük ve belli başlı muvaffakıyeti- dir.» Romanya ile ticaret muahedesi Yeni muahedenin esasları hazırlanıyor Yeni bir ticaret muahedesi akdet- mek için B. Faik Kurdoğlunun riyase- tindeki heyetimizle Romanya hükü- meti arasında Bükreşte cereyan et- e bitmiş gibi- Hazırlanan esaslara göre Roman- alacağımız petrol ve benzine mu- döviz mevzuu bahsolmadan bizden pamuk alacaktır, Romanyalı- lar bizde bloke bulunan 2 milyon ira kadar paralarını, bu alışveriş es- nasında alacaklardır. Rumenlere blo- ke peralarının bir Jasmı, Alman. yadaki mevcut bloke paralarımızdan tediye edilecektir. i Almanyada bloke paramiz 19 milyon liraya indi Türk - Alman iktisadi münasebatı Bittikçe inkişaf etmektedir. Buna en canli bir misal olarak Almanyadaki İloke paramızın 4 milyondan 19 gelme fe v1 Nutuklar Roma 'i — B. Mussolini dün akşam B. Stoyadinoviç şerefine Venedik sa- rayında verdiği büyük ziyafette bir nutuk söylemiş, B. Stoyadinoviç te bu nutka cevap vermiştir, B, Müssolini nutkunda bilhassa 8 | ay evvel Belgradda imzalanan İtal yan - Yugoslav paktına temas etmiş ve iki memleket arasındaki münase- betlerin samimi surette ve dostane bir Iş birliği yolunda gittiğini söylemiştir. 'B, Stoyadinoviç, verdiği cevapta, İtalyan - Yugoslav paktının ehemmi- yetinden bahsetmiş ve bu pakta da- yanan siyasetin bütün kıymetini ve faydalarını teyid etmiştir. B. Stoyadinoviç Berline gidecek Berlin 7 (A.A) — İyi haber alan mahfiller, Von Neurath'ın bir kaç ay evvel Belgrada yaptığı ziyareti iade etmek için Stoyadinoviçin - yakında Berline gideceğini bildirmektedir. Fırtınayüzünden İki ecnebi yapuru karaya oturdu Son lodos fırtınasının denizde yap- tığı tesirlere ait limanımıza yeni ma- Iümat gelmektedir. Bu haberlere göre; Antalyada Al- man bandıralı ve. Manissa isimli bir vapur karaya oturmuştur, Aslan feneri civarında da Breslay isimli bir ecnebi şilebi karaya otur- muş olup havanın fenalığı dolayısile kurtarılamamaktadır, Hava açınca, Yılmaz gemisi kaza yerine gidecek, geminin yükünü bo- galtılarak kurtarılacaktır. ğ Karadeniz boğazından 80 mil açık- larda mayne benziyen bir cisim gö- rülmüş ve keyfiyet Ilman idaresi ta- rafından seferde bulunan gemilere bildirilmiştir. Bunun fırtına tesirile Bulunduğu yerden kopmuş her hangi bir şaman- dıra olması ihtimali de mevcuttur, İstanbul maarif kadrosunda 28 ilk tedrisat müfettişi Ankara 8 (Telefonla) — Bakanlar Hiyeti, İstanbul ylâyeti maarif kad. yosuna yeniden 28 ilk tedrisat mir. GÜNÜN HADİSELERİ Suriye ile iyi komşuluk Buriye ile aramızdaki iyi komşuluk mu- ahedesini feshettik. Bunun sebebi 1926 da Buriyenin mandateri Fransa ile akdetti- ğimiz bu muahededeki barı maddelerin her Iki âkld tarafından başka başka tef- #ir edilmesidir. Pakat bu, Suriye e iyi Komşuluk yapmıyacağımıza delâlet etmez, Bilâkis, Türkiye, vazih © bir muahedenin yeniden yapılmasına taraftar olduğunu da dün ediyor, Şu sıralarda, Fransız Hariciye Nazırı B. Delbos Şarki Avrupadâki bazı memleket- leri ziyaret etmektedir. Bu meyanda An- karaya gelecek, Fransa Ve aramızdaki bü- tün mevzular meyanmda. bu mesele de görüşülecektir. Ayın 14 önde Ankarada bir de Fransız askeri heyeti bulunacak, erkinıharbiyemizie Hatay işle alâkadar müzakerelere girişecektir. Türkiyenin siyaseti bütün komşularile anlaşmak olduğunu bütün misaller isbat ediyor. Suriye ki, kendisile müşterek bir tarihimiz vardır, niçin bu kaldederi istis- maolsun? Hatay davasının “hakkaniyet dairesinde halli, Suriye ile bizi iyi iki Komşu haline geliröcektir. İyi komşuluğumuzun yeğânâ tartı bu olduğu, nihayet anlaşılmalıdır. Muahedenin feshi, bu itibarle düşündürü- eüdür. E.T. e a ğa Tunceli mahıkâmları İzmir, Balıkesir, Burdur, Bursa ve Bolu hapishanele- rine taksim edildiler İzmir 7 (Telefonla) — Tunceli is- yanının elebaşılarından Haydaran aşireti reisi Kamer altmış yaşından yukarı olduğundan Kanun mucibince idama bedel 30 yıl ağır hapse mah- küm olmuştu. Kamer, isyana iştirak edenlerden 15 sene ile 30 sene arasın- da hapse mahküm olan beş arka- daşile muhafaza altında İzmir hapis- hanesine getirilmişlerdi. Bunlar mah- kümiyetlerini bura hapishanesinde geçireceklerdi, Kamer yüz yaşlarında bir ihtiyardır, göbeğine kadar uzamış | sakalı vardır. Mahkümlardan bir kısmı Balıkesir, Buse, Burdur ve Bolu hapishanele- rine sevkedilmişlerdir. Bir kısmıda bura hapishanesinde mahkümiyetle- Tini geçireceklerdir. Siyasal Bilgiler Okulunun 61 inci yıldönümü münasebetile Ankara 7 — Siyasal bilgiler okulu- nun $i inci-yldönümü münasebetile Dehiliye Vekili ve Parti genel sekre- teri B, Şükrü Kaya tarafından Ata- türke çekilen telgrafa Atatürk namı- na Riyaseticumhur kâtip vekili B. Süreyya Andelman şu cevabı vermiş- lerdir: B. Şükrü Kaya Dahiliye Vekili ve Cümhuriyet Halk partisi genel sekreteri Okullarının 61 inci yıldönümü mü- nasebetile Siyasal bilgiler okulunun mezunlarının yüksek duygularını bil- diren telgraflardan Atatürk pek mü- dileklerinin iletilmesini emir buyur- muşlardır, Arzederim, Umumi kâtip vekili Süreyya Andelman Filistin isyanı cenuba yayılıyor çarpışma oldu Kudüs 7 (AA) — Şimdiye kadar Ankara 8 (Telefonla) — metçe satın alınan İstinye Dok şir. ketinin havuzları ve diğer tesisatı- nın tesellümüne yakında başlanacak- tır, Şirketin havuzları ve tesisatı yeni seneden itibaren fabrikalar ve havuzlar idaresi tarafından işletil. Bir çete ile asker arasında Japonya ile Ingiltere arasında yeni bir hadise Japon tayyareleri Ingiliz gemilerine bir çok bombalar attı Şanghay 'l — Japon tayyareleri, Yangtso nehrindeki İngiliz gemileri- ne birçok bombalar, atmıştır, İngiliz amiralı bunu Japon amiralı nezdinde protesto etmiştir. Londra'T (A.A.) — Londra mahafili, Japon tayyareleri tarafmdan Yangtse nehrinde İngiliz gemilerinin bambar- dıman edilmesi meselesi hakkında mü- talea beyanından çekiniyor. Bu mahafil, bu hâdiselerin bir pro- testoya mahal verip overmiyeceğini meydana çıkarmak için Uzak Şarkta- ki İngiliz memurlarının yapmakta oldukları tahkikatı beklemektedir. Japon eşyasına grev Londra 7 — Londra Duk amelesi Japonyadan gelen 200 ton eşyayı Yar purdan çıkarmamışlır. Amele bu ha- reketi birliğin haberi olmadan kendi- Miğinden yapmıştır. Boykotaj hareketi uzarsa birliğin amele ile müşterek ha- Teket edeceği hakkında malümat yok- tur. Çin mukavemeti çökmüş Şanghay — Japon mahafili Çin mukavemetinin tamamen çöktüğünü, Nankinin pek yakında ele geçirilece- ğini bildiriyor. Çin mukavemetinin çökmesi, Nankini müdafaaya memur üç güzide fırka arasındaki Çin eyalet askerlerinin geri çekilmesinden ileri gelmiştir. Bu askerler yılmış bir hal- Mareşal Şang Kay Şek'in tayyare ile Nankinden Kankeou'ya hareket etmiştir. Bunu müteakip Nankinde yağmacılıklar yapıldığı, yangınlar çık- tığı haber alınmıştır. Bu haberler te- yid etmemiştir. Maamafih şehirde in- tizamın kaybolduğu anlaşılmaktadır. Nankin kapılarında muharebe Tokyo 1 (A.A.) — Nankin varoşla- rının en mühim sevkülceyş noktaları- nı işgal etmiş olan Japonlar, sabahle- yin şehir üzerine umumi bir taarruz icrasına, başlamışlardır. Şehir, kesif bir duman içindedir. Japon tayyareleri Şang - Kay - Şek'in tayyaresini kovaladılar Nankin 7 (A.A.) — Japon tayyare- leri Nankin'i terketmekte olan Şang - Kay - Şek ile zevcesini ve Avustral- yalı müşavirini taşıyan üç motörlü bir tayyareyi kovalamışlardır. Kovalanan tayyare ile kovalıyan tayyareler süratlerini mümkün oldu- ğu kadar arttırmışlardır. Çin tayya- resi bir aralık yakalanmak üzere iken mesafe kazanmağa muvaffak olmuş ve Japon tayyareleri Avhuci eya- letinin merkezi olan Avking üzerine gelince Çin tayyaresini kovalamak- tan vazgeçmişlerdir. İ dedir, tabakası Kraliçe Mari diyor ki: “Balkan devletleri diğer devletler - den fazla dirayet gösteriyorlar,, Romanya valide kraliçesi Mari, son günlerde vahim bir hastalık geçirmiş- tir. Şimdi nekahat devresine girmiş olan-kraliçe Mari, Paris-Solr muhabi- rini kabul ederek şu beyanatta bulun- muştur: — Bütün hayalımı, Romanyaya ve Romanyanın menfaatlerine basr ve vakfettim. Memleketimizin beynelmi- lel münasebetlerde rolü, günden gü- ne mühimleşiyor ve vaziyeti iyileşmek: te devam ediyor, Yalnız Romanyanın değil, fakat bütün Balkanların istik- baline pek büyük bir imanım vardır. Bugün Balkan devletleri, diğer Av- rupa devletlerinden daha fazla bir ki- yaset ve dirayet gösteriyorlar, bezi büyük devletlerin faaliyeti münhası- ran harbe müfteveccihtir. Halbuki Balkan devletleri bugünkü nazik va- siyelinde takdire şayan bir olgunluk ve teşriki mesai için realist bir azım ve idare gösteriyorlar. Vaktile Avru- Hükümet bazı kanun lâyıha- larını Meclisten geri istedi Ankara 7 (Telefonla) — Ankara Belediyesinin muhtelif kanunlarla hazineden istikraz eylediği 5 milyon 600 bin liranın tahakkuk etmiş ve edecek faizleri ile Yenişehirdeki ev- lere ald tediye müddetinin uzatılma- sına ve birinci, üçüncü ve dördüncü panın nifak ocağı olarak tavsif edilen Balkanlar, bugün sulh yolunda dün- yaya nümüne oluyorlar, Harb, dünyanın en feci şeyidir. Har- bi görmüş olanlar benim gibi düşün- melidirler, Zamanımızm en mühim yazifesi, sulha sağlam temeller kur- maktır. Her ne vasıta olursa ilim te- rakkiyatının tahripkâr maksadlara alet olmasını menetmek lâzımdır.» Fransız muhabiri, Romanya valide 'kraliçesinden Windsor dükünün aşkı uğrunda taç ve tahtından feragati hakkında düşüncesini sormuş, krali- çe de şu cevabı vermiştir. — Windsor dükü sevimli bir genç- tir. Fakat iyi hareket etmediği fikrin- deyim. Vakıâ krallar, hükümdar ol- makla beraber insan olmaktan ve en 4yi krallar, zaafa meyyal olmaktan ha- 4 değillerdir. Fakat hislerine mağlüp olmalarına diğer insanlardan kendile- rine az cevaz vardır, Alman gençlik teşkilâtı reisi Ankarada Ankara 8 (Telefonla) — Alman gençlik teşkilâtı reisi Von Schirachı bugün tayyare ile Tahrandan şehri- mize gelecektir. Alman nazırı Riya- seticumhur sarayına giderek defteri mahsusu imzalıyacak, Maarif Veki- ni ziyaret edecektir. Vekil, bu zi ticaret ve klering anlaşaması için yâ” - pılan müzakere bitmiştir. Yeni an- laşmalar iki memleket arasındaki ti- cari münasebetleri inkişaf ettirecek