12 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

i Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler AKŞAM 12 Küânunuevvel 1951 ————— Nankinde sokak muhare- beleri hâlâ devam ediyor Asıl Çin ordusu şehirden çekildi Japonlar mukavemet eden mahalleleri topa tutuyorlar Şanghay 11 — Japon ordusu şid- detli bir muharebeden sonra Nankin şehrinin şark ve cenup kapılarını zaptederek şehre girmiştir. Gece ya- nsı Çinliler Nankinin cenubunda kâin Şeref kapısından mukabil bir taarruz yapmışlardır. Japonlar bu taarruzu püskürtmüşlerdir. Japon menbalarından gelen haber- lere göre Nankin sokâklarında ve şehrin civarında kâin Kızıldağda muharebe .çok şiddetli bir surette “ devam etmektedir. Kızıldağ üzerine yerleştirilmiş olan Japon bataryala- rı, Çinlilerin hâli mukavemet gös- termeğe devam ettikleri şehir mahal lelerini. şiddetle bombardıman edi- yorlar. Şehri müdafaa eden Çin kuvvei külliyesi Taijung ve şimali şarki ka- pısından garbe ve şimale doğru çe- kilmişlerdir. Nankine giren Japon- lara hâlâ mukavemet gösteren Çin dümdarlarıdır. Çinliler muharebeye devam edecekler Toklio 11 — Domel ajansına göre kezi Nantehangda kuracak ve cenup- taki dört eyaleti setretmek için Hu- vanda kuvvetli bir müdafaa hattı kuracaktır. Mareşal Çang - Kay - Şek Japonlara karşı muharebeye devama karar vermiştir, Mareşal mücadeleyi terkedeceği haberlerini resmen tek- zib etmiştir. Haman < eyaletinde Ja- ponlara karşı mukavemet için 300 bin kişilik bir ordunun teşkili emre- / dilmiştir. Çinde yeni hükümet kurulacak Pekin 11 (A.A) — Pekinin siyasi mahfillerinde, Çinde harbin devam etmesine rağmen yakında yeni bir hükümetin kurulmasına intizar edil- mektedir. Bu hükümetin Kuomin- tang ile hiçbir alâkası olmıyacaktır. Hükümet, büyük bir ihtimalle Pekin- de yerleşecek ve bu şehir Çinin mer- kezi olacaktır. Söylendiğine göre bu takdirde Japonlar, şimal cephesinde- ki askeri hareketlerine nihayet ve- receklerdir. Çinliler dört hat mi aldılar? Şanghay 11 (A.A.) — Nankinden alınan haberlere göre Çinliler zanne- dildiğinden fazla mukavemet göster- mektedir. Cenup kapısından şehre girmiş olan Japonlar geri püskürtülmüştür. Bu meyanda Çinliler dört Japon hat- tını zaptetmişlerdir. Japon menbalarından âlnan ha- berlere göre şehrin cenubu şarki ka- pası alınmıştır, Çinlilerin şimdi uzun ve muanni- dane bir mukavemet gösterecekleri tahmin edilmektedir. Japon tayyareleri şehrin içindeki Çin mevzilerini bombardıman etmiş» lerdir. Çin ile Sovyetler arasında bir pakt mı imzalandı Hankeu 11 (A.A.) — Burada ıs rarla devam eden ve fakat sihhatini tevsika imkân olmıyan bir rivayete göre Çin ile Sovyetler birliği arasında askeri bir pakt dün imzalanmıştır. Resmi mahafilde bu hususta ketumi- yet mühafaza ediliyor. Umumiyetle iyi malümat alan mahafilde ise pak- ün yarın 12 kânunuevvelde meriyete gireceği tasrih ediliyor. Teslihat yarışı Masraf 1937 senesinde 7 milyar altın doları geçti - Cenevre 11 (A.A.) — Milletler ce- miyetinin silâhları brakma servisi tarafından Üleşredilmekte olan — «As- keri yıllık, dünya silâh yarışları hak- kında bir çok malümatı ihtiya et- mektedir. Dünyanın âskeri masrafları 'altın dolar hesabile 1932 de 4 milyar 300 milyondan, 1935 de 7 milyar 1 mil yona çıkmıştır. 1913-de askeri masraflar altın do- lar hesabile iki buçuk milyara baliğ olmakta idi. # Bu fazlalık 1913 de 6 milyon iken halen 8 buçuk milyona çıkan'daimi kuvvetlerin artmasından ve orduların “midkineleşmesi hetiöösinde asri si- ihların pek pahalıya mal olmasın- dan ileri gelmektedir. B. Sİ liiriş Belgrada döndü Belgrad 11 (A.A.) — Başvekil Sto- - yadinoviç Belgrad istasyonunda - bü- tün hükümet erkânı, âyan azası, me- buslar ve kalabalık . bir halk kütlesi tarafından hararetle karşılanmıştır. Münakalât nazırı en kıdemli kabi- ne erkânından Spaho, İtalyaya seya- hatindeki o muvaffakıyetinden dolayı 'Stoyadinoviçi tebrik etmiştir. B. Vedad Uşaklığilin cena zesi memlekete geliyor Tirana |l (A.A) — Arnavutluk * “ajansı bildiriyor: | Türkiyenin Tirana elçiliği baş kâ- tibi B, Vedad Uşaklığilin cenazesi, dün burada askeri merasimle kal- dırılmış ve merasimde krajm bir mü- messili ile hükümet âzaları, elçiler ve elçilikler erkânı ve müteveffanın dostları hazır bulunmuştur. Camide namaz kılındıktan ve müteveffanın mezayasını tebarüz ettiren nutuklar Altın düşüyor Beş gün zarfında 38 kuruş kadar düştü Altın fiatinin bir kaç günden beri düşmeğe başladığını yazmıştık. Altın borsa dışında dün 1078 kuruştan alı- cı bulmuştur. Beş gün evvel altın fia- ti 1115 olduğuna göre 38 kuruş düş- müştür. Bugünkü altın fiatine nor- mal nazarile bakılabilir. Altının da kolayca murakabe ve bir takım lüzumsuz yükselmesine mani olmak için borsaya alınması husu- sundaki cereyan bu sukutu intaç et- miştir. Meliye Vekâleti altın meselesi üzerinde esaslı tetkiklere başlamış ve bu maksadia Ankaraya çağrılan bor- sa komiseri B. İhsan Rıfattan altının yükselmesi “milmasebelile borsa tara- fından evvelce gönderilmiş olan va- por üzerinde izahat alınmıştır. Borsa komiseri bu hafta içinde altm hak- kında Maliye Vekâletinin nihai kara- rile birlikte şehrimize dönecek ve bu kararı tatbik edecektir. Altının borsaya alınması ihtimali sarrafları telâşa düşürmüştür. Bu ih- timalin rotaya çıkmasile beraber al- tının da sukutu sarrafların işlerine gelmemiştir. Dahiliye tayinleri Ankara 11 (Akşam) — İğridir kay- mâkamı B. Azmi Erzurum eski Mersin emniyet müdürü B, Tahir Tokat seferberlik müdürlüklerine tayin edil mişlerdir. Bir kaplan Canavar, üçü ağır olmak üzere dört aycıyı yaraladı Aydın 11 (A.A) — Bugün Köşk nahiyesine bağlı Manastır köylüleri» nin yaptıkları bir sürek avında avcı- lar bir kaplanın hücumuna uğramış- lardır, Üçü ağır olmak üzere dör ki- şiyi yaralıyan kaplan öldürülmüş ve yatırılmıştır. reka amp | bir mekke Kr GÜNÜN HADİSELERİ Fakir fukaranın ahşap evi ve beton mutfağı Ahşap binaların üst ve orta katlarında mutfak bulundurulmaması git kattaki Janitağım da belondan yapılması hakkın- da belediyenin verdiği karar üzerine ka- rilerimizden bazi mektublar aldık. Bunlar arasmda Kadıköyde Bahariyede Sokollu sokağında 77 numarada oturan bayan Mihriban Dilmen ezeümle diyor Ki! «Binlerce fakir alle evinin bir kismını | Kiraya vermek süretile geçmiyor. Bunla- nn başka malğel vasıtaları da yoktur. Böyle bir karar pek çok kimseyi sefalete düşürecektir.» Şüphesiz, nazariye itibarile karar pek muvafıktır. Bütün ailelerin medeni mes- kenlerde oturmasını, “elektirikli, mutfak- larda kuşkonmaz pişirmesini isteriz. Lâ- kin o aileler, arzu edip de değli, mecburi- yet yüzünden bu gibi ibtidal binalarda 0- turuyorlar: Gene mecbüriyet yüzünden ib şekildeki sokaklardan ( geçtikleri gibi... Belediyenin şimdiye kadar İstanbul $0- kaklarını bu halde bırakmasındaki sebeb Dasıl tarihin hatası ise, İstanbulluları da O evlerde'oturmağa sevkeden âmil gene o hatadır. ii Şöylesdiyemiyoruz: — Bu sokak gayri medenidir! Geçme sFakat Şöyle diyorüz: — Bu ev gayri medenidir! Otürma... . Diğer cihetten yepyeni bir manzara var. İstanbul imar edilmek arifesindedir. S0- kaklarımız düzelecektir. Bununla muva- si olarak, belediye de halktan ayni ten- poda bir mesken medenileşmesi istiyebilir. Şunu da © unutmamalı ki, bu gibi ni- zamlar yanın çıkmaması, bütün mahal- lenin birden yanmaması için konuluyor. Yani gene fakir fukaranın elindeki ufak tefek kırıntı lehine bir Karardır bu.. Fa- kir fukara da, canını dişine takarak kö ne evini tamir etmenin bir çaresine bak- malıdır. Bunun için, bir ailede yalnız erkek ça- bşirken ayni zamanda kâdının da mi ça- Uışması lâzım gelecek? Yoksa ufacık bir islikrazin bu haceti görmek, aydan aya ödemek mi? yetişmiş evlâdim haylazlık- tan kurtarıp bir zenaata koymak mı? Her ne İse, baş vurmalı, hattâ imkânı yarat- raalı, can yongasını Okurtarmak üzere, canla, başla çalışmalıdır. Doğrusu, «fakir fukara geçim vasıtasın- dan mahrum kalsin! evini kiraya yerme- sin'e demeğe insanin nasl dili varamı- ya «fakir fukara İlelebed tahta oda- larda gayri mhhi surette yemek pişirsin ve günün birinde mahalleyi tatuştursun!» demeğe de ayni surette gönül kafi olamı- yor! F. Tanur Hatayda tahrikler devam ediyor Yeniden Suriye bayrağını çekmek teşebbüsleri var Antakya 11 (Akşam) — Sancakta yeniden - Suriye bayrağını çekmek maksadile tahrikât yapılıyor.” Böyle bir hareket vukuunda » önüne geçil- mesi müşkül vaziyetlerin meydana çıkacağı muhakkak addediliyor. Şüp- hesiz bu hadiselerin o mesuliyeti de | mahalli hükümete raci olacaktır. Fransız'delegesi Garo 'Türk düş- manlarım silâhlandırmak hususun- daki çalışmalarına da devam etmek- tedir, Bu müksadla Göcer aşireti -re- isine silâhla Şardim edildiği gibi pâ- | rafa da müavehet imkânları temin edilmiştir. Bi meyanda aşiret relsine parasız olarak binlerce ton oduri ve kömür verilmiştir. Arap birliği mensuplarının nümayişi “İskenderun 11 (A.A.) — Arap bir- liği mensupları bugün polis karako- lu önünde toplanarak karakolun camlarım kırmışlardır. Nümayişçi- leri dağıtmak için derhal asker kuv- vetleri celbolunmuştur. o Nümeyişçi- lerden bir çokları yaralanmıştır. Arap birliği reisi tevkif olunmuştur. As- ker, asayişi-muhafaza etmektedir. Izmirdeki Hataylılar İzmir 11 (Telefon) — İskenderun- dan gelen Erzurum vapuru İimanı- mize vasıl oldu. İzmirde bulunan Hataylılar vapuru ziyaret ettiler, manzara çok heyecanlı idi. Hataylılar vapurda dalgalanın Türk bayrağı- nı ve salondaki Atatürk resmini öp- tüler ve tezahüratta bulundular, İstanbul - Edirne asfalt yolu Ankara 11 (Akşam) — Bayındır. lık bakanlığı İstanbul - Edirne astalt yolunun, Lüleburgaz - Edirne kısmı- nn yapılması için gelecek senelere sâde üç milyon lifalık mükavele ak- di için bakanlığı salâhiyet veren Madenlerimizin İşletilmesi için mühim kararlar verildi Kömür istihsali bir misli artıyor, bakır istihsalâtı da çok genişliyecek Ankara 12 (Telefonla) heyetinin evvelki günkü toplantısında 3 yılık maden programı hakkında mü- him kararlar verilmiştir. Maden işle- ri, kömür, bakır, altın ve simli kurşun endüstrilerile demir cevheri arama ihzar işleri namile beş kısma ayrılmak- tadır. Kömür endüstrisinde emel it- tihaz edilen gayeler şunlardır: Bir ta- raftan ocakları ıslah ederek techizatı- mı tamamlamak, bu suretle temin edi- lecek rasyonel işletme ile maliyet fia- tini indirmek, diğer taraftan ocakla- rw istihsal kapasitesini 2 misline çı- karmaktır. Yeni tesisattan sonra Eti bank kö- mür ocakları senede 1,100,000 ton l1â- ve kömür istihsal edebileöektir. Hav- zadaki diğer maden şirketleri de ken- dilerine teveccüh eden vazifeleri ya- parak senede 3,000,000 ton lâve kö- mürü istihsali mümkün olacaktır. Bu programın yanıbaşında Zongul- dak demir yolunun 4 kilometrelik bir temdid ile mühim bir istihsal merke- zi olan Kozluya kedar uzatılması, Zon-! guldak limanının ıslahı da verilen ka- rarlar arasındadır, Taş kömüründen başka Eti banka | aid Değirmisaz linyit havzasında ocak tesisile mahrukat ihtiyacı için sene de 30 bin ton istihsal mümkün olacaktır. Bakır: Çoruh vilâyetinde bulunan Kuarsan bakır madeninin işletmeye açılması kararlaştırılmıştır.. Burada senede 2500 ton standard bakır istih- sal edilecektir. Ergani bakır madenin- de izabe tesisatı 938 sonunda bite- cektir. Buradan senede 7500 - 10 bin ton saf standar bakır alınacaktır. Programda yeni olarak Çoruh vilâye-| tinde Murgul bâkır mâdeni vardır. Bu — Vekiller | madende yüzde 2-2,5 dönörlü 8,5-4 mik yon ton cevher mevcuttur. Bunun İş- letilmesi hakkında yapılan etüdler bitmiştir. Ham cevherlerin tasfiyesi ve teksifi için büyük bir işleme fabri- kası, izabehane kurulması kararlaştı rümuştır, 3 sene sonra Murguldan senede 10 bin ton saf standard bakır istihsali kabil olacaktır. Bunun için 400-500 bin ton ham cevher tasfiyeye tâbi tutul- mak üzere işlenecektir. Altin ve simli kurşun: Bulgardağ ak tan ve simli kurşun madenile Keban madeninin işletilmesi kararlaştırılmış» tır. Maden tedkik arama enstitüsünür tedkik sondajlarından çıkarılan hü- munenin tahlili neticesinde 250 b tonun vasati ayarı yüzde yedi kurşun, 250 gram gümüş, 11 gram-altın oldu- ğu anlaşıldı. Bulgar dağındaki tesisat günde 150 ton cevheri işliyecektir Keban madeninde altın olmadığın- dan burada yalnız simli kurşun top- lamak üzere 50 ton kapasitesinde bir folotasyon kurulacaktır. Birigide bulunan demir yatağının Jeolojik etüdleri bitmiştir. Yatağın ser- veti 10-50 milyon ton hesaplandığın- | dan bu miktarla hemen işletmeye geç- mek mümkün olacaktır. Senede 500 bin istihsal hesaplanacaktır. Bu program sayesinde memleketin iş hacminde büyük inkişaf görüleceği gibi döviz tedariki bakımından da esaslı ilerlemek kabil olacaktır. Program tatbik edilince işçi adedi- ne 20-25 bin kişi ilâve olacak, maden ihracatımız 3 sene sonra ihracat mal. Jarımızın başlıcalarından birini edecek, senede 14 milyon lira temin ey- Tiyecektir. Spor temasları Spor kurumu mühim kararlar verdi Ankara 11 — Spor kurumu, spor işleri hakkında yeni kararlar vermiş- tir. Bu kararlara göre milli küme haricindeki gruplar arasında yapılan mâçta iki sene'arka arkaya şampiyon çıkan takım milli kümeye girecektir. | Yerli antrenör yetiştirmek üzere bir kurs açılacaktir. Her tarafta diplo- malı hakem yetiştirmek üzere ted- bir ahnacaktır. Milli Küme maçları 14 Şubatta başlıyacaktır. 25, 26 kânunuevvelde Ankara - Bükreş, İstanbul - Bükreş muhtelit- leri, Ankara stadında, 1 ve 2 kânu- nusanide Sparta Çek takımile An- kara ve İstanbul mühtelitleri Anka- ra ve İstanbül sahalarında, 16 ve 18 kânunusanide First Viyana takımile Ankara ve İstanbul sahalarında maç yapılacaktır. Kızılay cemiyetinin altmı- sıncı yılı Ankara İl (Akşam — Kızılay Ce- miyetinin kuruluşunun sltmışıncı yildönümü bu ayın yirmi üçünde kutlanacaktır. Maarif Vekâleti o gün memleketin her tarafında Kızılay na- mına yapılacak tezahürata mektep- lerimizdeki gençlik teşkilâtının da iştirak etmesini ve Kızılayın Cümhu- riyet devrinde yaptığı verimli hiz metler hakkında talebelerin aydınla- tılmâsını alâkalılara bildirmiştir. Antalyada karaya düşen Alman vapurunun tayfaları İzmir 11 (Akşam) — Son fırtına» da Ahtalya civarında karaya düşen Alman Manissa vapuru sefere devam edemiyecek şekilde harab olduğun- 'dan vapurun 29 tayfası Erzurum. vapurile buraya gelmişler ve büra- dan da İstanbula hareket etmişler- dir. Tayfalar fırtınadan vapurun makinasının ve bir direğinin kırıldı- dını, çok büyük bir tehlike atlata- vak hayatlarını kurtarabildiklerini söyledi Müstemleke m meselesi | Almanya ı müstemleke işinin Avrupa mesele- lerile bağlanmasını reddetti Londra li (A.A) — Öğrenildiğine göre Almanyanın Avrupa ve müs- temileke mieselelerini birbirine bağla- müâk hususunu reddettiği Von rath ile Neville Herson afasında ya- pılan son görüşmelerde teyid edil- mektedir. Bugün Eden ve Corbin ata sında yapılacak görüsmenin -mevzü- unu'bu red keyfiyetinin doğurduğu vaziyetin teşkil edeceği talimin edil mektedir Berlinden gelen sön habefler Al- mâhi hükümetinin ekâlliyetler mese- lelefini Kontşmalari ile iki tarâfn konuşmülar yapmak suretile hallet mek istediğini bildirmektedirler. Takdirname ile taltif edilen kaymakamlar Ankara 11 (Akşam) — fevkalâde çalışmaları görüldüğü için Dahiliye Vekâletince takdirname ile taltif edi- len kâymakamlarımız şunlardır: Çankaya kaymakamı Halük, Aleş- kert kay. Cevdet, Tokat kay. Muzaffer, Çerkeş kay. Turgut, S'lvan kay. Ek- rem, Pontos kay. Muzaffer, Çorum kay. Hamza, Paslof kay. Necmeddin, Ahlat kay. Mazlum, Küre kay. Ab- durrahman, Ayancık Kay. Necati, Şimdinli kay. Sabri, Akhisar kay. Ri- fat, Kula kay. Necmeddin, Buldan kay. Reşad, Mudanya kay. Salâhad- din, Düzce kay. İsmail Hakkı, Ayaş kay. Halit, Pulatlı kay. Abdullah, Bursa mektupçusu Şevket, Gümüş“ hane mektupçusu Mehmed, Edirne mektüpçüsü Tevfik, Gümüşhane nü- fus müdürü Şevket, Etimesut nahiye müdürü Zeki, B. Tataresco yakında Var- şovayı ziyaret edecek Varşova 11 (A.A) — Gazetelerin Bükreşten öğrendiğine göre B. Tatar yesco pek yakında Lehistan payitabe tanı ziyarete gelecektir.