12 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

12 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

İŞ m vi | KISA BİR CEVAB Nizam m ya vardır, ya yoktur Varsa alâkadarlar buna riayetle mükt mükelleftir ve bu, alâkadarlara aynı şekilde tatbik edilecektir Gazetelerdeki spor yazıları da di- Eer bir çokları gibi iki nevidir: Hava- dis, mütalâa ve tenkid. Her mütalâa ve tenkid - sahibinin kanaati öyle olsa bile - mutlaka doğ- ru ve haklı olmaz. Ben, imzamı taşıyan bu kabil ya- zılarda ortaya attığım düşüncenin veya yaptığım tenkidin doğru ve haklı olüp olmadığını hemen ölçmek için çok kolay bir usul bulmuşumdur: Yazımın ertesi günü Cumhuriyet, Son Posta veya Haber gazetelerine şöyle bir göz gezdiririm. Eğer bu ya- zımdan dolayı bazan münferid, ek- seriyetle de müşterek bir hücum varsa yürüttüğüm mütalâanın ve- | ya yaplığım tenkidin doğruluğuna tam bir kanaat getirir ve müsterih olurum. Ayni klübe mensup kimse ler tarafından yapılan bu münferiğd veya müşterek hücumlar benim için bu hususta yalan söylemez bir ba- Tometredir: Karşı tarafta havanm bulandığını göstermekle yazımdaki düşüncenin doğruluğunu anlatır. Geçenlerde Romanyadan şehrimi- ze gelen federe bir klübün, Pera ve Şişli gibi federe olmıyan klüplerle maç yapmasına göz yumulmasını genel merkez asbaşkanı bay Menderes'in işittiğim nizamseverliğine ve klüpler müvacehesinde hak ve müsavat gö- zetmek endişesine uygun görmedi- ğimden kendisine bir açık mektup yazarak bazı sorularıma lütfen ce vap vermesini istedim. İ Bu sorularım, milli federasyonla- rm ve FİFA'nın, yani beynelmilel futbol federasyonunun haber ve mü- saadeleri olmadıkça federe bir klüp- le federe olmıyan klüp arâsında bey- nelmilel temas O yapılâmıyacağı kal desine dayanan şeylerdi: * Yoksa ben me temp - Trikolor temasına teş- kilâtça izin verildiğini biliyor, fakat buna mukabil teşkilâttan "Prikolor - Pera, Trikolor - Şişli maçlarına izin alınmadığını da biliyordum. Bu yazıyı yazmakta ne kadar haklı olduğumu bu sefer de gene Son Pos- tada Galib Sayar imzalı bir hücü- mün çıkmasile derhal anladım ve müsterih oldum. Diğer taraftan bay Menderes'in de bu işi tedkik etmek- te veya ettirmekte olduğunu öğren- | mekle büsbütün keyiflendim. Son Postadaki hücumün sahibi Galib Sayar'a cevap verirken işe is- tesem: «Dünün Ömer Besimine ve bugünün Galib Sayar'ına» diye bir | İ başlık koyabilirim. Fakat bundan bir şey çıkmazdı ve kendi hesabıma bir budalalık olurdu. Onun için öyle yapmıyarak kısaca cevap vereceğim: Spor nizamları ya vardır, ya yoktur. Varsa ya bütün alâkadarlar hakkında ayni adaletle tatbik edilir ve bütün alâkadarlar da buna riâyetle mükelleftirler. Yahut ta Akşam'ın spor neşriyatı haksızlı- ğı teşrihten, tenkidden bir an bile şaşmıyacaktır. Haksızlığı veya nizamsızlığı yapan ister bölge, ister şu veya bu ajan, is ter şu veya bu federasyon olsun, Ak- şam, her zaman olduğu gibi onu usulile, edebile tenkid edecektir. Nizama riayet elmiyen ister Fe nerbahçe, ister Galatasaray, İster Güneş, ister Topkapı veya başka bir kulüp olsun, Akşam her zaman ol duğu gibi onun hak ve adalet göze- tilevek yola getirilmesini, icap eder- se cezalandırılmasını istiyecektir. Bumu Galib Sayar'a böylece anlat. tıktan sonra mânası kalmıyan diğer İ imalarına artık cevap beklemiyecek kadar zeki olduğunu umarım. Ahmed Bahtiyar Ingilizlere bir gol farkla mağlup olan Çekler Iskoçyalılara 5 - 0 nasıl yenildiler Bir hafta evvel Londfada meşhur İogiliz profesyonellerine ancak bir gol farkla 5 - 4 mağlüp olan Çekler çar- şamba günü Glaskowda İskoçyatlarla | karşılaşarak 5 -0 gibi çok'ağır bir farkla mağlüp oldular, Çeklerin İn- . gilizlere dayandıktan sonra İskoçya llara böyle açık bir farkla mağlüp olmaları herkesi hayrete düşürmüş- tür, Filvaki İskoçyalılsr daha bir ay evvel İngilizlere $ «0 mağlüp olmuş- lardı. Maç Glaskowun meşhur İbrox Par- kında 100 bin seyirci önünde başla- dığı zaman takımlar şöyle dizilmiş- Jerdi: İskoçya: (Hart) Anderson - (Harts) Waugh - “Cummings, (Kilmarnock) Kinner, (Harta) Black (Rangers). Çeklerin takımı bu sefer Sobotka is tak- viye edilmiş olarak oynıyordu: (Sparta) Kostalek - (Siavia) Planlcka, (Sisvla) Vodieka - (Slavia) o Dancik, (Sparta) o Kolsky, ( Sparta ) Bousek, (Klodna) Kisi (öparta) Riha, Neyediy, (Slavia) Sobotka, (Slavla) Puc, (Sparta). Oyun İskoçyalıların çök seri bir akınile başladı. Merkez muhattimden geriye merkez muaâvine pas, merkez muavinin uzun vuruşunu (çok ileride yakalıyan sağ açık kaleyö yakın du- ran Blacke pas verdi, sıkı bir şüt ve birinci dakikada ilk gol ... Çekler rakip takımın Seri oyunu karşısında, şaşırmış bir halde ancak top kovalıyorlar. Fakat biraz sonra toprlanarak mu- Tabil hücumlara geçtiler, İskoç kalesi üstüste mühim tehlikeler atlattı. Fakat devrenin sonuna doğru tekrar hakimiyeti alan İskoçyalılar Me Culloch ve Buclianan vasıtasile iki gol daha çıkararak 3 -0 galip bitirdi- ler, yine Me Culloch 30 metreden çok sıkı bir şütle dördüncü ve 26 ncı dakika- da Kinner beşinci golleri yapınca oyun hızını kaybetti. Maçtan sonra Çekoslovakya futbol İedarasyonu relsi profesör Pelikan şunları söylemiştir: « — Maçın bidayetinde takımın kendine güvenmesi ve ilk dakikada gol yiyerek toprlanamaması ağır “mağlübiyetin başlıca sebebidir. Ta- kım.iyi oynadı, fakat gölleri onlar yaptılar. Ne yapalım tutbol bul...» 12 Kânunusvrel 1937 Günün spor ha, Lig maçlarının altıncı haftası Taksim stadında; 1 — Güneş - Topkapı. Hakem; İğ Ahmed Adem. Saat: 13. 2 — Galatasaray - Beykoz, Ha- kem: Feridun Kılıç, Sant: 14,45. Beşiktaş stadında: ———— Vefa - İstanbulspor. Ha- © Cater. Saat 13. — Beşiktaş - Süleymaniye, | i) Hakem: Şazi Tezcan. Saat, 14,45, 3 — HNAl - Feneryılmaz, ikin- Ül ci küme maçı, sabah saat 11 de, Fenerbahçe stadında: — —— 1 — Fenerbahçe - Eyüp. Ha- kem Adnan Akın. Saat: 14,45. 2 — Beylerbeyi - Altınordu. Hakem: Halid Galib. Saat 13. Askeri liselerin güreş birincilikleri Askeri Deniz lisesi altı müsabakadan beşini . © kazandı Askeri liseler güreş birincilikleri- nin ilk haftası dün Deniz lisesinde yapılmıştır. Müsabakalara saat on dörtte mekteb komutanı albay Er- tuğrulun riyasetinde ve antrenör Pellininin ve güreşçi Salm, Yaşar ve Yusuf Aslandan mürekkeb hakem heyeti idaresinde başlanmıştır. 56 kiloda Deniz lisesinden Sungur, Maltepeden Aliyi $ dakikada tuşia | yenmiştir. 61 kiloda Deniz lisesinden Kemal, Malt len Muzaffere sayı hesabile galib gelmiştir. 68 kiloda Deniz lisesinden Şükrü | Maltepeden Bülendi 4 dakikada tuş- la mağlüb etmiştir. 72 kiloda Deniz lisesinden Ercü- mend, Kuleliden Osmana 5 dakikar da tuşla galib gelmiştir. 79 kiloda Deniz lisesinden Fethi, İ Kuleliden Hasana 4 dakikada tuşla yenilmiştir. 87 kiloda Deniz lisesinden Kemal Kuleliden Cemali 3 dakikada tuşla yenmiştir. Bu suretle yapılan altı maçtan be- şini Deniz Hsesi ve birini de Kuleli kazanmıştır. Maçlara gelecek hafta- ya devam edilecektir, — - Güreşler büyük bir intizam dalre- sinde cereyan etmiş, müsabakalardan evvel öğle, güreşlerden sonra da bir çay ziyafeti verilmiştir. Dün Bebekte Robert Kollej sahasın- da Haydarpaşa - Robert Kollej mek- tepleri arasında yapılan futbol ma- çini Kollej takımı 2 - 1 kazanmıştır. Oyun çok heyecanlı olmuş ve ilk dev- re hâkim oynıyan Kollej devreyi 20 galib bitirmiştir. İkinci devre daha canlı bir oyun çıkaran Haydarpaşa» Kolej - Haydarpaşa futbol maçı lehins neticelenmiştir. Kollejin galib takımı şu kadro ile oynamıştır; Şefik - Zino, Dündar - Doğan, Ha- çik, Ertuğrul - Mukadder. Zaharla, Necdet, Sabahaddin, Hristofolo, Kollej takımında bilhassa kaptan Necdet çok güzel oynamıştır. Bir gün evrel yapılan basketbol 4 «di 19 etmi vi Tefrika SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur No, 56 Mekkede ve Taifte mühim hadiseler çıkıyor Selânikte Abdülhamid taratından İttihad ve Terakki cemiyetine verilen İttihad bahçesinde kadınların tezahüratı Abdülhamid Mitat ve Mahmud pa- şaların kabrini yaptırmak vesilesile bir heyet göndermişti. Maksad kaçı- 'rıldığını zannettiği Mitat paşanın öl- dürülüp öldürülmediğini tahkik ettir- mekti, Bu heyetin Mitat paşanın başını alıp İstanbula ye o vakit işitmiştik. Heyet bir kabır yaptırmıştı. “Bir "e ne sonra Abdülhamidin iradesile bu kabir yıktırılmıştır.) > Abdülüzizin mabeyincisi Fabri bey tarafından verilip bay Nall Reşidin kendi müşahedesine de ibtina eden izahat ile artık Mitat paşanın başı, Abdülhamidin iradesile kesilerek İs- anbula getirilmiş oldi hakkındaki rivayetin asılsızlığı kati surette mey- dana çıkıyor. Hicazdan Abdülhamide gönderilen fildişi çekmece de Fahri beyle - Arif efendinin. dedikleri gibi Mitat paşa- nın kendi el yazısile olan hatıratının içine konulduğu bir kutudan ibaret olacaktır. Bu malümat bu kesilen ölü başı ef- saneşinin artık tamamile ortadan kalkmasına yarıyacaktır sanırım. Buy baş hikâyesini böylece kapadık- tan sonra gene nakletmekte olduğu- müz Hicaz ahvaline rücü edelim: Hükümet oKapishanesile beraber yanıbaşındaki Şerif hapishanesi de boşaltıldığını gören araplar: — Bakın! Emirin hapishanesi de boşaltıldı da emir sesini çıkaramıyor! Allah yensurussultan! diye bağrısıyon Jardı. “Halk Ratib paşa aleyhine kalkış- mıştı. Hattâ paşayı öldürmek istiyen- ler bile olmuştu. Buna meydan veril- medi; hapishanede bulunduğu müd: Getçe Hicaz askerine daima yedirilen siyah çamur gibi ekmekle iaşe edildi. Ratib paşanın mevkufiyeti hakkında verilen malümat üzerine İstanbula gönderilmesi emri geldi. Ratib paşa Hicaz hatlı inşaatına memur müşür Kâzım paşaya karşı hiç iyi muamele etmezdi. O kadar tez- MU ettiği Kâzım paşa şimdi kendi ye- Sında süngü altında muhafaza edilen ve senelerdenberi Hicazda kendi ken- dine bir «Hidiv» gibi hareket eden Ratib paşa halefini getirecek (Anka- haline geldi. Kıyam da gittikçe alev- lendi. Zabitlere karavana ve su taşıt- tırma derecelerine vardı. İpten, kazık- tan kurtulmuş, hapishaneden çıkmış bir takımları iğtişaştan, ahvalin al- makta olduğu renkten kendilerine is- tifadeler çıkarmağa uğraşıyorlardı. (Arkası var) » Lu ame tefrikada Murad beyin Darülmualiimin ve sultani sabık mü- dürlerinden Azerbaycanlı bay Efendizade Mehmed Şerif on alt: sene evrel neşret- tiği (Azerbaycan ve İnkilâbi) risalesin- den bir nüshayı bana göndermek lütfun- da bulundu. Bu risalede görüldüğüne nazaran: 11905 Ruğ inkilâbi günlerinde ortays çıkmış olan şii doktor Karabek Karabe- Kof bir ara müslüman - ermeni kaygala- rına karıştıkları sonra (Bakü) da teşek- kül etmiş olan (Tahlisi İran) cemiyetine girerek < İranın Rus “boyunduruğundan kurtarılmasına çalışanlarla mesaisini bir- leştirmiş, bu miaksıtla Baki zenginlerin- den para çekmek gibi hareketlerde bu- İunanlara talimat vermekle tanınmış idi. 1005 inklâbi sükünet bulduktan sonr Karabek, Rus hükümetinin takibatından: kurtulmak üzere Avrupaya kaçmıştı, 1909 senesi — davet Üzerine Viyana- dan İstan! Terakki erkânile münasebet peyda. ey- lemiş, #ttihadeil bir çok esrarına vü- Kuf hasıl etmiş, sonfa birdenbire ortadan Kkayboluvermişti. Söylendiğine gö tarafından ; Karabek ittihadçı- arindi geçimsiik çıkmış, Karabek paine iltica eylemiş- Karabekof Kafkasyaja geçmiş, bundan bir çok defa umumi vali nezdinde görünmüş ve Kafkasyada ikamet eyle- di. Vali Kafkasyada 38- Karabeke hususi bir vagon siyet olarak Kafkasyada yaşamış, harp iptidalarında Rus orduları için gönüle ve para toplamış, teşkil ettiği kırmızı sa- Up heyeti başında Lehistan hududunda Rus inkilâbi üzerine Kafkasyaya ka- çan Karabek, Türk ordusunun ilerlediği günlerde gizlenmek mecburiyetini hisset- miş, sonra (Gence) de kumandan Nur paşa tarafından - galiba İstanbuldan ge- len hususi bir emir üzerine - gene orta- ya çıkarılarak (İttihad) fırkasını teşkil had fırkası isminin mahzuf Diy bile görüyor gibiyim.) ibay Tunçay geçende Akşam le Enver paşanın nasıl öldürülmüş ol” duğuna dair bir Avrupa gazetesinden naklen verilen malümat sırasında geçen bir Karabeke de dikkati celbediyof. Fakat o makalede Enver paşayı öldüren Karâbekin ermeni olduğu gösterildiğine nazaran bu şil doktor Karabek Karab#” , SŞSN3MEEF onrB ME Ee SEPEEEFE ERESSİ KE AMEEENE ŞT & PPEF NEBEHEREE SE USB EMSAaSUM BE BEJ FB YERSE