17 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

gemin eee ye Mİ ağ pi i b l AKŞAM 17 Kânunuevvel 1937 — ğ Suriyede kabine tebeddülü Cemil Mardam Paris elçiliğine tayin ediliyor Hatayda siyasi mücrimler aftan istifade edemediler - İntiha! Ermenileri birleşti Şam 16 (Hususi) — Suriyede kar bine tebeddülünün bir emrivaki ol- duğunda israr edilmektedir. Muha- Wflerden Şehbenderin Başvekâleti ka- bul etmediği, Cemil Mardamın teşek- kül edecek yeni kabinede vazife almı- yacağı söylenmektedir. Gene söylen- diğine göre Cemil Mardam, ihdası tasavvur edilmekte olan sefaretler- den birine, ağlebi ihtimal, Fransa ile mkı dostluk münasebetlerini muha- faza etmek istiyen bir zat olduğun- dan Paris elçiliğine tayin edilecektir. Hatayda Ermenileri Araplarla birleştiriyorlar Antakya 16 (Hususi) — Delege Garo İskenderunda polis âmiri Artin Mahyani hususi surette kabul ede- rek yarım saatten fazla konuşmuş- tur. Bu konuşmada OErmenilerin Araplarla birleşmeleri ve intihabatat bu suretle hazırlanmaları hakkında kendisine talimat vermiştir. Siyasi mücrimler aftan istifade edemediler - Antakya 16 (Hususi) — Yeni reji- min ilânı dolayısile umumi afilân edileceği bildirilmişti. Nihayet affın da ilân edildiğini gazetler yazdılar. Af sadece cunha mahkümlarına şa- mildir. Halbuki Hatay istiklâli için tecrim edilmiş olanlara hâkimler bü- yük cürümler izafe etmişlerdi. Bu se- bepten siyasi mücrimler aftan istifa- bat işinde Araplarla rmeğe çalişıyorlar de edememişlerdir. Saçma bir tefsir İskenderun 16 (Hususi) — İsken- derunda öldürülmüş olan bir Erme- 'ninin ceneze merasimi yapıldığı zaman "Türkler de Insan! bir vazife olarak dükkânlarını kapamışlar ve bu me- rasime iştirak etmişlerdir. Bu insani hareket istihbarat zabiti tarafından "Türkler Ermenilere hücum edecekler şeklinde tefsire tabi tutulmuş ve Türk- Ermeni ahlaşmasını bozmak için çar Uışılmıştır. i Türk memurları işten çıkarıyorlar - Antakya 16 (Hususi) — Rejim bay- ramı dolayısile Türkiyeye tebrik tel- grafı çeken memurların vazifelerine nihayet verilmektedir. Kırıkhan or man muhasibi Fethullah da vazifesi nihayet bulanlar arasındadır. Suriye matbuatı Suriyelileri Hataya davet ediyor Berut 16 (AA) — Mahalli gazete- lerin yazdığına göre, Hatayda ikamet hakkı olan Türk muhacirleri gelmek- tedir. Bundan maksad ilkbaharda yar pılacak intihabatta Türk unsurları le- hine muvaffakıyet ihtimallerini ço- galtmaktır. Bu münasebetle Suriye matbuatı, Hatayda ikamet hakkı olan Suriyeli- leri hiç değilse intihabat devresinde oraya gitmeğe davet eylemektedir. Milletler Cemiyetinin olorilesi azalıyor Samouprava: “Yeni bir sarsıntının bu cemiye- tin ölümünü tesri etmesinden korkulur,, diyor Belgrad 16 (A.A.) — Avala ajansı tebliğ ediyor: Samouprava gazetesi, İtalyanın Milletler cemiyetinden çeki- len üçüncü büyük devlet olduğunu yazmaktadır. Bu gazete diyor ki: «Darbenin gerek manen ve gerek maddeten pek ağır olduğunu inkâr etmek mümkün değildir. Cenevrenin esasen Amerikanın obulunmamasın- dan dolayı cihanşümul bir mahiyeti 'halz olmayan kararlarının yarın bey- nelmilel mahiyeti haiz olacağını ümid etmek güçtür. Diğer taraftan Cenevrede reylere müracaat edildiği sırada İtalyanın noktal nazarına iştirak etmiş olan ce- nubi Amerika devletlerinin hattı ha- reketleri üzerinde İtalyanın cemiyet- ten çekilmesinin bazı tesirler icra et- mesine intizar olunabilir. Bundan başka cenubi Amerika devletlerinden bazılarının Milletler cemiyetinden çe- kilmesi üzerine Avrupa devletlerin- den bir kısmının, bu üçüncü sarsıntı- dan sonra otoritesi ve kuvveti gitgide zaafa düşmeğe başlamış olanı Milletler cemiyetinin ölümünü tesri etmesinden de korkulur. » - Son dakika Ingiliz kral ve kraliçesi bir kaza geçirdi Bindikleri otomobil, hususi bir otomobille çarpıştı Londra 17 (Akşam) — Dün akşam kral Jorj ile kraliçe Elizabet, tiyatro- da verilen temsilden avdet ederler ken bindikleri otomobil, hususi bir otomobille çarpışmıştır. Kaza hafif- çe geçmiştir. Yaralı yoktur. Siiveyşte Ingiliz - Fransız manevraları Londra 17 (Akşam) — İvning Ska- sar gazetesi Süveyş kanalında bulu- nan İngiliz kâra, deniz ve hava kuv- vetlerinin dün büyük manevralara başladıklarını haber veriyor, Mezkür gazeteye göre Süveyş kanalında bu- Yunan beş Fransız kruvazörü de bu manevralara iştirak ediyor. Filistinde hadiseler Feci bir ölüm Bir kadın otobüsle otomobil arasında öldü Dün gece yarısından sonra Pangak tıda feci bir kaza olmuş ve bir kadın İ bir otobüsle otomobil arasında ezile- rek parçalanmıştır. Şoför Arifin idaresindeki taksi oto- mobili Mecldiyeköyüne doğru geçer- ken Pangaltıda bir otobüsle karşılaş- Muş bu sırada genç bir kadın her na- sılsa araya girmiştir. Şoför Arif, elin- den geldiği kadar kazaya mâni olmak istemişse de muvaffak olamamış, ka- dın otobüsle otomobil arasında ezil- miştir. Yaralı kadın hastaneye oto- mobille nakleğilirken ölmüştür. He- nüz hüviyeti anlaşılamamıştır. Şoför Arif yakalanmıştır. Kastamonu futbolcuları yarın Ankaraya geliyorlar Ankara 16 (Telefonla) — Kastamo- nu futbolcularından mürekkep bir ka- #ile cumartesi günü şehrimize gele- ceklerdir. Futbolcular pazar günü Mu- hafız gücü sahasında Gençler birliği takımı ile bir maç yapacaklardır. Kastamonu futbolcularının Anka- raya gelmeleri münasebetile cumarte. si günü Şehir stadında yapılacak olan Demirçankaya - Gençler birliği lik GÜNÜN HADİSELERİ Sovyetlerde yeni usul üzere ilk intihabat Komşumuz. Sovyetlerde yeni kanunu #sasiye göre intihabat neticelendi. hMos- kovadan gelen telgraf göyledir: «İntihap edilen 1143 mebuslan 855 i komünist olup 288 1 hiçbir fır- kaya mensup değildirler. 184 kadın mebus vardır. Tescil edilen müntehiplerin adedi 99 milyon 640 bin rey verenlerin ade- di, 90 milyon 320 bindir. Yani nisbet yüzde 96,5 dur.» Marks'ın kitaplarında tavsiye ettiği pro- leter diktatörlüğünü, Lenin, 1017 de ik- tdarı eline geçirince tatbik etmişti Bu Uk kanunu esasiye göre her vatandaş seçme hakkını haiz değildi. o Yalnız «Emekçiler» - yanl İşçiler, memurlar ve köylünün Kodaman olmıyan kısmı - siya- si haklara sahip bulunuyordu. Bovyet tebaası olup da dükkümcilk- eden, ufak tefek ticaretle meşgul olan, papazlık yahud amizade ve burjua bakiyesi insan- larm seçmek, seçilmek hakları yoktu. Stalin, yirmi senelik Sovyet idaresi zar- fmda memleketi sasyalistleşmiş saydı, ar- tık 18 yaşını aşmış ve deli olmıyan mede- ni hukukunu kaybetmiyen bütün vatan- daşlara seçme hakkı vardi. İntihabat şu esas Üzerine olmuştur: Bovyet devletinde iki meclis vardır. Birin- elsi, beheri Üç yüz bin yurddaş namına seçilecek 1143 mebustan mürekkep bir «Yüksek Meclis»; diğeri de Sovyet birliği- ne dahil milletleri temeli etmek üzere gönderilecek o murahhaslardan teşekkül etmiş bir «Milletler Meclisi.. İntihabat hem umumi, hem gizli olmuş, yani kadın erkek her vatandaş reyinl, göstermeden atmıştır. Bu seçim için bif senedenberi hazırlık yapılıyordu, Siyasi temizliklere dair ha- berler gayetelerde intişar etmekleydi. Gö- rülüyor ki, Sovyetler, Sialin'e bağlıdırlar. Yukanıki rakamlara bakınca Stalin ve arkadaşlarının Sovyetlerde büyük bir manevi kuvveti haiz bulundukları anlaşı- yor. Koruşumuza bu yeni şekil altında saadet dileriz. F. Tanur ... Otobus işi Mülkiye müfettişleri ted- kike başladılar, Avni Bayer dün de dava açmadı Tan gazetesi başmuharriri Ahmed Emin Yalmarın otobüs işlerinde yol- suzluk olduğu hakkındaki neşriyatı Üzerine vali ve belediye reisi Muhid- din Üstündağ Dahiliye Vekâletine mü- rTacaat etmiş ve mülkiye müfettişleri yasıtasile otobüs işlerinin şimdiye ka- dar geçirdiği safhalar hakkında tahki- kat yapılmasını istemişti. Dahiliye Vekâleti bu mesele ile meş- gul olmak üzere mülkiye müfettişlerin- den Ali Seyfi Türümen ile Abidin Ere- neri memur etmiştir. Müfettişler, dün sabah şehrimize gelmişler ve doğruca vilâyette mülkiye müfettişliği odasına giderek kendilerine bir mesai progra- mı çizerek faaliyete geçmişlerdir. Mü- fettişler dün otobüs ruhsatiye işlerin- de yolsuzluk olduğunu iddia eden şi- kâyetçiler arasmda tahkikat yapmağa başlamışlardır. Dava safhası ne halde? Vali ve belediye reisi tarafından müd- delumumiliğe havale edilen protesto hakkında müddelumumilik dünde tedkikle meşgul olmuştur. Tedkika- tın daha birkaç gün sürmesi ihtima- li vardır. Diş tabibi Avni Bayer dün de dava için hiç bir müracaatta bulun- mamıştır. Bunun sebebini soran bir mubarririmize: — Ben işi avukatıma verdim. Artık bu işle avukatım meşguldür. demiş- tir, B. Avni Bayerin avukatı B. Yusuf Kenan da muharririmize şu sözleri söy- lemiğtir. — Henüz dava açmadık. Belki daha birkaç gün geçer. Esasen bu iş alelâde bir para meselesidir. Buna fazla ehem- miyet verilmesi doğru değildir. B. Ahmed Emin Yalman dava isti- dasını hazırlamıştır. Fakat bu istida henüz müsvedde halindedir, İstida kati şeklini alınca müddelumumiliğe veri- lecektir, Kastamonu vilâyetinde ahır ve samanlıkları yanan çifçi ailelerine yardım ediliyor Ankara 16 (Telefonla) — Vekiller heyeti Kastamonu vilâyetinin Kızacık köyünde ahır ve samanlıkları yanan çifçi alelerine 600 er metre mikâbı pa- rasız ağaç verilmesini ve ayrıca para yardımında bulunulmasını kararlaş- Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Japonlar Nankini. koldan ilerlemeğe aldıktan sonra üç devam ediyorlar Dün yaptıkları hücumda Japonlar bir kaç bin ölü vermişlerdir Şanghay 16 — Nankinin sukutun- dan sonra Japon İleri hareketi dur- mamıştır. Japonlar Üç koldan İlerle- mekte devam ediyorlar. Nankin 16 (A.A.) — Japon müstev- Uleri dün tayyare, tank ve motörlü kı- taat ile Nankin etrafında şiddetli bir taarruza geçmişlerdir. Hesilvuşanda fevkalâde şiddetli muharebeler olmak- tadır. Bu muharebeler esnasında Nankin civarındaki Hilli mıntâkasi birkaç defa elden ele geçmiştir. Her Iki tarafın zayiatı ağırdır. Japonlar tayare meydanına karşı yaptıkları hücumda birkaç bin ölü vermişlerdir. 'Tokyo 16 — 'Tebliğ: Nankini temiz- leme işi bitmek üzeredir, Şehir normal halini almıştır. Japon müfrezeleri ile- ri hareketine devam ederek dün Yangt- ! how şehrini işgale muvaffak olmuş- lardır. Japon tayyareleri, Nankinin sukutundan sonra Çinlilerin hava üs- sü olan Nanchang tayyare meydani- na tanrruz etmiş, yeni tayyare mey- danındaki 30 bombardıman tayyare- sinden sekizi yerde tahrip edilmiştir. Burdan sonra eski tayyare meydanın- daki 15 tayyareden onu tahrip edilmiş» tir. 10 Çin teyyaresi Japon tayyareleri- ne taarruz etmiştir. Vukua gelen mu- harebede bunlardan yedisi düşürül müştür. Nankin plân mucibince tahliye edilmiş Londra 16 (AA) —Çin sefareti, mareşal Şang-Kay-Şek'in bir beyan- namesini neşretmektedir. Mareşal, bu beyannamesinde, Çinin Nankinin tah- Myesine rağmen mukavemete devam etmeğe azmetmiş olduğunu beyan ey- lemektedir. Beyanname, Nankinin faik silâhla- ra malik bir düşman karşısında falde- siz zaylata meydan vermemek için Çin umumi karargâhının plânına göre tahliye edilmiş olduğunu ilâve etmek- tedir. , B. Delbos'un .. .. : görüşmeleri Leh Hariciye Nazırının fikri değiştirilememiş Prag 16 — Fransız Hariciye nazırı bugün Çekoslovak Hariciye Nazırile, Başvekil B. Hodza ile uzun müddet görüşmüş ve akşama doğru da Fran- $ız elçiliği binasında Fransız koloni- sini kabul etmiştir. B. Delbos, Çek Milli Müdafsa Nazırına Lejiyon dö- nür nişanın vermiştir. Nazir, Çek or- dusunun Fransa tarafından tanınma- sının 20 nci yıldönümü münasebetile yapılan merasimdö bulunmuştur, Reisicümhur Beneş B. Delbos şere- fine bir öğle ziyafeti vermiştir. İspanyada cümhuriyetçilerin bir muvaffakıyeti Romada Tiber nehri yükseldi Nehrin sağındaki mahal- lelerin her tarafında çökmeler başladı Roma 16 (A.A.) — Tiber nehri, bu- gün 16 metreye çıkmıştır. Su sallı münakalâts kapanılan ve çok tehlike- ye maruz bulunan Milvius köprüsü- nün üstüne kadar çıkmıştır. Romanın ortasındaki Tiber adasının ekseri yer- leri su altındadır. Burada vücude ge- tirilmiş olan hastane kısmen tahliye edilmiştir. ! San Angelo şatosunun bendleri sü ile doludur. Yirmi dört saat zarfında itfaiye 200 kereden fazla çağırılmışlır. Feyezan dolayısile irtibatları kesilen mahallelerde imdad servisleri tesis Madrid 16 (A.A.) — Henüz teeyyüd | olunmuştur. Bu mahalleler nehrin sağ etmemiş olan bir habere göre cümhu- | Kısmında kâin mahallelerdir. Nehir riyetçiler, Saragosse İle Teruel arasın- | civarında hemen hemen her taraftan daki yolu ve şimendiferi kesmişler ve | çökme hadiseleri haber verilmektedir. bu suretle Teruel'deki asilerin m İİ gi Knl mi “raf | Bayrağa hürmet etmiyenler hakk i takil Ankarada memurlar için > Gam apartımanlar Ankara 16 (Telefonla) — Dahiliye Ankara 16 — Ankarada hükümet | Vekâleti vilâyetlere yeni bir tamim memurları için yapılacak göndermiştir. Tamimde halkın Türk hürmetsizlikleri görülenler hakkında kanuni takibat yapılacaktır. italya - İrlan e Italya - Irlanda | baiciy tayinler mümessillik kuruyor Yeni nakıl ve tayin listesi Roma 16 (A.A.) — İrlanda hükü- metinin Romada bir siyasi mümes- Ankara 17 (Telefonla) — Hariciye sillik ihdası hakkındaki kararı İtal. | Vekâletinde yeni tayin ve nakiller yada hararelle karşılanmıştır. Çünkü | yapılmıştır. İrlanda Büyük Britanya impara- Muallimler arasında terfi ve tayinler Ankara 16 (Telefonla) — Maerif Vekâleti muallimler arasından yeni- çet na, B. Nejad Ağa Marsilya başkon- bildiriyorum: Açıktan Feyzi Beykoz, Meveddet solosluğu ——— B. Kinim Kadıköy ikinci orta okul yardımcı mu- tayin edilmişle e kangilarlığı allimliklerine, Piraye ve Zülfü Tıb fa- , kültesi. Fani Güzel sanatlar akade- İskenderun konsolosu B. Necati msi asistanlıklarına, doktor Ahmed | Menemencioğlu Şam konsolosluğu" Vicdani Üsküdar ikinci ve üçüncü or- na, Şam konsolosu B. Fethi İskende” ta okul doktorluğuna tayin edilmişler. | run O konsolosluğuna, İskenderu dir. kançiları B. Haydar Şem kançilari” Taksim orta okulu ve İstanbul kız | gına, Şam kançiları B. Cemal fake lisesi stajyerlerinden Sıdıka ve Sabiha derun kançilarlığına tayin edilmi”