17 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

17 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SİYASİ İCMAL: Yeni Dir UY Şark işleri son hadiselerin | inzimamı ile devletlerin arasını aça- cak bir istidad göseirdi. Lâkin bw teh- tike şimdilik bertaraf oldu. Moskova da neşredilen bir tebliğ le Çin üs Sovyetler birliği arasında askeri bir ittifak akdolunduğu haberi tekzib edilmiştir. Böyle bir Htifakm akdi doğru olsaydı Japonya ile Sovyet hi kümeli arasında derhal harbin baş Tamasına bir vesile çıkmış olacaktı. Diğer taraftan Nankindeki Amerf kan sefareti erkânı ile diğer bazı €0- nebi diplomatları ve gazetecileri hâ- mil Panay ismindeki Amerikan harp yemisinin Japon tayyareleri tarafın- dan batırılması hadisesi üzerine Ams- rikan, İngiliz ve Fransız donanmala- rının müşterek bir nümayış yapacak- ları ve neticede Uzak Şarktaki mev- zil harbin bir cihan muharebesine tahavvül edeceği muhakkak İdi. |. oAhiren Vaşingfondaki salâhiyettar mahafil Japonyaya karşı bir İngiliz - | Amerikan bahri nümayışının yapıla- cağı haberinin asılaız olduğunu be- yan ettiğinden bu tehlike de bertaraf olmuştur. Şimdi üçüncü bir mesele çıkmıştır. Nankinin düştüğü haberi Japonyaya tabi bütün memleketlerde tesid edil diği ayni zamanda merkezi Pekin ol mak üzere Çinde yeni bir Cümhuriyet hükümetinin teessü3 eylediği ilân edil miştir, Mançuriye, Mogolistana, Şarki Türkistan ve Tibet gibi asıl Çinli ol. mıyan memleketlerin haricindeki nefsi Çin ülkesine mahsus olup şim diden Japonların işgali altındaki Nankin ve Şanghay dahil olduğu hal de bütün yerlerde hükmü cari olacak yeni hükümet Japonyanın dostu ve müttefiki olacak vedahill ve harici politikasında Japonyanın hattı he reketini takib edecektir. Bu hükd- metin ecnebi devletler tarafından ta- nmıp tanınmaması yeni meseleyi do- gurmaktadır. Feyzullah Kazan ra Tasarruf haftasının beşinci günü Tasarruf günü münasebetile Üniversitede nutuklar söylendi Üniversiteliler tasarruf fikrini yaymak vazifesile mükellef oldular 88 inci iikmektep talebesinden 40 kişiye Tasarruf haftam münasebetile İs | Denize düştükleri halde bankasından kumbara verilmiştir. Yukarıda kumbara alan çocuklar görünüyor kawa dan vazgeçmemişler Tasarruf haftasının beşinci günü çok parlak geçmiştir. Mekteplerde konferans ve müsamerelere devam edilmiş, ilk mektep talebeleri ellerin- de bayraklarla mekteplerinin bulun- duğu semtlerde on yıl marşını söyl yerek geçid resmi yapmışlardır. Jüri âzaları vitrin müsabakası için #emt semt dolaşarak yerli mallarla süslenmiş olan vitrinlere not verme- ğe dünderi itibaren beşlamışlardır. Yarın dü tasnife başlanacaktır. MO kâfatlar merasimle tevzi edilecektir. İktisad günü Üniversite İktisad fakültesi tasar- Tuf haftasının dünkü beşinci günü- nü İktisad günü olarak kabul etmiş ye bu münasebetle Üniversite könfe- tans salonunda bir toplantı tertib etmiştir. Toplantı herkese açık oldu- Eu için talebe ve halktan mürekkep kalabalık salonu doldurmuştur. Top- lantıda İktisad fakültesi dekanı Pro- fesör B. Ömer Celâl Sare, B. Fazl Pelin, B. Kesler, fakültenin 2 inci s» Yıf talebesinden B. Nihad Zaman ve Bayan İffet Oruz birer söylev vermiş- lerdir, Fakülte dekanı söylevinde ez- cümle demiştir ki: — İktisad fakültesi tasarruf haf- fasının beşinci gününü kendi günü Olarak kabul etmiş, haftanın ehem- Miyetini her sene könferanslar tertib Glerek halka yaymağı vazife bilmiş- kir» , B. Ömer Celâl Sarc sözlerine şöyle İ devam etmiştir: — Halka tasarruf fikrini aşılamak Ve yerli mailarını müstehlike tanıta rak catışını arttırmak mühim bir Moktadır. Benden sonra söz söyliye- £ cek hatipler bu hususa ayrıca (ö- «Mas edeceklerdir. Bugün yurdumuz: da Atatürkün Önderliği altında çalı- ümdlki nesil müstaki için ağır bir vazife almış bulunuyor. lar. Biz, bizden sonra geleceklere memleketimizi çok daha güzel göste- rTeceğiz.» Ordinaryüs profesör B. Fazıl Pelin kürsüye gelerek şu söylevi vermiştir: — Memlekette İktisadi bilgiyi yaymak vazifesini alan genç Üniver- siteliler tasarruf fikrini de yaymak yazifesile mükellef olmuştur. Tasaruf fikrini kolaylaştırmak teş- vik etmek için bankaların sandıklar teşkil etmeleri Tizımdır. Bundada devlete düşen vazifeler vardır. Evvelce tasarrufun ne olduğunu bil. miyen Türkiye bugün tasarruf işin- de çok kuvetli olmuş bu sayede ban- kalar mevcudu 100 milyonu bulmüş- tur. İş hacmimiz bu tasarruf sayesin- de çok genişliyor ve refahımız bize tasarruf imkânları hazırlıyor. Bu hu: susa para kıymetimizin istikrarı dj çok yardım etmiştir. Tasarruf işinde hepimizin elbirliği ile çalışması hepimiz için vatani bir borçtur.» B. Nihad Zamanda tasarrufun mânasını anlatınış ve bu işte Üniver- site gençliğine düşen vazifeleri te barüz ettirmiştir. Müteakıben profesör B, Kesler bir söylev vermiş ve ezcümle demiştir ki; — Bugünün tasarrufları yarının kuvvetleridir. Önceden ekmeyen ikti- saden ilerliyemez. (Evvelce ferd gene tasarruf ediyordu. o Parayı duyara gömüyor, çömlek içinde sak- liyordu. Tasarruf için teşkilât olma ma rağmen maalesef bu vaziyete hâlâ tesadüf ediyoruz, Paranın toprağa gömülerek saklan- masında veya çömleğe konmasında fayda değil, zarar verdir.» Şiddetle alkışlanan profesğr &, Keslerden sonra talebe Bayan İffet Sahrayıkebir mamur bir hale getiriliyor, ekilecek yerler çoğalıyor Dünyanın en büyük çölü Afrikanın şimalindeki Sahrayıkebirdir. Genişli- ği 1600 ve uzunluğu 4500 kilometre murabba tutan bu çöl F'as, Cezayir, 'Tumus ve Sudan arasındadır. Bir uca Atlas Okyanusu ve diğer ucu Kimi de- niz sahilindedir. Kum tepeleri ve kar 450,000 nüfus vardır, haline koymak ve Avrupadan muha- cir akınını bu taraflara sevketmektir, Bu plân tatbik mevkiine konulma- sa bile herhalde Sahrayıkebirin ima re kabiliyeti olduğu şimdi bir haki- kattlı. Avrupanm kapısı önün de Avustralya kıtası kadar yani 8,000,000 kilometre murabba arâzi İtalyanların yaptıkları teşebbüsler Sahrayıkebirin imarı ve işletilmesi kabil olduğunu isbat etmiş- tir, Esasen Sahrayıkebir bütün dür yaya malüm olan yani kum tepelerin. den ve kayalık dağlardan ve nadir vahalardan ibaret sayılan bir şekilde değildir. Gayet mümbit olan deniz sa- Iki inatçı kavgacı İzmir (Akşam) — İzmirde sarhoş- luk yüzünden kanlı bir vaka olmuş tur, Balıkçı Sadık, dört arkadaşile rakı içerken Esad adındaki arkadaşi da ayrı bir yerde bir arkadaşile içki içiyordu. Esadın rakısı tükenince di- ğer grupun bulunduğu yere gitmiş, onlardan rakı istemiştir. Balıkçı Sa- dık, Esadı koymuştur. Bu yüzden çıkan kavga büyümüş, ikisinde de silâh olmadığı için Sadık ve Esad bir müddet göğüs göğüse kavga etmişler ve deniz kenarında bulundukları için ikisi de denize yu- varlanmışlardır. Orada bulunan ar Diye bağırarak karakula koşmuş” tur. Hastaneye kaldırdan Esadın ya” rası derin ve çok ağırdır. Sadık, ve- kadan sonra yakalamış, adliyeye verilmiştir. ANLAYANA AAASAN ALAN ANİNANI, de bir konferans vermiş ve toplantıya hihayet verilmiştir. B. İhsan Süngü'nün nutku Tasarruf ve yerli malı haftası mü- nasebetile dün akşam da radyoda Maarif Vekâleti Talim ve Terbiye dairesi başkanı B. İhsan Süngü bir nutuk söylemiştir. B, İhsan Süngü, tasarrufun faydalarını ve çocuğa tar sarruf terbiyesinin nasıl verileceğini uzun uzadıya anlattıktan sonra: — Çocuğu tasarrufa alıştırmak için kumbaralardan çok istifade edilir, Demiş ve tasarruf terbiyesinde &ile Telslerine düşen vazifeleri İzah Dünyanın en büyük çölü olan Sahrayıkebir bir zamanlar mamur bir yerdi. Dahili muha- rebeler burasının bu- günkü hali almasına sebep oldu. Şimdi Sah- rayıkebiri tekrar can- re tutmaktadır. Bu mümbit sahanın bir kat daha genişletilmesi bu çölün imarı için düşünülen yeni plânların başında bulunuyor. Eski Roma imparatorluğu zamanın- mamur olan bu yerlerin sonradan metrük ve harap olması halkın, hâ- kim millet olan Romaltların zulmüne karşı üstüste isyan etmelerinden ile- Ege kız enstitüsü Büyük bir bina inşası kararlaştırıldı İzmir kız enstitüsü son sınıf talebesinden bir grup İzmir (Akşam) — İzmir Cümhu- huriyet kız enstitüsü, pu yıl halkın büyük alâkesile karşılanmış, bine ya- kın talebe, enstitünün muhtelif si- nıflarında ders görmeğe başlamıştır. Bu müvaffakıyet neticesi olarak İz mirde imâr sahası dahilinde geniş bir ada üzerinde Ege vilâyetleri ihtiyacı- ni karşılıyacak büyüklük ve mükem- meliyette bir (Ege kız enstitüsü) ku- rulmasına karar verilmiş ve Kültür Bakanlığı bütçesinden bu enstitünün inşası için tahsisat, ayrılmıştır. Tah» sisatın mühim bir kısttını da İzmir ve civari vilâyetler bütçelerinden ve- inebolu faciası muhakemesi bitiyor Maznunların vekilleri bugün müdafaalarını tarılmış olduğundan ve rapor alındı» gından tekrar ehli vukuf tayini la tedkikata ihtiyaç olmadığı neticesin mak için mühlet istemişler ve mah» keme heyeti bu dileği kabul ederek muhakemeyi 17 ikineikânuna burake Lala