February 10, 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

February 10, 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

ge peş ee ee Le 1 le NR, Ma AN: RP e ” 10 Şubat 1938 AKŞAMDAN AKŞAMA. Yenicami kemeri hakkında... Eskiden ve şimdi söylenen sözler Yenicami kemeri günün meselesi oldu. Doğrusu, ben kalkamaması ta- taflısıyım. Şehircilik hakkındaki bir- Şok fikirlerini » bilhassa icraatını - pek beğendiğim sayım operatör Ce mil'le bu hususta hemfikir olamıyo- rum Her geçişle, başımı kaldırıp kak dırip bu mimari şaheserine bakıyo- Tum: — Ah paşam! Bunu kesip atma ğa hasıl kıyarsın? - diye meşhur ope Tatörümüze gıyaben hitap ediyorum. Sonra, birdenbire aklıma geliyor: — Operatör... Tevekkeli değil. * Kin iyisini fstanbul plânını yapan bay Proste söylemiş: — Meydan açıldıktan sonra bu Parçanın cami yanında, kuyruk gibi, | sakil olacağını iddin ediyorlar. Bir- denbire iddia doğru imiş, hissini ve. | Tiyor. Fakat böyle bir âbideyi bu de- | Tete büyük bir zevkle yapan mimar | zevksiz bir eklentiyi oraya otur, tuklarına nasl inanılır? Hele bir Meydan açılsın. O zaman göreceğiz! Bu kemerin üstü, hususi bir fka- Mmetgâhmış. Valide sultan: — Hem camiye yakın olurum, hem de denizi seyrederim! - diyerek oracı- Za o mütevazı daireyi yaptırmış. Diyorlar ki: — Meydan ne bu- Tasını? a raks BE Cevap şöyle olsa gerek: Kendi dev- Finn tefrişatını andırır şekilde döşe Meli Tarihte hususi meskenlerimiz hâsılmış, görelim. e “Te ” Mimarlarımızdan birinin bıyık al n güldüğünü işittim: >— Yıkmağa karar versinler de gö- — Vay, ne olur?... Tılısımlı mıdır? — Onun gibi bir şey... Yıkılmama- * için sigortası kendi bünyesindedir: tek taşını oynatmak için birkaç AY uğraşmak lâzım gelir.. Bütün © İşin düşünmeli!) €ski mimarlar böyle binalar ya- İ çin talimatnameye maddeler konul- AKŞAM Yağlar hakkında talimatname Karışık yağların nasıl satılacağı kararlaştırılıyor Belediye yağlar hakkında bir tali- mâtname hazırlamış ve mahlüt yağ- ların margarin namile satılması mu- vafık olacağına dair tallmatnameye maddeler koymuştu. Fakat talimatna- me şehir meclisinde münakaşayı mür cip olmuş, alelitlak karışık yağ satıl- şının doğru olmadığına karar verii- mişti, Bu karar Üzerine meclis sıhhi en- cümeni talimatnameyi yeniden ted- Kik etmiştir. Encümen, şehirdeki yağ satışının yüzde doksanının karışık ok duğunu ve halis yağın mevsimine gö- Te 70 kuruştan 90-100 kuruşa kadar Satıldığını gözönüne almıştır. Encü- men 60-65 kuruş arasında salılmak üzere sıhhi surette karıştırılmış «bir yağ yapılmasına müsaade eylemesi i- masını muvafık görmüştür. Talimai” name şehir meclisinde kabul edilirse karışık yağ satışı talimatnamedeki ©- saslarg göre olacaktır, Yapı kanunu Mimarlar, kalfalara ruhsat verilmemesini istediler Ankarada Dahiliye Vekiletinde top- lanan bir komisyonun yapı, yollar kanununda yapılacak tadilât hakkın- da tedkikat yapılması münasebetile mimarlar cemiyeti de Dahiliye Vekâ- letine müracaat etmiş ve bir teklifte bulunmuştur. Mimarlar, şehirlerin i- marina hükümetçe karar verildiği şu sırada şehirlerde gelişi güzel ve sanat bakımından kıymeti olmıyan bina ins şaatına nihayet verilmek üzere kalfa» ların meşguliyetine nihayet verilme sini istemişlerdir. Mimarlar şehirlerde bina inşaatınin müutlakş mimarlar tarafından deruh- de edilmesini istemekte yalnız bir şe- hirde üçlen aşağı mimar bulunduğu takdirde kalfalara da ruhsat verilme- sini kabul etmektedirler. Fakat bu kayıd da muayyen bir zamanla tahdid edilecektir, İleride memleketin ihti- yacını karşılıyacak mimar yetiştikten sonra kalfalara lüzum kalmıyacaktır. Diğer taraftan belediye de mimar- larlg inşaat mühendislerinden başka hiç bir kimsenin bina inşası mesuliye- tini deruhde etmemesi için bir tali- matname hazırlamıştır. Bu talimat- name yakında şehir meclisinde müna- kaşa edilecektir. öramesaaasasasesasararıserasrrssssesarana sanan Yıkılır mi paşam, yıkılır mı? Maamafih, Proste şöyle de demiş: — İstanbul'un plânmı yaparken en fazla çektiğim müşkülât çok kıy- metli eseriniz olmasıdır... * Onu yık- ma, bunu yıkma... Bunlar arasına asrın icabatını nasıl sığıştıracağım? Seni dünyanın en meşhur şehircisi diye davet ettik, B, Proste!... Öyleyse Haklı şikâyetler Elektrik ve havagazı tahsildarlarının müracaat günleri Elektrik ve Havagazı şirketleri sa- aticre bakma memurtarile tahsildar- ları muayyen olmıyan günlerde evle- re gelmektedirler. Bundan dolayı ba- husus Yedikule, Topkapı gibi semtie- rin ahalisi çok müşkülta uğruyor. Çünkü razileleri başında Tunmak mecburiyetindedirler. Fabri- kalarda amelelik ederler, Kadınları da işe gider. Bu sebeple gelen memur- lar ekseriyetle evlerde kimseyi bula. mıyarak, «Sekiz gün zarfında Beyazıt Mdarehanesine gel, borcunu ödele diye birini bekletir, yahut parayı komşusu- na bırakır. Çok rica ederiz, bu iş bir 72 sene hapis, 500 lira tazminat Valde hanı cinayeti faili Nedime buna mahküm oldu 937 senesi kânunusani ayının 14 üncü günü akşam üzeri Valide ha nında bir numaralı odada beraber ya- şadığı İrfanı bıçakla karnından vu- rarak öldüren Nedime adındaki ka- dının muhakemesi dün ağır ceza mahkemesinde bitirilmiştir. Muhakeme neticesinde Nedimenin İrtandan alacağı otuz beş lirayı iste- mesi üzerine İrfanın küfretmesine ki- zarak sarhoş yatmak olan İrfanı bi- çakla göğsünden vurduktan sonre kapının önüne çıkarıp bıraktığı sabit olmuştur. Nedimenin bu cinayeti işlemesinde teaamüd olmadığı gibi, tahrik mahi- yetinde bir hareket te görülmediğin- den, kendisinin on iki sene müddet- le ağır hapsine ve İrfanın veresesine 500 lira tazminat ödemesine, yedi bin kuruş ta mahkeme harcı vermesine karar verilmiştir. Yunan kralının valimize bir hediyesi Yunanistan kralı Sa Majeste 2 'ncl Yorgi, İstanbul valisi bay Muhiddin Üstündağa, bir hatıra olmak üzere iz Ben zannederdim ki bay Amca, iz güzeller Sinema yıldızı olabi- .. Halbuki Hollivutta (güzellikle mevki yapanlara mukabil... ». Aksi de varmışl,, Taksim meydanındaki su hazinesi Emlâk şirketi buraya sahib çıkmak istiyor! risi dahilinde olduğunu iddi etmiş ve bu su hazinelerinin bulunduğu ârazi- nin kendisine devri lâzım geldiğinden bahisle Belediye Sular İdaresi aleyhi- ne bir dava açmıştır. Belediye Sular İdaresi, su hazinesi Me araziyi evkaftan devren aldığını ve emlâk şirketinin vaktile maliyeden 58- tın aldığı talimhane meydanile bura- &ının alâkadar olmadığını bildirmek- tedir, Şirket, evvelce de evkaf idaresi Aleyhine ayni tarzda bir dava açmış, raya gitmiştir. Sabundan başlamış Saata çıkınca hırsızlık meydana çıkmış Çenberlitaş civarında Mükerrem â- dında bir adamın evinde hizmetçilik yaptığı sırada evden eşya çalmaktan suçlu Keziban adında bir kızla, bunu kandırarak hırsızlığa teşvik etmekten Suçlu Takohi adındaki kadın dün ad- liyeye teslim edilmişlerdir. Maznunlat Sultanahmed o birinci sulhceza mahkemesinde sorguları yar pılmıştır, Sorguda bunlardan Keziban ruyorsun, Vaktile orada ben de hiz- metçilik yaptım ve evden bir çok şey- ler çaldım. Sen de evden öteberi çal da bana getir. Kimse farkına vârmaz, Ortak oluruz.) dedi. Bende evden yavaş yavaş sabun, sucuk, pastırma vesaire çalarak “Takohiye götürmeğe başladım. Kimse kunun farkına var- miyordu. Fakat bir gün evde bayın seksen liralık kol saatini çalıp Tako- hiye götürdüm. Bu dafa hırsızlığın farkına vardılar, beni polise verdiler, Benim ifadem üzerine Takohi de ya- kalandı. 'Takohi ise suçu tevil ederek dedi ki; — Keziban bana arasıra ufak de- fek çalıp getirirdi. Fakat bu hırsızlık- lar için onu ben teşvik etmedim. Sa- af meselesinden de haberim yoktur. mam söylediği saati bana getirme | “*********»» 49 yün kazağı aşirip kaçan bir hi imis b) Üsküdarda bayan Şahendenin evin- | de hizmetçilik eden Mürüvvet, hanımı- nın bir fabrika hesabına yaptığı 49 ar dızlar çıkarmış!... sm e | Sahife 3 İSTANBUL HAYATI Hepsi köyde ,.. Hava güzeldi. Yemişin deniz kıy sından köprüye doğru gelirken ça- mur batakları içine sıralanan san- Bir iplik fabrikasind > çıktı, çabuk söndürüldü Balatta vapur iskelesi caddesinde bay Saminin iplik fabrikasında tarak tezgfhındaki çuhaların kızışmasila yangın çıkmış, birkaç balye iplik yan- dığı halde itfaiye tarafından söndü- B.A. — Orasıda bizim Babılliya, benziyor desenizel...