18 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Yapı ve yollar kanununda büyük değişiklik yapıldı Bir cadde veya meydan açıldığı zaman Belediyenin yapacağı masraftan bir...
 MDikkatlerı Amme işlerinden kâr Otomobillere kırılmaz cam takılması mevzuu bahsediliyor. «Travmaylara da konulsun!» deniyor.
 Otobüslerin daraltılamsı kolay bir iş midir? Otobüscüler: “Bunun için en az 1000 lira masrafa ihtiyaç vardır,, diyorlar b Tz
 iktisadi tetkikler İktisad Vekili dün Başvekile HÖkKEYERE Ankara 17 (Telefonla) — Ege bölgesinde tedkikatta bulunduktan sonTe
 Sıra Çekoslovakyaya mı geldi? Almanyanın Avusturyadan MEREEEEEEE ' sonra bu hükümete karşı harekete geçeceği sanılıyor...

— Sene 20 — No, 6945 — Fiati her yerde 5 kuruş - Ra CUMA 18 Şubat 1938 KÜÇÜK | ILÂNLAR Akşam ilân servisi, telefon 24240 En ucuz ve en tesirli ilân vasitasıdır 4 detası; 125 kuruş Telefon: 24240 (İdare) — 24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) —-20113 (Klişe) Sıra Çek oslovakyaya mı geldi? Almanyanın Avusturyadan Yapıve yollar kanununda sonra bu hükümete karşı harekete geçeceği sanılıyor © Almanyanın, Htalyanın son vaziyeti tasvib'etmesi için bu hükümete İspanyada yahut Tarablusgarbe komşu bir mıntakada müzaheret vaadetmiş olması muhtemel görülüyor Londra 17 — Almanyanın Avus turya meselesinden sonra Çekoslo- vakya işi ile meşgul olacağı tahmin €dilyor. Bu yüzden bir hâdise çıkar- sa İngilterenin nasıl hir vaziyet ala. cağı her tarafta münakaşa edilmek- tedir. Umumi kanant İngilterenin Orta Avrupada vaziyetin değişmesi- ni istememekle beraber Çekoslovak- yaya karşı merkezindedir: Lordlar kamarasında Yapılan müzakerede âzadan bir çoğu «Çekoslovak; xyı himaye etmek bi- zim için bir vazife değildir» demişler» dir. Buradaki kanaate göre Avrupa va- ziyeti çok karışık ve nazik bir devre- ye girmiştir. Amerikan mahafilinin kanaati Vâşington 17 (AA) — Bilhassa Salâhiyettar olan yarı resmi miahafis le mensup'bir zata göre, Hariciye N&- Zâreti Avusturya ; hâdiseleri dolayı- sile pek bedbindir. Haricye Nezareti, Avusturya istik- lâlinin halihazırda hukukan mevcut ve fakat fiilen orladan (kalkmış ol duğu fikrindedir. Amerikan Harici- Ye dairesi, Almanyanın önümüzdeki manevgasının o Çekoslovakya istika- metinde çevrileceğini tahmin etmek- tedir, Otobüslerin bir taahhüdü olmadığı | Burada yapılan - tahminlere göre Avusturya vâkayti, demokresilerin ve bilhassa İngilterenin bir çok sene- lerden beri işlerini sürüncemede bı- Takmaktan ibaret olan usullerinin ve zaaflarının bir neticesidir. Şimdi diktatörlüklerin terakkilerine mâni olmak için vakit geçmiştir, meğer ki bir hârp göze alına, daraltılamsı kolay bir iş midir? Otobüscüler: “Bunun için enaz 1000 lira Yeni zabıtal belediye talimatname- 8inin bir maddesi de otobüslerde ge hişliği tahdid etmektedir. Talimat Mamenin şehir meclisinde müzakere 8İ Sırasında belediye Müdürü bu cihete t islerde mevcut 2,30 m 2,10 met ye indirilmesi lâzim geleceğini söylemiş ve bu cihet mü- İ nakaşalara yol açmıştı. Şehir Meclisi âzaları haklı olarak biç sebebsiz yere gene bir otobüs me- le karşılaşmak (veyahut böyle mesele çıkarmak istemiyorlar, Bu münasebetle encümene havalesi t6- (Devamı 4 üncü sahifede) Bu şerâit dahilinde Amerikan ef- kârı umumiyesinin ekseriyetinin in- | firad politikacıların tezlerine işti- rak edeceği tahmin edilmektedir. Bü | tezlere göre Amerikanın menfaati, | Avrupayı kendi derdierile başbaşa | bırakmağı âmirdir, (Devamı 4 üncü sahifede) Iktisadi tetkikler İktisad Vekili dün Başvekile izahat verdi Ankara 17 (Telefonla) — Ege böl- gesinde tedkikatta bulunduktan son- Ta buraya dönen İktisad Vekili B. Şa- kir Kesebir bügün Başvekil B. Celâl nDikkatlor: Amme işlerinden kâr Otomobillere kırılmaz cam takıl masi mevzuu bahsediliyor. «Travmay- lara da konulsun!» deniyor. Otomobillerin ayni renkte boyan- ması isteniyor, Bunların kimi mantıklı ve lüzum- Tu, kimi de lüzumsuz ve mânafiz tek- liflerdir. Hayalımızın medenileşmesi için pek çok şeyler lâzım! Fakat her yeni tasavvurun ileri sürülmesini müteg- kib, arkadan da - velev bedhahane maksadlarla - bir de dedikodu çıkar; — Bu cins ıslahat yapmak için lâzm gelen malzeme ancak piyasa- da şu firmanın elinde mevcuddu, Ekmeğine yağ sürüldü! Öyleyse, amme işlerinde böyle mu- azzam parak yenilikler | yapılırken, Belediyeler ve devlet daireleri icab eden malzemeyi önceden tedarik et- tirseler de bu gibi kârlar âmme hiz- metindeki milesseselere kalsa; dedi. kodular kökünden büyük değişiklik yapıldı Bir cadde veya meydan açıldığı zaman Belediyenin yapacağı masraftan bir kısmının iki taraftaki bina sahipleri tarafından verilmesi düşünülü; Ankarada Dahiliye Vekâletinde toplanan bir komisyonun -(Yapı,yol- lar kanunu) nu son ihtiyaçlara göre tedkik ederek yeni bir kanun lâyıhası projesi hazırlıyarak Dahiliye Vekâ- letine verdiği malümdur. Hazırlanan bu proje kabul edilir de kanuni bir mahiyet alırsa şehir. lerin imâri işleri gerek teknik, gerek mali . bakımdan (kolaylaşacaktır. Şimdi meri olan ve 933 tarihinde neş- redilen - (Yapı, yolları kanunu) 54 maddeden ibarettir. Bu kanuna göre şehirler bir mütehassıs tarafından hazırlanacak ve Ankara imâr mü- dürlüğü tarafından tetkik ve tasdik edilecek plânlara göre imâr edilecek- tir, Fakat bu esas kabul edildiği hal- de kanunda imâr plâninı - hazırlıyâ- cak mütehassısın serbesçe hareket etmesine mâni teşkil eden - kayıdlar vardır, Meselâ kanun sokâkların ge- nişliği, binaların yüksekliği; sahiller. de ve tren yolları üzerinde yapılacak binalar hakkında bir takım hüküm. ler koymuştur. Mütehassıs, kanunun bu hükümlerine tamamile riayet et- kanunun bükümlerinden . yüzde iki nisbetinde ayrılarak takdir hakkını kullanabilecektir. Halbuki imâr plânları yapılacak şehirlerin aklimleri, tarihi, coğrafi, içtimai, iktisadi vaziyetleri birbirine uymaz, Mütehassıs, herşeyden evvel plânını yapacağı şehrin hususi vezi- | | yetini göz önüne almağa mecburdur. Kanunda caddelerin genişliği, bina- | ların yükseklik vesairesi hakkında | hükümler mevcut oldukça mütehas- | asın şehrin hususiyetlerine ve ihti- yaçlarına göre mutabık bir plân ha- zırlamasına imkân yoktur. Dahiliye Vekâletinde toplanan ko- misyon (Yapı, yollar kanunu) nun bu gibi kayıdları tamamile. kaldırmış ve imâr plânları yapacak mütehas- sasları serbes bırakmıştır. Bundan başka yeni kanun proje- sine imâr'plânlarının tanzim ve tat- bikini kolaylaştıracak maddeler kon- muştur. Türkiye belediyelerinin en Zenginleri bile - bugünkü gelirlerine göre - gerek istimlâk, gerek imâr bü- kımından yapılacak masrafları kar- Buhran, muva- zene ve hayvan vergileri Tenzilât miktarı hak- kındaki tedkikler bitmek üzere a ğime göre yapılacak tenzilâttan bütün memurlar ayni derecede İs- tifade edeceklerdir. Tenzilâtın şu veya bu derecedeki memurlar için daha az ve daha çok yapılması mevzuu bahis değildir. şıhyacak mali kudrette * değildirler. İmâr plânlarının tatbikinde en büyük masraf, istimlâk işleri içindir. Yeni ka- nun projesi istimlâkden doğan mall külfetleri hafifletecek tedbirleri ihti- va etmektedir. Bu hususta komis- yonda hâkim olan fikre göre yeni bir cadde veya meydan açıldığı zaman o cadde üzerinde bulunan binaların Kkaymetleri ve şerefleri artmaktadır. Binaenaleyh bu cadde ve meydanın açılması için belediyenin yapacağı istimlâk masrafının .bir kısmını O cadde veya meydan üzerinde bulu- nan binaların sahiplerine yüklemek lâzımdır. İşte bu düşünce ile yeni kanun 1â- yıhasına mühim bazi kâyıdiar ko. nulmuştur. Bu kayıdlara göre imâr Walt Disney, Hikmet Feridun ESs'e çok enteresan beyanatta bulundu AKŞAM karileri için büyük bir başlık yaptı, bu başlığın küçük bir klişesini yukarıda neşrediyoruz: Hollivutta bulunan muharririmiz Hikmet Feridun Es büyük ressam Walt Disney ile uzun bir mülâkat yapmıştır. Artist, muharririmize çok ente- resan şeyler söylemiştir. Bu arada fare İle dostluğunun ne zaman başladığını, muhtelif hayvanlar hakkında fikirlerini anlatmıştır. Ressamın bilhassa Nas- reddin hoca ve Karagöz hakkında söyledikleri çok mühimdir. Büyük ressam bunlara hayran olduğunu anlatmıştır, Mülâkatı, dahi ressamın yaptığı boydaki başlıkla beraber yarın neşredeceğiz.