18 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

18 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

MMA RR Samsunda büy ük bir kültür çalışması var Vilâyatte 147 ilk, 3 orta okul ve bir lise var ambada da bir orta okul açılacak A İŞE i Bu sene yapılan Çarşamba Kurtuluş ilkokulu Samsun (Akşam) — Vilâyet dahi- inde kültür çalışmalarından çok iyi neticeler alınmaktadır, Son bir iki yıl içinde talebe mikdarının artması Üzerine vilâyet ve kültür bütçesine konan fazla tahsisatla gerek merkez Ye gerekse kaza ve köylerde yeni yeni mektepler yaptırılmış ve dershaneler Açılmıştır. Bugün Samsunda köyler de dahil Olmak üzere tekmil vilâyet mıntakası dahilinde 147 ilkokul vardır. Bunlar- dan (26) sı kasaba mnerkezlerinde, 121 tanesi de köylerdedir. Kasaba Merkezlerinde bulunan 26 okuldan ©n ikisi Samsun merkezinde, üçü Çarşambada, dördü Bafrada, biri Te- Temede, biri Kavakta, biri Lâdikle, Ikisi Havzada diğer ikisi de Vezirköp- Tüdedir. Kaza merkezierinde 7754 talebe köylerde de 7218 talebe olup tekmil vilâyet mıntakasında 15032 çocuk Okumaktadır. Bu mekteplerdeki öğ- Tetmen mikdarı da 262 dir. Bunların 134 dü kaza merkezlerindeki okullar- da 128 tanesi de köylerdedir. Orta tedrisata gelince: Samsun Merkezinde orta kısmı da ihtiva et- mek üzere tam devreli bir lise vardır. Lisenin müdavim talebesi de 854 dür. Bundan başka gene Samsun merke- zinde bir orta ticaret okulu vardır, Bunun da 190 talebsi vardır, Gene merkezde müstakil bir ortaokulda 607 çocuk okumaktadır. Bafra hal- kının teberrüü ve hususi mubasebe- BİN yardımile vücude getirilen ve bu Yil tedrisata başlanan Bafra ortaoku- lunda da 260 talebe vardır. Bu süret- le vilâyet dahilindeki orta tedrisat Müesseselerine devam eden 1861 ta- ağ olup 534 dü kız ve 1327 si erkek- Bunlardan başka kaza merkezle- Tinde her yıl vatandaşlar için ulus dershaneleri açılmakta ve bu dersha- Melere binlerce vatandaş devam et- mektedir. N Samsunda henüz nüve halinde bu- Yanan bir vilâyet müzesi ve bir de biçki dikiş yurdu vardır. Vilâyet mü- #esi için ilçelerden ve diğer yerlerden bir çok kıymetli âsar toplanmakta” . Toplanan İzerler arasında Etile- Te, Romalılara ve Selçuklara aid & Metli eserlerile Samsun tarihi ile alâ- r ve eski Türklere ald altın ve Bümüş paralar bulunmaktadır. Yilâ- Yet müzesi gayet zarif ve güzel bir bi- mada muntazam bir şekilde hazırlan- Mış olüp hemen her gün halka açık undurulmaktadır. Her yıl 20 - 30 mezun veren biçki Ye dikiş yurdu ise memleket kızları çok istifadeli ve faydalı bir te- #ekküldür. Bunlardan başka Samsun Halkevi lar ve derkhaneler şubesi tarafın- da orta ticaret okulunda fran- Mzca, almanca, ticaret bilgileri, ste- nografi ve daktilografi kursları açıl mıştır. Bu kurslara altmışı kız, 57 si erkek olmak üzere 135 vatandaş de- vam etmektedir. Her sene artan ilkmektep mezun- larının ortaokul ihtiyacını göz önün- de tutularak bu yıl Çarşambada da bir ortaokul açılması hakkında lâzım gelen teşebbüs yapılmış ve kültür ban kanlığı önümüzdeki ders yılında bu mektebin açılmasını tespit etmiştir. Samsun ortaokuluna devam eden Çarşamba çocukları da bu suretle gelecek seneden itibaren yeni mek- teplerinde okuyacaklardır. Çarşam- badan Samsun ortaokuluna her gün gidip gelen talebe mikdarı yüze ya kındır. Bunlar için Devlet demiryol- Jarı 250 kuruş ücret mukabilinde ay- lık pasolar vermektedir. Bu sene or- ta mekteplere fazla talebe tehacümü olmuş ve bü vaziyet karşısında orta" okulda çifte tedrisat sistemi tatbik edilmiştir. Bu vaziyete sebeb binasız- ık olmüştur. Fakat vilâyetin ve par- tinin müzaharetlerile ortaokula civar olarak müslakil bit bina bulunmuş ve içinde gerekli tadilât ve tamirat yapıldıktan sonra 1 ikincikânun 938 tarihinden itibâren çifte tedrisata son verilmiştir. Bu meyanda vilâyet mıntakası teftiş yönünden üç bölgeye aynimiştır. İlk tedrisaf okulları üç ens- pektör tarafından daimi surette tef- İ #iş ve mürakabe edilmektedir. Yaban domuzları Buyıl Çanakkalede 7000 domuz avlanacak Çanakkale (Aksam) — Mahsulleri- mize birçok zararlar veren yaban do- muzlarile mücadeleye, geçen sene ol- duğu gibi bu sene de vilâyetimizin her yerinde devam edilmektedir. Bu mü- cadeleye geçen seneden daha fazla dikkat ve ehemmiyet verilmektedir. Geçen sene vilâyet sınırı İçinde av- lanan domuz miktarı, 5,000 idi. Vuru- lan bu beş bin yaban domuzu, kimse tarafından kaldırılmıyarak vuruldu- ğu yerde bırakılıyor ve sadece kuyru- ğu vilâyet 'Tarım direktörlüğüne tes Jim ediliyordu. Bü yıl, Hasan Derici adile meydana çıkan uyanık bir Türk genci, bunların kıymetlendirilmesine ve memlekete hiç yoktan oldukça büyük bir serve- tin girmesine yardım etmiştir. Vuru- lan bu hayvanların beher kilosunu 8 kuruştan 10 kuruşu kadar almak suretile hem mücadeleyi arftırmak ve hem köylümüze oldukça mühim bir para temin etmek gibi yardımda bu- Tunmuştur. Bu yıl avlanacak domuzlar adedinin 7,000 e çıkacağı tahmin edilmektedir. leket AKŞAM Ağaç dikme ve aşı kursu 360 köy mümessiline Balıkesirde konferanslar veriliyor Bolikesir (Ak yaz $ şam), — Geçen- lerde köy muh- tarlarına Sıhhat, Bosyal ve Kültü- rel bakımdan bir kurs açılmiş ve © bu kurs sekiz gün devam (etmişti. Bu sefer de, mer- keze bağlı 360 köyden gelen bi- rer mümessilin iştirakile Halke- vinde ağaç dik- me, aşı ve yetiş» (Balıkesir valisi B, tirme kursu vali Etem Aykut B. Ethem Aykut tarafından açılmıştır, Şehir ve köy işlerini kalkınma programının en başma koyan valimiz, bu münasebetle, köylülere çok güzel bir konferans vermiş, ağaç yetiştirme nin faydalarını, hükümetin bu husus- taki düşüncelerini açık bir lisanla am- latmıştır. Kürs 10 gün devam edecek ve köy- lülere ziraat fidanlığında ziraat mü- dürü tarafından ameli dersler göste- rilecektir. Vali, şehir ve köy işlerine büyük bir ehemmiyet vermektedir. İmar husu- #unda büyük bir canlılık gösteren Ba- kesir şehrinin belediye işleri de vali- mizin kıymetli direktifile idare olun- Çukurovada sulama tesisatı Tarsus ovasındâ merasimle işe başlandı #7 YR Merasimde bulunanlardan bir grup ve vali kordeleyi keserken Mersin (Akşam) — Tarsus ovası- nın sulama tesisatına başlanması münasebetile Polatlı köyünde bir te- melatma merasimi yapıldı. Adanadan gelen ve Mersinden gi- den davetlilerle Tarsustan İştirak eden yüzlerce halkın şenlendirdiği bu töreni su işleri müdürü bir söylev- le aştı, bunu ziraat odası reisinin gü- zel nutku takib etti. Bilâhare vali ve parti başkanı bay Rükneddin Nasuhloğlu bir hitabede bulunarak alkışlar arasında korde- leyi kesti. Sulama işleri 'Tarsustan geçen «<Ber- dan; ırmağı üzerine kurulacak olan regülatörle idare edilecek sağ ve sol cenahlarda kalan “topraklar kanallar vasıtasile sulanacaktır. Bu suretle Tarsus, çifçileri için zeri- yata çok-müsait şerait hazırlıyan bu su tesisatı hiç şüphe yok ki şimdiye kadar bin bir korku ve ıztırap için- de geçirilen kuraklık mevsimlerin doğurdüğu evı günleri unutturacak ve böyle bir zamanda bütün ümidini göğe bağliyarak bir damla yağmur bekliyen yorgun gözlere yeni bir ha- yat ve solmaz bir renk verecektir. diz lirasına satın alınan vapur, niha- yet limanımıza gelmiş, tesellüm edil- miştir. 45 metre uzunluğunda olan va» bu küçük vapur, 400 beygir kuvvetin- de ve çift uskurludur. İçinde radyosu, salonlarında üç hoparlörü, vestiyeri, ahifesi o büfesi vardır. Yazın Çeşme plâjı sefer- leri için de uygun vaziyettedir. Vapur, Londradan kalktıktan sonra 45 günde İzmire gelebilmiştir. Manş denizinde müthiş bir firtinaya tutu- Tup karaya oturması yetmiyormuş gi bi kızaklanıp tamir edildikten sonra İspanya sularında meçhul! bir denizal- ta gemisile karşılaşmış, dört saat ta- kip edilmiştir. Fakat saatte 14 mil sür- atle yol aldığı için kaçıp kurtulmuş- tur. Yeni satın alınan bu konforlu nakil vasıtasına yakında merasimle 'Türk bayrağı çekilecektir. Adana milli mensucat fabrikası ve direktörü B. Nuh Naci Adana (Akşam) — Adana mensu- cat fabrikası Çukurova mıntakasında kısa bir zamanda inkişaf etmiş bir ler, bekâr İşçilerin de yatıp kalkma- larınsi mahsus pavlyanlar inşa ettir- Son zamanda Memleket hastanesi- nin halkın ihtiyacını karşılıyamadığı düşünülerek fabrika çerçevesi dahilin- de 160 bin lira sarfile fenni ve modem bir şeklide tam leşkilâllı bir de hasta- ne . Fabrika direktörü 'B. Nuh Nari diyor ki: bir ücret mukabilinde kendilerini te- davi ettirmeğe vakitleri müsald olan Adana halkınfan müracaat edenler için de hastanemiz açıktır. Hattâ muh- tacin için de bir kovuş ayırmış bulu- nuyoruz. Yalnız bir mektebe ihtiyacınız kaldı. 'Tam devreli bir ilkmekteb in- şasını fabrikanın bu seneki imar pro- Jesine ithal ettik. Onu da yapacağız. İzmir 15 (Akşam) — Karşıyaka müzikseverler sosyetesi tarafından Karşi- yakadu klüb binasında bir maskeli kıyafet balosu verlimiş ve yüksek alâka iie karşılanmıştır. Baloya, bilhassa milli kıyafette iştirak edenler çoktu. Nezih bir şekilde- sabaha kadar eğlenilmiştir. Yukarıda baloda bulunanlardan bir grup görünüyor.