9 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

9 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

9 Nisan 1939 > Balkanlılar arasında tesanüd Balkanlı gazeteciler şerefine (o verilen ziyafetten bir köşe (Baş tarafı 1 inci sahifede) Encümen faaliyetleri arasında -kati karara bağlanmamakla beraber - tes- bit edilen noktalar şunlardır: Evvelce dört Balkan milletinin lisa- ni ile neşredilmesi tasavvur edilen'ga- zete, fransızca çıkarılacaktır, Bunun sebebi, Balkan hâdiselerini camlamı- 2m haricine de okutmaktır, Gazete, ay- hk yahud on beş günlük olacaktır. İcabeden maddi ve manevi yardımı dört devlet deruhte edecek, komşu dev- etlerin, biribirlerini başkalarından öğ- antıksızlığını bertaraf etme- şacaktır. itibare Dahilimizdeki hâdisalı en mevcud filimler mübadele o olarımızda, mütekabilen ket dillerile söz söylene- n zaman ârtist mübadele rupa dillerine tercüme edi- ehemmiyet kazallan bizim lisanlarımıza da Bu faaliyetten bir kısmı esasen da- ha şimdiden bazı Balkan'ılar arasın da başlamıştır. Nifekim, Atina sjan- $min müdürü bay Vekiarelli: isti, heyeti yahudi konleransçısı memleke- timize gelmesin, Biz kendilerinden is- ifade ediyoruz. Yunanistanla Türki- Ye arasında ilk ciddi adımlar atılmış- Ür; - demiştir. Nitekim, biz de burada, Yunan san: bile temasa başlamış bulunuyoruz. i Dünkü ziyafet « Dün öğleyin, Beyoğlunda, Serkldor- Yanda, Türk milli komitesi tarafından Misafirlerimize bir ziyafet verilmiştir. iZiyafetin sonunda bay Yunus” Nadi dostlarımıza hitaben bir nutuk söyle | Maş, üç devletin hükümdarı şerefine | Şampanya kadehini kaldırmış, Yunan, Rumen, Yugoslav . mümessilleri de memnuniyetlerini ifade eden muke- belelerde bulunarak, Büyük Şefimiz, Milletimiz, matbuatımız şerefine ka- deh kaldırmtışlardır. Bu Tesmi nutuklardan sonra, Rumen heyeti azasından ve Osmanlı devleti Nafia nazırlarından bay Basarya bir- Şok defalar alkışlarla kesilen nutkunu İrticalen irad etmiştir! LÂtif bir fransızcayla söze başlama- W Üzerine, bay Basaryaya: - Türkçe konuşun! - diye seslerlen- ler olmuş; muhterem ve neşeli ihtiyar: — Durun yahu! Brakın çocuklar. âlye türkçe ve arkadaşça sözler söy. kten sonra, fransızca olarak de- vam etmiştir: | İ nesler, & «paşalar hazeratır?.. (Buter- | — Ben, timsal halinde bir balkanlı- yım. Zira, Türk tebaası olarak doğ- dum, Yunanlı bir papas tarafından vaftiz edildim. Kendim Ulahım. Men leketim Yugoslav o topraklarındadır. Tahsilimi Romanyada yaptım. Ve Balkanların ehemmiyetinden şöyle bahsetmiştir: — Büyük İskender de bizden çık- mıştır... Ve büyük bir iftiharla söylü- yoruz; Atatürk de bizdendir, Sonra, Büyük Şefimizle Selânikten itibaren tanıştığını, kendilerile ayni in- kılâpçı komiteye iştirak ettiğini ifti- barla hikâye etmiştir. Bay Basarya cidden asla unutamı- yacağımız cümleler sarfetmiştir: — Romanyada bir darbımesel var- | dır; «Türk gittikten sonra adalet de gittiln derler, Şimdiki zihhiyet icabı milletlerin milli hüviyetleri dahilinde bir rejim kurmaları lâzımdır; eskiden kâh «İslâmiz!» kâh «Osmanlıyızle di- yerek milliyetlerini kapalı tutan Türk- ler, bizlerin milliyetimizi boğmamış- lardır, «Karın çiçekler üzerine yağa- rak, onları haşin rüzgârlardan muha- faza etmesi gibi, bizleri korumuşlar- dr!» şimdi hepimiz yeni hüviyetleri- mizle birleşiyoruz, Balkan harbinden sonra toplanan sulh heyeti içinde ben de vardım. Hepimiz gene bir mâsa et- rafında birikmiş, tatlı tallı konuşmuş ve niçin harp “ettiğimize şaşmıştık. Bundan sonra harp etmiyeceğiz. Bay Basarya, yeni intibalarını şöy- 1e hülâsa etmiştir: Türkiye, tanınmıyacak kadar de- Kişmiştir: Nerede o «memaliki şaha- kipleri, fransızca cümleler ortasında türkçe söylemiş, alkışlanmıştır.) Es- kiden bir ayakla yürüyordunuz, şimdi iki ayakla gidiyorsunuz. Böyle söyliyerek meclisteki Türk kadınlarını işaret etmiştir. Balkan ekonomi konseyinde Türk baş murahhası B, Hasan Saka, dün Perapalas otelinde, ekonomi konseyin- deki Bakan delegeleri şerefine bir zi- yafet vermiştir. Ziyafet, büyük bir ne- şe içinde saat on beşe kadar sürmüş- tür. Müteakiben'delegeler tekrar Yıldız surayına giderek akşama kadar -me- e devam etmişlerdir. Bugün Yalovaya gidilecek Bu sabeh Balkan ekonomi konseyi ve matbuat konferansı delegeleri öğ- ieye kadar Yıldız sarayında çalışacak- lar ve öğleden sonra saat 14 de hep bir- likte bususi bir vapurla Yalovaya gi- decekler, geceyi yeni yapılan Otel Ter- malde geçireceklerdir. Saat yirmide Yalovada bir gece ziyafeti verilecek, heyet, öbürgün, öğle yemeğini Büyük- adada Yat klübde yedikten sonra akşam üzeri İstanbula dönecektir, sama AKŞAM Fransız kabinesi dün İstifa etti (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bunu müteakip söz alan B, Blum ezcümle demiştir ki: Projeye okarşı ileri sürülen tenkitler, hiç bir esasa istinat etme- mektedir. Eğer bugün proje reddedi- lirse, yarın vaziyete gene bir hal su- reti bulmak lâzım gelecektir, Zira, ka- binede yapılacak bir değişiklik ile me- selenin esasında hiç bir değişiklik vu- kuâ gelmiyecektir. Ayan meclisi, bu gün mebusan meclisinin arzusu hilâ- fına hareket etmekle, kanunu esasi- nin kendisine verdiği hakların en ile- Tİ hududuna kadar varmış olacaktır, B. Blumdan sonra Maliye encüme- ni reisi B, Kayyo kısa bir müdahale- de bulunmuş ve bunu müteakib, âyan meclisi 49 reye karşi 223 rey ile hükü- met projesinin madde madde müza- keresine geçilmesini reddeylemiştir. B. Blum istifa etti Paris 8 (A.A.) — B. Blum B. Vem #an Oriol ile birlikte saat 20 de Eli- seye gelmiş ve diğer nazırlar ve siy&- si müsteşarlar da kendisini takib ey- lemiştir, Kabine âzası, derhal devlet reisi- nin huzuruna kabul edilmişler ve 15 dakikalık bir mülfikattan sonra sa- raydan sasi 20,15 de ayrılmışlardır. B. Blum, gazetecilerin beyanat İs- temesi üzerine, mülâkatin «Umuru cariyenin tedyiriş ne dahil bulunma- dığı cevabını vermekle iktifa etmiş ve bu nükteli sözle de kabinenin isti- fa ettiğini ve bu islifanın da kabul edildiğini bildirmiştir . Paris 8 (A.A) — Reisicümhur, saat 22 de B. Daladleryi kabul etmi: kendisine kabineyi kurmak vazifesi- İ ni vermiştir. ! | | Az âzalı kabine Reisicümhurun yeni mak vazifesini tevdi eylediği B, Da- | Jadier, filhakika, parlâmento grup- larınca bugün buhranı nihayete er- direbilmeye en selâhiyetli olarak te- lâkki en devlet adamıdır. Son seçimdenberi, B. Daladicr daj- ma her türlü politik mücadelelerin haricinde kelmiş ve gayretlerini yal nız milli müdafaaya hasrederek-bu sahadâ herkes o tarafından -takdir olunan bir eser vücude getirmiştir. Bir milli birliğin vücüde getirilme- | inin henüz daha kabil olmamasına | müteessif bulunan B. Daladier, sâ- | nıldığına göre,. sosyalistlerden de- mokratik ittifak partisine kadar ge- nişlemiş bir ekseriyete dayanan az Azalı bir kabine kurmaya gayret edecektir. Bunun için de maliye ne- zaretini B. Rey Noya vermeyi düşün- mektedir. B. Daladierin beyanatı Paris 8 (A.A) — Sant 23,10 da Eli- se sarayından çıkan B, Daladier ga- lere şu beyanalla bulunmuş- Reisicümhur, yeni kabineyi kur- mük vazifesini bana töydi etti. Ben | &e bu vazifeyi kabul ettim. | Entemasyonal politikanın inkişaf- | ları ve dahili ve mali güçlükler sebe- | bile, kabinenin en nihayet pazar sa- | bahı kurulmuş olması lüzumuna ka- ni bulunuyorum. Azmim bu yoldadır. Cümhuriyetin ve vatanın menfaa- ti namına bütün Fransız enerjileri- nin anlaşması hakkındaki hitabımın her muhitte müsait akisler bulacağı- nı ümid etmketeyim. Bugün yalnız protokol icabı, âyan | ve mebusan reisleri ile B. Blumu 2zi- yeret eyliyeceğim ve bu gece başka her hangi bir istişarede bulunmıya- cağım, Ankarada bir kadın kömür- | lüğe düşerek öldü Ankara 8 (Telefonla) — Bugün İ Ayrancı bağlarında bir kadının ölü- | mü ile neticelenen bir kaza olmuş- tur. Öğrendiğime göre, Yüzbaşı N minin kayınyaldesi sabahleyin erken- den kalkmış mangala kömür almak üzere kömürlüğe girmistir. Het na- sılsa ayağı kayarak kömürlüğün içi- ne yuvarlanan kadın aldığı yârü- ların tesirile derhal ölmüştür. | Hâdiseden bir müddet sonra kö- | mürlüğe giden hizmetçi zavallı ka- dını kömürlükte ölü bulmuştur. Der- hal adliyeye malümat verilmiş ve yâ- pılan tâhkikat neticesinde zavallı /Sabrinin tayin edildiğini bir gazete ya- | lardan sordum: Adliye Vekili dün adliye Sahife 13 erkânına direktifler verdi Şehrimizde bulunan Adliye Vekili | B. Şükrü Saraçoğlu dün İstanbul ad Miyesine gelerek muhtelif adli işler etrafında müddelumumi B. Hikmet | Onatla görüşmüştür. B. Şükrü Saraç- oğlu saat beş sıralarında birinci tica- ret mahkemesi salonunda yapılan bir toplantıda da bütün İstanbul adliye erkânı ile umumi bir hasbıhal yap- | miştir, Toplantıya ceza, hukuk ve ti- caret mahkemeleri reislerile adliye baş müfettişi, tera reisi, tnüddelumumi ve diğer adliye erkânı iştirak etmiş- lerdir, Vekil bu toplantıda mahke- melerin umumi vaziyetleri ve muhte- lif adli meseleler etrafında izahat al- muş ve direktifler vermişlir. İçtima bir buçuk saat devam etmiştir. Bundan sonra B. Şükrü Saraçoğlu kendisile görüşen bir muharririmizin muhtelif adli meseleler etrafında sor- duğu sualler üzerine şu beyanatta bulunmuştur: Tebligat işi — Dünyanın birçok yerlerinde ad- 4 tebligat postalarla yapılmaktadır. Bizde de bu şeklin tatbikini muvafık gördüğümüz cihetle bu hususta bir | kanun lâyihasile bir nizamname pro- | jesi hazırladık. Lâyiha ile nizamna- me projesi hâlen Nafia ve Adliye Ve- kâletleri mümessillerinden müteşek- kil bir komisyon tarafından son bir (edkikten geçirilmektedir. Komisyo- nun tedkikatı hitam bulduktan son- ra kanunu meclise sevkedeceğiz. Bu hizmeti üzerine almak suretile işleri artacak olan posta idaresi teşkilâtını gEnişletecek ve bu teşkilâtta tercihan adliye mübaşirlerinden istifade “ ede- cektir. Meşhud suçların teşmili «Malüm olduğu üzere, meşhud suç- lar kanununun tatbikatından çok iyi neticeler elde edilmiş ve kanunun şü- | mul sahasını genişletmek üzere bir İ lâyiha hazırlanmıştı, Hazırladığımız lâyiha Büyük Milet mec dilmiştir. Yeni yihasında, bilhassa şler de meşhuğ süçlar kanununun şümulü dairesine girmektedir. * İcra ıslahatı <İcra dairelerinde yapılması karar» Yaştırılan istahat için Avrupadan ge» Jen mütehassıs tedkikatına devam ediyor, Şimdiye kadar İzmir ve civa- rında tedkikatını bitirmiş ve İstanbul. da tedkiksta başlamıştır, Esasen ic- ra ıslahatı etrafında evvelce ticaret odalarından, bankalardan, mülead- did profeşörlerden, büyük müessese lerden, bu işle meşgul hâkimlerden ve alâkadâr makamlardan mütalea- larını istemiştik. Aldığımız cevapları topladık. Şimdi tedkikat yapmakla olan mütehassısın işini bitirerek tan- zim edeceği raporunu vermesini beks Jiyoruz. Bu raporusaldıktan sonra, topladı- ğımız mütaleaları da göz önünde tu- tarak etraflı ve umumi bir tedkik ne- ticesinde icra işlerini memleketin ihtğe yacma daha uygun bir şekle sokaca- ğumızı ümid ediyoruz. Noter kanunu «Yeni noterler kanunu lâyihasının adliye eencümeninde tedkiki hitem bulmuştur. Kanunu, pek yakında meclis heyeti uumumiyesinden geçi- receğimizi ümid ediyorum. Avukatlık kanunu da adliye encü- menine verilmiş ve üç gün evvel en- cümen tarafndan tedkikine başlan- mıştır. Tedkikat süratle (bitirilerek Tâyihanın bu içtima devresi çinde meclise seykedilip kanuniyet kesbe- deceğini ümid ediyorum. Bu kanunun muhtevası etrafında evvelce de epey- ce neşriyd€ yapılmıştır.» B. Şükrü Saraçoğlu pazar günü Ankaraya dönecektir. Sokağa tek ve beş lira- lıklar savuran bir adam Koyun tüccarı, tedavi altına alındı, zabıta dağıttığı paralardan 197 lirâyı geri aldı Balatta çok garip bir hâdise olmuş- tur. İriyarı, üstübaşı temiz bir adam, | Balatla Ayvansaray arasında ilerle- mekte iken cüzdanını çıkarmış, sağa | sola evvelâ tek sonra da çift çift ve bi- lâhare de beşerlik olmak üzere liralar savurmağa başlamıştır, Etraftan top- lanan halk bu adaniın etrafına üşüş- müş ve dağıttığı paraları toplamağa koyulmuştur. Civarın tenha olmasına rağmen az zaman sanra hâdise polise aksetmiş ve bu cömerd adama ne yaplığı soru muşlur. Adamın, polis memurlarına söylediği sözler, akli vaziyeti hususun- da şüphe uyandırdığı için kendisi ev- velâ Balat karakoluna oradan da Fö- İ ner pölis mrekezine gönderilmiştir. Za- bıta bir taraftan adamcağızı el altın- da bulundurmakla beraber, diğer ta- raftan da etrafa dağıttığı praların kim- lerde olduğunun tesbitine çalışmıştır. Zabıta memurları kısa bir zamanda 197 lira paranın kimlere dağıtıldığını | öğrenmiş ve bunları birer birer celbe- ç derek paraları istirdad etmiştir. Bu şekilde polise celbedilen yirmiden fazla şahsın para aldığı, fakat bunla- rın, İstenildiği zaman parayıiade et- miş olmaları itibarile haklarında ka- nuni takibat yapılmasına lüzum olmâ- dığı tesbit edilmiş, paralar da muha- faza altına alınmıştır. Bunu müteakip, bu meçhul adamın hüviyetinin tdyini işine girişilmiş ve üzerinde Çıka evraktan bir celep ol duğu anlaşılmıştır. Koyun taciri bir aralık polis kara- kolunda komiserin masası karşısında iken masa Üğeriride bulunan evraka atılarakyırtmak istemişse de güçlük- le elinden ahümiştir, Bunun üzerine bir olomobil çağirı- larak Tıbbı âdliye müşahede altına sevkedilmşi, oradanda akı! hastanesi. ralardan başka toplayanlar olup olma- Posta telgraf umum'müdür- lüğüne kimse tayin edilmedi Ankara 8 (Telefonla) — Posta tel- graf umum müdürlüğüne Trakya umumi müfettişlik baş müşaviri B. ziyordu. Nafia Vekâletinde slâkadar- — Haber asılsızdır. yoktur, Dediler. Böyle birşey Trak vapurunun teslim muamelesi yanıldı Kiel 8 (A.A.) — Türk Denizyolları idaresi hesşbına Krup tezgâhlarında yapılmış olan «Trak» vapurunun te- | sellüm mu&melesi ve Baltık denizin- de tecrübeleri Türkiye: büyük elçisi de hazır olduğu hialde yapılmıştır. Marmara sahillerinde ecek olan BN e vo Arazi vergisi kanunununda değişiklik yapılıyor Ankara 8 (Telefonla) — Maliye vekâleti avazi vergisi kanununun bazi hükümlerini değiştiren yeni bir kar nun projesi hazırlamıştır. Bina ve arazi vergileri vilâyet hususi idarele rine devredildiği halde arazi vergisi kanunu üzerinde bu devre göre bir değişiklik yapılması bazı zorlukları mucib oluyordu. Yeni projeilebu zorluklar giderilmekte ve arazi ver- gisi kanunundan sonra meriyele gi- ren iskân kanunu ile bu kanunun hükümleri telif olunmaktadır. Bulgaristandaki Türk mek- teplerinde tedrisat Sofya 8 (A.A) — Maarif nezare- ti, Bulgaristandaki Türk - mekteble- rinde yeni Türk alfabesile tedrisatta