9 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7/7 Sahife 2 GÜNÜN HADİSELERİ Balkanlılar nelerle uğraşıyor? alkanlı meslektaşlarımızla dost- konuşurken. pek zeki, pek tl olduğunu her sözlle ispat eden bir rumen muharrir, şu yolda, dobra dobra itirafta bulundu: — De gazetemin yâzı işleri mü- dü , Buna rağmen, komşumuz Bilgürisiüdde şimdi bizim Roman- yadaki rejime benzer bir idarenin çoktnadır teessüs etmiş olduğunu yeni öğrendim; ve şaştım. Şaştığım da garbi Avrupaya dair en ulak te- ferrüatı bilmemize rağmen kendi ci- varınlızdan bu derece haberdar ol mamamızdır! Belki cenubi Amerikadaki devlet- lere dair az malümattar olmakta mazur görünürüz. Fakat Fransanın iki günde bir değişen nazırlarını bi. le bütün hüviyetlerile tanırken, Ro- manya hâdiselerini Paris ve Londra terir gibi almak ve eksik akşsettir. mekl... Dünya edebiyatında, musiki- sinde yer tutmuş bir Yugoslav sanat- kârından haberdar olmamak!... Kom- Şularımızın da bizim meselâ tarih araş- tırmalarımızı henüz duymamış ol- maları!.. Bunlar affedilir kabahat- lerden değildi... Şimdi bu noksanla- rırvızı telâfi ediyoruz. İnsanlar tanışarak kaynaşır. — Nedir kuzum bu Balkanlıların toplantısı? - diyenlere bu kadarcık izahat bile kâfi ceveb teşkil! eder. Iktisad konseyi, bir yandan müşte- rek ekonomimizi tanzimle piri ken, matbuat kısmı da bu manevi birliği meydana gtelvecek yollar arı- yor: Müşterek gezete neşri; mevcud filimlerin teatisi; redyoda Balkan li- sanlarile neşriyat; m Deyeyerini artistlerin seyahatleri; halkın da seyahati, ib... İktisad konseyinin . istihdaf ettiği büyük işler arasında da ne muazzam projeler olduğunu kısmen öğmedik. İşte bir misal: Yunan, Yugoslav, Ru- men, Türk ticaret vapurları, elbirliği ederek, dünyanın en uzak noktaları- na kadar Balkan ticaretini naklede- bilecekler... Balkanlıların iki toplantısından henüz kati bir netice almamamakla beraber, büyük ve elzem işlere doğru ciddi adımlar atıldığı anlaşılıyor. i Lord Halifaksın nutku Japonlar Şantungda İngiltere şerefli bir sulh istiyor - Milletler Gemiyeti hakkında İngilterenin düşünesi Ingiliz - Kalya itilâfı. ni | m Madridde mukavemet eden ecnebiler ranko galebe çalıyor! Barselon- dan bir çok nisanların Fransız hududuna kaçtığını işitiyoruz... De- nize kadar inen Frankocular, Cum- huriyetçileri ikiye böldüler; irtibat- larını kestiler... Madridin bulunduğu saha da, at nalı şeklinde... Dörtte üç nisbetindeki muhasara yakında tam bir halka halini alacak... Dahilif mu- hârebenin şakam, merhameti yok: Faşist dinindekilerie kırmızı dindeki- ler biribirlerini imsafsızca eziyorlar. Fakat, buna rağmen, Madridde ayak direyenler cephelerini terket» miyorlar, kaçmıyorlar. Haber veril. diğine göre, bu şehirde, dünyanın dört bir yanından gelmiş ecnebi muharib varmış. Sırf bir fikir uğru- na çarpıştıklarını bu son hareketle- rile ispat ediyorlar. Tıpkı eski haçlı- lar gibi: Din aşkıma! . Madridi İspanyol olmıyan solların bile bu derece anudane, bu derece canla başla ve ölünciye kadar müda- faa etmeleri, şimdiki dinlerin taas- subundaki dehşeti gösterir. Asıl şaşılacak şudur Ki, eski din. ler, ölümden sonra cennet vadeder- lerdi; Madriddeki o eenebiler, ölünce cennete gitmeği de düşünmiyen aki- dede insanlardır. Beşeri haleti ruhiyenin bu tarzını hiç bir edbelyat izah elmemiş, hiç bir tarih kaydetmemiştir! F. Tanur e e eti reisliği Ankara 8 (Telefonla) — Açık bu- man Adiive Vekâleti teftis hevtei AKŞAM Dün Geceki ve Bu Sabahki Elabcerler Son dakika Ingiliz - italyan itilâfı perşembe günü Romada imzalanacak Paris 9 — Romadan gelen haber- lere göre İngiliz - İtalyan itilâfı ha- arlanmıştır. Roma siyasi mahafi- ine nazaran itilâf gelecek perşembe günü Romada Kont Cisno ile İngiliz sefiri arasında imzalanacaktır. salanacaktır. er | halde itilâfnamo paskalya yortüla- rından evvel imzalanmış buluna- caktır. B. Mussolini, 25 nisanda kurulu- lan bataklıklarda inşa edilen beşinci şehrin açılış töreni münasebetile bü- yük bir siyasi nutuk irad edecek ve | "İtalyan - İngiliz itilâfından bahse- Blum, itimadsızlık reyi aldıktan sonra âyan meclisini tehdid etti | “Siz, bizi istemiyorsunuz, hayatımızı imkânsız | kılıyorsunuz, fakat böyle yaşanamaz,, diye bağırdı kanalından, kulağım tersinden gös- | (Paris 9 (Akşam) — Âyan meclisi kabinenin. MAJİ tedbirler lâyihasını reddettikten sonra başvekil B, Blum ile âyan reisi B. Janeney arasında şiddetli bir söz düellosu olmuştur. B. Blum âyan relsine hitab ederek de- miştir ki: — Siz cumhuriyetçi âyan, bizi iste- miyorsunuz, hayatımızı imkânsız ki- böyle yaşanamaz. Biraz il verdiğiniz rey, istediğinizi. söy- iğiniz birliği temin edecek mi? Teh- ke büyüktür. Biz halkın reyile inti- serbestsiniz. Münakaşaya B. Kayo da iştirak et- miş ve hükümete karşı son darbeyi in- dirmiştir. Kayo demiştir ki: Paris 9 — İngiliz hariciye han lord Halifaks, Bristol şehrinde irad ettiği bir nutukta selefi B. Edeni met- hettikten sonra İngiliz siyasetinin başlıca hedefi şerefli bir sulh ve Mi- letler Cemiyetinin istikbaline itimadı bulunduğunu, Cenevredeki münaka- şalardan beynelmilel bir çok anlaş- mazlıkların önüne geçilmiş olduğu- nu, Milletler Cemiyetinin bugün- kü âzasile, Almanyaya karşı kollektif bir emniyet sistemi tesisine çalışmak, Katalonyada bütün erkek- ler silâh altına çağırılıyor Frankocular Ttemp'i aldılar, hedefleri Katâlon- yayı sarmaktır Barselen 8 (A.A) — Hükümet ma- kamları hararetle müdafaa hazırlık- Jarı yapmaktadırlar. Sıhhati tam bü- tün erkeklerin silâh altına alınması hakkındaki kararnamenin bugün neşredileceği teyid edilmektedir. Fab- rikalarda ve umumi hizmetlerde ka- dınlar erkeklerin işlerini yapacak- lardır. Her gün bir çok gönüllüler cephe- ye sevkedilmektedir. . Saragos 8 — Frankocular şimdi bil- |, hassa iki noktayı tazyik ediyorlar, Avrupayı birbirine düşman iki bloka ayırmağa sebebiyet vereceğini, Mil- Jetler Cemiyetini ıslah icab ettiğini söylemiştir. Lord Halifaks, İngiliz - İtslyan iti- Jâfına nakli kelâm ederek: — İtalya en eski ve en samimi dostumuzdu. İtalya ile bir itilğf ak- di, yalnız aramızda değil, fakat bü- tün Akdeniz havzasında, bütün Av- rTupada bir salâh husule getirecektir. Fransaya 50 milyarlık kredi | Ingiliz maliye maliye grupları Fransaya para veriyor Paris 9 (Akşam) — Gazetelerin yazdıklarına göre, İngiliz maliye grup- ları, iptidai maddeler almak için Fran- saya 50 milyar franklık bir kredi aç- mağa hazır bulunuyor. Bu istikraz 60 senede itfa edilecektir, * Bu istikrazın verilmesi için Fransa- da mili birlik hükümeti kurulması, bu hükümetin harici siyaset sahasın- da ve bilhassa İspanya meselesinde İngiltere ile beraber hereket etmesi şart koşulmaktadır. Romanya Balkan antantına sadık 1 — Katalonyanın şimalinde Pa Yeni Hariciye Nazırı B. laresa Barajı. Burası bu eyaletin baş- ca endüstrilerine cereyan vermek- tedir. 2 — Katalonyanın cenubu, Fran- kistler buraya Cumhuriyetçi İspan- yayı ikiye bölerek denize doğru yak- laşmaktadırlar. Diğer cihetten Frankistler Torto- sa'nın o muhasarasını ikmal etmek üzere bulunmaktadırlar, Şehrimizdeki Alman ve Avus- turyalılar yarın rey verecekler Şehrimizde bulunan Almanlar ve Avusturyalılar yarın Şirketi Hayri- ye vapurlarından biri ile Büyükde- reye gidecekler ve orada Doyçe Le- vant Linienin İthaka vapurun& aklar- ma edeceklerdir. Vapur kara suları- Kommenin beyanatı Bükreş 8 — Rumen Hariciye Nazırı B. Komnen gazetecilere şu beyanatta bulunmuştur: — «Romanya anamevi dış siyaseti- ne devam edecektir. Romanyanın Lehistanla, küçük itilâf. ve Balkan itilâfile yaptığı ittifaklar dünyanın bu bölgesinde sulhün muhafazası için kuvvetli bir garanti teşkil eder. Hükümetim ehemmiyeti hergün ar- tan Balkan antnatına minlakavi kar- deşlik ülküsünün tahakkuku için bü- tün kuvvetile yardım edecektir. Seyhan kabarıyor Adana 8 — Lodos rüzgârlardan To- roslardaki karlar eridiği cihetle Sey- a mine baemtebin Fisvhon may decektir. al — B. Blum böyle yaşanamaz, de- mekle bizi tehdid ediyor. Fakat biz korkmuyoruz, Sokaklarda yapılan nü- mayişlerle, gazetelerin sütunlerile bi- ze yapılan hücumları istihfafla karşı- yor ve omuz silkiyoruz. Bu bir zik lettir.» Bu münakaşadan sonra B. Blum mebusan meclisine giderek sosyalist grupuna izahat vermiştir. Sosyalist grupu B, Blumun hattı hareketini ve beyanatını ittifakla tasvib etmiştir. umumi rücatta Çin ordusu hattı rücatlarını kesmeğe uğraşıyor Paris 9 — Uzak Şarktan gelen'son haberler, Japonların Şantung cenu- bunda ağır bir hezimete uğradıkları- nı ve Japon ordusunun umumi ricat- te bulunduğunu teyid ediyor, Japon- ların zayialı çok ağırdır. Çinliler, şi- mendifer hattını almışlar, Japonların ricat hatlarını kesmeğe uğraşıyorlar, Şantung cephesinde Çin ordusu umumi taarruz halindedir. Emniyet memurları Kimlerin tekaüt edilecek- leri tesbit olunuyor Ankara 8 (Telefon) — 1304 do- Zumlu polis memurlarile bu: derece- deki diğer emniyet memurları, 1301 doğumlu komiserlerle bu dereceye muadil memurlar, 1299 doğumlu mürfettişlerle bu dereceye muadil me- murlar, 1291 doğumlu İkinci snf polis ve emniyet müfettişlerile bu dereceye muadil memurlar, 1294 do- Zumlu birinci sınıf polis ve emniyet müfettişlerile bu dereceye muadil memurlar ve emniyet şube müdür- Jeri ve birinci sımf emniyet müdür- leri fvekinde emniyet müdürleri ve muadili müdürlerle baş müfettişlerin 13 temmuzda tekeüdlükleri icra edi- lecektir. Emniyet işleri umum müdürlüğü bu doğumlu memurları şimdiden tesbit etmeğe başlamıştır. Bunlardan iktidarı, mesleki bilgisi ve sıhhi hali itibarile daha bir müddet çalıştırı- malarında fayda umulanların hiz- mel müddetlerinin - uzatılması için emniyet umum imüğiriyetince Vekil- ler e azim almacaktır, 10 aylık i tahsilât 219 milyon 843 bin lirayı geçti Ankara 8 — Mari ayı nihayetine kadar on aylık tahsilât 219,843,971 Hrayı bulmuştur. Bu tahsilâtın 207,655,034 lirası heliyeden 12,188,037 Jirası da bakayadandır. Bu, on aylık tahsilât, geçen yılın -on avlık tahsilâtına nisbetle 22,020,237 | ; Kıymetli bir ma! İyi mebusumuzu kaybettik B. Mustafa Önsoy mecliste kalb sektesinden öldü Ankara $ (Te- lefon) za mebusu B. Mus- tafa Önsoy bugün Büyük Millet Meclisinde kalb sektesinden - öl müştür. B. Mus- tafa Önsoy ölü- münden biraz ev- vel heyeti umu- miye içtimamda âskeri ve mülki tekaüd kanunu- nun bazı madde- lerinin değiştiri mesi sırasında SÖZ mebusu bay almış ve umumi Mustafa Önsoy heyetin «bravo» nidaları ârasında kürsüden inmiştir, Bir müddet son- ra içtima tatil edilmiş ve B, Mustafa Önsoy mazbata muharriri bulundu- ğu Maliye encümeninin toplantısına iştirâk etmiştir, Bu sırada üzerine f€- nalık gelmiş ve odadan çılap başka bir boş odaya girerek kanapelerden birinin üzerine uzanmıştır. B, Mustafa Önsoy bu suretle kana- peye uzandığını gören hademeler #- lâkadarlara haber vermişler ve Mec- liste bulunan bütün doktorlar teda- visine koşmuşlarsa da muvaffak ola- mamışlardır. B. Mustafa Önsoyun a- ilesi İstanbulda bulunmaktadır. Beş Çocuk babasıdır. Merhumun silesine beyanı taziyet eyleri: Ordu subayları nasıl terfi edecekler Meclis lâyihanın birinci müzakeresini yaptı Merhum Çankırı Ankara 8 (AA) — Büyük Millet Meclisi bugün Fikret Sılayın başkan- lığında toplanarak askeri ve mülki te- kaüd kanununun 26 ve 43 üncü mad- delerinin tefsiri hakkındaki mazbata ile Türkiye - Letonya ticaret muka- velenamesinin tasdikine ald kanun lâyihasını müzakere ve kabul etmiştir. Italyadan ithal edilecek olan bazı eşyaya ve gene Türkiye - İtalya tica- ret anlaşmasına müteallik olarak icra vekilleri heyetince alınan kararlar ile Türkiye - Japonya ticaret anlaş- masının tasdikine aid kanun lâyiha- iarile ordu subayları inin trefi- lerine âid kanunun «bo fıkrasına ek kanun lâyihasının birinci mizakere- lerini yapmıştır. Bu sonuncu kanun lâyihası ile tas- vib edilmekte olan hükümlere göre: 2162 sayıl kanunun üçüncü madde“ sinin «be fıkrası aşağıdaki gibi değiş- tirilmiştir: «bu fıkrası; Her üç zümreye seçilen- lere birer sene tahsil kıdemi verilir. Birinci ve ikinci zümreye seçilenler kıta ve «kurmay» stajlarına tabi tu- tulurlar, Bunlardan iki sene içinde kı- tada ve «kurmay» vazifelerinde ehli- yet göstererek liyakatleri tasdik edi- lenlere İki sene daha kıdem zamını ves rilir, . «Bu zammın bir senesile bir evvelki rütbesine dahi terfi derecesine giren- lerin bu kıdemleri yeni ve eski rütbe- lerinde birer sen«' olarak yürütülür ş Bu iki senelik kıdemi alacaklardan verilecek tezi muvaffakiyetle yazan ve liyakatleri üst taraf âmirleri tara- fından sırasile tasdik olunanlara tez talimatı şartlarına uygun olarak bir sene daha kıdem zammı verilir. Üçün- cü zümreye «kurmay» yardımcı vazi- felere seçilmiş olanlara bir seneden başka kıdem zammı verilmediği gibi bunlar «kurmay» stajına da tâbi tu- tulmazlar. Bu tadilâttan tevellüd edecek vazi- yetin netayicinden hasıl olacak geç- miş zamana aid nasıp tashihinden öte rü hiç bir surette muhassasat veril- mez, - Büyük Millet Meclisi pazartesi gür