9 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

9 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Malmedi mıntakaları B. Hitler gerek Sar havzasının reyiâmla (Almanyaya iltihakı gerek Ren havzasmın askeri işgal altına alınması münasebetile söylediği nu- #uklarda ve gene Avusturyanın ilti- hakı münasebetle B. Mussoliniys gönderdiği mektupta Almanyanın Fransa ile hudud ve araziye aid bir meselesi kalmadığını beyan etmişti. Bu suretle Almanya Alsas ve Lo- renden burada bir buçuk milyon Al- man bulunmasına rağmen feragat etmiş oluyor. Lâkin Versay muahe- desinin garp hududunda Almanya- dan tefrik ettiği bir mıntaka vardır. Bunun &kibeti hakkında Almanya tarafından henüz kati bir şey söylen- miş değildir. Bu mıntakada Malmedi Ye Öpen kahtonlarıdır. Bu mintakanın mesahasi 1036 ki- lometro murabbat ve nüfusu 60,000 kişidir. Hepsi de Almandır. “Versay mmuahedesi ile Belçikaya ilhak edilen bu mıntakayı geri almağı Almanya ilk gündenberi düşünmektedir. Bun- dan on sene evvel Almanya bu mın- Eğer deniz tutuyorsa Bedava vapur seyahati yapabilirsiniz Bir İngiliz gazetesinde şöyle bir ilân | biz de anlıyamıyacaktık. Sıktı: Uzun bir deniz seyahati!.. Bü- yük hir transatlantik uzun bir deniz #eferi için hazırlanmıştır, Bu seyahate iştirak edecekler için bir şart vardır: Deniz tutması, Ancak deniz tutanlar gemiye binecekler ve bu uzun yolcu- Yuk için kendilerinden para alınmıya- caktır; bedava seyahat edeceklerdir. Eğer yolcuları deniz çok fazla tu- em seyahat daha da uzatılacak- Böyle bir seyahate neden lüzum gö- yilüğünü anlamadınız. değil mi?.. Ber gazete izahat vermese doğrusu Hayvanları koruma 1936 da bay Rosato, hayvanları ko- Tumâ cemiyetinin şikâyeti üzerine Londrada muhakeme edildi ve ağır pa- T&cezasile, beş sene köpek beslememek Clzasına çarpıldı, Bay Rasato parayı verdi ve bir sene- Yökudar köpek böslemedi. Fakat bu se- m mahkemenin hükmü unutulmuş- ai diye bir köpek aldı. Gelgelelim haj- bei koruma cemiyetinin ajanları bar ettiler, bay Rosato bu sefer üç- Yüz lira para cezasına çarpıldı. Tehlikeli bir serum Nervyorkta Bolt öldü, yer 2 diyeceksiniz. Eceli gelmiş... et amma eceli bii barak i biraz daha geç gele Büy Boltu bir doktor tedavi ediyor te kansere karşı bir serum yapıyordu. Bu serumun Kansere iyi gelipgel- Mmediği henüz malüm değil amma, ziraat birliği reisi bay El arabaları dükkânlar önünde bırakılmıyacak « Müesseseler tarafından kullanılan *i arabalarmın ev, dükkân kapıları önünde birakıldıkları ve yaya kaldı- fımları işgal ettikleri görülmüştür. Arabaları bu suretle yol üstlerinde birakanlar şiddetle tecziye edilecek- lerdir, Meşhur Opera Lirik şantözü OLGA sOMOGYI Yunan operası tenoru BAKEA Ve Tenor YUNKA NOVOTNİ'de Mo. KEMAL orkestrası iştirakile KANSIZLIK ş Dünya si yasetinde mühim rol | ” oynıyan gazeteler kralı Hirst işten çekildi ve Öpen takanın iadesi için Belçikay& on mil- yar marklık maddi menfaatler tek- lif etmişti. Belçika Dahiliye Nazırı ahiren bu mıntakayı ziyaret etmiştir, Eupen'in Alman olan belediye reisi söylediği nutukta Belçikadaki Almanların Al- manyaya rabıta ve teveccühleri (Var lon) ların Fransaya ve (Flâman) la- rın Felemenge karşı besledikleri his ve düşüncelerin aynı olduğunu izah etmiştir. Dahiliye Nazırı da Belçikanın Flâ- man, Valon ve Alman unsurlarınm ananelerine daima riayet eylediğini ve üç büyük komşusuna karşı vecaip ve hukukunun müsavi derecede bu- lunduğunu ve hiç bir tarafa bağlı | bulunmadığını söylemiştir, Belçika mutlak bitaraflık politikasına dön- düğünden ekalliyetleri ve bahusus Alman ekalliyeti ile münasebeti iyi- leşmiştir. Binaenaleyh bu mıntaka- nın vaziyeti şimdi ciddi bir mesele teşkil etmemektedir. Bir İngiliz profesör, deniz tutmasını | kökünden tedaviye karar vermiştir. Bu | seyahatı tertib eden bu profesördür. Asistanlarile beraber, bu uzun deniz yolculuğunda deniz tutmasının sebep- | lerini inceliyecek ve tedavi çarelerini arayacaktır. Doktora birkaç kişi müracaat etmiş. ! tir, Bir tanesi sinemada dalgalı deniz ! olsa midesi bulandığımı, biri de rüya- | sında vapura binse başı döndüğünü yazmıştır, Transatlantikte daha birçok boş yer tardır. Tavşan besleyen kedi Diep'de bir kedi tavşan yavruları bes» | Tiyormuş, Bir kapıcının kedisi doğur- muş, yavruları ölmüş, bu sırada kira- cılardan birinin tavşanı da yavruladık- | tan sonra ölmüş. Bir tecrübe yapmışlar; Tavşan yav- | rularını kedinin yanına koymuşlar, Ke di derhal tavşan yavrularını yalamâ- ğa başlamış? Tavşan yavruları da ke- diye alışmışlar, memelerini emmeğ& başlamışlar. kana karışır karışmaz tatanos yap- tığı muhakkak. Bay Bolt tatanostan Bay Bolt doktorun onuncu kurba- ndir. Boltdan evvel bu serümden 88- kiz kadınla bir erkek daha öldü. Adliye tahikata başladı, fakat ölen- lerin aileleri doktoru parçalarlar kor- kusile adını gizli tutuyorlar, Saadet vapurunda iki hırsızlık Evvelki gün Mudanyadan gelen Saadet vapurunda iki hırsızlık vakası olmuştur, Sadullah isminde biri açık bulduğu bir yumurta sepetinden 59 yumurta, Kâmil - adında biri de bir çuval pirinç çalmıştır. Zabıta her iki hırsızlık suçlusunu da yakalamış mahkemeye vermiştir. BERLITZ 373 Istiklâl caddesi Akşam Lisan kurları Fransızca « İngilizce vs. Haftada 3 ders Ayda 4 liradır. Nörasteni, zafiyet ve Chlorose taratınlan erp elinizi. SİROP DESCHIENS, PARIS Amerikalı gazs- teler krah Hirst sahib olduğu bü- tün gazetelerin idaresinden o çe- kilmiştir. Demek ki yanım asırdan- beri Amerikanın gerek harici, gerekse dahili siyase- tine kuvvetli bir suretle müdahale etmiş olan mühim bir şahsiyet ar- tık ihtiyarladığı için umumi efkâra tercüman olan gazetelerini gene umumi efkâra terk ediyor. Bundan yarım asır evvel yirmi dört yaşında olan Hirst milyoner babası- run yardımile üçüncü sınıf bir gaze- #e-oalan «Egzamayner of San Fran- sisko. gazetesini neşretmişti. Bugün ise Hirst'in sahibi bulunduğu gazete- lerin, her gün 12 milyon okuyucusu vardır. Gazeteler kralının elinde bu- lunan gazetelerin 39 u Amerikada ve altısı Avrupadadır. Bunlardan başka Hirst, istihbarat acenteleri, kitab tabiliği, #ilim şirketleri gibi 72 müessesenin de âmiri bulunuyordu. Hirst dünyanın sen büyük gazete kralı olduğu kanhatile işlerinden çe- kiliyor. Gazeteler kralı bu muvaffakıyeti- ni her şeyden evvel hiç yorulmuyan hücum zevkine, 'en büyüğünden en küçüğüne varıncaya kadar her tür- lü gâzete haberlerini avlamaktan geri kalmamasına borçludur. O bü- tün muhabirlerine gazetecilikte en mühim noktanın havadis toplamak olduğunu her an hatırlatmak fırsa- tanı hiç kaçırmazdı, Bu direktifleri sayesinde Amerikada Hirsi, gazetele- rinin haberi olmadan ne bir şirket kurulur veya iflâs eder, ne bir tiyat- ro açılır, nede bir siyasi vaka du- yulmadan gelip geçebllirdi. Hirst İKTİSADİ MESELELER Meyva ihracatımızı nasıl arttırabiliriz? Son bir kaç sene içinde yaş meyva ihracatı hakkında yapılan tecrübe- lerden iyi neticeler hasıl olmuştur. Bilhassa portakal ve elma ihracatı- mız bu sene daha ziyade artmıştır. En büyük alıcılar arasında Almanya bulunmaktadır. Yalnız Almanyaya 400 bin sandık portakal gönderilmiş- tir. İhracatımızı daha ziyade arttıra- biliriz, Hattâ bu yüzden memlekeli- mize on, ön beş milyon ira bile gire- bilir. İlk bakışta bu rakamı mübalâ- ğalı bulanlar vardır. Fakat şu izaha- tı dinledikten sonra 15 miyon lirayı mübalâğalı telâkki etmiyeceklerdir. Eğer 'hakliye vasıtalarından şi- kâyetimiz olmasa ihracatımız birkaç misli artacdi Her şeyden evvel Jiman dahilindeki nakliye ve boşalt- ma vasıtalarından şikâyet ediyoruz. Yaş meyvaların meavnalarda bekle- mesinden çok ziyan gürüyoruz. Bu yüzden meyvanın yüzde 25 1 çürüyüp denize dökülüyor. İhracat için, Romanya yolu en ucuz yoldur. Bir vagon portakal, bu- | rTadan Almanyaya kadar 220 liraya sevkedilmekledir. Fakat bu yol uzun | Meyva için, | ve külfetli bir yoldur. Şark Demiryollarından daha çok is- tifade edebiliriz. Fakat Şark Demir- yolları pek pahalıdır, Sirkeciden kal- | kan bir vagon Almanyaya 420 liraya sevkedilmektedir. Fakat bizim için en rahat ve emin yol da budur. Demir- yolları idaresi yaş meyva nakliyatın- da ucuz tarifeler tatbik ederse, ihrg- | catımız daha ziyade artacaktır. Ucuz tarifeler olduğu takdirde, cenup şe hirlerinden meyvaları, vagonlarla Haydarpaşaya getirebiliriz. Demiryol- ları idaresi ihraç edilecek yaş meyva- lar için seri marşandizler yaptığı tak- dirde maksadımız daha kolaylıkla ta- hakkuk edecektir, Görülüyor ki, ortada bir nakliye meselesi vardır. Nitekim nakliye tari- İeleri hakkında muhtelif ticaret Şu- Hirstin 39 u Amerikada 6 sı Avrupada 45 gazetesi vardı, bu gazetelerin 12 milyon okuyucusu vardır, - Hirst bu gazeteleri ve daha 72 şirketi Kaliforni- yadaki şatosundan idare etmektedir muhabirleri her yeni teşekkülde onun umumi müdüründen tutunuz da odaları temizliyen hizmetçi ka- dınına varıncaya kadar hepsile mü- lâkatlar yapıyorlardı. Amerikan gü zeteleri bu faaliyeti: «Hayatın in- sani tarafı» diye tavsif ederler, Hirst, Amerikanın politikasında müthiş bir rol oynamıştır. İspan- ya - Amerikan muharebesine sebebi- yet veren odur. Teşekkül eden tröst- lere hücum eden ve onlara: «Ka- zanç halitas» ismini veren gene Hirst'tir, Amerikanın umumi harbe girmesine bütün kuvvet ve kudreti- le mâni olmağa çalışan gene bu meş- hur gazeteler kralı idi İttifaklar aleyhinde ortaya attığı parola az kalsın ölümüne sebeb olacaktı. Bir defasında linç edilmekten güçbelâ kurtulabildi, Umumi harb bittiklen sonra Hirst Cumhurrelsi Vilson tarafından ta- kib olunan Milletler Cemiyeti politi- kasına hücum temeğe başladı. Ame- rikanın o cemieyte girmesine mâni pldu. Fransızların harbden sonra ta- kib ettikleri hırs ve intikam politika» sını telin ettiği için Fransadan tap- dolundu. Hirst ayni zamanda bolşevikliğin de yaman bri düşmanı oldu. Bugün Amerikada kadınların umumi ha- yatta bu kadar mühim bir rol oyna- maları, intihab hakkına malik olma- ları ve nazır sandalyaları işgal etme- mış gibi hışımla borçluya bir nazar fırlaltıktan sonra tabelâsını gördü- ğü ilk avukatın yazıhanesinde solu- ğu aldı. Bir nefeste meseleyi baştan Aşağı anlatti, On beş liralık bir alâ“ cak davası idi, amma iş inada bin- mişti, Her çareye başvuracak bu pa- rayı borçluya bırakmıyacaklı; Sulh mahkemesinin bu hükmünü iglipiz Heyccanlı anlatışlarının sanunda avukat sükünetle; — Sulh mahkemesinden verilen bu karar kat'ldir, kabili temyiz âe- Bildir. l Deyince adamcağız büsbütün fe- | nalaşlı. Süsüp kaldı. Muhatabi'da bu süküttan istifade ederek temyiz | hakkında ona şu kısa malümatı verdi: — Hükümlere karşı müracaat tariklerinden biri olan temyiz an- cak asliye mahkemelerinden verilen nihai kararlarla 2500 kuruşa kadar olan alacak davaları müstesna ol- mak üzere sulh mahkemelerinden sadır olan nihal kararlar içindir. Binasnaleyh 1500 kuruşluk alacak davası neticesinde mahkemenin ver- diği kararın kabiliyeti tenfyiziyesi yoktur. Böyle kararların temyizen tetkikini ancak başmüddelumumi talep edebilir, Temyiz müddeti asliye mahke- belerinden bu yolda şikâyetler olduğu için, Ankamda toplanacak Olan zi- rast kongresinin ruznamesine nakliye meselesi diye bir madde konulmuş- tur. Her halde yaş meyva hakkında- ki bu meselenin kongrede bir mevzu teşkil edeceğini ümüd ediyoruz, H.A leri Hirst'ni yaptı- ğı propagandalar sayesinde mümkün olmuştur. Ame- rikan kadınlarının. emansipasyonu i- çin en ziyade ça- şan adam Hirst olmuştur. Hirst 1927 senesindenberi Amerikanın teşlihatça çok kuvvetli olmasını istemekte idi, En kuvetli bombardıman tayyarelerinin ve cn kuvvetli harb kruvazörlerinin, en bi- rinci sulh âmilleri olduğunu yazı yordu. Hirst bütün dünya güzetelerini Kalifoniya'daki San Simeon şatosun- dan idare ederdi. Bu şato efsanevi bir mevcudiyet arzeder. Oraya her gün hiç olmazsa elli misafir gelirdi. Bir İngiliz aristokratı bu şatonun azametini anlatmak için insan S&- azamet ve evsafı hakkındabir fikir edinemez, diyor. San Simeon malikânesinde tenis sahaları, yüzme havuzları, sıcak akan deniz ve tatlı suları, hususibir hay- vanat bahçesi, da her husus için elverişli elbiseleri ihtiva eden gardroblar vardır. En zengin ve en kıymetli koleksiyonlar Eirst'in malıdır. Hirst'in misafirleri üç kaldeye ri- sonra gösterilen filimi beraber sey- retmek, kendi dairelerinde içki İç- veya tebliğden itibaren sekiz gün- dür. Temyiz edilen hüküm icra edi- lir, yani temyizi dava, icrayı tehir etmez. Maamafih terayiz eden taraf temyiz mahkemesine müracaatla icranın tehirine müstacelen karar verilmesini de istiyebilir. Yalnız bu- nun için temyizen tetkik sonunda haksız çıktığı takdirde ilamda yazılı Şeyi ödeyeceğine veya teslim edece- « gine dair borçlunun kuvvetli kefâlet! göstermiş olması, yahut hükümde yazılı parayı ve eşyayı resmi bir ma» kama tevdi etmiş bulunması lâzım» dır. Hasmı tarafından emvâl ve em- lâki haczedilmiş bulunan kimsenin de hükmü temyiz ettiği takdirde tehiri icra istemeğe hakkı vardır. Nafaka hükümleri temyiz edilse de icrasına devam olunur. Bu gibi hükümler için temyiz tarafından tehiri icra kararı verilemez. Diğer tarafından gayri menkule veya gayri menkul üzerinde mevcut olduğu veya olmadığı iddia olü- nan ayni haklara veya aile Veya şahsın hukukuna mütedair hüküm- ler katiyet kesbetmedikçe, yani temyiz müddeti içinde temyiz edil- memiş veya temyiz edilip de temyiz- ce hüküm tasdik edilmiş olmadıkça, icra olunamaz, Avukat Emcet Ağış İlisan mütehassısı. Prot. cAlbert Anjelp © FRANSIZCA lamak için her gün ders almak imkâ- nı vardır. Köprübaşı Eminönü Hanı,