15 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

15 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

| | | KÜÇÜK ILÂNLAR En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 defası 125 kuruş Akşam ilân servisi, telefon 20681 Sene 20 — No, 7001 — Fiati her yerde 5 kuruş CUMA 15 Nisan 1938 İstanbul hayvanları koruma cemiyeti Nişantaş Şaimigâr sokak No. 84 Telefon: 40169 Pukaranın hayvanlarına mahsus parası muayene ve tedavi pazardan maada her gün saat 9 - 12 ve akşamları 5-6 'Telefonx 20665 (Başmuharrir) — 20765 (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare) Boğaziçinde yeni bir İsviçre fransız Nazırlarının Londra seyahatine doğdu, 4 Balkan devleti bu İsviçrenin 4 kantonudur Hatay meselesi yalnız Türklerin değil, bütün Balkanların meselesidir Balkan antantı matbuat konferansının dünkü toplantısında mühim nutuklar irad edildi, Yugoslav seçimi Hatayda mebus intihabına bu ay İçinde başlamak icabediyor. Çünkü, bazırlananı nizamnameye göre, seçim İşleri için en aşağı iki aylık zamana ihtiyaç yar, ve Cenevrede verilen kâ- Tar, intihabatın haziran sonunda, en Dihayet 15 temmuzda bitmesini em- diyor, Bu ilk intihabatın Hatayın müs- takbel hayatı bakımından ehemmi- Yelini anlatmaya hacet yoktur. Bu Seçimden çıkacak ilk Meclis, bu ük müstakil hayatını teşkil ve ida- YE edecek müesseseleri kuracak, yön Pâcağı kanunlarla Hataya ilk terakki Ve medeniyet istikametini verecektir. Bunun içindir ki Türkiye, bu ilk inti- tın tanzim ve kontrolu işin& Ce- Devrede bu dörece €hemmiyet ver- miştir. Bu ilk seçimin mühim olması, biz- ©€, bir de Şu noktadan ileri geliyor: Hataydaki bu intihabat, her yerde ve €T zamanki ameliyeye benzemiyor. İntihabatla birleşik olarak, daha ön- ©© bir nevi nüfus tahriri vardır. Hatayda, büyük bir Türk eksiye ? beraber diğer ekalliyetler yaşıyor. ürkiye, Türk ekseriyetinin varlığını, kültürünü, yani Hatayın türklük ra ve seciyesini korumak dava” Sını müdafaa etmekle beraber, ora- AXİ ekalliyetlerin de - kendi azlıkları hisbetinde - memleket idaresine ka- Tışmak hakkından mahrum bırakıl malarını istememiş, Mecliste bu a3 m da mebusları bulunmasını te- Min edecek bir sistemi kabul etmiştir. Fakat bu mebus nisbetini tayin et- Mek için müntehiplerin adedini bil- Mek, müntehiplerin sayısını tayin *debilmek için de nüfusun derecesi- Bİ Öğrenmek lâzımdır. İlk zorluk bura- ni çıkmıştır. Hatayda ne kadar Türk, me kadar Alevi, Arab, Ermeni, Rum or- s, Kürd ve saire olduğunu anla- Mak için, Süryedeki mandater devle- tin - ne gibi şartlar altında yapıldığı (Devamı 4 tincü sahifede) Necmeddin Sadak heyeti reisi yukarıdaki sözleri söyledi Dünkü toplantıdan çıkan delegeler Yıldızda merasimdairesi önünde Hatayda mebus Balkan antantı matbuat konferan- sı dün işini bitirmiş ve dağılmıştır. Son toplanti dün öğleden evvel saat 11 de Yıldızda B, Yunus Nadinin rels- liği altında yapılmıştır. Toplantıda evvelâ konfreansın ilk toplantısına ait eski zabıt okunmuş ve kabul edil- miştir. Bunu müteakip konferans mü- naseebtile Reisicümhur Atatürk, Ru- men kralı majeste Karol, Yunan Baş- vekili B. Metaksas Başvekilimiz B. Celâl Bayar ve Yugoslav Başvekili B, Dün akşam memleketlerine hareket eden Balkanlı gazeteciler Sirkeci Is- tasyonunda kendilerini uğurlayanlarla «— Spor meraklısı değilim. Benim Ulu- dağa çıkışımın sebebi bambaşkâ!, (Var- lık) şairleri Uludağ hakkında şiin yazma- dan şu mübarek yeri gidip ağız tadıyla bir. göreyim dedim.» Hasan Âli Yücel bali Stoyadinoriç'den gelen telgraflar sıra ile okunmüuş ve hepsi şiddetle alkışları- mıştır, Siyasi komisyonun kararları Bundan sonra B. Ercümend Ekrem tarafından siyasi komisyonun raporu ökunmuştur. Siyasi komisyon şu te- mennilerde bulunmuştur. 1 — Mili komitelerin daha sık bir su- döktüğüm halde bu makamda çivi kosi- yorum!.» Münir Nureddin çok ehemmiyet veriliyor Siyasi meselelerden başka iki hükümetin müşterek müdafaası da görüşülecek Paris 14 — Fransız Başvekili B. Da- ladler ile Hariciye nazırı B. Bennet'in gelecek hafta Londraya giderek İngi- liz Başvekili ve Hariciye nazırile gö- rüşecekleri tahakkuk etmektedir. Baş- vekil ve Hariciye nazırı 22 nisan cu- ma günü Paristen hareket edecekler- dir. Görüşmelerin o.gün ve ertesi gü- nü devam etmesi muhtemeldir. Paris mahafili bu seyahate büyük ehemmiyet veriyor. Londrada Avru- Pa vaziyetini, bilhassa orta Avrupa me- selesi ve iki hükümet arasındaki bir- liğin kuvvetlendirilmesi görüşülecek- tir, Neler görüşülecek? Londra 14 (A.A.) — Deyli telgraf ga- zetesi, Fransız ve İngiliz bakanlarının yakında yapacakları görüşmelerin iki memleketin müşterek müdafaasına matuf olması muhtemel bulunduğu- nu yazıyor. Hava eksperlerinden mü- rekkep bir Fransız heyeti İngiltereye gidecektir ve öyle tahmin ediliyor ki Pransa, yeni omilli» hükümetin idaresi altında, İngiltere ile bütün memba- ların bir araya toplanması istikametin- de iş beraberliğine amade bulunmak- tadır. Deyli Meyi gazetesine göre, iki hükü- metin mümessilleri bir deniz teşriki mesaisi imkânlarını da tedkik ©de- ceklerdir, Bundan başka İngiliz - İtalyan an- laşması hakkında da görüşülecektir. Fransız nazırları, hiç şüphesiz, İtak yan imparatorluğunun umumi bir su- rette tanınması hakkındaki İngiliz te- şebbüsüne müzaharet edeceklerdir. Deyli Ekspres, iki memleket arasın- da hazırlanacak bir askeri ittifaktan ve iki erkânı harbiyenin politik - tek- nik iş birliği projelerinden bahselmek- tedir. Bu gazeteye göre anlaşmalarda ezcümle Fransız filosu tarafından bazi İngiliz kıyılarının himayesi o mevzuu bahsolacaktır, Bundan başka gazete Fransız hava üslerinin İngilterenin emrine terke- dileceğini yazıyor. Nihayet, müzakere- lerde müşterek bir başkumandanlık ihdası tedkik edilecektir, Başkuman- danlık Fransanın kara kuvvetleri kü- mandanlığını ve İngilterenin de hava kuvvetleri kumandanlığını deruhte edeceği tahmin edilmektedir, itfaiye için yeni bir kanun projesi Harp ve sulh zamanında itfaiyenin göreceği işler projede gösteriliyor Ankara 15 (Hususi) — İtfaiyenin hazerde ve seferde vazifelerini gös- teren yeni bir kanun projesi hâzırlan- mış ve tedkik edilmek üzere İstanbul vilâyetine gönderilmiştir. Bu kanun Projesinde bilhassa harp zamanında itfaiyenin hava hücumişrna karşi ala- cağı tedbirler, itfaiye ekiplerine yar- dım etmek üzere milis teşkilâtı ve sal- re hakkında ahkâm vardır. Kanun hükümleri, şehirleri harp tahribatın- dan koruyacak tedbirlere taallük, et- tiğinden büyük ehemmiyeti haizdir. Kanun lâyihası, İstanbul vilâyet ve belediyesinin omütalâası alındıktan sonra, kati şeklini alacak ve millet Ah kadıköy, canım Kadıköy. Hollivutun en büyük trajedi artis. ti İstanbulun hasretini çekiyor Hikmet Feridun Es'in mektubunu yarınki hüshamızda okuyunuz biyesinin kötü birer hatırasıdır!.» Künm Nami Duru Yeni Ziraat Vekili vazifeye başladı B. Faik Kurdoğlu İktisad ve Ziraat vekâleti memurlarile bir görü Ankara 14 (Te- lefonla) — Zira ” at Vekili B. Faiy Kurdoğlu bu sa | bahtan itibaren vazifesine başlar mıştır, Yeni Zi- rast Vekili öğle paydosunda İk- tisad ve Ziraat Vekâleti memur- larını vekâletin konferans salo- nuna davet ede rök kendile rine kısa bir hi- tabede bulundu ve ezeümle dedi ki; — Ben sizlerin memur arkadaşı: nızım. Aranizdan yetiştim, Muhleröm Başvekil B. Celâl Bayarın itimadını ka» zanmış bulunmük sayesinde bügün memurluktan bu mevkie gelmiş bu- lunuyorum. Bundan evvelki vazifem- de arkadaşlarımdan çok yardım gör- düm. Gene memurluktan yetişmiş bir arkadaş sıfatile yeni arkadaşla- rımdan da ayni şeklide yardım göre- ceğimden eminim. Sizlerin buraya gelmenizi ricadan maksadım düne (Devamı 4 üncü sahifede) Mbülkizmtler: —— Serseri hayvanlar İstanbul, hayvan tarihinin dillere destan iki müthiş faciasını / geçirdi; Öyle ki, köpekleri Hayırsız adaya sürüşümüz vaktile dünya efkârım aleyhimize çevirmişti; geçen seneki kedi katliâmı da kadınlarımızın, ço- cuklarımızın, hastalarımızın kâbusu oldu. Şimdi, martı müleakıp, hayvan miktarı gene çoğalarak müstakbel fa- ciaların esasları hazırlanıyor. İlle sön haddine gelince mi çareler aramalı? Sokakları serseri hayvanlarla doldur- mamanın elbette fenni, mantıki bir şekli mevcuttur. Himayei hayvanatla belediye bir plân dairesinde hareket etseler. B. Faik Kurdoğln