15 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

15 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

ii soğa mr 'Çekoslovakyada nahiye seçimi Çekoslovakyada uzun müddet ge- ciktirilen nahiye intihabları nihayet yapılacaktır. Şimdiye kadar bu inti- habların geciktirilmesi bu memleket- te yaşıyan üç buçuk milyon Almanın başlıca şikâyetini teşkil ediyordu. Nahiyeler idari birer nevi muhtari- yettir. Belediye reisi ile nahiye mec- lisi bir çok mahalli işleri tedvir eder. İntihabların o yapılmamasından bu işleri memurlar yapıyordu. Seçimler mayısın ortasında başlı yarak ve temmuzun ortalarında bite- cektir. Takriben 12,000 nahiyede in- tihab yapılacaktır. Çek gazetelerine göre bu nahiyeler- den üç bininde halkın ekseriyeti Al- man olduğundan ve bütün Alman partileri Çek partilerinden ayrılıp kendi aralarında birleşmiş oldukların- dan bu nahiyelerde belediye reisleri ile nahiye meclisleri âzalari kâmilen Almanlardan intihab edilecektir. Gene Çek gazetelerinin yazdığına göre Almanyadaki milli sosyalistlerin programını takib eden Südet Alman- ları partisi ideri Henlein şimdiden nahiye riyaset ve memuriyetleri için kendi partisinden 30,000 namzed ta- yin etmiştir. Südet Almanların gazeteleri Alman ekseriyetini haiz nahilerin 3,000 değil 3470 olduğunu yazmaktadır. Bunlara göre nahiye intihablarında Almanlar. dan 3300 belediye reisi ve en azı 48,000 nahiye meclisi âzası çıkacaktır. Bu nahiye intihabları Çekoslovakyanın yalnız dahili politikası ve mevkii için değli ayni zamanda beynelmilel va- ziyeti ve Almanya ile münasebatı nok- tasından dahi mühim bir hâdise ola- caktır. Bir aşk macerası Amerika gazeteler kralının oğlu cennetin en güzel kızile evlendi Karı koca balayı seyahati için Amerikadan Amerikalı gazeteler Kralı Hirst'in Oğlu David Ilirst yeni evlendiği genç Ve güzel zevcesi Hope Sandler'1e bal- Ayı seyahati geçirmek için Fransaya gelmiştir, David Hirstin izdivacı, şiddetli biz Aşkın neticesidir. Mis Şandler Nev- yorkta Paradis (cennet) namındaki lokanta ve barın en güzel dansözü İdi. Paradis lokanta barı, Nevyork Zenginlerinin her akşam tıklım tıklım doldurduğu bir yerdir, z David Hirst 22, genç zevcesi de ancak 17 yaşındadır. Delikanlının genç dansözü ne zaman tanıdığı he- hüz bilinmiyor. David, gazete Kralı Eirst'in ikiz çocuklarından biridir, Baltimur şehrinde çıkan ve babasi- Pin nalı New-Post gazetesinde staj gö- Tüyordu, David'in büyük kardeşi Jorj otuz yaşında olup hiç bir iş yapmaz, İkinci kardeşi Vilyam, bir gazetenin Mühasebecisidir, Üçüncü kardeşi Con yaşında olup, mstiyeci olmak için ırlanıyor. Dördüncü ve ikiz kar- deşi Randolf ise, yeni evlenmiştir. David'in annesi ve babası, genç dansözle evlenmek istemesini iyi bir Bazarla karşılamamışlardır. Fakat babası, annesi ve babasının dostu olan Sinema yıldızı Marlon Davis, delikan- İiya nasihat verecek vaziyette de ğildiler. Zira delikanlının annesi, ba- basil evlenmezden evvel dansözdü. Davidin kardeşi Jorj'un karısı da ar- tstlir, Genç David, bu izdivaç meselesin- de silevi meyle tabi olmuştur. Bu şe- Yal alında Hirst için oğlunun bu İzdiyacna muvafakat etmekten baş- kA bir çare kalmamış, fakat gazeteler Yalı oğlunun evlenme merasiminde hazır bulunmamıştır. David'in izdi- Avrupaya geldi Hope Bandler vacında; annesi, kardeşleri Jorj ve Viüyam ile Alfred Vanderbili hazır bulunmuşlardır. Gazeteler Kralı Hirstin evlendik. leri zaman oğullarına birer milyon dolar vermek adettir, Fakat şimdi Hirst'in işleri eskisi kadar yolunda gitmediği için David'e bu bir milyon doları verip vermediği belli değildir. Bayan Hirst, gelinine düğün hedi- yesi olarak 87 krat büyüklüğünde bir elmas da vermiştir. Davidde genç karısına 2500 dolara bir kürk manto satın almıştır. Kuin Mari transatlantiğile Avrupa» ya gelen gelin güvey bir kaç gün Londrada kaldıktan sonra tayyare ile Parise hareket etmişlerdir. B. Hitlerin takdirkârı olan ingiliz kızı halkın elinden güç kurtuldu Tondradan Pa- Tİ Suar gazetesi. VİZE MS bildiriliyor; ” Geçen Pazar Bünü Hayd park» ta, sokak hatip- eri, etraflarında toplanan halka “panya hakkın» daki düşüncele- rini izah oder. ken, kalabalık Arasında, bir itiş. ; BS ve kakışma olmuş ve: , 77 Serpantine'e iayd Parktaki gül) atınız sesleri , Mis Unliy Mattford yükselmiştir. Polisler, nümayişeilerin ortasında çırpınan bir kadın görmüş- er ve yardımına koşmuşlardır. Polis- ler, çırpınan kadının Lord Redesdal'ın kırı ve B. Hitler'in büyük bir takdir. kâr olan Unity Matiford şiduğunu görmüşlerdir. Biraz evvel şapkasına Ulştirilmiş olan gamalı haş koparılmış, sarışın saçları bozulmuş, indirilen darbelerle çorapları yırtılmış, baldırları kana Mış, itişme kakışmal esnasında tuva- leti bozulmuştu. Aristokrat kadın, halkın yuhalari ve tükürmeleri ara- sında süratle geri çekilmiş ve bir dos- tu ile beraber otobüse atlıyarak Hayd , Parktan uzaklaşmıştır, p Kurulması kararlaştırılan milli spor ofisinin vazifesi, teşkilatı ve salâhiyetleri Ankara (Ak- şam) — Hükümet İ Hazırlanan kanun projesi mucibince milli spor başbakanlığa bağlı kütlelerin çalıştığı yerlerde kütlele- rin spor ve açık hava ihtiyacını kar gılıyacak spor programlarını tanzim ve tatbiki vazifelerini üstüne alacak- tır, Verilecek kararların tatbikini te- min edecek velhasıl spora sid bütün işleri görecektir. Milli spor ofisinin teşkilâti Millt spor ofis, yüksek spor komi- bayındırlık ve finans bakanlıkların dan birer mümessil, Tıp fakültesin- den bir murahhas, Halkevleri spor kolu adına bir murahhas, Türk spor teşkilâtı tarafından mevcud federas- yonları sayısınca gönderilecek mu- rahhaslar, başbakanlıkça seçilecek beşten sekize kadar mütehassıs, Türk hava kurumu murahhası yüksek spor komitesini teşkil edecektir. Yük- sek spor komitesi gitı ayda bir topla- nacaktır, Başkan ile genel sekreter, başkanlık tarafından seçilecek ve yük- sek tasdike iktiran edecektir. Diğer başkanlar spor ofisin inha ve teklifi Ve başbakan tarafından tayin edile- eeklerdir, © Yardımlar ve muafiyetler ve kolaylıklar leri, bütün mali ve beledi vergi ve ma- halli hususi idare iane ve resimlerin- Tunla seyahat edebileceklerdir. Spor sergileri, temaşa, konser ve müsaba- kalar, müsamereler mali ve beledi bü- tün vergi ve resimlerden, hususi iang ve rüsumdan muaf olacaktır. Stad ve yüzme havuzlari Belediyeler, nüfusu 20 binden 70 caklardır. Liseler, kollejler ve yüzden fazla işçi çalıştıran fabrika tezgâh, imalâthane ticaret evleri, maden ocakları üç sene içinde ihtiyaç ve hususiyetleri nazarı dikkate almarak tanzim olunacak plânlara göre müs- takil veya komşu bir müessese le 1,373,087 lira olarak tesbit olunmuş- tur. Kıskançlık yüzünden cinayet İzmirde bir genç metresini 8 yerinden yaraladı . İzmir (Akşam) — İzmirde Hüseyin adında biri metresi Lütfiyeyi bıçakla sekiz yerinden ağır surette yarala- mıştır, Vakanın sebebi kıskariçlıktır, Hüseyin, bir müddet evvel Lütfiyeyi metres tutmuş, sonraları, kırk yaşın- da olmasına rağmen güzelliğini mu- hafaza edebilen bu kadını sevdiği için evleneceğini söylemiştir, kadın da bu sözü sened ittihaz etmiş, evlenme mu- amelesinin biran evvel inlacı için HÜ- seyini sıkıştırmağa başlamıştır. Hüse- yin, bir müddet oyalama rolü oynamış, fakat Lütfiye de, daha uzun zaman kendisile metres hayatı yaşayamıya- cağını söylemiş: — Bu vaziyette bir arada yaşıyama» yız. Ya benimle evlenirsin, yahud bu» günden tezi yok ayrılırız, Demliştir. O vakit Hüseyin, bıçağı- ni çekmiş, kadını ölümle tehdid et- miş: — Sensiz yaşıyamam. Benden ay- rılırsan öldürürüm seni.. demiştir. Lütfiye, bu tehdidi de bir evlenme vasıtası olarak kabul etmiş: — Beni ölümle tehdid ediyorsun, hayatım tehlikededir. Müddelumumt. Mğe müracaat ederek hayatımın mu- hafazasıni istiyeceğim. Demiş, Hüse- yini bu suretle tehdid ederek evlen- me muamelesinin tacilinde israr et- miştir. O vakit Hüseyin, evlenmeğa Tazı olmuş, hemşiresini çağırmış: — Lütfiye ile çarşıya git, manto ve saire alalım. Pazarlık edin, gelip bana haber verin, Demiştir. Lütfiye ve Hüseyinin kıs kardeşi, bu talimat dairesinde çarşıya giderek manto ve elbise pazarlığı yap- mışlar, eve dönerken Lütfiyenin biz arkadaşına uğramış, orada birkaç Sar at çene çalmışlardır. Hüseyin, bunlar kavgaya tutuşmuş, Lütfiyeyi kendi i İzmirde yeni liman için tedkikler bitti Gelecek sene inşaata başlanacak, tersane de ısih edilecek İzmir (Akşam) — İzmirin müs takbel limanının inşasına gelecek © için İngiliz müte- hassıslarma İki avan proje hazır Tatılmıştı, Bu pro- jeler, İktisad Ve- kâletinden Deniz İzmir Deniz Bank Bank umum mü- müdürü B, Haşmet dürlüğüne devre- Dülge dilmiştir. Projeler, inşaatta azami ta- sarruf nazarı dikkate alınarak hazır Yanmıştır, Birinci tip dört buçuk mil yon, ikinci tip altı milyon liraya çıka- caktır. İzmir limanının, Türkiyenin en mühim birihrao iskelesi olduğu nazarı dikkate alınarak hiç şüphesis ki ikinci tip kabul olunacaktır. İlk tahminler, müstakbel İzmir ii. manının on milyon Türk lirasına inşa edileceği şeklinde idi Fakat İngilin mütehassısların tedkikleri, altı milyon lira ile mükemmel bir liman inşa edi. lebileceğini meydana koymuştur, Deniz Bank İzmir şubesi müdürü B, Haşmet Dülge, 937 senesi başlan- gıcında İzmir liman işleri için zengin bir çalışma projesi hazırlamıştı. Bu proje, bir sene içinde tamamen tatbik edilmiştir. B, Haşmet Dülge hiç şüp- hesiz bundan sonraki mesaisinde bir evine götürmüş ve evde kavgayı bü- yütmüş, bıçağını çekerek kadını sekis yerinden ağır surette yaralamıştır. Yar ralı kadın hastaneye kaldırılmıştır. Ha» yatını tehlikede gören doktorlar, ka- dının ifadesinin alınmasına müsaade etmemişlerdir. Hüseyin tutulmuş, sö Miyeye verilmiştir. i çok muvaffakıyetler daha kazanacak» tar. civar llman ve iskelelere Mersin ve Antalya hattına işliyen motörlü vasi taların tamiri için tesisat vücude ge- tirilecektir, Bu suretle küçük, motör- Yü nakil vasıtalarının sahibleri İstan» bula gitmekten ve ağır masraflara katlanmaktan kurtulacaklardır. Ha» zirandan itibaren yeni fen heyeti, İş- mir tersanesinde çalışmağa başlıya- caktır, Ayni zamanda Denizyolları va» purlarından Mersin - Antalya hattına işliyenlerin de İzmir tersanesinde ta- mirlerini mümkün kılacak şekilde ter sanenin techizi ve genişletilmesi düşür nülmektedir. Bayraklı vapuru, Londradan salın alınarak İzmir - Karşıyaka seferlerin. de işlettirilmeğe başlanmıştır. Alman» yaya sipariş edilen Sur ve Efes vapur- larının paraları yüzde 70 nisbetinde ödenmiştir. Bu vapurlar denize indi- rilmiş bulunuyor, Temmuz ayında bu vapurlar İzmir limanına gelecek, İz mir - Karşıyaka seferlerine tahsiş olunacaktır, Bu sene yaz mevsiminde İzmirin eğlence yeri olan İnciraltı mevkiine de tatil günlerinde vapur iş- dekileciidin >. İki çocuk eski bir mermiyi karıştırırken mermi patladı, biri öldü, diğeri yaralandı Çanakkale (Akşam) — Seddilbahirim Kirle köyünde göçmen bakkal Hüse- yin ağanın 12 yaşlarındaki oğlu Al, gene 12 yaşlarında arkadaşı Hüsamet- tin ile köy civarında oynarlarken elle- rine geçirdikleri patlamamış bir mep miden barıt çıkarmak için uğraştık- ları sırada merminin petlamasile AH parça parça olmuş ve arkadaşı Hüsa- mettin ağır yaralı olarak hastaneya kaldırılmıştar, Sİ 7s seyi VW