15 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 a AEŞAM 9s S.İ | Şer mo Ç Gayrımübadil işlerini tasfiye (Hariciye Vekili Marin! kime karşı? hareket etti Yarın akşam Beyrut © şehrine vasıl oluyor Kahire 14 — Hariciye Vekili B. Tev- İlk Rüştü Aras,dün Mısır vellahdi ned Alinin şerefine verdiği büyük ga: partide, Romanya elçis liğinin kokteyli partisinde bulunmuş ve bu sabah İskenderiyeye hareket et- için bir proje hazırlandı Gayrımübadiller heyeti lâğvedilecek, gayrımübadil emlâkinin tahsil edilmemiş vergileri terkin edilecek Ankara 15 (Telefonla) — Öğrendi- Jistere ile İtalya anlaştı. Han- gi teferruat etrafında olduğu uzun uzun yaztldı. Fakat teferruztın ehemmiyeti yok; asıl mesele kime karşı anlaştılar? Tahminler yürütülüyor: — Mussolini, Almanyuya göz dağı vermek için bunu yaptı. badillere tahsis edilen malların birik- | meclisin ruznamesine alınan bu lâyi- i Şayed bu anlaşmaya Fransada katiyetle iltihak ederse düşünce düğ- rudur: Hedef, o zaman Almanya olur. Fakat şayed Fransa münferid ka- brsa Londra - Roma yakınlaşmasını Paris - Moskova aleyhine telâkki edebiliriz. Ve Almanyayı da bu kom- binezonun arkasında sanabiliriz. Muümma şudur: İngiliz - İtalyan ahbablığı Almanyanın mı, Fransanın mı aleyhine? i Londradan.gelen bir telgrafa na- zaran, Fransa Cenevrede İngilterenin hattı hareketini. takib: ederek Kral Emanuelin imparatorluğunu tasdik edecekmiş, Fransız Başvekilinin 22 nisanda Londraya gitmesi de bu İş- ğime göre Maliye Vekâleti, gayri mü- badil işlerini tasfiye etmek için ted- Kiklerini - bitirmiş ve bir proje ha- zırlıyarak Büşvekâlete vermiştir. Pro- jeye göre Maliye Vekâletine bağlı bulunan gayri mübadiller heyeti kal- dırılmakta ve ve bu heyetin işleri gayri mübadiller cemiyetine devre- dilmektedir. Proje Vekiller heyetin- ce Ledkik edildikten sonra son şekli- hi alâcak ve meclise gönderiletektir. Satılâcak gayrimübadil vap emlâki x Ankara 14 (Telefonla) — Gayri mü- miş vergilerini müşterilerinin ödemeğe mecbur olması bir taraftan bu malla- rin satışını durdurmaktadır, diğer ta- raftan da gayrimübadil istihkaklarının tasfiyesini geciktirmekte idi. Halbu- ki binlerce vatandaşı alâkadar eden bu işin biran evvel intacı hükümetçe de mathip bulundüğuridan bu gaye“ ye erişmek içiti ilk tedbir olmak Üze- İ€ bir kahlın Jâyihatı hazirlâfimış ve meclise verilmiştir. Encümenlerce müzakeresi bitirilerek haya göre gayrimübadillerin istihkakı- na karşılık tutulan gayrimenkullerin satılarak tescil ve müşterilerine teslim olundukları tarihe kadar tahakkuk et- miş ve tahsil edilmemiş olan bina ve arazi vergilerile belediyeye ald resim- leri terkin olunacaktır, Lâyihanın diğer bir maddesine göre de bü gayrimenkullerin henüz satılma- mış olanlarından dahi satılıp müşte- rilerina teslimi tarihine kadar tahak- 'kuk edecek olan vergi ve resimler aran- mayacaklır, yaşasın Atatürk» ye vardığı zamân vali ve belediye si, mahalli hükümet erkânı, -Balkan 'konsoloşları, ve bir çok zevat tarafın» dan ; karşılanmış, «halk. tarafından şiddetle alkışlanmıştır. Vali Hariciye © miştir. İstasyon ayaşasm “Türkiye, diye bağıran kesit bir kalabalık ile dolmuştu. B. Aras; saray mabeyincisi, Mısır hariciye nazı“ rı, bir çok zevat tarafından, vesaskeri merasimle teşyi edilmiştir, B. Tevfik Rüşlü Aras, İskender Vekilimiz. şerefine bir ziyafet yermiş- tir, ş B. Tevfik Rüştü Aras saat dörtte vapurla Beyruta hareket etmiştir. Cumartesi günü Beyruta varacak ve MOSB ?SAYAa BH BBİZSFLE 2'E 2 e GE ağ ille 2 İM ke “ev... İngiliz - Italyan itilâfı Kiği İle zaferleri | irene. mİ geçen dört devletin elele vermesi- . “ in orduları eee ni şi . Köz | sarayında imzalanacak | * seisalr | Rus - Japon paklı?... Hem acaba ateşle su mesa- besinde olan Fransa ile Almanya ay- Bi siyası mihvere girebilecek mi? Bazı oyunlar vardır; bir taraftan ya parsınız, ötesinden bozulur. Siyasi mü- vazenenin hayalen bile kurulması bu kabil! Yapılanı beğenmiyoruz! ehrimizin plânı neşrolunuyor... Seviniyoruz: Her işimiz artık esaslı olacak! Fakat ilk inşaat insanı inkisara uğratmağa kâfi. Taksim gibi bir mer- kezi Dolmabahçegibi bir saraya bağ- hyan -- Ve daha mühimmi, Beyoğlu- nu denize bağlıyan — İsmi de plân- da mütemadiyen geçen Gümüşsuyu yo- Ju genişletilmektedir. Otomobiller buradan geçmedikleri için yürüyerek çıktım, ne yapılıyor di- ye baktım. Yeni yolunda pek kifayetsiz bir büs yanyana geçerken, üçüncü bir ve- sıtaya yol kalmıyacak. Otomobillerin bu derece inkişaf et- tiği bir devirde şehrin esaslı can da- marlarından bizi olan bir yolu ancak böyle dokuz metre üzerinden mi yap- malıydı? Oradaki o toprak künbedin bakiyesini orada bırakmalı mi? Yazdıklarım belki bu sütunu işgal edecek mevzu değilmiş gibi görünür, Fakat, Hayır: Mühim meseledir. Yeni ümran işlerini bu tarzda yap- muıyalım, Arşınımızı geniş tutalım: Şehrin müstakbel inkişafını gözete- rek... Geniş geniş!... Ferah ferahf... P. Tanur Balıkçılık bankası kurulmıyacak Balıkçılık işleri Deniz ban- kın idaresine veriliyor Ankara 14 (Telefonla) — Deniz mah- sülleri kanunu projesi Bugünlerde meclise verilecektir. Öğrendiğime gö- Te projede esaslı bazı değişiklikler ya- pılmış ve bu arada kurulması düşünü- Jen Balıkçılık bankasının kurulmasın- dan sarfı nazar edilmekte ve balıkçılık işleri Deniz bankın idaresine verilmek- tedir. Dahiliye kalemi mahsus müdürü Dahiliye Vekâleti kalemi mahsus müdürü B. Nejad bu sabahki Ankâ- Ya ekspresile şehrimize gelmiştir. Pendikte biri başından kur- şunla vurulmuş bulundu Pendikte Karanfil sokağında otu- ran Şemseddin isminde biri, evvelki gece kurşunla yaralanmış olarak bu- Yunmuş, derhal tedavi altına alınmış ie de kurtarlamıyarak ölmüştür. Kurşun Şemseddinin kafa tasındadır. Londra 15 — İngiliz - İtalyan iti- lâfı yarın Öğleden sonra Romada Gigi sarayında İmzalanacaktır. İti- lâfname, 20 sahifelik ve 6,000 keli- meliktir. İtilâfın en mühim noktala- rı şunlardır: 1 — Yeni itilâf centilmen itilâfın bir teyididir. Yani Akdenizde bugünkü statükoya riayet ediletektir. Akdeniz- den ve Süveyş kanalından bütün milletler için serbesti mürur ve S€- fer hakkı tanmmaktadır. 2 — İtalya, İspanyada, Balear ada- larında ve İspanyol Fasında gözü ok mdaığını teyid ediyor. 3 — Habeşistanım Kenya ve Su- danla hududu tahdid edilirken, ka- bilelerin' otlama hakları nazarı iti- bara alınacaktır. itilaf, Ingiltere Habeş ilhakımı tanıdıktân, İtalya da Isnanyada askerlerini çektikten sonra meri olacak İtalya, Nİ nehrinin Çana gölün- mlenetmiyeceğini ve su mecralarını değiştirmiyeceğnli ta- ahhüd eder. Buna mukabil de İn- yan nüfuz mıntakaları tesbit - edil- miştir. Arab memleketlerinde düş- manca propagandalar duracaktır. ““İhgiltere” âtiyen Filistin meselesini ballettiği zaman İtalyanın hak ve menfaatlerini nazarı dikkate alacaktır. 5 — İngiltere, Habeşistanın ilha- kını tanıdıktan, İtalya da İspanya- daki kuvvetlerini geri çektikten son- ra itilâf meriyet mevkiine girecektir. ğine göre, Çinliler Sarı nehrin şimal sahilinde bulunan Çiyuanı ve Vinglu- yu üç gün süren kanlı muharebeler- den sonra zaptetmeğe muvaffak ol- muşlardır, Maamafih Japonlar bu iki şehrin dış mahallelerinde hâlâ tutu- nuyorlar. Çiçiyende bulunan Japon kuvvet- leri mahsurdur ve Şantungdan kendi- lerine gönderilen imdad kuvvetine rağ men mahvolmağa mahkümdur. Son” günlerde vuku bulan muharebelerde 300,000, Çiniler. de 900,000 | telefat yermişlerdir. a , Tâkşam: Bu telgrafta gösterilen te lefat miktarı mübalâğalı olsa gerek- tir.) ve. İzmir konak vapur iskelesi açıldı İzmir 14 (Telefonla) — Deniz Bank tarafından yaptırılan modern Konak vapur iskelesi bugün merasimle âçıl- miştir, Tüccarın Ispanya-Yamya resmi kanununda Çimento sanayii daki alacakları İspanyol ihracatçılarının blo- ke paralarından verilecek Ankara 14 (A.A) — İspanyaya ih- Taç ettikleri malların bedellerini dahi- M harp dolayısile şimdiye kadar tahsil edememiş olan ihracatçılarımızın İs- panyadaki alacaklarının İspanyol ih- Tatatçılarının merktz bankasında blo- ke duran matlübatından tediyesinin hükümetçe kararlaştırıldığı haber alm- mıştır. > Bu suretle İspanya bankasına yaptı- rıldıği halde tediye emirleri Merkez ban- kamna gönderilememiş olan veya hu- susi bankalara tevdi edildiği halde he- nüz İspanya bankasına yatırılamamış bulunan Türk alacaklarile İspanyol hükümeti tarafından müsadere edilen yumurtalarımızın bedeli Merkez ban- 'kasındaki bloke İspanyol alacakların- dan ödenecektir. Profesör B. Pittar beşinci konferansını verdi Cenevre üniversitesi profesörlerin- den, B.Pitlar dün üniversite konferans salonunda beşinci konferansını ver- miştir, Üniversiteli gençlerin ve güzi- de bir dinleyici kafilesinin hazır bu- Junduğu bu konferansta B. Pittar Kablettarih sanete afd lk keşiiten bah- setmiştir, Konferans alâka ile dinlen- miştir, , İspanya cumhuriyetinin İdönümü İspanyada cümhuriyetin lânınn yıldönümü münasebetile dün şehrimiz İspanya konsoloshanesinde bir resmi kabul yapılmıştır. Buradaki İspanyol kolonisi konsoloshayene giderek teb- rasta Yeriermmemelgerlr. : Zahire ve hayvan borsaların- da kullanılan beyannameler resmi 15 den5 kuruşa indiriliyor Ankara 14 (Telefonla) — Damga resmi kanununun bazı maddelerinin değiştirilmesi hakkındaki kanun lâyi- hasının esaslarından bahsetmiştim. Mütalâaları alınmak üzere vekâletle- re gönderilmiş olan bu lâyiha bugün- lerde Büyük millet meclisine verilecek- tir. Lâhiyaya yeniden ilâve edilen bir fıkraya göre, şimdiye kadar 15 kuruş resme tâbi tutulan ve zahire ve hay- van borsalarında kullanılan beyanna- melerden proje meriyet mevkiine gir- dikten sonra beş kuruş resim alınacak- tar, . z Müthiş açık Amerikada bütçe açığı 1 mil- yar doları bulmuş Vaişngton 14 (AA.) — Dün neşre- dilen hazine raporu, mart ayında azal mış olan bütçe açığının tekrar arta- Tak bir milyar dolara yükseldiğini gös- termektedir. Bir İtalyan askeri tayyaresi düştü Roma 14 (A.A) — Bir İtalyan as- keri tayyaresi Serravale yakınında ye- re düşmüş, içindeki 4 kişiden üçü öl müş ve dördüncüsü yaralanmıştır, Her eve her gün çöpçü uğrıyacak Belediye, şehrin her semtine çöpçü- lerin her gün uğramalarını temin et- miştir. Bu tedbirden sonra evinin ününe çöp atanlar, çöpçüler tarafın- dan belediye zabılasına bildirlecek ve belediye zabıtasi bu ev sakinlerinden nara oszası alacaktır. Başvekilin reisliğinde dün İk- tisad vekâletinde bir toplantı yapıldı Ankara 14 (Telefonla) — Bugün İktisad Vekâletinde Başvekli B. Celâl Bayarın reisliğinde bir tı yapıl mış ve Türkiyede çimento fabrikaları mümessilleri ile İktisad Vekâleti sanayi umum müdürlüğü Bti Bank ve Maden arama enstitüsü zır bulunmuşlardır. Görüşmelerin, bugünkü milli ihtiyaca göre Türkiye çimento sanayiinin inkişafının neye mütevakkıf olduğu tayin ve tedkike istinad ettiği arlaşıyor. Toplantı sonunda «Devlet tarafın- dan içtiimanada hazır bulunanlara bir çay ziyafeti verilmiştir. Toplantı hakkında tafsilât almak istiyen ga- zetecileri Başvekil B. Celâl Bayar grup halinde kabul ederek kendileri- ne şu cevabı vermiştir: —bBir buçuk saal bir odaya kapa- nıp konuştular en keyifli zamanların- dâ bizi çağırıp çay ikram etmek istediler, 'Başvekilin bu sözlerinden bizim an- lağığımız, sabahleyin Başvekilin mem- leket çimentoculuğuna yeni bir ha- yırlı İzgöstermiş veya göstermekte bulunduğudur. Tepebaşı tiyatrosunun sah- nesi betona tahvil edilecek 938;bütçesile Tepebaşı tiyatrosu ahşap sahnesinin betona tahvil edi- leceğini yazmıştık. Belediye bunun için on bin lira sarfedecek ve bu in- şaatı kendi vesaitile yapacaktır. Sah- neden başka artistlerin makyajı, s0- yunma ve giyinmeleri için odalar da yapılacaktır. Belediye, gelecek sene de ahşap olan tiyatro salonunu beto- Da tahvil etmek fikrindedir. erginliği artıyor Sovyet Rusya Sibirya için vize vermiyor Şanghay 14 (AA) — Sovyet kon- soloshanesi, buradaki seyahat acen- talarına Sibirya için şimdilik vize ver- « miyeceğini bildirmiştir. Bu haber, Sov- yet Rusya ile Mançuko arasında mu- harebe çıkmış olduğu suretinde orta- “ da bir takım şayialar deveran etmesi- ne sebebiyet vermiştir. Bununla beraber 'umumiyetiö iyi mâlümat'althâkta olar mahafil, bu tâ- Iimatın konsoloshaneye, Sovyet Rusya ile Japonya arasındaki gergin vaziyet dolayısile, Sibiryaya asker sevkini ko- laylaştırmağa medar olmak üzere ve- rilmiş olduğunu beyan etmektedir. Frankocular bir şehri daha zabtettiler Saragossa 14 (A.A.) — Frankocular © Vinaroz yolu üzerinde Şert'in beş kilo- metre şarkında bulunan Traiguera'yı zaplelmişlerdir. Ve Sanjorj'an önle (© rine gelmişlerdir. a Diğer bir kolda Sanjorjun beş kilo- metre cenubunda bulunan Serveraya kadar ilerlemişlerdir, ği Bu suretle Franko kuvvetleri her iki yol üzerinde de denize on beş kilomet- re yaklaşmış bulunuyor. Şehircilik işleri Bir imar konseyi ile bir tek- nik büro kurulacak Ankara 14 (Telefonla) — Şehirei- lik işlerinde teknik ve plânlı esaslar das hilinde çalışmak lüzumuna işaret edeni Büyük Şef Atatürk kamutlayı açış nu- tuklarında, belediyeleri kanuni su- rette tenvir etmek işi ile uğraşacak bir teknik büronun kurulmasını tavsiye buyurmuşlardı. Hükümet, Büyük Şelin bu tavsiye- lerini tahakkuk ettirmek üzere yap- makta olduğu tedkikleri bitirmiş, Da- hiliye vekâleti Mahalli İdareler umum müdürlüğüne bağlı olmak üzere bir teknik büra teşkilini kararlaştırmıştır. Bu maksatla hazırlanan kanun lâ- yihasına göre merkezde bir imar kön- seyi teşkil edilecektir. Teknik büro, şe- hireilik işlerinde belediyeleri daimi su- rette tenvir edecek ve konseyce tesbit edilecek işlerin tahakkukunu temin edecek her türlü teşebbüslere giriş- mek, tedbirler almak tatbikatım mü“ © rTakabe etmekle mükellef olacaktır. ğ Projede belediyeler mesai program- larının konsey kararlarına istinad et- mesi tavsiye edilmektedir. Bundan başka her belediye, bu işlerin tahak- © kuku için varidat bütçeleri tutarlarını © dan (yüzde ondan aşağı olmamak üzere) tahsisat ayıracaktır. Irak sefiri ğ Bir müddettenberi şehrimizde bu- lunan Irak sefiri dün akşam Ankara” ES BOEMME. SOFENNDSE MGS Bad meg niveg'