16 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

16 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

..... 5 . Memi sma. era rildi e” Yü ram Ka muutahip etibba Denizde ve karada bütün Avrupa #ahkimat yarışına çıkmış gibi... Dev- letler bu işe silâhlanma kadar ehem- Mmiyet vermektedir. Sulh muahedele- Filş istihkâmları yıkılan ve kara, de- niz hududları askerlikten tecrid edi- len devletler müdafaa ve tahâffuz Kuvvetlerini arttırmak için daha mo- dern ve daha geniş kıyasta yeni kale- #er ve istihkâmlar vücude getirmek- tedirler, Eski mağlüp devletlerin silâhlanma- sına ve tahkimat yapmasına karşı gar lip devletler de mütemadiyen tahki- mest yapıyorlar. ; Son görülen faaliyetin sahaları şi- mal ve baltık denizleri sahilleridir. Da- nimarka ve İsveç gazelelerinde neş- redilen tafsilâta göre Almanya; Dani- mârka hududunu, Baltık ve şimal de- izleri sahillerini ve adalarını Kayser- lik samanında bile görülmiyen bir ge- Miş mikyasta tahkim etmektedir. i ; yarışı Hollandada bulu- Ban Friz adalarının kendisine ait olan Şimal grubunda şimdiden her biri yüz- den fazla tayyare plan birçok yeraltı hangarları ağır sahil bataryaları, kuy- Yetli tayyare defi topları yerleştirmiş- tir. Bütün toplar müteharrik çelik ku- leler içindedir. Versay muahedesi ile bu adalardaki istihkâmlar şimal denizi- nin anahtarı bulunan Heligoland ada- sınınki ile beraber dimanit ile yıktırıl- mıştı, Şimdi bu ada ile Norderney, Bor- kum ve Nangeroog adaları dünyanın en büyük müstahkem mevkileri hali- ni almıştır. Danimarkanın garp sahilinde olup şimdiye kadar plâj olarak kullanılan ve 6000 nüfusu bulunan Syit adası baş- tan bâşa tahkim edilmiştir. 39 mil mu- rabba sahası bulunan bu adanın da- hilinde birçok tahtelarz tayyare han- garları inşa edilmiştir, Danimarkânın şark tarafında ve Baltık sahilinde bulunan Flensburg ile 'Rügen adası arasindaki bütün Alman sevahili ve adaları şimal denizi seva- hili ve adaları gibi tahkim edilmiştir. Bu tahkimatı bahriye umumi erkânı harbiyesi idare etmektedir, Ordu idare- di tarafından Vestefalya, Olderiburg ve Ren havalisinde ve bahusus Kolon- ya civarında o kadar büyük hava Üs- leri kurulmuştur ki, bunların ayni za- manda İngiltereye karşı hava taarruz- larına birer merkez olabileceğini İn- giliz mütehassısları yazıyorlar, Boyalı tırnaklara aleyhtar olanlar m inkiniten bahsolunmaz, deni- » Birinin hoşlandığı şeyden diğeri hoşlanmaz, bazı kimseler kırmızı ren- Bİ beğenirler, bazıları da yeşili. Onun için kadınlarımızın tırnaklarını ciğer Parçasına benzetmelerine karşı süküt etmek ne yapalım ondan hoşlanıyorlar lâzım gelir, Fakat Pariste te- Şekkül eden bir cemiyet böyle düşün- müyor: Bu cemiyetin azası kırmızı tır Maklara karşı şiddetli bir mücadele aç- p Bir analık faciası terede geçenlerde bir facia cere- yan etti, Bir ana beş yaşındaki çocu- Bunu öldürmek suçile mahkemeye ve- rildi. le hazır bulunanlar va- kaya ald tafsilâtı dinlerken göz yaş- zabledemiyerek ağladılar, Ba- Yan Katerin Mömfred bundan beş se- Me evvel bir çocuk doğurmuştu. Bu ço- Cuk hastalıklı olduğu için ancak dok- ların ihtimamı sayesinde yaşıyor- B Çocuğun ayakları tutmuyor, bir uda hiç hareket etmiyordu. Ana, Şocuklarını bir mütehassıs dok- müsyene ettirdiler. Doktor çocu- e tedavisi kabil olmadığını söyledi. SR in Üzerine anası çocuğu hiç izti- eairiheden öldürmesini doktor- ic etti. Doktor bunu yapamıya- rn Söyledi. Bunun üzerine bayan trin; öyle ise ben öldürürüm! de- . Senelerce gece gündüz çocuğun ba- Sm bekliyen ana cvlâdının bü- e daha ziyade iztirab çekme- ER tahammül edemiyeceğini anlıya- Me öldürdü, Fakat mahkeme ka- Bun ama mahküm etti, Kadın: Ka- Eş di farinda suçluyum, fakat Alla- uzurunda değil!. diye bağırdı. yan Katerin Bömfred mahkümiye- iğ Yirmi dört saat sonra affedil- i için yakında hapisten çıkacaktır. mıştır. Cemiyete mensup olan kadın- lar tırnaklarını boyamamağa ve boyayan ları tenkid etmeği taahhüde mecbur- durlar, Bütün modaların merkezi olan Pariste bu kırmızı boyali tırnaklara karşı açılan mücadele dikkate şayan- dır, Bu haberi veren gazete diyor ki: Yeni cemiyetin azası olan kadınlar kır- mızı tırnak boyasından vaz geçtikten sonra sakın bundan böyle tırnaklarını maviye boyamağa kalkışmasınlar?» 12 bin aşk mektubu Rigalı Janın aşkında gösterdiği sabir ve metaneti öğrenecek olursanız bunu siz de takdir etmekten kendinizi ala- mazsınız, Jan bütün hislerini, bütün aşkını kendisine hiç yüz vermiyen bir kız için israf ediyor. İsmi Dorotea ©- lan bu kızın peşinden koşarak ve dört seneden beri ona beyhude ilânı aşk et- mketen geri durmayan Jan'ın haline herkes acıyor. Dorotea ile Jan ayni ti- carethanede çalıştıkları için hergün biribirlerini görüyorlar, Hesap işlerine bakası Jan boş vakitlerini hep Dörote- aya aşk mektubu yazmakla dolduru- yor. 23 yaşlarında güzel bir kız olan Dorotea'nın ifadesine nazaran Jan kendisine şimdiye kadar hiç olmazsa 12 bin aşk mektubu yazmıştır. Fakat Jan bir taraftan kızı bu mektuplarile iz'aç ederken diğer taraftan kıskanç- lık eseri de gösteriyor, Dorotea'yı yan- gi erkekle beraber görürse onu derhal öldüreceğini bildirmekten çekinmiyor, Geçenlerde kız Jan aleyhine bu yüz- den bir dava açmağa mecbur olmuş - Jan muhakeme esnasında hâkimlere bundan böyle Dorotea'yı İz'aç etmeme- ğe çalışacağını vadelmiştir, Sıcak saç makası işe yaradı Genç, güzel ve sarışın dir kadın Er olan mis Mabel geçen gün Be adam: dayak yiyerek ölmek- komle muvaffak olmuştur. ii berber dükkânında bir kadı- m suçlarını tanzim etmekle meş- a rez Bu aralık sokakta bir gürül 5 Sti oldu. Kız da müşterisini bı sarak dükkânının kapısından di- Ey baktı. Gördüğü manzara çok De Allı erkekle bir kadın 22 yaş- ia da genç bir adamı pataklamak- Yak, 7uldüler, Genç adam yaralana- bin yere düştüğü halde yedi muha- vi dayak atmaktan vazgeçmiyorlar zavallının üzerine daha ziyade çul. mayorlardı. Sokaktan geçenler de Acıklı vakayı durup seyrediyor- 'di. Mabel yerde yatan gence'aci- di, elinde tuttuğu sıcak saç mâşasile icim yeğine deva kani ik NEDE Ba desise dışarıya fırladı, dayak atanların üze- rine hücum elti. Kızm elindeki sıcak maşayı gören muhacimler kızdan korktular ve şikârlarını birakarak çekilmeğe mecbur oldular. Mabel yerde yatan genci kaldırdı ve yedi kişiye meydan okuyarak onu dükkâ- suna götürdü ve sakladı. rma amm Yumurta ihraç nizamnamesi- nin tatbikine başlandı Yeni yumurta ihraç nizamna- mesinin tatbikine (Odünden itibaren başlanmıştir. Nizamnameye mugayir harekette bulunan cezalandırılacak- tır. Yeni nizamnâmenin Avrupa pi- yasalarında Türk yumurtalarının iti- barını bir kat daha arttıracağı mü- hakkak görülüyor. amm K Nörasteni, A zafiyet ve AN SIZ LI K imei Di azalan berip dikmişti. SIROP DESCHIENS, PARS isem ii lerin vaziyeti, sporculara gösterilecek kolaylıklar şam ) — Hazırlan- miş bulunan beden terbiyesi ve spor ka- nun projesi, alâkalı Bakanlıklar o tara- fında, tedkik odil- mektedir. Projenin ihtiva ettiği esasla ra göre beden ter- biyesi işlerini sevk ve idare etmek Üze- re" — Başbakanlığa bağlı bir spor baş- kanlığı kurulacaktır. Spor başkanlığı, hükmi - şahsiyetli, bağışlama ve vasiyet- ileri kabule ehliyetli olacak ve mülhak bütçe ile idare edilecektir. Spor başkan- lığı ile buna bağlı bütün teşkilâtın mu- ameleleri ve masrafları umumi muhase- be kanunu hükümlerile divan vizesin- den, arttırma, eksiltme kanınu hüküm- lerinden müstesna, olacaktır. Başkanlığın merkezi Ankaradır. Başkanlıkta bir ge- hel sekreter ile sahalar, sağlık, hesab ve teftiş daireleri başkanlarile her federms- yonun bir başkanı bulunacaktır. Genel kurmay, Müli Müdafaa, İç Eko- nomi, Bağlık, Bayındırlık ve Kültür Ba- kanlıkları ile Türk hara kurumundan se- çilecek birer mümessille yüksek beden terbiyesi enstilüsünden seçilecek üç ve memlekette sporcu ve beden trebiyecisi olarak tanınmış ve Başbakanlıkça seçile- cek üç zattan mürekkeb ayrıca bir yük- gek beden terbiyesi komitesi kurulacaktır. Beden terbiyesi yüksek komitesinin vazi- İeleri şunlar olacaktır: Spar başkanlığı tarafından teklif edi- lecek bütün talimat projelerini inceliye- cek, tasdik edecek, talimatnameleri tefsin edebilecektir. Spor işlerinin genel ve yıl» hık ve bütçe projesini in- edecektir. Kendisin- lâasını bildirecektir. Yüksek komite ayda bir toplanacak ve 8por başkanlığının veya yüksek komile- nin göstereceği lüzum üzerine toplantılar yapabilecektir. Yüksek komiteye bir yıl müddetle bir başkan, bir asbaşkan ve iki sekreter seçilecektir. 4 Beden terbiyesi komitesinin çalışmala. İrma katılan üzalara spor başkanlığı büt- çesinden Başbakanlıkça tayin edilecek mikdar dahilinde güridelik tazminat ve- rilecektir. İ Milli Müdafaa, İç, Ekönomi, Bayındır. lık ve Kültür Bakanlıklarında bu proje ile taleb edilen beden terbiyesi ve spor işle- rini tedvir etmek üzere birer beden ter- biyesi direktörlüğü ihdas olunacaktır. Yurdda yüksek vasıflı beden terbiyesi öğretmeni ve uzman! yetiştirmek ve ulu- sal bünyemize uygun beden faaliyetleri- ni ve sistemlerini araştırmak smacile spor başkanlığı tarafından Ankarada bir yüksek beden enstitüsü açılacaktır. Bu enstitünün çalışma programi ile kadro- İKTİSADİ MESELELER ——— Hariçten girecek 650 bin kilo iplik ne zaman tevzi edilecek Bu ayın on beşinden itibaren, dışâ- rıdan gelecek dokuma maddelerine karşı tatbik edilen tenzilâtlı tarifenin müddeti bitecektir. Fakat bu tenzilât- lı tarifelerin tatbiki devresinde piya- saya pek bol miktarda mal gelmiştir. Bundan bir müddet evvel, bu mesele- den bahsederken kendi ithalât rejimi yüzünden piyasaya dokuma madde- lerinin fazla ithal edilmesinden, yerli fabrikaların müteessir olduğunu yaz- mıştık, Şimdi piyasada biriken stokla- rın yerli fabrikalarını nasıl müteessir ettiğini izah edelim: Fazla ithalât yüzünden bazı fabri. kalar işlerini yarıbeyarı tatil etmişler, bir kısım amelesine yol vermişlerdir. Diğer fabrikalarda . dışarıdan gelen mallara karşi rekabet etmek için müş- kül mevkide kalmışlardır. Maamafih hükümet, bir taraftan, kendi ithalât rejimi ile tenzilâtlı tarifeler tatbik et- mek suretile, ucuz mal girmesini te- min ettiği gibi, diğer taraftan da sa- nayli başka bir tarzda himaye etmeği | düşünmüstü. Bu düşünce ile ve 13 tem- muzda çıkan bir kararname mucibin- ce fabrikalara dışarıdan 100 kilosuna bir lira gümrük resmi vermek suretile 650 bin kilo iplik ithali için müsaade- vermişti. Fabrikatörlere yeni bir mu- afiyet addedilen bu iplik miktarı dışa- rıdan tenzilâtlı tarifelerle ithal edilen eşyadan müteessir olmamağı temin edecekti, 650 bin kilo iplik, İktisad vekâleti su ve bütçesi beden terbiyesi yüksek ko- mitesi tarafından tasdik edilecektir. Spor bölgeleri Her vilâyet merkemide, vilâyet çev- tesi içindeki spor işlerini düzenlemek ve Beden terbiyesi ve spor hakkında bir kanun projesi hazırlandığını yazmıştık. Alâkadar Bakanlıklar tara- fından tedkik edilmekte olan bu proje mucibince nüfusu 3000 den yukarı yerlerde, orduda, her alayda, liselerde, meslek okullarında, memur ve işçi sayısı 300 den fazla olan devlet müesseselerile hususi müessese ve fabrikalarda birer klüp kurulacaktır idare etmek üzere bir &por bölgesi kürü. lacaktır. Bu bölgenin başkanı vali ola- &n mecbur müesşeselerden birer delege bu Junacaktır. Bölge gelirleri Kaza spor mümessillikleri ve kaza spor heyeti Kazalarda en büyük mülkiye memuru bölgenin kaza içinde spor mümessili sa- yılacaktir. Kaza spor heyeti, hükümet tabibi, belediye relsi, kültür memuru ve kaza çerçevesi içindeki klüb mümeesille- rinden mürekkeb olacak ve heyet mü- messilin başkanlığında bulunacaktır. . Klübler Yurddaşın beden terbiyesi ve spor ih- caklardır. Nüfasu 3000 den yukan ve belediye teşkilâtı olan yerlerde, nüfusu ne orduda her meslek okullarında ve yüksek tahsil mü- esseselerile üniversitelerde, memur ve İş- çi sayısı 300 den fazla olan devlet mü- €sseselerinde, hususi münsasse ve fabri- 19 Mayıs günü spor ve gençlik olacaktır. Bu münasebetle geçid ri, törenler, salr gösteri ve müsabakalara katılan sporculara resmi ve hususi bü- tün daireler, müesseseler tarafından isin lasını ücret olarak alacaklardır. Kanun Bilgileri Ikametgâh Kanun her şahsı muayyen bir | kadın için kocasının ikametgâhı mahalle merbut görmek ister. Hu- ; kendisinin de ikametgâhı sayılır. kukun tatbiki noktasından herkesin bir ikametgâhı olması zaruridir. Bu böyle olmasa idi meselâ dalma yer değiştiren bir müddeaaleyhe tebli- ga. yapılmak için hafiyelik etmek lâzımgelecekti, Halbuki ikametgâh esası varken şahıs daima ikametgâ- hında mevcut farzolunur ve galp dahi olsa kendisine orada tebligat yapılır. Binnetice böyle bir firar kendisinden başkasını izrar etmez. Kanunun tarifine göre, bir kimse- nin ikametgâhı yerleşmek niyetile oturduğu yerdir. Demek ki bir yer- de bilfiil ikamet lâzım olduğu gibi yerleşmek kasdi de bulunmalıdır. Bu sebebledir ki tahsil için leyli bir mektepte bulunmak veya bir hasta- nede veya Darülacezede kalmak ve- ya hapishanede yatmak neticesi o yerler ikametgâh addolunmaz, çün- kü yerleşmek kasdi yoktur. Bazı kimselerin ikametgâhını ka- nun tayin elmiştir. Meselâ evli bir tarafından fabrikatörlere dokuz ay içinde tevzi edilecekti. Henüz bu tev- zlat yapılmamıştır. Eğer bu tevziat ya- pılacak olursa, fabrikalar maliyet fi- atlerini ona göre tâyin edeceklerdir. Halbuki mevsim münasebetile muh- telif yerlerden siparişler beklenmekte- dir. Siparişler başlayacağı bu mevsim- «de fabrikaların maliyet fiati tayin ete Küçüklerin ikametgâhı velilerinin ikametgâludır 'Bir kimsenin aynı zamanda bir- den ziyade ikametgâhı olamaz ve yeni bir ikâmetgâh iltihaz edilme- den eskisi değişmiş olmaz, Ticaret veya sanat erbabının kendi ikamet- gühlarından başka mahalde tesis ettikleri müessese veya şubelerin herbiri o mahallerin muamelâtı için ikametgâh farzedilmiştir. Maamafih boşanma veya nafaka meselelerine aid davaların gene tüccarın evinin se o anda sakin olduğu mahalle ika» metgâhı nazarile gibi ec- nebi memleketten Türkiyeye gelmiş olup ta henüz yeni bir ikametgâha sahip olmiyanların da sakin olduk- ları mahal ikametgühları sayılır, Avukat Emcet Ağış meleri lâzımdır, Hayat pahalılığı ie mücadeleye devam edildiği bir sırada fabrikaları bu mütereddid ve müşkül mevkiden kurtarmak lâzımdır. Yapi- lacak iş, 650 bin kilo ipliği birân ev- vel fabrikaların istihsal kabiliyetleri ne göre, tevzi ederek halka ucuz giye- cek eşyasını temin ettirmekten iba- rettir. — H.A,