17 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

17 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

ti ..- lan tuk ira Ez ya 1e- “- ie Van gt > ; l EE Rİ Mısırdaki umumi seçimin kati ne- İicesi alınmıştır. 263 mebus seçilmiş- tir. 99 mebus hükümet taraftarı, 68 mebus Vefd partisinden itizal ederek ayrılan ve Vefdin ilk müessisi Saad Zağlul paşaya adını izafet eden Saa- dilerin mensubu bulunuyor. Asıl Vefd Partisi ancak 12 mebus çıkarmıştır. Resmen hiç bir partiye mensup bu- müstakillerin sayısı 68 dir, Müstakillerden bir çoğu hükümet taraftarları ile beraber harkete ede- çektir. Bu takdirde Mehmed Mahmud Paşa hükümeti perlâmentoda ekse- riyeti temin edecektir, Saadi partisi- nin dahi hükümete karşı koymıya- cağı bekleniyor. Bundan sonra Misi- Yın siyasi hayatında büyük müca- dele Vefd ile Saadiler arasında cere- Yan edecektir. Mebusan meclisinin en eski reisi olup vaktile Vefdin en mühim adam- larından biri bulunan ve şimdi Saadi Partisinin başına geçen doktor Ah- med Mahir paşa bu mücadeleyi ida- Tedo serbest kalmak ve ayni zaman- da yeni partinin cah hırsı besleme- LE Mısırda son İ diğini isbat elmek üzere meclisin ri- yasetine namzedliğini koymuyacaktır. Vefd partisi hükümetin müntehipler üzerinde tazyik yaptığını iddia cde- rek son günlerinde intihaba boykot ilân ederek iştirake devamdan imti- na etmişti, Bundan sonra Vefd partisinin par- lâmentonun içinde değil haricinde mücadele yapacağı parti merkezinin son verdiği kararlardan anlaşılıyor. Bu kararlara göre Vefdin nazarında Romadaki İgiliz - İtalyan müzakere- lerine Mısır hükümetinin bilfil işti- rak ettirilmemesi (lo istiklâli ihlâl edilmişlir. Wefd şimdiki hükümeti güya mürteci saymakta ve İngilizleri de buna müzahir görmektedir. Vefd eskisi gibi bundan sonra da İngiliz ler ile en şiddetli mücadele yapacak- tır. Demek oluyor ki Mısırdaki parti- ler arasındaki mücadelede bundan sonraki harici vaziyet ve bahusus İngiliz - Misır münâsebati arada ilti- fek bulmasına rağmen mühim rol oynıyacaktır. Yeni usül dolandırıcılık / Eski dostuna iftira etti Bazı eşhası heyecana düşürmek suretile dolandırıyormuş Emniyet direktörlüğü ikinci şube Müdürlüğü, bazı şahısları korku ve heyecana düşurmek suretile dolandi- Tan sabıkalı bir adamı yakalamıştır: Şekil itibarile şimdiye kadar görül- memiş bir şekilde yapılan bu dolan- ar bir müddetten beri Lâleli, Beykoz, Ortaköy, Aksaray, Şehremi- Bİ ve Beşiktaş semtlerinde yapılmak- ta ve zabıtaya hayli müracaatlar ver ki olmakta idi, Yapılan bütün müracaatlarda do- Jandırıcılık şekli hemen hemen ayni olduğu görülüyordu. Dolandırılan ailelerin taşrada muh- İelif şehirlerde bulunan akrabaların- dan biri her hangi bir kazaya uğramış Bibi gösterilmekte ve bu kazazedenin verdiği adresle geldiğini söyliyerek Onların namına, bazen para, bözen elbise ve mümasil eşya alarak ortar dan kaybolmaktadır. İkinci şube üçüncü kısım memurla- Ti İakibata girişmişler, nihayet bu- hun, eski sabıkalılardan Şahin ismin- Ge Şahıs tarafından yapıldığını tes- i etmişlerdir. Üçüncü kısım memur- arı, gene bir kaç kişiye heyecan vere« Tek yeni dolandırıcılıklar yopmak &- re olan Şahini Beyoğlu cihetinde getirmişlerdir. Şahin, ictlevabında yaptığı işleri Yer birer anlatmış ve itiraf etmiştir. Zabıta; korku vererek dolandırıcı- ten Yapan bu adam hakkındaki 5 ahkikatı derinleştirmektedir. Yeni elektrik lâmbalari . 2*lediye ile elektrik şirketi arasın- da yapılan mukaveleye göre şehrimi- Sin muhtelif sokaklarına konacak iki bin Mimbadarı şimdiye kadar ancak Yedi yüz lâmbası mahalline konmuş: tur. 10 mayısa kadar da daha 200 âzm- konacaktır. Bu suretle bir seneye İki bin lâmba tamamile yerine acaktır, bii a Çakı ile şaka Üsküdarda Valldebı Şunda oturan -İl- Yas ve Mehmed isimlerinde fki hem- dex Fakalaşırlarken Mehmedin elin- eki çakı İlyasa isabet ederek yaralan- masına sebeb olmuştur. Polis İlyası aş altına aldırmış, fena şakacı #hmedi de yakalıyarak Müzımgelen Kanuni takibata girişmiştir. Zorba âşık Beyoğlunda TTarlabaşında Karaca #okağında oturan Ester adındaki bir genç kız, geneo civarda oturan ve kendisile münasebat tesis etmek isti- Yerek muvafakat cevabı alamıyan Ke- Mal isminde biri tarafından çaki ile ei. Polis, Esteri tedavi al- aldırmış, Kemali de yakalıyarak hakkında kanuni takibata girişmiştir. Fitnat, iftira suçundan bir ay hapse mahküm oldu Evvelki geen Küçükayasofya civarında oluran Filmat adında bir kadın sokakta , Rıfat adında birinin kendisini bıçakla vurduğunu iddia etmiş, vaka mahallesine giden polislere de: — Evvelce bir müddet beraber yaşadı- ğım Rıfat bıçakin beni elimden ve ka- baclimin muhtelif yerlerinden yaraladı, yaralarım ağırdır. Demiş ve kadının yanında da bir kanlı bıçak bulunmuştu. Polisler sıhhi imdad otomobili getirte- yek Fitnat, Haseki hastanesine kaldır. Muşlardır.. Fakat Fitnat hastanede mua- yene edilince vücudünün hiç bir yerinde yara çeeri bulunmamış, ancsk elinin için- do bir jilet bıçağile açılmış ufak biz çizgi Kadının elindeki bu küçük çizgi der- hal yapılıp teni sürül- pansuman türdiyot, düklen sonra kendisi hastaneden çıka- rılmıştar. Diğer taraftan zabıta memurları, Fit nalı vurduğu iddiz edilen Rıfat adındaki delikanlıyı yakalıyarak karakola götür“ müşlerdir. Rıfat böyle bir vakadan kati- yen haberi olmdığını ve vaka mahallin. de bulunan bıçağın da kendisine ald ol- madığını söylemiştir. O esnada hastaneden geriye getirilen Fitnat tekrar isticvap odilince bu defa Sfadesini değiştirerek: — Beni Rıfat yurmadı. Jilele kendi elimi çizerek evdeki ekmek bıçağını elim- den akan kanla boyadım ve Rıfata iftirs ettim, demiştir. Bunun üzerine Rufat, iftara davası ağ- mış, kadın yakalanarak mahkemeye Vve- rilmiştir. Dün asliye dördüncü ceza mah- kemesinde bu muhakemeye bakılmıştır. Davası Rıfat, davasını şöyle anlattı; — Bir müddet evvel bu kadınla müna- sebet peyda ettim ve beş ay evveline ka- dar kendisile beraber yaşadıktan sonra ayrıldım. Kendisi bir kaç defa bana ras- ladıkça birer bahane uydurarak kavga i. Bir gün de ölen kocasınm pan- talonunu çaldığımı iddim ederek polise müracaat etti. Neticede bu iddiası asılsız çıktı. Evvelki akşam saat sekiz sıralarında Diranyolunda çalışlığım lokantada işle meşgulken polisler gelip beni yakaladılar, Fitnat - kendisinden ayrıldığım için hid. detleniyor ve bana Iftira ediyor. Dul ve dört çocufu olduğunu söyliyen suçlu Fitnat ise, hâkim huzurunda suçu” nu tevilş kalkışırak şunları söyledi: — Bu adam beş ay evveline kadar be- nimle beraber yaşıyordu. Sonra ayrıldı. Fena kalde canım sıkılmağa başladı. Bu yüzden ben do kendimi avutmak için rakıya başladım. Her akşam rakı içiyor- dum. Vaka günü de gene canım sıkılmış ve İazla rakı içmiştim. Çok sarhoş ola- rak Kendimi kaybettim. Elimi de kendim kestim. Vaka yerinde bulunan biçak ta bana . aiddir. Sarhoşluktan bayılmıştım. Hastaneye kaldırmışlar, orada ne söğle- diğimi bilmiyorum. Beni Rıfat vurdu, de- diğimi de hatırlamıyorum. Şahid olarak dinlenen Alemdar polis mevkli komiseri B. Hulüsi ile | polis B. Mehmed, Pitnatın kendisini Rufatın vurduğunu iddia ettiğini, sonra yalan söy- lediğini iliraf ettiğini Made ettiler. Bunun bir cürüm tasnli oldağu kendi Hirafile meydana çıkınca Rıfat ta bun- dan davacı olduğunu söyledi. Diğer şahid polis B. Mehmed de #yni geyleri anlattı. Muhkeme kısa bi müzakereden sonra, kararını vereerk cürüm isnadı suşun- dan dolayı Pitnatın üç ay hapse mah- küm edidiğini ve ancak, tekibat başla” dıktan sonra kendisi cürmünü itiraf etti- gi cihetle bü hareketi lehine hafifletiei sebeb mahiyetinde görülerek mahkümi- yetinin bir aya indirildiğini bildirdi. Pit nat mahkemede tevki! edilerek bir aylık hapis cezası infaz edilmek üzere tevkihs. önderildi. intihabat | zannedildiği kadar ihtiyar- lardan mürekkeb değilmiş Fransada Blum kabinesi âyan me isi tarafından dü- şürüldü. Yeni te- şekkül eden Dala- diye kabinesi mec- liste programını okudu ve hemen itti- faka yakın ekseriyet kazandı. Bu su- retle kabine buhranı bitti, fakat mü- nakaşalar, dedikodular nihayet bul- madı. Sosyalistler Blum kabinesini Ayan meclisinin düşürmesini bir tür- 1 affedemiyorlar ve bu meclise karşı şiddetli hücumlarda bulunuyorlar, Sosyalist partisinin başlıca gazetesi olan Popüler, hemen her gün &yan meclisinin lüzumsuzluğundan bah- seden makaleler neşretmektedir. Sosyalistlerin iddiasına göre, Fran- sada halkın düşüncesini temsil eden İ yalnız mebusan meclisidir. Âyan ihti- | yarlardan mürekkep, vazifesi ehem- İ miyetsiz bir rol oynamaktan ibaret bir meclistir. Bu meclis çok ileriye gidip mebusanın itimadına mazhar olan hir kabineye karşı ilimadsızlık göslere- mez. Bu sözlet, mutedilleri ve bilhassa Ayanı fena halde sinirlendiriyor. Bun- lar, yanın da efkârı umumiyeyi tem- sil ettiğinden, iddia edildiği gibi, ehem- miyetsiz bir rol oynamakla mükellef olmadığından bahsediyorlar. Âyan meclisinde, Blum kabinesinin düşme. sine sebep olan müzakereler esnasın- da bu hususta çok şiddetli sözler söy- lenmiştir. B. Blum kürsüde, kendisi- nin mebusların itimadına mazhar ol- duğundan bahsederek, âyanın fazla ileri gidemiyeceğini söyleyince, mec Iktisad müsteşarlığı B. Halid Nazminin © tayini kuvvetle söyleniyor Ankara 16 (Akşam) — Kuvvetle söylenildiğine göre İktisad Vekâleti müsteşarlığına Maliye Vekâleti nakid işleri umum müdürü B, Halid Nazmi tayin edilecektir. Kurulacak olan toprak mahsulleri ofis reisliğine de Afyon inhisarı umum müdürü B. Hamza Osman getirilecek- tir, B, Hamza Osman elyevm Ankara» dadır, Yeni sigorta kanunu pröjesile te- edecek olan sigorta tedkik he- yeti başkanlığına Emlâk bankası eski umum müdürü B, Hakkı Saffetin ta- yini ihtimalinden de bahsedilmekte- dir. Azılı bir müşteri Garson İsmaili bıçakla karnından vurdu İzmir (Akşam) — Basmahane civa» nında B. Kâmilin kahvesinde bir vaka olmuş, geceleyin kahveye gelen, Bur- salı olduğunu söyliyen hüviyeti belir- 8iz bir şahıs kahve İstemiş, radyoda müzik dinlemek istediğini söylemiştir. Saat 23 den sonra kahveler kapandığı için kendisine red cevabı verilince gan son B. İsmaili bıçakla karnından teh- likeli şekilde yaralıyarak kaçmıştır. Kim olduğu bilinmiyen vaka faili za- bıtaca aranıyor, Karnındaki yaradan barsakları meydana çıkan İsmat! has- taneye kaldırılmıştır, Çocuğunu öldüren ana ve suç ortakları mahkemeye verildiler İzmir 16 (Telefonla) — Uşak kaza» sında gayri meşru münasebetten ge- be kalarak İzmire gelen ve burada do- Zurduğu çocuğunu bir duvar kenarı- na bırakarak ölümüne sebebiyet veren Şerife adındaki kadın ile bu kadının suç ortakları Şükrü ve Hatice mahke- meye veriimişlerdir, Şükrü Şerifenin kardeşidir, B. Chautemps'in yaptığı hesaba göre ayanın vasati yaşı 63 dür. Halbuki bu meclise en çok hücum eden eski baş vekil B. Blum 66 yaşındadır liste fırtına kopmuştur. Umumiyetle çok sakin olan âyan meclisi, gürültü içinde kalmış, bütün yan B. Blumun sözünü kesmiştir. Bunun (zerine, âyan relsi ayağa kalkarak, başvekilin sözlerini protesto etmiş, Ayanm vazi- fesi kanunucsasi ile tayin edilmiş ol- duğunu, kanunussasi değiştirilmedik- çe üyanın haklarının elinden alınamıs yacağım söylemiş ve şiddetle alkışlan- mıştır, Fakat kabineye asıl şiddetli darbeyi Ayan maliye encümeni reisi B. Kayo indirmiştir. B. Kayo demiştir ki: «— Başvekile şunu hatırlatmak iste- rim KI, âyan meclisi, kendi kabinesin- den başka kabineleri de devirmiştir. Meselâ Harpten evvel nisbi temsil! me- selesinden dolayı Briyani da devir- mişti. O zaman sağ olan sosyalist par- tisinin meşhur reisi Jores, bundan do- Yayı âyana hücum etmeğe lüzum gör- memişti. Gene âyan meclisi bir Tar- diyö, bir Lâval kabinesini düşürmüş- tür. Halbuki o zamanlar mebusan meclisinin ekseriyeti bu iki kabineyi de alkışlıyor ve itimad beyan ediyor. du. Görülüyor ki ortada iki ölçü, iki düşünce yoktur. Ayan meclisi bir ka- nun lâyihası hakkında fikrini beyan edemez mi? Acaba bu meclis sadece gelen lâyihaları kaydetmekle mükel- let mi tutulmak istneiyor? Âyan meclisinde ekseriyet radikal sosyalistlerdedir, Meclisin üçle ikisi Inşa malzemesi ucuzlatılacak Hükümet bu hususta tedbir almağa başladı Ankara 16 (Akşam) — Memlekette başlıyan inşa ve imar hareketini kuv- vetlendirmek, aynı zamanda bu ha- reketi organize ederek tipleştirmek için hükümet kati tedbirler almağa karar vermiştir. Bütün inşa malzeme- leri ucuzlatılacaktır, Başbakan B. Celâl Bayarın reisli- inde-çimento fabrikaları delegeleri- nin yaptıkları toplantılar, bu hükü- met kararının ilk tezahürleridir. Sivasta kurulacak olan çimento fab- rikasmın imalâtı senede 70,000 ton olacaktır. 250 amelenin çalışacağı fab- rika, faaliyete geçtikten bir sene son- ra imalât, bir misli artacak şekilde tevsi edilecektir, Diğer tarafdan hükümet; bütün in- şa malzemelerini yetiştirmek ve böyle- likle daha ucuza mal etmek için ted- kikler yaptırmaktadır, Bu mühim me- selelerle uğraşmak üzere Belediyeler bankasının finanse edeceği ve kereste, demir aksam ve ev inşasile alâkalı malzemeyi hazırlıyan büyük fabrika. lar kurulacaktır. Turistlere kolaylıklar gösterilecek Ankara 16 (Akşam) — Başbakan. Yık, tabii bir döviz kaynağı olan turist lerin yurdumuza daha fazla gelmesi- ni temin mâksadile iç bakanlık ile gümrük ve inhisarlar bakanlığı dele- gelerinden mürekkeb bir komisyon teşkil etmiştir. Komisyon, yurdumu- za gelen yolculara gösterilecek kolay- Yiklar ile hâlen tatbik edilmekte olan muamelenin daha basit bir şekle 1f- rağını temin edecektir, Komisyon gös- terilecek kolaylıkların hudutta ve W- manlarda bilhassa gümrük ve polis cephesinden olmasına ehemmiyet ve- bunlardan mürek- keptir. (o Radikal sosyalistler Halk cephesine mensup olmakla beraber bu fırkaya o mensup Ayan, fırka disiplinine o kadar bağlı değildir. Bunlar daha ziyade kendi kanaatlerine göre rey verirler. Radi- kal sosyalist âyanın ise çoğu yalnız mali siyasetinden dolayı değil, fabri- kaların mütemadiyen amele tarafın- dan işgal edilmesinden, harici politi- kadaki zaaftan dolayı da Blum kabi- nesine aleyhtar bulunuyordu, Âyan, muhafazakârlık iddiasını red. dediyor. «Bir zamanlar mebusan me0- isinde itimad reyi alan ve muhafaza» kâr sayılan Tardiyö kabinesini biz dü- şürdük. Düşürdüğümüz kabineler arâ» sında Heriyo kabinesi de vardır. He- riyo o zaman radikal sosyalist parti- si reisi idi. Kendisini tutmaklığımız lâzım gelirdir. Fakat mali politikasını memleketin menfaatine muvafık göre mediğimizden, itimadsızlık göster mekte tereddüd etmediks diyor. © Âyanı en çok kızdıran şeylerden bi- ri de kendilerine «ihtiyar; denmesi- dir. Âyan «ihtiyar» kelimesile «bü- nak» kasdedilmek istenildiğini anla- maktadır. Bunun için âyan meclisi. nin zannedildiği kadar ihtiyarlardan mürekkep olmadığını göstermek üze- re, hesap yapmışlardır. Âyandan eski başvekil B. Şotanın yaptığı hesaba gö- re, âyanm vasati yaşı 63 tür. Halbuki eski başvekil B. Blum 66 yaşındadır. Bu sebeple âyan meclisine dihtiyar» diyemez... Büyücü hoca Üzerinde muska ve büyüler olduğu halde yakalandı Zabıta; evvelki gece bir büyücülük suçundan hapse mahüm olarak yat- Talş, çıkmış bir büyücüyü yeni bir suç- tan dolayı yakalamıştır. Yetmiş üç yaşında olan ve Bekir isminde olan bu büyücünün son yakalanmağını (- cab ettiren hâdise şudur: Aksarayda tatlıcıık eden Yusuf, bundan bir ây kadar evvel memleke- tine gitmiş, orada bazı işlerini gördük ten sonra lekrar şehrimize dönmüş- tür. Yusufun, ticaretgâhına ortak olan Nebiye isminde bir kadın, © memle- kette iken dükkân: idare etmiştir. Yu- su? memleketten gelince; sağdan sol- dan kulağına bazı şeyler çalınmağa başlamış, kendisine bir takım büyü- ler yapıldığı hakkında sözler işitmiş- tir. Yusuf, bü vaziyet karşısında zabıta» ya müracaat etmiş, beraberce tahki. kat ve tedkikata girişilmiştir. Nihayet, toprağa gömülmüş ve ü- zerleri bir takım arapca cümleler yar zılmış dört yumurta, iki muska, iki parça kâğıd içinde de ayrı âyrı tozlar bulunmuştur. Yapılan takibat neticesinde Nebiy&« nin Mısırlı Bekir namında bir hocaya büyüleri yaptırdığı anlaşılmış ve Mi- sırlı hoca âni olarak üzeri araştırılın- ca, üzerinde büyücülüğe mutaallik kitaplar, muskalar, Uzun uzun yazıl- mış bir tâkim kâğıdlar ve elli dört li Ta para bulunmuştur. Bekir hakkında yapılan ilk tahki- katta geçen sene, büyücülük suçile üç ay hapiste yatıp çıktığı tesbit edil. miştir. Büyücü Bekir dün gene adli. yeye teslim olunmuştur. Ambalâj maddeleri Ankara 16 (Akşam) — Başbakan B, Celâl Bayar, ihraç maddelerimizin ambalâj maddelerinin memlekette ko- lay ve ucuz bir şekilde temininin ted- kik edilerek bir karara bağlanmasını emretmiştir. Ekonomi ve ziraat bakan» lıkları bu hususta başla”