18 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

KÜÇÜK İLÂNLAR En ucuz ve en tesirli ilân. vasıtasıdır 4 defası 125 kuruş Akşam ilân servisi, telefon 20881 Sene 20 — No. 7004 — Flati her yerde 5 kuruş PAZARTESİ 15 Nisan 1938 A . Şehirlerimizin imarı için yeni kararlar verildi Dahiliye Vekilinin reisl ... iği altında bir imar konseyi teşkil ediliyor Bütün belediyeler birer program hazırlıyacaklar ve her yıl gelirleri- nin yüzde onundan aşağı olmamak üzere tahsisat ayıracaklar Dostluk budur! Bulgür hükümeti, Türk alfabesini, Bulgaristandaki Türk mekteplerinde mecburi kılmıştır. Türkiye hükümeli Ankarada Bulgar elçisine, bu karar- dan dolayı teşekkürlerini bildirdi. Devletler ve milletler arasındaki dostluk, imzali vesikalarla deği, vu gibi müamelelerle belli olur. Komşu Bulgaristan, bu hareketile yalnız bize dostluğunu değil, medeni ve terakki- sever.bir devlet olduğunu da t8bat et- Hi. Çünkü, Türk alfabesi, Bulgaristan | dü Yaşiyan Türk kütlesinin cehalet- ten kurtarılması, okuma yazmayı ça- Duk öğrenmesi, Türkiyedeki Kültür Fi pm de takib edebilmesi demek- ir, Yüksek kültür ve medeniyet sahi di milletleri temsil öden htikümet ve idâre adamları biliyoruz ki, kendile- rinden. olmıyan halk kütlelerini" geri hâlâ bir politika sistemi di- ve kullanıyorlar, Yanıbaşımızda, Hatayda, mahalli Türk idaresinin yeni Türk harfli bir yazı makinesi satın almasına, orada- ki yüksek fransız âmirlerinin müza- | ade etmediğini söylersek, Bulgar hi- kümelinin bu kararına verdiğimiz de- gerin mânası daha iyi anlaşılır! Otobüsler 937 senesinde 9 milyon yolcu taşıdı Ankara 17 (Akşam) — Dahiliye , Vekâleti, mahalli ro ilâvesi ve merkezde bir İ nun projesi hazırlandığını bildirmiş- tüm, i Son şeklini almış bulunan bu M ! yiha ile şehirellik işlerinin teknik ve plânlı esaslar dahilinde yürütülmesi, £ belediyelerin kendi vasıtaları ile bae * şaramıyacakları işlerin tahakkuk ettirilmesi ve muhtelif sahalardaki faaliyetlerinin, memleketin o umumi faaliyetine uydurulması gayesi gü- dülmektedir. Bu gayeye erişmek için bugünkü belediyeler imar heyeti teşkilâtının bir kaç misli genişletile- rek belediyelerin bütün teknik işleri- ni tanzim ve mürüâkabe edebilecek bir büro haline getirilmesi, bir de imar konseyi teşkil edilmesi teklif edilmiştir. Belediyeler imâr höyeti 1935 yı- ında şehir ve kasabalarımızin içmö suları ile harita, plâj, spor, kanali- zasyon gibi muayyen işlerini başar: . mâk inaksadı ile kurulmuş ve iki üç sene gibi kısa bir zaman içinde nü- fusu on binden yukarı olan-şehirle- rimizden mühim bir kısmının İçme suyu harita ve imar işlerini tahak- kuk ettirmiştir. Bununla beraber bu heyet sayısı 537 yi bulan ve bir ka- çı müstesna, hemen hiç birinde mü- tehassıs fen heyeti bulunmuyan bele- diyelerimizin her türlü teknik içleri- ne cevab verebilecek ve bilhassa baş- Belediyenin bu işi eline aldiktan sonra senede yarım milyondan fazla gelir temin edeceği tahmin ediliyor İstanbulda işliyen otobüslerden birl Yapılan bir hesaba göre İstanbulun Muhtelif semtlerinde işliyen otobüsler Seçen 937 senesi içinde 9 milyon yol- Su taşımışlar ve 912 bin liralık bilet Satmışlardır. Otobüs servislerinden (oğu, senenin sonunda ihdas edilmişti Bu sebeple 938 senesinde gerek hasi- Ist yekünunun, gerek yolcu adedinin 8tçen senekine nisbetle çok yüksek olücağı muhakkak görülüyor, Tramvay şirketi bir sene içinde 60 - 65 milyon yolcu taşımaktadır. Şu hal- de otobüsler tramvaya nisbetle ancak * yedide bir nisbetinde yolcu taşımışlar- dır, Otobüsler, arabalardan çoğu eski ve kamyondan bozma olduğu halde bu kadar rağbet görürse yeni ve mun (Devamı 10 uncu sahifede) idareler umum © müdürlüğü teşkilâtına bir teknik bü. imar. uyan “ve. yürüyen işlerini devam. ettirebilecek teşkilâta malik bulun- mamaktadır. Diğer taraftan hükümet, belediye- lere şehirlerin imat işlerini plânlaş- tırarak en kısa bir zamanda tahak- kuk ettirmek mecburiyetini tahmil || etmiş ve bundan başka mesken, bi- na, yiyecek, içecek gibi hayat ucuz- (Devamı 10 uncu sahifede) İktisad vekili geldi Bir müddettenberi Viyanada kızı- nin tedavisine nezaret etmekte olan İktisad Vekili B. Şakir Kesebir dün- kü Avrupa ekspresile şehrimize avdet etmiştir. İktisad Vekili dün akşamki trenle Ankaraya gitmiştiz, bikkatlier: Boğaziçi İstanbul demek, yarı yarıya Boğaz- içi demektir. Şehrimize gelen her seyyah bir kere burasını görmek isti- yor. Resmi misafirlerimizi de, vapur tutarak, kendimiz gezdiriyoruz. Doğrusu o hılıpırtı halden şimdiye kadar yüzümüz kızarıyordu. Derhal lâf «Ankaraya gidin de görün! Na- sıl imar ettik!» şekline çeviriyorduk. Fakat bu sefer, Balkanlı misajirle- rimize göğsümüzü gererek; — Beş sene sonra tekrar uğrayın da bakın! Tantyamıyacaksınız. İmar sırası bu güzel yurd parçamıza gel di! - dedik. Bir tarajtan şehrin belli başlı mer- i deri yapılırken, diğer taraftan da Boğaziçinin hiç olmazsa saraylarla süslü sahalarına daha şimdiden ide- al bir şekil vermemizi gönül istiyor. «Bu beş senede ancak bukadarını ya- pabildik. Harap tesellüm ettiğimiz di. ğer parçalarını da böylece imara de- vam edeceğiz!» diyebilelim... Bir iki noktası mamurlaştırılmış ve şimdiki harabelerle tenakus hali- ne sokulmuş Boğaziçi, memleketimi. ze uğramaksızın Boğazdan geçenlere bile rejimimizin propagandası z İstanbul hayvanları koruma cemiyeti Nilşantaş Şalrnigâr sokak No. 84 Telefon: 49169 Fukaranın hayvanlarına mahsus parasız muayene ve tedavi pazardan maada her gün saat 9 - 12 ve akşamları 5 - 6 Telefonı 205865 (Başmuharrir) — 20765 (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare) Romanya faşistlerinin şefi ve 200 arkadaşı tevkif edildi. Bunların verdikleri söze rağmen gizlice çalıştıkları ve Bükreş üzerine yürümek için hazırlandıkları meydana çıkarıldı Bükreş 17 (A.A.) — Yüzbaşı Cod. : reanu ile muhtelif demir muhafız te- gekküllerinin şeflerinden 200 kişi tev- kif odilmiştir. Bu tevkifat Bükreşte ve memleketin bir çok yerlerinde yapil- muştur. Diğer cihetten demir muhafızlarla bilhassa sıkı münasebetler idame eden. ve Alman tarafdarı müfrit sağ cena- hın naşiri efkârı olan Curentul gaze- tesi kati surette kapatılmıştır. Rumen hfkümeti bütün eyâletler. Ç den gelen haberlere istinad ederek de mir muhafız hareketine karşı bu ted- birleri almak lüzumunu hissetmiştir. Malüm olduğu veçhile yeni kanunu | esasi ilân edildiği zaman Miron Cristea, hükümeti bilhassa demir muhafızları istihdaf ederek bütün siyasi partiler ve cemiyetler aleyhinde şiddetli ted- birler âlmıştır, Hareketin şefi Codreanu derhal par- tinin feshedildiğini resmeri ilân etmiş teşekkülünün şefi Codreanu ve Rumen larını terkedeceğini Üzerine yürüyüş hazırladığını bildirmişti. Fakat bu bir manevradan saril 0ğ- ibaretti. Çünkü polis Codreanu'nun Dün yapılan bir çok araştırmalar arkadaşlarına yazdığı bir mektubu ele | neticesinde külüiyetli ymikdarda silâh, geçirmişti. Codreanu mektubunda | cephane ve rissleler ele geçirilmiştir. partisini zahiren feshettiğini ve fa2- | - Bükreş civarındaki «Yeşil ev» ile de- Miyetine devam edileceğini bildirmekte | mir muhafızlara aid bir çok ocaklar idi. ve kooperatifler polis tarafından işgal | — Polis bundan başka partinin Bükreş | edilmiştir. B. Rüştü Aras Suriyeden geçerken büyük tezahürat yapıldı Berutta Hariciye Vekilimiz Türk bayrakları ve “Yaşasın Atatürk,, sedalarile karşılandı Trablus Şam 16 (A.A) — Anadolu ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Hariciye Vekili doktor Aras, Provi- dans vapuru ile Berut'a gelmiştir. Lübnan Hariciye Nazırı, Berut ve Antakya başkonsoloslukları, İsken- derun konsolosu ve âli komiserlik er- kânı tarafından motörlerle vapurda karşılanmıştır. (Pazarlık yasağından sonra:) Alıcı (içinden) — Şükret ki pazarlık yasak oldu. Yoksa bunu ben senden elli kuruşa pekâlâ alırdım!... Satıcı (içinden) — Şükret ki pazarlık yasak oldü. Yoksa bunu ben sana yüz âlâ yuttururdum!..