18 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

18 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

er > amme Sahife 10 AKŞAM Şehirlerimizin imarı için yeni kararlar verildi (Baş tarafı 1 inci sahifede) Yuğunda müessis işlerde yeni vazife- ler vermiştir. Bu işlerin tanzim ve mürakabesini de devletin esas va- eri arasında kendi programına almıştır. İşte kurulması teklif edilen tek- nik büronun asıl vazifesi hükümet programının bu kısmını tahakkuk ettirmek olacaktır. İmar konseyi İmar konseyine gelince, Dahiliye Vekilinin reisliği altında sekiz kişi- den terekküb edecek olan bu heye- tin vazifesi projede şu şukilde tesbit edilmiştir: A) Alelümum şehirenik işleri üzerinde mütalân beyan. B) Bu işlerin tertibi sırasını ve hangi- lerinin teknik büro marifetile tahakkuk ettirileceğini tazin etmek: C) Belediyelerin hazırlıyacakları me- sal programlarını teknik büro mülehas- #ısının İştirâki ile tedkik ederek kati çe- külde karara bağlamak. Bu suretle teknik büro imar kon- seyine bağlanılmış oluyor. Belediyelere tahmil edilecek vazifeler Projenin ihtiva ettiği mühim hü- kümlerden biri de belediyelerin bir çalışma programı hazırlamalarının kanuni bir mecburiyet. haline geti- rilmesidir. Bu hükme göre her bele- diye, imar konseyi kararına müste- niden Dahiliye Vekâletinin vereceği direktiflere göre bir program ha- zırlıyacak ve bu programa koyduğu işlerin tahakkuku için bütçesinden her yıl gelirinin yüzde onundan aşa- ğı olmamak üzere tahsisat ayıra- caktır. Bel#liye bütçelerinden ayrılacak bu tahsisat, birinci kânun ve mayıs B. Rüştü Aras (Baş tarafı 1 inci sahifede) zırladığı ipekli Türk bayraklarile ve «yaşasın Atatürk ve yaşasın Aras» sedalarile coşkun ve kalbi tezahür- lerde bulunmuştur. Âli komiser, köşkünde Vekile bir öğle yemeği verdi. Gençliğini ve tah- silini burada geçiren Vekil, bir çok eski dostlarının ve halk mümessille- rinin ziyaretlerini başkonsoloslukta kabul ve necip hissiyata teşekkür et- miştir, Saat 17 de Kont dö Martel konso- losluğa gelerek Vekili uğurlamıştır. Otomabille Trablus Şama hareket eden Vekit, yollarda, köylerde ve bil- hassa Trabluğda coşkun tezahürleri karşılanmıştır. Halkın dost ve komşu millet Vekiline gösterdiği bu alâka çok samimi olarak trenin hareketine “ kadar devam etmiştir, Doktor Aras, sabah Halepten geçe- cek ve Toros ekspresile yöluna de- vam edecektir. Halep 17 (AA) — Anadolu'ajan- sının hususi mubabiri bildiriyor: Hariciye Vekilimiz doktor Aras, bu sabah Toros ekspresile Halepten geç- miştir. İstasyonda Halep valisi, Fransız Halep müurahhası, şimali Suriye ordu kumandanı, Halep emniyet umum müdürü ve'pöolis müdürü, vilâyet ve kumandanlık erkân ve ümerasile jandarma, asker ve polis müfrezeleri ve Antakya ve İskenderundan gelen heyetler ve Halepte bulunan Türk vatandaşları tarafından çok büyük tezahüratla karşılanmıştır. eğime Otobüsler (Baş tarafı 1 inel sahitede) tazam arabalar işlediği takdirde - da- , ha süratli olması hasebile - ttamvay yolcularından çoğunun otobüsleri ter- cih edecekleri anlaşılmaktadır. Belediyenin otobüs işletmek hakkı- nı bizzat ne zaman kullanacağı henüz belli değildir, Belediye, Avrupadan ge- tirteceği otobüslerin gümrük resmin- den muaf tutulmasını istemişti; bu hususta verilecek kararı bekliyor, Belediye bütün şehir otobüs müna- kalâtını idare etmeğe başladığı ve bi- let ücretlerini daha aşağıya indirdiği takdirde bütün masraflar çıktıktan sonra belediye kasasına senede yarım milyon liradan fazla kâr kalacağını tahmin ediliyor. MASA Pr ayları başında iki taksitte Belediye- ler bankasına yatırılacaktır. Belediyelerin taksit tutarları dev- letçe cibayet ve vilâyet hususi ida- releri marifetile tahsil olunarak ban- kaya tevdi olunacaktır. Arttırma ve ihale işleri , Belediyelerin teknik büro marifeti İle tahakkuk ettirilmesi kararlaştırı- lan işlerine gid arttırma, eksiltme ve ihale işleri alâkalı belediye dairesi- nin salâhiyetli bir mümessilinin iş tirâki ile Belediyeler bankası idare meclisi tarafından yapılacak ve Da- hiliye Vekilinin tasdiki ile katileşecek- tir. Bu işlere aid mukaveleler de Be- lediyeler bankası tarafından imzala nacaktır. Projeye bağlı bir cedvele göre teknik bü- roda yüzer lira maaşlı bir büro reisi ile şe- Birellik mütehassısı (mimar veya mühen- dis) seksen lira maaglı üç, yetmiş lira ma- aşlı iki mühendis ve mimar, yüz lira maaşlı bir mütehassıs su mühendisi, seksen lira maaşlı üç su mühendisi, yetmiş lira ma- aşlı iki su mühendisi, doksan lira maaşlı bir mütehassıs elektrik mühendisi, yüz Mira maaşlı bir iktisad işleri mütehassm, doksan lira maaşlı bir temizlik işleri müte- hassısı, seksen lira masali bir temizlik işleri fen müşaviri, doksan lira maaşlı bir veteriner mütehassıs müşaviri, seksen lira maaşlı iki elektrik mühendisi bulunacak- tır. Büronun ücretli memurları ve ala- cakları ücret mikdarı da ayrı bir ced- velde gösterilmiştir, Bu codvel de aynen şöyledir: 200 lira ücretli üç kadastro fen memu- ru, 200 lira Ücretli beş ve 160 ger Jira üe- Tetli beş fen memuru, 89 İlra ücretli bir plân ve harita yapıcısı, 150 lira ücretli bir harita ve fen muamelât şefi, 200 lira üe- retli üç mütercim, 100 lira ücretli üç dok- tilo ve üç kâtip, 40 lira ücretli bir müvezzi, 36 lira ücretli dört ve 30 lira ücretli üç Yahudi düşmanlığı Almanyada Yahudiler ziraa- ta aid işlerden uzaklaş- tarılıyorlar Berlin 17 (A.A) — Zelle şehrinin ziraat mahkemesi şu kararı ver- «Yahudilerle alışveriş eden bir köylü namusa mugayir bir hareket- te bulunmuş olur.» Nasyonal sosyalizmin nâşiri efkâ- rı olan Die Landpost gazetesi bu hü- küm hakkında tefsirlerde bulunarak Alman köylü ofisinin yahudileri zi- rTaati alâkadar eden bütün meslekler- den tedricen uzaklaştırmağa gayret ettiğini yazmaktadır. Bu gazete bil- hassa hayvan ticareti yapan yahudi- lere hücum etmektedir. Hessen ey&- letinde 1933 senesinde Aryen ırkın- dan 435 ve oyahudilerden de 360 hayvan tüccarı vardı. Son tahriri nüfusa göre 1938 senesinde bu eya- lette hayvan ticareti yapan bir tek yahudi kalmamıştır. Macar Yahudilerinin "protestosu Budapeşte 17 (AA) — Mücar ya hudileri cemiyeti matbuata tevdi ef- tiği bir beyannamede hükümet tara- fından parlâmentoya tevdi edilen ya- hudi kanununu şiddetle protesto et- mektedir. Macar Yahudileri Almanyaya gidemiyecekler Budapeşte 17 (A.A.) — Macar Tel graf sjansının bir tebliğinden anla- şıldığına göre bundan sonra Alman- yaya gidecek olan yahudiler diğer vatandaşlara karşı gösterilen kolay- lıklardan istifade edemiyeceklerdir. Bu tebliğe göre, Alman hükümet makamları Budapeştedeki Alman 89- faretinin hususi bir müsaadenamesi- ni hamil olmıyan Macar yahudileri- nin Almanyaya girmesine muvafakat etmemektedirler. İki hırsız yakalandı Aksarayda Sermed Çavuş camiin- den kilim, Samaiyada 'kçübaşı | camlinden saat, Samalyada Kirko- Tun tütüncü dükkânından para ve sigara çalan Hulüsi ve İsmall isimle. rinde iki hırsız, emniyet direktörlü- Erzincanda suni | aşim usulü Bu sene aşımlar suni bir şekilde yapılıyör Erzincan (Akşam) — Bu sene at ve kalir yetiştirilmesine diğer yıllar- dan daha ziyade önem verildiği gö- rülmektedir. Her sene olduğu gibi bu yıl da aşım mevsimi yaklaşmış oldu- gundan şimdiden icab eden tedbirler alınmağa başlanmıştır, Şöyle ki: Bu seneki aşımların bir hususiyeti varsa o da suni tohumlama usulile temin edilmesidir. Bu usulün tatbiki için hususi muhasebe bütçesine konulan tahsisatla lâzım olaf fenni âletler celbedilmiştir. Salâhiyettar bir zattan aldığım ma- lümata nazaran suni tohumlama ile tabii tohumlama arasındaki fark şöy- le hülâsa edilebilir, Eski usul sşım- larda bir aygır ancak bir kaç kısrağı aşılıyabilirdi. Bu böyle olmakla bera- ber bunun da bir çok mahzurları var- dı. Bu usulde evvelâ kısrağın bulaşık hastalıklardan birile hasta olup olma» dığı muayene edilmekle beraber ta- lepte olup olmadığı da tahakkuk ede cek ve bundan sonra damızlık aygıra göslerilecekti, Bu yoklamaların ya pılması epey bir zaman kaybelmeğe sebeb olurdu. Bundan başkada ni- | hayet bir aygır ancak bir kısrağı aşı- | lıyabilmek şansına karşı bir yavru elde etmiş olacaktı. Halbuki süni tohufnlamads bütün bu mahzurlar bertaraf edilmiştir. Bir aygırın tohumu ile 8 - 10 kısrağı aşı- lamak mümkün olabilecektir. Şu hal- de suni tohumlamada binlerce lira- ya mal olan damızlık aygır için bula- şık hastalıklar tehlikeli yoktur. Taleb meselesi ise âletler vasıtasile teşhis edilecektir. İşte bu suretle aygır fü- zuli mesalden muhafaza edilerek aşı- lama şansı yüzde 80 - 90 artacak ve bir aygırın tohumu ile 8 - 10 kısrak aşılanabilecektir. 18 Nisan 1938 Afyonda yeni postane binası * EEE a Yeni Postane binasının temel atma merasimi (ortada Afyon valisi) Afyon (Akşam) — Şehrimizin son zamanlarda, muhtelif cihetlerinde hummalı bir yapı faaliyeti vardır. Hemen her hafta yeni bir dairenin, mekte- bin temel atma merasimi yapılmaktadır, Bu hafta da inşası takarrür eden modem postane binasının temeli atılmıştır, Postane, şehrin merkez bir yerin- de Kadınana caddesi üzerinde yapılacaktır. Aile kayıtları yapılacak © İstanbul Belediyesinden: 1580 sayılı belediye kanunu mucibince İstanbul umumi meclisi âzalığı için yapılacak seçimlerle intihabı mebusan kanununa tevfikan belediyece hazırlanacak İntihab defterlerine esas olmak üzere İstanbul umumi mec- Tisi her nahiyede, intihab defterleri kılavuz kartonları namı altında aile kayıdları tesisine karar vermiştir. Umumi meclis kararının tatbikine şim- dilik Beyoğlu kazasında başlanacaktır. Önce Beyoğlu kazasının merkez Nahiyesi Müdürlüğü ve bundan sonra da bu kazadaki diğer Nahiye Mü- dürlükleri kendi mıntakalarında bulunan ikametgâhlara her aile için birer Sual varakası dağıtacaklardır. Aile reisleri, bu varakaları aldıkları tarihten en çok on gün geçmeden okunaklı bir surette doldurup ilkametgâhlara gönderilecek memurlara veya bağlı bulundukları Nahiye Müdürlüğüne inde ve teslim edeceklerdir. Kendilerine imza mukabilinde teslim oluna- cak sual varakalarının müddeti içinde iade ve teslim etmiyen aile reisleri 1608 sayılı belediyelere müteallik ahkâmı cezalye kanunu hükümlerine göre vezalandırılacaklardır. Hemşehrilerin belediye ve mebus seçimlerine iştirak gibi en büyük haklarının istimali hususunun kolayca temini için Belediyenin ihtiyar ettiği külfeti gözönüne alarak bu işin tahakkukuna yardım etmeleri has- saten rica olunur. (2163) Eter (0) a! bugün yatıracağım eli Ni Ni Barkandak YERİ 50 lirayı TET AM Eİ ETLREVZT SEC. e O cl birden 1000lira artabilir. Sahibi Necmeddin Sadak (o Umumi neşriyat müdürü Şevket Rada Akşam Matbaası "e SeNi m '