22 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

shife 2 ZEŞAM 22 Nisan 1078 Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler GÜNÜN HADİSELERİ Çocuklara sinema yasak; fakat... Çocukların muayyen bir yaştan ev- vel umumi sinemalara, tiyatrolara ve büyüklere mahsus diğer eğlence yerle- rine gitmemeleri pek yakında kanuni zaruret halini alacak. ne hareket edenlere hapis ve pa- n birşeyi menederken, di- taraftan da daha iyi başka birşeyin nini hazırlamalıyız. Fakat böyle azırlık henüz göze çarpmıyor, #lâ, arzu olunurdu ki, çocuk pi- yesleri yazacak müelliflere, çevirecek mütereimlere beveslendirici ikrami- yeler vadolunsun; çocuk filimleri güm- Tük ve vergi cihetinden bu yeni kanun münasebetile fevkalâde ikram'ara nail olsun; çocukların eğlence yolu ile ter- biyesi için her maddi ve manevi teşeb- büs bariz müzaheretler görsün... — Oraya giremezsin — Peki ne yapayım? Nereye gide- yim? Neyle eğleneyim? Bu vaziyet hasil olmasın. Kötü bulup da kapadığı tinden daha faydalı bir kapı açmalıdır... Şarına bu yaraşır, i kurtaran kaptandır edenberi emeli «Dört kı> kurmaktı. Yani, Avrupa İş- lerini Milletler Cemiyeti halletmiye- cek te, İtalya, İngiltere, Fransa ve Almanyadan mürekkep dört devlet «halledeceks! Şimdi İtalya, bir taraftan Almanya İle dostluğunu bozmayıp ta diğer ta- raftan İngiltere ile anlaşlıklan Fransa ile anlaşmak arifesine girdi ten sonra eski emeline doğru yürü gü kanaati hasıl e Bilhassa Lehistanda!... adın sulha hadim olmak de- i menaflini yürütmek!; di- Fakat bu kadar tenkidden &onra Lehlilerin ileri sürdükleri hal çaresi | şu: — Dörtler misakı yerine Beşler mi- sakı kurulsun. Buna biz de (yani Po- lonya da) girelim. Yani, «Gemisini kurtaran kaptan- Gris nazariyesi... Biz ise, Balkan devletleri ile altmış milyonluk bir muazzam devlet oldu- umuz halde «Altılar misakı olsun> demiyoruz da, gene Milletler Cemiye- tine sadık bir siyaset takib ediyoruz! P. Tanur Çok çocuklu hâkimlere 150 şer lira dağıtılacak Ankara 21 (Telefonla) — Adliye Vekâleti, çök çocuklu hâkimlere 23 nisanda dağıtılacak iktamiyeler kar- | şılığı olmak üzere Ziraat bankasına kırk küsur bin lira yatırmıştır. Evvel- | ce de yazıldığı gibi, bu para kanun! şartları haiz çok çocuklu hâkimler arasında çocuk başına 150 şer lira ola- rak dağıtılacaktır. Diğer taraftan öğrendiğimize göre, başka vekâletler de Adliye Vekâletin- de tatbik edilen bu usulün kendi me- murlarına teşmili hususunda ted- kikatta bulunmaktadırlar. Fransada Yahudilerin sopalı bir taarruzu Paris 21 (AA.) — Mili Fransız gençliği federasyonu reisi Legrand dün gece Şanzelizede Yahudilerden mü- rekkep bir grupun taarruzuna uğra- mıştır. Yahudiler sopalarla hücum et- mişlerdir. Polis Legrandı mütecavizle- Tin elinden güçlükle kurtarmış ve der- hal hastaneye kaldırmıştır, Mütearrız- Jar hakkında takibat yapılmaktadır. Fon Papen gözden düşmemiş Berlin 21 (A. A.) — Londrada çıkan Niyuz Kronikl gazetesinin eski büyük elçi Fon Papen hakkında yaydığı ha- berler tekzip edilmekte ve Fon Pape- nin gözden düşmediği ve B. Hitlerin kendisini Rayiştag toplantısında hazır Saragos 21 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: Frankistler, Akdeniz sahilini, tak- riben yetmiş kilometre imtidadında işgal etmişler ve Kastellon eyaletinin Üüçde birini ele geçirmişlerdir. Tortozada vaziyet değişmemiştir, fakat Benikarlonun cenubunda Fran- kist kıtaat, cümhuriyetçilerin anuda- ne mukavemetlerine ve bu mıntaka arazisinin müsaadesizliğine rağmen yavaş yavaş ilerlemektedirler. Frankistler, eümhuriyetçi kuvvet- leri 'Teruel, Montalbon ve Albokaser arasında ihata etmek suretile cephede yeni bir çıkıntı ihdas etmeğe gayret Ginde şiddetli muharebe- ler devam ediyor Çinliler Japonlara on beş bin kişi kaybettirdiklerini iddia o ediyorlar Hankov 21 (AA) — Çin tebliği: Şantung'un cenubunda, Linyi'de mu- harebe yeniden şiddetlenmiştir. Japon ve Çin taarruz ve mukabil taarruzları birbirini takip etmektedir. Dündenberi vaziyet ciddi bir safhaya girmişti Maamafih Çin kuvvetleri Japonların mütbiş taarruzlarına ve şiddetli bom- bardımanlarına karşı kahramanca mu- kavemet göstermektedir. Düşmanın Yişlen-Tsaoşvang mıntakasında hare- kâtta bulunmasına mâni olmak ve Tinyi ile muvasala temin etmesinin ö- nüne geçmek için süratle Çin Lakviye taarruzlarını bilhassa 'ye karşı | yapmağı tercih edere benziyorlar. Çün- kü bu mıntakada iyi yollar mevcut ol- duğundan takviye kıtaları göndermek imkânını buluyorlar, Halbuki esas olan 'Tsimpu cephesinde Çinliler Tsinan cenubunda yolları bir çok yerlerinden tahrip etmiş olduklarından Japonlar buralarda sevkiyat yapamıyorlar. Ja- ponların Şantung cenubuna gönder- dikleri takviye kıtaatı dört seçme fır- kadır. Cepheden alman son malümata gö- | re Çinliler Hopei-Honan hattında Nan- lo ve Tsingfen'i ve Şansi'nin cenubun- da da Vuşiang, Tunglui ve Sinyang'ı düşmandan geri almışlardır. ! Vuşlang civarında şiddetli bir mu- | barebe olmuştur, Japonlar onbeş bin i kişi kaybetmişlerdir. Büyük bir muharebe hazırlığı Hankeu 21 (AA) — Röyter bildi- İ yor: İki üç yüz bin Çin askeri alelacele Linyi bölgesine tahşid edilmekte ve | surların beş kilometre mesafesinde ya- | | rım daire teşkil eden bir cephe üzerine yerleştirilmektedirler. Japonlar da büyük bir muharabe için hazırlık ya- pıyorlar ve bu harbi Çin mukaveme- tini kirmak için son bir gayret olarak gösteriyorlar, Roma şehrinin 2691 inci yıldönümü Roma 21 (AA.) — Roma şel kuruluşunun 2691 inci yl dönümü bu- gün bütün İtalyada kutlanmıştır. Mussolini bu münasebetle 1250 dip- loma dağıtmış ve nutkunda ikinci İtal- yan imparatorluğunun bütün sahalar- da silâhların himayesi altında sulhü ve işi temin eyliyeceğini miştir. Nis yarışlarında binicilerimiz ikinci geldiler Ankara 21 (A.A.) —Nisde yapılan Uluslar arası binicilik müsabakasında ekipimiz saniye farkile ikinci olmuş- tur, Fakat, puvan hesabile birincile be- rabere kalmıştır. , Yeni Sovyet elçi namesini verdi Ankara 21 (A.A) — Sovyetler birli- ğinin yeni Ankara büyük elçisi bay Te- mat Frankocular Akdenizde 70 kilometrelik bir yer işgal ettiler Tortozada vaziyet değişmedi, fakat daha cenupta Franko kuvvetleri ilerliyorlar etmektedirler. General Frankonun tebliği Salamanka 21 (A.A) — Umumi ka- rargâhın tebliği: Kuvvetlerimiz, Pire- nelerde Arar boğazını tamamile ele ge- çirmiş ve hıyduttaki «Kıral geçidin ile «Portiyyon» geçidini zaptetmiştir. Diğer kıtalarımız, Kastellon cephe- sinde düşmanın mükâvemetini kıra- rak cenuba doğru bir kaç kilometre daha ilerlemiş ve 387 esir almıştır. Madrid cephesinde düşmanın müte- addit hücumları tardedilmiştir. Son dakikada Kastellon cephesinde- ki kuvvetlerimiz, Albokaser civarına Kadar varmıştır. Ingiliz - Italyan itilâfı ve Mısır Kahire hükümeti bu itilâfları tasvib etti Roma 21 (A.A) — Romadeki Mısır sefiri, Lâvoro Faşista gazetesine beya- natta bulunarak İngiliz - İtalyan iti- lâfı ile elde edilmiş olan neticelerden dolayı memnuniyet beyan ve Mısırın bu itilâfa iştirak etmekte olduğunu ilâve eliniştir. Mumalleyh, demiştir ki: — Tana gölü meselesi halledilmiş olduğundan İtalyanın Afrikadaki müs- temlekeleri ile Mısır arasındaki ikti- sadi ve ticari münasebetler tamamile vuzuh peyda etmiştir, İngiliz - Fransız nazırlarının mülâkatı Lord Halifaks müzakere edilecek meseleleri tesbit ediyor Londra 21 (A.A) — Lord Halifaks, Hariciye nezareti mütehassısları ile İ bu ayın 29 ve 30 unda İngilizlerle Fransızlar arasında akdedilecek kon- feransın ruznamesini tedkik etmek üzere Fürlemüng'den avdet edecek- tir. Hükümet muhafili, Fransız ve İn- giliz devlet adamlarının temas ede- cekleri harici siyasete ve müdafaaya mülesllik meselelerde kolayca muta- bık kalacakları mütalâasında bulun- maktağırlar, Milletler Gemiyeti Haile Selâsiye Cenevreye mümessil gönderecek Cenevre 21 (A-A.) — Haile Selâsiye, Milletler Cemiyeti umumi sekreterli- ğine cemiyet konseyinin 9 mayıs içti- ma devresine mümessil! göndereceğini bildirmiştir. İsviçrenin tam bitaraflığı meselesi Cenevre 21 (A.A) — Milletler Ce- miyeti konseyinin 9 mayıstaki içtima devresinin müzakerat ruznamesine ye- nl bir mesele daha inzimam etmiştir, İsviçre konfederasyonunun tam bi- taraflığı meselesi, Federal konsey, halıhazırda mesele- nin konsey tarafından tedkik edilme- sini istemekle iktifa etmektedir, Bir- kaç güne kadar Milletler Cemiyeti umum! sekreterliğine teşebbüsünü mu- hik göstermeğe matuf bir memoran- dom gönderecektir, € w Şirketler fındık ihraç P edebilecek Ankara 21 (Telefonla) — Şirketle- rin faiz ve dividantları mukabilinde Ziraat bankasından satın alınmak şar Paris 21 Fransız gazeteleri, Fransız - İtalyan müzakerelerinden bahselmektedirler. Tur - Eko dö Paris diyor ki: İtalya ile aramızda gerginliğin iza- lesi bir vaktadır. Aceleye kapılmadan ve en iyi kozlarımızı kırmağa istical göstermeden, bu yolda yürüyüşü hız- ki kucaklaşma zamanı daha gelme- miştir. Fakat samimi el sıkışma z8- manın kaçırmıyalım. Ekselsior şu mütalâayı yürütüyor: «Şurasını eder ki İtalya ile yaplığı anlaşmada İngiltere, garbi Akdenizden ziyade şârki Akdeniz ile alâkadar olmuşur. Halbuki garbi Akdenizde Fransanın hayati menfaatleri mevcuttur, Fran- sı# hükümeti diğer taraftan Pirene hududlarının emniyetini de dikkatle göz önünde tutmak mecburiyetinde- dir. Bu meseleler, kendisinin âkldieri Arasında bulunmadığı (o anlaşmalar- la, İsapnayada harbeden yabancı gö- nüllülerin geri çekilmesi işinin zahi- ri cihetini halleden anlaşmalaria or- tadan kaldırılamaz. Bugün arzu edi- len şey, her türlü ideoloji düşünce- Varşova 21 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: İngiliz - İtalyan itilâfının imzası haberini bir nebze itirazla karşılamış olan Polonya matbuatı, bugün Dört- ler misakı projesinin yeniden doğma- mektedir. Bilhassa, hükümletin organı olan Polska Zebrojna gazetesi, İtalyan si- İ yaseti hakkında müstehziyane bir ten- “kid neşretmiştir. Bu gazete, İtalyan siyasetini iki yüzlülükle muahaze et- mekte olduğu gibi, bu siyasetin İtal- yan gazetelerinin iddia ettikleri gibi, cihana şamli sulhun gayelerinden bambaşka olan gayelerini de tenkid eylemektedir. Bu gazete, İtalyan hükümetini, Av- Tupada muhayyel dört devlet. grupu içinde hakem rolü oynamak istemek- le munhaze etikten sonra civaya ben- zetilmesi kabil olan İtalyan siyaseti- nin dönekliklerini saymaktadır. Bu gazete diyor ki: Berlin mihveri, birinci ve ikinci İngi- Miz - İtalyan itilâfları, - 1935 tarihil leri izale etmek için Fransa İle müza- kereler açılmasıdır. Nihayet İtalya, ikinci İngiliz - İtalyan Itilâfının fer- dasında Hitleri kabul etmek için 70 milyon liret sarfetmektedir.» Sağ cerah mâhfilerinin gazetesi olan Vieczor Varzavski diyor ki: Ölüm cezaları Bir de kadının idamı meclisin tasdikine arzedildi Ankara 21 (Telefonla) — Adananın İncirli köyünden İbrahim olu Haci Alkuşun, Ezine'nin Çarksız köyünden Ömer oğlu A Osman Koçun, Kara- hisarın Mansurlu köyünden Ali kızı Ayşenin ve Küçük Yozgadın Karaca Hasan köyünden Ali oğlu Osmann ölüm O0EMlAŞ. çarplırılmaları — İ | laştırma mümkündür. Aramızda bel. | tebarüz etlirmek icab | | | Fransa ile Italya arasında müzakereye başlandı Paris gazeteleri “Iki memleket arasındaki buzlar çözüldü bu, bir hakikattir, diyorlar lerden uzak birlâtin tesanüdünün İspanya anlaşmazlığını (o İnsaniyet kaidelerine göre teskin için birlikte çalışmasıdır.» Pöti Parizyen yor: «İtalya İle Fransa arasında karşi- hıklı bir anlaşmaya yol açıktır ve bu- günkü şarllar dostluğun tecdidini kolaylaştıracak mahiyettedir. Pöti Jurnal de diyor ki: «Paris ile Roma arasında soğuk- luk kalktı. Daha doğrusu Fransa Hariciye nezareti ile İllaya Hariciye nezareti arasındaki buzlar çözüldü. Zira Fransız milleti ile İtalyan mlile- ti arasında hiç bir zaman hakiki bir düşmanlığın vücut bulmadığına her- kes kanidir.» Ümanite de şu imütaldayı yürütü- yor: «Biz de İtalyanın sulh cephesine iştirak ettirilmesi için müzakerelerde bulunulmasına taraftarız. Fakat İtal- yayı harbcu Almanyaya bağlıyan ra- bıtaları kırmak, Mussoliniyi İspan- yâ işinden vaz geçirmek ve nihayet İspanyaya elinden alınan hakları ye- niden vermektir, » şu fikirde bulunu- Lehistan dörtler değil bir beşler misakı istiyor Bir Leh gazetesi, Italyanın iki yüzlü bir siyaset takib ettiğini iddia ediyor «Şimdiki vaziyet dahilinde bir Dört- ler misakı, Avrupaya müstakar bir müyazene temin edemez. Mümkün olan yegâne hal sureti, Dörtler misa- İ kıfikrinden Polonyayı da içine alacak İ sına şahid olmak korkusunu izhar et- | olan bir Beşler misakına geçmektir.» Hükümetin organı olan Kuryer Kodziyeni, Fransız nazırlarının bu ayın 28 inde Londraya icra edecekleri seyahat esnasında B. Çemberlâynın pek sevdiği Dörtler misakı projesini tedkik edecekleri ümidini izhar et- mektedir. Bu muhtelif makaleler münasebe- tile siyasi müşahidler, bu son gün- lerde hükümet gazetelerinin B. Bek'in mart ayında Romaya icra elmiş oldu- ğu seyahat esnasında B. Mussolininin mumaileyhe vermiş olduğu teminatı hatırlatmış olduklarını ehemmiyetle Kaydetmektedirler. Bü teminata gö- re, İtalya, Polonyanın beynelmilel mit İ zakerelere iştirakini her zaman taleb «Bunlar, Streza itilâfları, Roma - | kati uyuşmadan sonra - sui tefehbüm. | edecektir. Kont Cianonun Varşova se- yahati sonbahara kaldı Roma 21 (AA.) — İtalyan resmi mahfillerinde, kont Cianonun yakın- da Londraya seyahati için kati hiçbir karar mevcud olmadığı ve fakat bu- Bun İngiliz - İtalyan anlaşması me- riyete girdikten sonra varid odul bildirilmektedir. İtalyan Dış Bakanının yakında Var- şovayı ziyaret edeceği hakkındaki ha- berlere gelince, önümüzdeki sonba- harda vuku bulacağı ilâve e Habeş meselesi B. Avenol yakında Paris ve Londraya gidecek Londra 21 (A A.) — Deyli Telgraf gazetesinin Cenevreden haber aldığı- na göre Milletler Cemiyeti genel sekre- teri B. Avenol, pek yakında Parise ve oradan Londraya gidecek ve bu ziya- retleri esnasında konseyin önümüzde- Ki toplantısı ruznamesinde yazılı meses leler üzerinde ve blihassa Habeş me- selesi üzerinde Fransız ve İngiliz Ha-