21 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

21 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 defası 125 kuruş Akşam ilân servisi, telefon 2068 Sene 20 — No, 7007 — Fiati her yerde KÜÇÜK İLÂNLAR ı 5 kuruş PERŞEMBE 21 Nisan 1938 Zelzelenin fe ci bilânçosu: 204 ölü, 8 yaralı, 756 ev Zelzele sahasında geniş yarıklar olmuş bazı yerlerden kaynar sular fışkırmıştır Dahiliye Vekili hükümetin ve Kızılayın felâketzedelere yardımda bulunduğunu Mecliste söyledi. Sef Ankara 21 (Telefonla) — Zelzelenin merkezi olan Kirşehirde sarsıntı fa- sılalı fakat evvelkinden daha hafif su- relte devam etmektedir. Buraya ge- len son tafsilâta göre zelzelenin tev- Md ettiği zayint maalesef ilk tahmin- leri çok aşmıştır, Zelzele sahasından dün gece geç vakte kadar alınan malümata göre, ölü sayısı 204, yaralı sayısı 8, yıkılan ev sayısı 756 ve kısmen yıkılan ev sa- yısı 14 dür. Olurulamıyacak hule ge- len ve duvarları çatlıyan evlerin tes- bitine devam olunmaktadır. Son alınan malümata göre Yerköy istasyon ve nahiye binaları bazı ev ve dükkânların duvarları çatlamıştır. Salhanli nahiye merkezinde nahiye bacası ve duvarları ayrılmış, köy ev- lerinden üçü tamamen, yedisi kısmen yıkılmıştır. Zelzele en şiddetli tesirini bir köy nahiyesine bağlı Sekili köyün- de göstermiştir. Bu köyde 59 evden 49 u tâmamen, yedisi kısmen yıkıl- mış, geri kalan üç evin de duvarları çatlamıştır, Zelzele, halkın tarlada bulunduğu bir zamanda olduğundan insan zayi- kullanmağa irler hükümetimize taziyette bulundular Sun zelzeleletden en ziyade müteessir olan sahayı gösterir harita mıştır, Ölen Sekilili Mustafanın ço- atı 1 ölü ve bir yaralıdan ibaret kal cuğu üç yaşında Afettir, karar verdi Şimdilik 30-40 otobüs getirterek . - işletmeğe Şehir meclisinin dünkü toplantı. sında belediyenin otobüs işletmek hakkını kullanması için şehir mecli- sinden Selâhiyet istiyen bir tezkeresi okunmuştur. Belediye reislik maka- mi tezkeresinde hülâseten diyor ki; «Şehir dahilinde işliyen otobüsler aranılan bütün evsafa malik değil. dir. Bir kısmı tabii ömürlerini ikmal içinde otobüs işletmek hakkını at ©l€ almak için şimdilik 30-40 otobüs ile, işe başlamak azmindedir. Bipariş edilecek bu otobüsler, halkın emr VE Fâhatını temin edecek şe- kil ve evsafta olacaklardır, Bunun için 500 bin liraya ihtiyaç vardır. Bu beş yüz'bin lira beş sene- de amortize edilecektir. Bunun için bize bu mukdarda bir kredi selâhiye- ti veriniz Belediye reisliğinin bu talebi, büt- çe ve iklisad encilmenlerine hâvale e- dildi Diğer taraftan aldığımız malüma- ta göre, belediye, meclisten bu selâ- niyeti aldıktan Sonra bu selâhiyeti nasıl Kullanacağını tesbit edecektir. Belediyenin getirteceği otobüsler, son sistem olacaktır, Belediyeye Şimdiye ka- dar bir çok firmalar müracaat ederek otobüs vermeğe talip olmuslar- dır. Ancak bu müracaatlardan E biri henüz kabul edilmemist r, k hiç h- rin bütü si ötmek üzere İki yüz otabii İN htiyaç vardır, Şimdilik ancak 30 Tihâyeğ46 otobüs getirtilecektir. başlıyacak İstanbulda işliyen otobüslerden biri Belediye, son sistem otobüslerin aşağı yukarı 10 bin liraya mal ola- cağını düşünerek otuz otobüş için 500 bin liralık kredi salâhiyeti istemiş- tir, 30 otobüs 450 bin liraya te- darik edildiği takdirde mütebaki 50 bin lira ile de yedek parçalar tedarik edilecektir. Belediye keyfiyeti ilân e- decek ve en müsald şeraiti gösteren müesseseden otobüsleri alacaktır. Alınacak 500 bin liralık selâhiyetin. bir istikraz şeklinde kullanılıp kulla” nılmıyacağı otobüs verecek müesse- selerin yapacakları teklife tabidir. EE ARA —D ENİZ Yaralanan ise Saffet kızı Atiyedir. Yozgad valisi ve mhhiye müdürü Se- (Devamı 13 üncü sahifede) Mısır seyahati Doktor Tevfik Rüştü Aras | Parti grupunda izahat verdi Ankara 20 (AA) —C.H.P.B.M. M. grupu dün (19/4/1938) Trabzon saylavı Hasan Sakanın başkanlığın- da toplandı. Kürsüye gelen doktor Aras iki mem- leket arasındaki bağlılığın bir teza- hürü olmak üzere Mısıra yaptığı se- yahat etrafında izahat verdi. Mısırda ikameti esnasında Türk mil» letine ve onun Şefine karşı Mısır mril- letinin ve ricalinin gösterdikleri mu- habbet ve yüksek tezahüratı beyan €derken grup umumi heyeti Mısır mll- letine ve kralına karşı sürekli alkış- larla memnuniyetini gösterdi. Avdetinde Berut yolu ile gelmiş ve orada Fransız âli komisterile gürüş- müş olan Dr, Aras, Beruttan ve Trab- lus Şamdan ve Halepten geçerken hâlkin Şefimiz Atatürke ve Türkiyeye karşı izhar ettikleri ve bizim duygu- larımızın bir makesi olan derin mu- habbet alâkasını anlatırken grüp umumi heyetinin çok mütehassis ol- duğu herkesin yüzünden belli olu- yordu. ——— nn Dbikkatlers Yeknasaklık... Evveki günün, evvelki haftanın ge- çen senehin bir gazetesini bugünkü nüshayla yan yana koyunuz. Hava- dişler, resimler, her şey değişmiştir. Radyoyu dinleyiniz: Kör değneğini bellemiş gibi ayni şey.. Yeknesak, mutlarid, ayni dhenk, ayni mişvar... Sanki radyo, bu tahavvül, bu moda salgını gsrinin bir icadı deği de, kuru nuvustadan kalma bir şey... Maalesef bizimki o halde... AKŞAM Telefon: 20563 (Başmuharrir) — 20765 (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare) Başvekil 26 nisanda Atinaya hareket ediyor Celâl Bayar ve Hariciye Vekili Atinadan Ankaraya tamamen, 14 ev kısmen yıkıldı dönecekler, Mayısta Belgradı ziyaret edecekler Türkiye ile Yunanistan arasında imzalanacak yeni vesika hakkında bir Leh gazetesi ne diyor? Başvekli Celâl Bayar ve Hariciye vekili Doktor Tevfik Rüştü Aras Ankara 20 (Telefonla) — Başvekil 'B. Celâl Bayar, Hariciye vekili B. Tev- fik Rüştü Aras ile beraber, Atinaya Bitmek için cuma günü buradan İs- tanbula hareket edecektir. B, Celâl Ba- yer İle B. Tevfik Rüştü Aras, nisanın 26 ıncı salı günü, İstanbuldan Atina- ya gideceklerdir. Başvekji B. Celâl Bayar, Atinada bir kaç gün kaldıktan sonra Ankaraya dö- necek ve Mayısta Belgradı ziyaret ede- cektir, Başvekilimizin Belgrada git- mek için 9 mayısta hareket etmesi kuvvetle muhtemeldir. B, Celâl Baya- rın Bükreşi ziyareti, sonbaharda vu- ku bulacaktır. Atinada istikbal hazırlıkları Atina 20 (Akşam) — Gelecek haf- ta, Atinayı ziyaret edecek olan Türkiye başvekili B. Celâl Bayarın parlak bir surette karşılanması için hazırlıklara hümmah bir şekilde devam sdilmekte- dir, B. Celâl Bayarın şerefine birçok 2i- yafetler ve suareler tertip edilecektir, 28 nisan perşembe günü akşamı, B, Ce- lâl Bayar şerefine kral tiyatrosunda büyük bir temsil verilecek ve resmi ri- | | > cal ile ecnebi sefirler davet edilecekler« dir, Bir Leh gazetesinin makalesi Varşovada gıkan Kurier Varşavski gazetesi yazıyor: Türkiye ile Yunanis- tan arasmdaki münasebat, şü son yir- mi yıl zarfında karakteristik bir su- rette inkişaf etmektedir. Milyonlarca insanın felâketini mucip olan kanlı bir husumetten sonra bu iki milletin ted- rici bir surette anlaşmaya başladığı; dostluk muahedesi akdetmeğe, dosta- ne münasebetlere giriştiği ve bunu kar Şılıklı ademi tecavüz ve müşterek hu- dutları koruma paktlarının takip ey- lediği görülmüştür. Bugün Atinadan aldığımız bir haber, bize Türkiye ile Yunanistan arasında daha geniş bir anlaşmanın, müşterek müdafaa esaş- larını ihtiva elen bir birliğin meyda- na gelmekte olduğunu bildirmektedir. Bu yeni anlaşma ne kadar resmen bir ittifak adını taşımıyorsa da, hiç şüp- hesiz, Balkan anlaşması içinde, müna- sebetlerin bir az daha inkişafını temin edecek olan yeni bir ittifaktır, (Devamı 4 üncü sahifede) Avrupa politikasında tam bir değişme bekleniyor Ingiliz gazeteleri, Fransız - Italyan müzakeresine çok ehemmiyet veriyor Londra 20 (A.A.) — Gazeteler, Ro- mada başlanan Fransız - İtalyan gö- rüşmelerile meşgul olmaktadır, Deyli Telegraf diyor ki: «Romadan gelen haberler, B. Dala- diyenin Fransa ile İtalya arasında, İn- giliz - İtalyan anlaşmasına müşabih bir anlaşmaya varmak niyetini gütmekte olduğunu bildirmektedir, Bu takdir- de, Avrupa politikasında tam bir de- ğişme vukua gelecektir.» Bütün gazeteler ve bu arada Tay- mis gazetesi, Fransız - İtalyan kati görüşmelere başlanmadan evvel B, Fransanın Cenevre toplantısından ey- | vel İtalyan imparatorluğunu tanıyaca- ğı hakkında Roma muhabirlerinden aldıkları telgrafları neşretmektedir. Maamafih diğer taraftan, gene Tay- mis gazetesinin Paristen haber aldığı- na göre, Romadaki görüşmeler ancak ihzari bir mahiyet olacaktır, Zira, kati görüşmelelere başlanmadan evvel B. Daladiye, Bonne, Çemberlayn ve Ha- Hfaks, Fransa İçin mühim olan İngiliz- İtalyan anlaşmasının muhtelif cepbe- lerini birlikte tedkik eyliyeceklerdir. Deyli Herald diyor ki: Halen imza- lanmış olan İngiliz - İtalyan ve yakın- da imzalanacak bulunan Fransız - İtal. yan anlaşmalarındn sonra, Almanya- nın da bu anlaşmalara iltihak etmesi için çalışılacak ve bu takdirde bu an- laşmalar, bir «Dörtler paktıs mahiye- tini alacaktır. B, Çembarlayn, İngiliz - Alman görüşmelerine başlamak fikrin- den caymış değildir. B, Daladiye de uzun zamandan beri, bir Fransız - Al man anlaşmasına taraftar bulunmak- tadır. Her halde bü mesele, Fransız nâ- zırlarının Londrayı ziyaretleri esna- sında yapılacak görüşmelerin esas mevzuunu teşkil edecektir. , Fransız gazetelerinin mütalâası Paris 20 — Fransız gazeteleri Fran- 812 - İtalyan konu. nın İyi bir su- rette neticeleneceğini timld etmekte dir. Petit Parisien gazetesi diyor ki; (Devamı 4 üncü sahifede)