21 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

21 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

21 Nisan 1938 Zelzeleni bilânçosu: 204 ölü, 8 yaralı, | BEŞAM 756 ev tmamen, 14 ev kısmen yıkıldı (Baş tarafı 1 inci sabde) kiliye gitmişlerdir. Yozgadit açıkta kalanlara elli - altmış çadgönderil- miş ve halka ilk yardım o'ak ekmek ve katık dağıtılmıştır. Sekilide zelzele, ikisi deli ire Üzere saat yirmiye kar sekiz defa olmuştur. Gece saat 1,(de otuz sanl- ye devam eden bir zel daha olmuş- tur. Kırşehir köylünde 700 ev Zelzelenin en şideli olduğu Kır- şebir vilâyetinden elen malümata göre, tamamen yıllığı bildirilen on köyde 700 ev tamten harap olmuş- tur. İnsan zayiatıcnüz esaslı şekilde tesbit edilmemişt Kayseriden alin son malümata göre, Kayserinirirgilet köyünde iki ev yıkılmış, Himet köyünde de bazı binaların duvarı çatlamıştır. İn sanca zaylat ydür, Sivasta ve Ndede zayiat yok Sivasta üç da oldukça şiddetli zel- gele olmuş v45 saniye sürmüştür. Şimdiye kağ hiç bir zayiat kayde- dilmemiştir. Niğdede « 30 saniye süren bir zel- zele olmuş/urada zayiat olmamıştır. Bunlardi başka Tokad ve Çankırı- da da zelle olmuştur. Kızılcaha- mam, Karik, Nallıhan, Polatlı, Ayaş, Çubuk, Ela kazalarında da şiddetli zelzele ohuş, insan ve mal zayiatı ol- mamıştı Yıkılan köyler Kırşıir vilâyetine bağlı Beşler, Üçler,Jölbaşı, Dul Kadriler, Hamur- Yular Erdekliler, Hacı Mirza, Akpr- nar, Çürüklü, Sofralar, Dervişli, Eşrel), 'Tatar İlyas, Petmezci, Ali- şarHan .yeri, Deveci, Esad hocalı köwerinden bazıları kısmen, bazıları tayamen yıkılmıştır. Bu köylerde zel yenin yaptığı tahribat mü ir. Aik, yer alından duyulan şiddetli firültülerden korkmaktadır. Dağdan kopan kayalar Zelzelenin şiddetinden Keskin ka- zası dahilinde bulunan Pelitli dağı- nın kayaları yerlerinden koparak müthiş bir tarrâke ile aşağıya yuvar- lanmıştır. Köylüler, zelzelenin deva- mından, açıkta ve çadırlar altında va- kit geçirmektedir. Zelzele sahasının bazı yerlerinde kaynar sular fışkırmış- tır. Yıkılan köylerde enkaz altında ka- lanların kurtarılmasına devam edil- mektedir. Hükümet memurları, felâ- ketzedelere yardım için çok geniş ted- birler almışlardır. Kızılay da felâket- zedelerin ibtiyaçlarını tehvin için hükümet memurlarile elele çalışmak- tadır, Rasatanenin kaydettiği yeni zelzele İstanbul 20 (A.A) — Bu gece, sa- at li 12 dakika 18 saniye geçe şid- detli ve 2 yi 39 dakika 16 saniye ge çe nisbeten halif iki zelzele kaydedil- miştir. Şiddetli kaydedilen birincisi dün saat 13 de vukua gelen zelzeleye nazaran yarı şiddettedir, Bunların da merkez üslü İstanbulun 480 kilomer- Ye şarkına tesadüf ettikleri tahmin olunmaktadır. Bunlardan başka sabah 8 e kadar Aynı merkezden geldiği tahmin edi- len 10 hafif zelzele daha kaydedil miştir. Rasadhanenin notu: Dünkü zelze- lenin yuku saati 13 saat «0> dakika iken sehven 13 saat «5» dakika yazıl- mıştır, tashih olunur. Ajansın verdiği tafsilât Ankara 20 (A.A) — Geöe yarısın dan sonra saat biri 15 geçe şehrimiz- de dünüküne nazaran daha hafif bir zelzele Son yer depremlerinin muhtelif vilâyet ve kâzalardaki tesirleri etra- fında şu dakikaya kadar aldığımız telgraflara nazaran Kayseride saat biri 25 geçe, Sivasta saat biri 36 ge- çe birer hafif yer depremi olmuştur. Aksarayda ilki saat biri 15 geçe ikin. cisi saat üçü 15 geçe olmak üzere iki yer depremi olmuştur. Çankırıda sa- at biri 15 geçe ve dünküne nazaran daha şiddetli bir hareketiarz hissedli- ü K ün Mine Sa Bİ Kırşehirde de biri 15 geçe bir çok evlerin yıkılmasını mucip olan bir ha- reketlarz olmuştur, Dün muhtelif vilâyet ve kaza mer- kezlerinde duyulmuş olan zelzelenin verdiği insan zayiatı ve maddi zarar- lerinde büyük tahribatı ve bir çok vatandaşlarımızın ölümünü intaç etmiş bulunduğunu bildirmektedir. Bu felâkete sahne olan mıntakalar Kırşehir ve Yozgad vilâyetlerinde bu- | Tunmaktadır. Kirşehirde Köşker nâ- hiyesindeki köylerde bir çok binalar yıkılmış ve 200 kişi ölmüştür. Yoz- gad vilâyeti içinde Sekili köyündeki 59 evden 49 u yıkılmış ve geri kalan- Jarı da kısmen hasara uğramışlır. Buradaki köylüler yer depremi esna- sında tarlalarda bulunmakta olduk- larından, bir evde çöküntü altında ka- Jan üç yaşındaki bir yavru müstesna olmak üzere, nüfusca zaylat olma mıştır, Kınlay derhal her iki mıntakada- ki felâketzede kardeşlerimize yardı- ma koşmuş bulunmaktadır. Kızılay bu maksadla Yozgad valisinin emrine muavenete muhtaç bulunanlara ilk Ye acil yardım olmak üzere 1000 lira gönderdiği gibi açıkta kalanların ba- rınmalarını temin maksadile de 60 çadır sevk temiştir. Kirşehir mıntakasına da derhal bir müfettiş göndermiş ve emrine 2000 lira tahsis eylediği gibi 300 çadır sevk eylemiştir. Diğer taraftan İçişleri Bakanlığı da derhal bu mıntakalara müfettişler göndermiş bülunmakta- âır. Yozgadda bir köy kâmilen harap oldu Yozgad 20 (Hususi muhabirimiz- den) — Dünkü zelzele esnasında 'Yozgadın 59 evden ibaret olan Seki- Ni köyü kâmilen harap olmuştur, 49 ev tamamen yıkılmış, 10 ev oturula- mıyacak hale gelmiştir. 250 nüfus açıkta, yiyecek ve giyecekleri de kâ- milen arikaz altında kalmıştır. Evler yıkılırken bir kız çocuğu an- kaz altında can vermiş iki kişi de a- gır surette yaralanmıştır. Bu İki ya- Talı ankaz alından çıkarılmışlardır. Bu felâketi haber alan Yozgad va- Jisi, Kızılay reisi ve Jandarma kuman- danı Sekili köyüne gitmişler, felâket. zedelere lâzım gelen yardımı yapmış- lar, evleri yıkılanları çadırlar altına yerieşlirmişlerdir. Yozgad vilâyetine tabi daha bazı köyler zelzeleden mü- | teessir olmuşlardır. Dahiliye Vekilinin Mecliste verdiği izahat Ankara 20 (A.A.) — Büyk Millet Meclisinin bugünkü toplantısında İç işleri Bakanı, Parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya kürsüye gelerek dün memleketimizin muhtelif yerlerinde vukua gelen yer deprenmesi etrafın- da şu izah: ermiştir: Devlet Demiryolları ve Limanları İşletme Umum İdaresi İlânları Bayın arkadaşlar, dün memleketi- lerde evelr yıkıldı. Diğer taraftan Yoz» ve bir de yaralı vardır. Çoğalmama- sını temenni ettiğimiz bu zararlar hakkında peyderpey &lıncak malü- mat ajansla neşredilecektir. Maddi zararın ehemmiyeti yoktur. Bu memleket ve bu millet maddi ha saratı eskisinden daha iyi olarak der- hal tamir edebilecek kabiliyet ve var ziyettedir. Tablatin aksiliklerine dar İma göğüs germeğe alışkın olan mil- letimiz, memleketimiz tabiidir ki bu- nu derhal tamir edecek, vatandaşlar rımızın gönlünü alacaktır. Bir şef- kat ocağı olan Kızılay Cemiyeti der- hal zelzeleden zarar görenlerin ve matemzedelerin imdadına koştu, Ge- niş mikyasta malzeme gönderdi. Hü- kümetimiz de derhal 30 bin tiralık bir inşaat yapılmasını gözeten bir ka- nun İâyihasını Meclise sundu. Maddi zararın üsla ehemmiyeti yoktur. Fakat asıl bugün memleketi- mizin bir kalb gibi etrafında yese düştüğü haber, 200 vatandaşımızın ankaz altında ölmesidir. Bu, bir tür- lü telâfi edemiyeceğimiz bir acıdır. biat iursüz hareketleri karşi: ak başka bir şey yoktur. Yalnız bunların elemlerine, matem- lerine iştirak etmekten başka bir şey elimizden gelmez. Kazazedeler hükü- metiniz tarafından maddeten ve mü- nen temin ve tatmin edilecektir. İtalyan ve Sovyet sefirleri zelzeleden dolayı teessürle- rini beyan ettiler Ankara 20 (A.A.) — Kırşehir zel İ zelesi münasebetile İtalya büyük el- | çisi B. Galli bugün Hariciye Vekili Dr. Arasa çok samimi bir mektup göndererek Türk milletinin uğradığı felâketten dolayı İtalya hükümeti- nin ve bizzat şahsının duyduğu tets- sürat ve samimi hissiyatı bildirmiş ve Hariciye Vekili de cevaben hükü- metimizin bu hususta tahassüsat ve teşekküratını ifade etmiştir. Ankara 20 (A.A) — Yeni Sovyet büyük elçisi B. Rençiyef bügün Hari- ciye Vekilimizi ziyaretinde Sovyet birliği hükümetinin Kırşehir felâke- tinden dolayı taziyetlerini bildirmiş ve Hariciye Vekili tarafından kendi- sine bilmukabele teşekkür ve Lahas- süs ifade olunmuştur. Avrupa hattında taşınacak odun ve odun kömürlerine 20/5/938 tarihin- den itibaren ana hatta mer'i tarifeler tatbik edilecektir. Fazla tafsilât için is- tasyonlara müracaat edilmelidir. (4131) (2189) Türkiye Cümhuriyeti merkez baekasından Mersinde yaptırılacak Türkiye Cümhuriyet Merkez Bankası şube binası 6 Mayıs 1988 tarihine müsadif cuma günü saat on beşe kadar kapalı zarf usuliy- de aşağıdaki şerait dairesinde eksiltmeye konulmuştur. i — Eksiltme Türkiye Cümluriyet Merkez Bankası Müdüriyeti umumi- yesinde Kapalı zarf usuliyle yapılacaktır. 2 — Muvakkat teminat, teklif flatınm *€ 7 1/2 u nisbetinde banka temi- nat mektubudur. 3 — Bu işe aid evrak otuz 30 lira mukabilinde Ankarada Türkiye Cümhu- riyet Merkez Bankası umum müdürlüğü ile İstanbul, Mersin ve İzmir Türkiye cümhuriyet Merkez bankaları şubelerinden alınır, z 4 — Eksiltmeye iştirak edebilmek için müteahhitlerin asgur! yetmiş beş bin liralık tek bir bina işi yapmış olmaları ve usulen Nafia vekâletinden alın- mış müteahhitlik vesikası ile Banka teminat mektubunu ve yeni sene Ticaret odası vesikasını bir zarfa ve mukavelenameye merbut teklif listelerini de ayrı” bir azrfa koyarak bu zarfların 6/5/938 tarihinde saat 15 on beşe kadar Türkiye Cümhuriyet Merkez Bankası Umum Müdürlüğüne imza mukabilinde tevdi ey- lemeleri ve teklif mektuplarında mukavelerame ile fenni ve hususi şartname. |! lerin taraflarından görülüp kabul edilmiş olduğunun tasrihi meşruttur, 5 — Türkiye Cümhuriyet Merkez Bankası bu işi en fazla teneilât yapan- (2242) ire AŞK N * VBaş tarafı 11 #nci sahifede) — Hayır, olmaz. Bu akşam bura- da kalın... Yemek yiyelim... Baba- | ma derhal bir şey söylemekte mâna yok... Biraz düşünün... O sirada Kadri bey gelmişti, İki gencin kapı önünde helecanlı hele- canlı konuştuklarını görünce, bunu bir nişanlı kavgası sandı. İşi yatış tırmak üzere : Haydi sofraya... Geç kal dık! - dedi ve yürüdü. Ferid O akşam yemeğe kalmağa mecbur oldu. Nişanlısı gitilkten sonra, Meliha odasınâ çekildi. Gözyaşlarını sildi ve büyük bir azimle: — Gene bana gelecektir! Onu bek- Miyeceğim! - dedi. ” Delikanlı günlerle Hadiyeyi park- ta bekledi. Fakat bu sefer kadın gel- meyince apağlımanına uğramağa karar verdi, Hadiye hastaydı. Sobe- nın karşısındaki divana uzanmış, Atkılara sarılmış, yatıyordu. Erkek endişeyle sordu: — Ne var? Ne oldun? Doktor çağrıt- tın mı? — Doktorluk iş değil... Hastalık burada! - diye kalbini gösterdi, — O halde niçin gelmedin? Çocukların resmini göstererek: — İşle bunlar için. — Demek beni sevmiyorsun, Onla- rı bana tercih ediyorsun. Halbuki ben senin için nişanımı bozdum. Coşmuştu. Sesi titriyordu. Genç kadın yalvardı: — Allah aşkına sakin ol.. Bağır- ma... — Hadiye! Geleceksin!... Evime geleceksin! — Peki, — Yarın. — Hayır, yarın pazar... Olamaz... Pazartesi kabul günüm... Salıya. Kadının rengi atmıştı. İnler gibi: — Korkuyorum! - dedi. Bütün vücuü titriyordu. yalvardı: — Neye korkuyorsun? Bana iti mad etmiyor musun? Seni seviyo- rum... Senin için her şeyi feda.etme- ge hazırım. Kocandan ayrıl... Be- nim ol... Genç kadın, sevgilisinin omuzuna başını dayıyarak; — Mücadele edecek halde deği- lim... Ne istersen onu yapacağım... İkimiz hesabıma da sen düşün... Bü- tün mesuliyet sana aid... Nasıl mü- nasib görürsen öyle hareket edece- Eim... Şimdi git, uzun uzadıya mü- hakeme et.. Kararını ver.. Eğer mutlaka bunu böyle İstiyorsan «gel!» diye bir tezkere yaz; fikrinden dön- dünse gideceğini bildirirsin... Ben her iki şekli de tevekkülle kabul ede- ceğim... Ve her zaman seni ayni mu- habbetle seveceğim... * Ferid, Eırdı. Zira Meliha babasına hiç bir şeyden bahsetmemişti. Genç kız kapı önünde nişanlısını karşıladı. — Babâmin bir şeyden habe yok... Ona göre davran... Fikrinde sebat ediyor musun? — Meliha! — Benimle açık konuş... O evli ka- dının çocukları da var, değil mi? — Bırak benil — Demek var... Ne büyük cinayet işlemek üzere olduğunu unutma... Bir gün pişman olacaksın... Aşkın sükün bulunca bedbaht olacaksın... Seni o kadına Kadını da mahvedeceksin, çünkü çocuklarının felâketi karşısında boy- 26'C mek suretile siz de taliinizi TURK HAVA KURUMU TERTİP BUYUK PIYANGOSU Birinci keşide 11/Mayıs/938 dedir. Büyük ikramiye: 40,000 liradır.. Bundan başka: 15,000, 12.000, 10.000 liralık ikramiyelerle (20.000 v 10.000) liralik iki adet mükâfat vardır... Şimdiye kadar binlerce kişiyi zengin eden bu piyangoya iştirak et- deneyiniz. UVELİ vermiyeceğim! nu bükük kalacak... Sen o kadın$. seviyorsan saadeti için yolundan çö kilmelisin... Zevkin uğrunda zaval nin namusunu lekelememelisini Bes nimle evlenme, pekâlâ... Fakat bae bamla İzmire git.. Kaç buradan... N Erkek bu sözleri söyliyen genç ki- gn uçuk rengini, meyus bakışları» ni farketti, Çok iztırab çektiği her halinden belliydi. Duvara dayandı, han düşündü, eonra boğuk bir — Belki, belki söylediğin gibi ya- parım, Meliha! Amma hiç bir şey vadetmiyorum... Yarın babanla gö- rüşürüm,.. Bu akşam onu görme den gideyim. Yarın kendisine, hasta olduğumu söylersin. 3 " 2 Evinde düşündü. Uzun müddet nefsile mücadeleden sonra Hadiyeye şu satırları yazdı ve salı günü saba- hı yolladı: y «Gelme Hâdiye! Seni çok seviyo- rum, onun için yolundan ayırmak i$- temiyorum. Evin var, çocukların var, Bunları yıkmak doğru değil, Ben, işimin başma gidiyorum. Bu güzel hattra, temiz bir hayal gibi kalsın... Ve emin ol ki seni sevdiğim kadar hayatta kimseyi sevmedim, sevmiye- ceğima 3 Genç kadın bu satırları okuyun. ca, arlık hiç düşünemedi. Yerinden | vgilisi ona: «Gella de- seydi, gitmekte tereddüd edecekti, Fakat “onu kaybettiğini anlayınca ! çılgınlar" gibi kendini sokağa attı ve delikanlınm evine koştu. Feridin bir gün evvel İzmire ha. reket ettiğini haber alınca, oraya çöktü: Genç bir kız, eğildi, kadını kaldır. dı. Koluna girerek: — Siri yim! - dedi, Kadmcağız, iradesiz bir çocuk gi- bi sürüklendi. Bir taksiye bindiler. Hadiyenin . gözlerinden yaşlar akk yordu. Genç kız, sordu: ; »— Çok iztırab çekiyorsunuz, değil mi? Ben de öylel Nişanlım beni si- zin için terketli. Sizi seviyor ve kâğ- masının $öbebi de size olan hürme- tldir. Şimdi evinize gidersiniz, ço- cuklarınızı bulur, onlarla teselli olüre i sunuz. Halbuki ben... Yalnızım... | Annem çoktan öldü... ğ Hadiye kendisine bu sözleri sa- mimiyetle söyliyen kızın elini büyük bir hürmetle sıkarak: g — Nc mükemmel insansınız !- de» di, - Ferid, kiymetinizi bilmeli, doğ- TUSU... — Öpüştüler. Ve Meliha, evine dün- düğü zaman başını cama dayıyarak, düşündü: N — Hayatta her şey unutulur... Fe- ridin bu aşkı da sakinleşecek; ben onü bekliyeceğim... “ Bir. gün elbet birleşiriz! evinize kadar götüree | « Nakleden: (VA - Nü) Dr. A. Asım Onur Ortaköy | ŞiFA YURDU güzel yerinde, mükemmel, l lı İ