21 Nisan 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

21 Nisan 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

" Ç İ î'»- 'I'IIRI(IJII.I 21 NİSAN PERŞFMBE 1938 Zelzele Yozgat Ve Kırşehirde Bü- ük Felâketlere Sebep Oldu. GÜNDELIK sIYA_sg_L G-A.ZETE Fransız Nazırlarının Londra Seyeha- tından Sonra İngiltere-Almanya Ara- sında da Görüşmeler Yapılacak. Kırşehir Nahiye Ve Köylerinde 200 Kişi öldü Yozgatta 59 Haneli Bir Köy Harap Oldu. Zelzele; Dün Sabah da Ankarada, Kayseride, Sivasta, Çankı- da, Kırşehirde Ve Yozgatta Tekrar Hissedildi. Dahiliye Ve- kâleti Zelzele Mıntakasına Müfettışler Gönderdi. Ankara, 20 (A.A| — Bu sabah saat biri on beş ge- çe Ankarada, yirmi beş ge- çe Kayseride, Sivasta on beş geçe, Çankırıda yirmi beş geçe, Kırşehirde ve Yoz gatta da muhtelif fasılalarla zelzele olmuştur. Kirşehirde birçok - evler yıkılmıştır. Felâkete sahne olan mıntakalar Kırşehir ve Yozgat vilâyetleridir. Kırşehirin Kâsgir nahiye- sinde ve köylerde birçok ev ler yıkılmıştır. İki yüz kişi ölmüştür. Yozgatın elli dokuz evli, Sekili köyü tamamen ha rap olmuştur. İçişleri Bakanlığı zelzele mintakasına müfettişler gön: dermiştir. Ziraat işletme kurumu kurumu dört sene- lik bir proğram hazırlıyor Ankara, 20(A A ) — Dev- | let ziraat işletmeleri kurumu | dört senelik bir ziraat ve | ziraat sanatları — proğramı | hazırlamağa başlamıştır —armenaın Fransaya illica eden İspanyol mül- tecileri Paris, 20 (A.A ) - Hükü Mmetçi İspanyadan Fransaya Mülteciler akını devam et mektedir. Yeniden 1500 mü İteci gelmiştir, Bunların ara- sında milisler de vardır. Mül- teciler derhal Marinyak te? cemmü kampına sevkedil mektedir. Hitler 49 Yaşında Berlin, 20 (Radyo) Hitler, yarın 49 yaşına gi riyor. Bu münasebetle bura: da büyük şenlikler olacak ve on bin kişilik askeri bir kuvvet, Hitlerin muvacehe :lıda geçitresmi — yapacak. ir. Hitler, sefirlerin tebrikâtını kabul ettikten sonra, Nazi teşkilâtı resimlerini de kabul vi Heeeee —— Felâket Gö- ren Yurddaş- larımız Gazetemizin dünkü sa- yısında Ankara, Kayseri, Kırşebir, Çankırı, Yozgal havalisinde şiddetli zelzele olduğunu yazmış ve bu zelzelenin, Samsun, Sinop Adapazarı ve Ulukışlada da hissedildiğini ve — bazı evlerin yıkıldığını kaydet. miştik. Gece aldığımız - haber- lerden — sarsıntının — dün sabah daha şiddetle teker. rür ettiği ve bu yüzden bil. hassa — Kiırşehirle, Yozgat vilâyetlerinin bazı nahiye ve köylerindeki yurddaş- larımızın büyük felâkete uğradıkları anlaşılmakta- dır. Telgraflarımızda da gö- rüleceği gibi, Kirşehrin Kâşgır nahiyesinde, köy- lerde sayısız. evler göç müştür Haberin en elim tarafı da £00 yurdda şgın bu arada ölmüş ol matıdır Diğer taraftan ze!'zele Yozgat vilâyetinin de muh telif kasaba ve köylerin de mühim hasarat yapmış, 59 haneli bir köy tama- mile harap olmuştur. Yurdumuzun bir parça: sında — yurddaşlarımızın uğradığı bu felâket önün de derin — teesstürlerimizi açıklarız. Bir İtalyan Krovazörü Yokuhamaya gitti <okyo, 20 (A A ) — Uzak şark İtalyan Hilosunun ami- ral gemisi olan 9000 tonilâ toluk — Montekukolli krova- zörü on günlük bir ziyaret- te bulunmak üzere Yoku hamaya gılııılını Alman Ha Harp Gemileri Roma, 20 (Radyo) — Bir müddettenberi Mesina açık larında bulunan Alman harp gemileri, bugün Alman su- larına müteveccihen hareket acıklı ve “etmişlerdir. HariciyeVekilimi- zin Gruptaki İzahatı.. 8. Tevfik Rüştü Aras, Mısır milletinin Şefimize ve ulu- Sumuza —olan muhabbetini Kalütd 20 (K HYN H. Partisi, Meclis Gru- bunun — dönkü toplantı sında, Tevfik Rüştü Aras, iki mem- leket arasındaki - bağlılığın bir tezahürü olmak üzere Miısıra yaptığı seyahat et- rafında Izahat vermiştir. Doktor Aras, Mısırda ika: meti esnasında Törk mille- tüne ve onün Şefine karşı Mısır milletinin ve ri calinin gösterdiği muhabbet ve yüksek tezahüratı lııyın ” Hariciye Vekili - B. | alkışlar arasında anlattı. | ederek Grupumumi heyeli | Muir milletine ve kralına | kargı sürekli alkışlarla mem nuniyelini göstermiş ve av- şamdan ve Halepten geçer- | ken halkın Şefimiz Atatür ke ve Türkiyeye kargı izhar I ettikleri FEMIZın ve bizlim dugula bir. makesi olan derin muhabbet alkışlarım anlatırken Grüup — umümi heyeti çok mütehassls ol- muştur. Çocuk Haftası Proğ- ramiı Hazırlardı. lerle haraketli Çocuk Esirgeme Kurumu Çocuk Haftası için şu proğ ramı hazırlamıştır: | — 23 Nisan 1938 Cu martesi günü saat 9,3Ü da bütün okullar, halk Cumhu- riyet alanında toplanacak ve tam saat 10 da Kurum Baş: kanı Doktor Kâmil Seslioğ lu tarafından verilecek bir söylevle hafta açılacaktır. | Okulların yerleri Gazi oku lundan öğretmen B. Sırrı ve Mithatpaşa okulu öğretmeni B Ferit tarafından gösterile- cektir Törene bütün yurd- daşların İştirakini rica ede- rTiz 2— Söylevi müteakip önde' olarak geçecek muzika, Kurum timsali oldu- ğu halde ilkokullar alfabe srasile | Alişuüri, Altıeylül, Dumlupınar, Hacıllbey, Ga- zi, Kayabey, Mithatpaşa, Na- mikkemsl, Öğretmen okulu, Lise | yürüyüşe geçerek rer- migeçide başlanacak ve Miıl Hikuvvetler caddesini taki ben eski belediye önünde dağılacaktır. 3 — 23 Nisan Cumarte- ol günü saat 14 de ilkokul- ların son sinıflarından - seçi- lecek üçer talebe birer öğ retmen refakatile Halkevin- de coplanarak Çocuk — Esir- geme Kurumu kongresi ya ( Sonu üçüncü sayfada ) dette Beyruttan ve Tarabulus- Çocuk Iîl;ftası—,_b%i*r;ok faaliyet- a ON İKİNCİ YIL SAYI: 3835 Almanya-İngiltere Ara sında Müzakereler.. ingillere - Almanya görüşmelerine Fransız nazırlarının Londra seyahatından sorra başlanacak, Londra, 20 (Radyo) — Evenik Standard gazetesi; İngilterenin, yakında Almanya ( ile de anlaşmak arzusunda bulunduğubu yazıyor Âynı gazete, İngiltere baş veki Çemberlâyn ile harici. ye nazırı Lord Halıfaks ve baş ve dışbakanları arasında yapılacak müzake. | relerden sonra İogilterenin, doğrudan doğruya Almanya | ile temasa başlıyacağını ha ber vermektedir. Vaşlaşton, 20 (AA.| — Diplomasi mehafili, İngiliz İtalyan itilâfı hakkında mü- talea beyanından içtinap et mektedir. Gazeteler bu lti Tâfı umumiyetle Avrupada huzur. ve sükün teminine y matuf bir teşebbüs addet- mektedir. Maamafıih bu iti lâfın hıkılı lııymeu henüz Haber aldığımıza göre Af- yon işlerimiz memnuniyet verici bir şekilde ve ahdi " vaziyetlere de uygun olarak | iakişaf etmektedir. Bu inki: şaf, ekicilerimizden başlıya rak bu işle alâkadar bütün mahfilleri tatmin etmekte- dir Üç senede ödenmek üzere alınan konsinye afyonların | bedeli olan 700 bin liranın dağıtılmasına — başlanmıştır. Üç senede ödenmek üzere alınan afyonların parasının bir defada tediyesi, piyasa- da çok müsbet tesirler yap- mıiştir. Paralar bir nisasndan itibaren ödenmektedir. Dış piyaselarda afyonları- mıza rağbet, günden güne | soğalmaktadır. Türk afyonu mektupla yorlar, “TÜRKDİLİ, posta ile gönderilir. Ş runma çareleri, Şööaan enanananan aa zANKERER NN RA AA B “ Türkdili ,, Aylık Abune Tarifesi “Hava Tehlikesi ve korunma çareleri,, adlı yazı: larımızı dünden itibaren neşre başladık. ve şahsen idarehanemize müracaant ede- rek bu yazıları toplamak arzusunda bulunduklarını, muvakkat abune kaydedilip edilemiyeceklerini soru Karilerine bir kolaylık olmak üzere bu yazıların çıktığı tarihten itibaren istiyenleri aylık abune kaydetmeği muvafık bulmuştur. Aylık abune. iz 9Ö kuruştur. Şehir içi abunelere her sabah mü vezzimiz tarafından gazeteleri bırakılır. Yakında köylerde, kazalarda “Zehirli gazlardan ko- hakkında halka konferanslar verecek $ takdir edilemez. Evening Star, bu — itilâfi İngilterenin Berlin - Roma - Tokyo müsellesini parçala- mağa matuf bir. teşebbüs telâkki eylemektedir. Vaşington Deyli Niyuz, bu itilâfın bir İngiliz Fran: sız. İtalyan — ittifakı müsel- lesi hazırlamakta olduğunu ve bu ittifakın Avrupada huzur ve süküna yol aça- cağını yazmaktadır- Bu gazete ilâve ediyor: “Almanyanın iştiraki asıl- sızdır. Ve Vilsonun derpiş etmiş olduğu sulh kabilin- den bir sulh — değildir. Mil- letler Cemiyeti idealinden çok uzaktır. Bu bizim ide- alimiz değildir. Fakat dün. yanın uzun müddettenberi ilk defa nall olduğu çok Iyi bir lâyihadır., Afyon Mubayaası İşi Nasıl Olacak.. ' irkilodan eksik olmamak üzere her müstahvilin mahsulü alınacak, cihan piyasalarındaki eski mevklini almak — istidadını göstermektedir. Bilhasıa at- andard tiplerimiz, çok tak- dir edilmektedir. Ambalaj- lar ve temiz afyonlar çok beğenilmektedir. Siparişlerin muvafık çıkması, İagilterede afyonla alâkalı piyasalarda neşriyata bile vesile olmuş- tur.. « Afyon ve uyuşturucu mad deler inhisarı, mahsulün ka- Ntesini, dolayısiyle morfin derecesini yükseltmek için almış olduğu tetbirlerin tat- bikine devam etmektedir. Bu arada, idarenin, merkezi Yeşilköyde ve numune tar- laları da Afyon, Merzifon, ve Malatyada olan deneme (Sonu üçüncü sayfada) HENERAENUE, Karilerimiz Mülhakata : olan bütün öğretmenler ve memurlar için bu notlar | 5 bilhasıa çok faydalıdır. karilerimize bildiririz. Vana aunuzunacucu ea nu nnunu *W Bir hafta içinde abune olanlar ba yazılara ait ay lık tefrikamızdan İstifade edebilirler. sonraki müracaatları yerine getiremiyeceğimizi sayın $ Bu müddetten : Sassasansancancsccani/