21 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Son dakika Fransız - İtalyan müzakereleri başlıyor İptidai müzakereler biter bitmez, Fransa hükümeti derhal Romaya bir sefir göndermek niyetindedir GÜNÜN HADİSELERİ Anlaşmalai malara doğru... ekoslovakya akya İtalyan imparator» Tuğunu tanıyınca, Roma maha- fili memnun oldu: — Böylelikle Küçük İtilâf devletleri Tistesi tamamlandı. Hepsi de Habeşis- tanı ilhakımızı tasdik ettiler. Bilhassa Çekoslovakya Fransız politikasına en İ bağlı olandı! - diyorlar... Ve ilâve ediyorlar: — Bu sayede Fransızlarla anlaşma- mız kolaylaşacaktır. Esasen, son gelen haberlerden öğ” rendiğimiz, Fransız nazırlarının Lon- drayı ziyaret ederek İngilizlerle mu- tabık kaldıktan sonra İtalyanlarla anlaşmak niyetinde oldukları. Diğer taraftan, Roma -Berlin- Tokyo mihveri bozulmamıştır. Son za- manlara kadar en bozguncu devlet intibaını veren İtalya, böylelikle, iki büyük zümre arasında bir vasıl hattı rolünü mü oynuyor? Bir iki beynelmilel pürüz daha tas- fiye edildikten sonra, devletleri, Mil- Jetler Cemiyetinin eski haline benzer geniş bir anlaşma masası etrafında görebilecek miyiz? Her halde şimdiki siyasi inkişaf, gerginliklere doğru değil, anlaşma- lara, uzlaşmalara doğru... Ne derece- ye kadar devam edeceği belli olma- makla beraber... F, Tanur Nazillide iki haydut Köylü ihtiyarları soymak istediler fakat öldürüldüler İzmir 20 (Akşam) — Nazillide as- ker kaçağı Abdullah isminde birinin jandarmalarla müsâaderçe neticesin- de yaralı olarak tevkif edildiğini bil- dirmiştim. Aldığım tafsilâta göre, müsademe Nazilli şehri içinde olmuş- tur, Abdullah, yanında arkadaşı Bekir olduğu halde geceleyin Nazilli köyle- rinden birine baskın vermiş, ihtiyar | bir köylü kadınla kocasına işkence tderek boğazlarını sıkmış; para ve mücevheralını almıştır. Köy delikan- hları şakileri takibe başalmıştır. Ça- pulcular Nazilliye kaçmışlardır. Fakat jandarmalar telefonla ha- berdar edildikleri için iki haydud şeh- Te girecekleri sırada tertibat alınmış bulunuyordu. Pusuya düşürülen Ab- dullah ve Bekirle jandarmlar arasın- da müsademeler olmuş, Bekir müsa- demede derhal ölmüştür. Abdullah ta yaralı olarak hapsedildiği haztür mede ölmüştür, Dört senelik ziraat programı Ankara 20 (A.A.) — Devlet ziraat #şletmeleri kurumu dört senelik bir »iraat ve ziraat sanatleri programı ha- yırlamaktadır. İzmirin etrafında bataklıklar kurutulacak İzmir şehri civarındaki geniş ba- Raklıkların önümüzdeki yaz mevsi- minde her halde kurutulması için Bihhiye Vekâleti bataklık kurutma Mmütehassıslarıma İzmirde otedkikat apmaları (emrini vermiştir. Müte- ıslar Ankaradan İzmire gelerek tedkiklere başlamışlardır. Beş yüz üniversiteli İzmitte nasıl karşılanacak? İzmit 20 (Akşma) — İstanbul üni- Yersitesi hukuk ve iktisad fakülteleri- he mensup beşyüz talebenin 23 nisan bayramında hususi bir tvenle İzmlte leri tekarrür ettiğinden İzmitte hazırlıklar yapılmaktadır. Halk- evinin misafiri olacak gençleri ağırla- yasak için bu akşam val! ve parti baş- kanı Hâmid Oskayın başkanlığında bir İotima yapılmış ve program hazırlan- İstanbullu gençler İzmit muh- telit futbol ve voleybol takımlarile bi- Fer maç yapacaklardır. Bu münase. betle İzmit İdmanyurdunun 23 nisan- Ba İstanbulda Karagümrük kitbile 'âpacağı futbol maçı 24 nisan pazar üne tehir edilmiştir. Gelecek gençler kâğıd fabrikasını ve ehri gezeceklerdir. Öğleyin Halkevi © İarafından verilen ziyafette buluna- Gaklardız | dilmiştir. Paris 21 (Akşam) — Fransız - İtal- yan müzakereleri bugün Romada baş- uyacaktır. Hariciye nezareti, dün Kont Çiano ile müzskereye memur olan Kont Blondele göndereceği sarih talimatı tesbit etmiştir. Yarı resmi mahafili, B. Hitlerin Romaya muvasalatından evvel Fran- sa ile İtalya arasındaki dostane mü- nasebetlerin teessüs etmiş olacağını Ümid ediyor. Esasen Fransa hüküme- ti, Romada cereyan edecek olan ipti- dal müzakereler neticelenir neticelen- mez, İtalya hükümeti nezdine bir se- fir göndermek niyetindedir. Fransa Me İtalyayı alâkadar eden esaslı me- seleler sonradan müzakere edilecek- tir, Yeni şimendiferler Erzurum - Erzincan yolunda en mühim tünel açılıyor Erzurum 20 (A.A.) — Erzurum « Erzincan demiryolu üzerinde inşa edilmekte olan en mühim tünelin âçm iş töreni yarın yapılacaktır. Vilâye- tlmizin Aşkale kazasının 30 kilomet- re batısında olan ve bir buçuk yıl- da bitirilen bu tünel Türk mühendis ve işçilerinin büyük bir muvaffakıyes tidir, Törende vali Haşim İşcan'ın baş- kanlığında bir heyet bulunacaktır, Koçhisarda ve Keskinde | zelzelenin yaptığı tahribat Koçhisardi solar evlerin 0/o 75 i çatladı | Bir çok papazlar yakalandı, yeni Takazlı köyünde 3 ölü 5 yaralı var Ankara 21 (Telefonla) — Şarki Koçhisar kazasında Hükümet konağı, Belediye dairesi, Posla ve telgraf bi- nası, Zirant bankası, Mektep ve Hava kurumu binalarile Kaymakamlık evi. nin ve halka ald evlerin yüzde yetmiş beşi çatlamıştır. Keskin kazasi merkezinde Hükümet, konağının duvarlarile kasabadaki bi- nalardan bir kısmının duvarları chem- miyetli sürette çatlamıştır. Kazaya bağlı Doğanay ve Hasandere köylerin- de evlerin yüzde doksan sekizi, içinde barınılamıyacak bir hale gelmiştir. Evlerden bir kısmının çatısı, bir kıs- mırın da duvarları tamamen çökmüş ve yıkılmış, köy mektebi içerisinde ders okutturulamıyacak derecede çat- Jamış olduğundan tedrisela son ve- rilmiştir. Keskin kaymakamı bir heyetle bir- likte vaka mahalline gitmiş ve köy halkına çadır tedarik lerek mu- vakkaten iskân edilmişlerdir, Kırıkkale merkezinde zelzele tahri- bat yapmamış ise de Seyisli ve Cinali köylerinde de bir hayli ev yıkılmıştır. 'Takazlı köyünde ise yıkılan evlerin altında bir kaç vatandaşm kaldığı tesbit edilmiştir. Şimdiye kadar 8 ölü ve 5 yaralı vardır. Büyük millet meclisinde Âbidelere dair mazbata tasvib edildi Ankara 20 (A.A) — Büyük Millet Meclisi bugün Refet Canıtez'in başkan- lığında toplanmıştır. Bazı azanın mezuniyetlerine dair ri- yaset divanı tezkeresi okunarak ka- bul edildikten sonra dün ve bu sabah memleketimizin muhtelif mıntakala- rında vukua gelen zelzele etrafında iç- işleri bakanı parti genel sekreteri Şük- rü Kayanın verdiği izahat dinlenmiş- | tir, Bunu takiben 'ruznameye geçilerek ebelerin de tabibler ve diş tabibleri gi- bi beyannameye tâbi olmalarını iste- mek hakları mahfuz olmak üzere mua- yenehanelerinin veya ikametlerine git olan binanın veya apartıman dairesi- nin gayri safi iradlarının bunlara âit kazanç vergileri için matrah tutulma- sının kanuna muvafık bulunduğu yo- Yunda Sıhhat ve İçtima! Muavenet en- cümeni mazbatası okunarak tasvip e- Gene bu toplantıda gümrük tarife kanununun altıncı maddesinde deği- şiklik yapılmasına dair kanunun da ikinci müzakeresi yapılmış ve kabul e- dilmiştir. Filistin Arapları Eski Türk idaresini! arıyorlar Kudüs 20 (A.A.) — Filistin karışık- | uklarının üçücü yıldönümü münasebe- | tiyle bütün gazeteler Filistin vaziyeti ile meşgul olmaktadır. Arapların naşiri efkârı olan «Addi- faa» gazetesi diyor Ki: «Şimdiye kadar vaziyete bir çare bu- Tunamamıştır. Yeni geleceği bildirilen ve bizce vücudünün hiç te lüzum olmui- yan yeni komisyondan mada ortada ya- pılmış hiçbir iş yoktur, Kâbus bir da- kika kalkmamıştır. Filistinin devam- lı bir sükünet devresi tattığı Osmanlı idaresindenberi karışıklıklar biran ol- sun eksilmemiştir. Maamafih hüsnü niyet gösterildiği takdirde bir tarzıhal bulmak imkânsız değildir.» Yahudi «Haaretz» gazetesi ise, Bri- tanya hükümetinin artık azımkâr bir harekette bulunacağını ümid eylemek- tedir, İzmitte bir kaza İki kişi feci surette boğuldu İzmit 20 (Akşam) — İzmitin Kara- baş mahallesinde sandalcılık yapan 45 yaşlarında Mehmed oğlu Hüseyin komşularının 10 yaşlarındaki çocuğu Mehmedi sandalına alarak İzmit kör- fezinin ağzından Kiras deresinden kum getirmeğe gitmişlerdir. Kumu sandalına çok fazla yükleyen Hüseyin yelkenlerini açmış, İzmite doğru gelmeğe başlamış, fakat bu sır rada çıkan bir bora çok yüklü olan ! sandalı suyla doldurmuş, batırmıştır. Sandalın gelmeğiği görülünce zabıta ve liman tarafından aranmağa çıkıl- miş, kaza yeri derin olmadığı için araştırma kolay olmuştur. Zavallı sandalcı Hüseyin yüzmek bil- mediğinden, yanındaki Mehmedi de kurtarmak maksadile kucaklamış va- ziyette, boğulmuş olarak bulunmuş- lardıt, Berlin sefirimiz Ankara 20 (Akam) — Berlin sefiri B. Hamdi İstanbuldan Ankaraya gel- miştir. Bir hafta kadar burada kal- dıktan sonra İstanbul yolile Berline dönecektir. Gindeki muharebeler Japonlar Kızıl müfrezelerden mürekkep bir Çin ordusunu imha etmişler Pekin 20 (A.A.) —- Şimali Çindeki Ja- pon ordusu karargâhı son günlerde- ki muharebeler hakkında tafsilât varmektedir. Şansi vilâyetindeki ha- rekâtın müsald suretle inkişaf ede- rek 16 nisanda büyük bir muvaffakı- yetle bittiği, kızıl müfrezelerden mü- rekkep bir Çin ordusunun tamâmen imha edildiği, Çinlilerin yedi saatten fazla süren bir muharebede 2000 ölü verdikleri ve birçok malzeme birak- tıkları bildirilmektedir. Bir Fransız bombardıman tayyaresi parçalandı Paris 20 (A.A ) — Liyon tayyare ka- rargâhından bir bombardıman tayya- resi bu sabah yere düşerek parçalan- mıştır, İçinde bulunan beş kişi ölmüş- tür Macaristan ile yakınlaşma! Romanyada tevkifat devam ediyor silâh depoları bulundu ——.. Bükreş 21 — Romanya zabıtası De- mir muhafız teşkilâtı arasında”tev- kiflerine devam ediyor, Kordeanu ta- raftarı bir çok papazlar tevkif edil | mişlerdir. Mevsuk bir membadan öğ- renildiğine göre Demir muhafız teş- kilâtı mensuplarının üçte biri tevkif edilenler arasında bulunuyor, Polis bir çok yeni silâh depoları meydana çıkarmıştır. Paris 20 — Bükreşten bildirildiğine göre tevkif edilen demir muhafız men- $uplarının muhakemelerine yakında başlanacaktır, Bunların reisi Codrea- nu hakkındaki 6 ay hapis kararı Cod- reanu'nun eski Başvekil profesör Yor- ga hakkındaki tahkir. âmiz neşriyat- | tan dolayıdır. Diğer cürümlerden do- Jayı ayrıca muhakeme yapılacaktır, Bükreş 20 (A.A ) — Bugün yeni bir | kararname neşredilecektir, Bu karar- name ecnebi memleketlerde yaşayan ve Romanya devletinin menafli aleyhin- de tahrikâtta buluman veya fesatcuya- ne propagandalar yapan bütün Reo- manyalılardan Rumen tabiiyetinin is- tirdadımı natık olacaktır. Mühim bir vesika Bükreş 20 (A A.) — Gazeteler, bir vesika neşretmişlerdir. Bu vesikanın neşri, efkârı umumiyede şiddetli bir heyecan tevlit etmiştir. Vesika B, Kod- rTeanu tarafından gönderilmiş olan bir mektuptur. Mumaileyh, bu mektubun da eski başvekil Düka'nın katillerinin projesinden malümattar olduğunu ih- sas etmektedir. Bu mektupta demir muhafızlar teşkilâtının tethiş vasıta- larına müracaat etmesi ve bilhassa Ya- hudiler aleyhine müteveccih çok şid- detli bir mücadelede bulunması lüzu- İ mu tasrih edilmektedir. Bu mektub, Düka'nın katlinden ev- vel demir muhafız teşkilâtı mensupla- rından birine gönderilmiştir. Romanya kralı gripten hasta Bükreş 20 (A.A.) — Saray mareşal- lığı tebliğ ediyor: Majeste kral gırtlakta bazı hafif te- sirler icra etmiş olan gripten dolayı odasında istirahat etmektedir, Akşam harareti 38 derece, nabzı ise 84 idi. Ma- jestenin umumi vaziyeti iyidir Küçük itilâf konferansı işi görüşülecek Bükreş 20 (A.A) — İyi malümat almakta olan mahafil, Küçük İtüd- im yakında burada bir konferans akdedeceğini haber vermektedir. Küçük İtilâfın Macaristan ile mu- karenet meselesinin bu konferans- ta müzakere edilmesi muhtemeldir. B, Hitlerin yıldönümü Bu münasebetle Almanyada bir beyanname neşredildi Berlin 20 (A.A.) — B. Hitlerin do- gumunun 49 uncu yıldönümü müns- sebetile bu sabah Berlinde büyük bir geçid resmi yapılmıştır. Geçid, saat 12,30 da hilama ermiştir. Bir otomo- bile binmiş olan B, Hitler, etrafında Göring, ordu şefi general Bravhiç, do- nanma şefi amiral Rador olduğu hel- de 9,500 nefer ve zabiti teftiş etmiştir. Bu sırada muzika Alman ve Hitler marşlarını terennüm ediyordu. Bun- dan sonra askeri kıtaat Unter den inden caddesinde bir geçid resmi yapmışlardır. Caddede kesif bir halk kütlesi toplanmıştı. Avusturya kıtaatına mensup müf- rezeler de geçid resmine iştirak etmiş- lerdir. Pragda bir hâdise Prag 20 (A A.) — Bir takım amele, Hitlerin yıldönümü O münasebetile, bayrak asmış olan Alman sefareti müsteşarı B, Andre Kenkenin evinin penceresine taş atmışlardır. Amele, gamalı haçlı bir bayrak gör- dükleri zaman bunun Haynlayn taraf- tarlarının bir tahriki eseri olduğuna zahib olmuşlardır. Hariciye nezareti erkânından bir zat, Alman sefirine itizarda bulun- Ispanyada şiddetli muharebeler F rankocular | Fransa hududu- na doğru ilerliyorlar Sâragos 20 (A.A.) — Havas ajansı muhabiri bildiriyor: General Solşaga kumandasındakn kuvvetler Pirene hududuna doğru ileri hareketlerine devam ederek Fransız hududuna tak- riben 15 kilometrelik mesafede bulu- nan Val d'Aranın merkezi Viella'yı İş- gal etmişlerdir. Bu suretle Cümhuri- yet kuvvetleri tarafından işgal edilen geniş bir dağlık mıntakanın yollarını bifül kesmislerdir. Saragos 20 (A.A.) — Frankistler Tortoza istikatnetinde şimale doğru İleri hareketlerine devam ederek Tor- tozanın cenubunda kâin San Karlos dö la Rapila'yı işgal etmişlerdir. Diğer taraftan general Arandanın kıtaatı, Frankistlerin kontrolü altın- da bulunan sahil kısmını cenuba doğ- Tu tevsi etmişler ve dün akşam üzeri Beni Karlonun cenubunüa küin Pe- niskola civarına vasıl olmuşlardır. Suriyede bir hadise Halk Cezire valisine taarruz etti, jandarma ateş açtı. 3 ölü, 12 yaralı var Beyrut 20 AZ Dahiliye bakar“ lığı, geçen pazar günü Cezire valisi- nin Haseç şehrine girerken ahalinin taarruzuna uğradığını ve hafif suret- te yaralandığını tebliğ etmiştir. Vali- nin yanında bulunan jandarmslar mütearrızlara ateş açmıştır. Üç kişi ölmüş ve on iki kişi yaralanmıştır. Uşakta ümran faaliyeti Uşak 20 — Belediye meclisi yeni yıl bütçesini 9,700 lira olarak tes- bit etmiştir. Belediye bu yıl şehirde temiz su tesisatı yaptıracaktır. Bu işe 125 bin lira harcanacaktır.