8 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

GÜNÜN HADİSELERİ B. B. Bayar ve Arasın Belgrad seyahatleri Başvekil B. Celâl Bayar ve Hariciye | Vekili B, Tevfik Rüştü Aras, Yunan ve Türk milletlerinin dostluk ve be- raberliğini büsbütün takviye eden munzam paklı Alinada İmzaladık- tan sonra, Ankaray, . izahat vermek üzere, dönmüşlerdi. Bu sefer de, Yu- | goslavyaya seyahal etmek için, tek- rar şehrimize geldiler; bu akşam bel- grada müteveccihen yola çıkacaklar, Seyahatin asıl sebebi, şubat ayı içinde memleketimizi ziyare eden Yugoslav Başvekili B. Stoyadinoviçe mukabelede bulunmak; aynı zaman- da, iki memleket arasında mevcud dostluğu ve ittifakı daha kuvvetlen- dirmektir. İ Esasen Balkan antantının iki bü- | yük mübeşşiri Türkiye ile Yugoslav- yadır dense hala olmaz. Yalnız iki millet ve yalnız Balkanlar için değil, bütün sulhperver beşeriyet nam ve hesabına da hayırlı ve yümünlü olan bu antant fikri, Yugoslavyanın - ar- kasından matem tuttuğumuz - bü- yük kralı Birinci Aleksandr ile, Türk milletinin Önderi Atatürk arasında doğup olgunlaşmış, kralın Türkiyeyi ziyaretile büsbütün kuvvet bulmuş bir düşünceydi ki, bildiğimiz şekiller- de tahakkuk etti, Ne yazık ki, Yugoslavlar, büyük şeflerini meştüm sui! neticesinde kaybettiler, Türkiyede onun muhte- rem şahsiyetinde en büyük dostun- dan mahrum oldu. Lâkin, Birinci Aleksandrın varisi olan çocuk kral Piyerin naibi prens Polle istinad et- tiği hükümetlerin ve bilhassa bu- günkü hükümetin relsi sayın bay Stoyadinoviç, aynı yoldan ayrılma- dılar. Aleksandrım hiç bir eserine halel getirmediler. Yugoslavyanın tamamiyeti gibi, satvet ve şevketi de orta Avrupa ile Balkanlar arasında kanadlarını açmış bir ihtişamla de- vam etti. Yugoslavya, hâlâ akli seli- min, terakki ve inkişafın, muvazene ve sulhün bir vatanı olmaktadır. Ay- ni karakterde olan ve Şark misakile Balkan antantı arasında kanadları- nı açmış bulunan 'Türkiye ile dost- Tuk ve dayanışmada devam etmesi de bu sebeple gayet tabit oldu. Yugoslavya ile aramızda ilk gün- denberi ufak bir anlaşmamazlık geç- memiştir. Bilâkis, münasebetlerimiz her fırsatla inkişaf etmektedir. Daha son ayların Balkan iktisad kongre- sile matbuat kongresi bahusus biz gazetecilerin yadında tatlı ve sami- | mi hatıralardır. Balkanları kaplayıp 60 milyon nü- | fuslu bir muazzam federatif vahdet manzarası arzeden ve bu karakteri gittikçe daha fazla tebarüz edecek olan Balkan antantı devletleri ara- sında, siyasi şeflerin her ziyareti ye- ni bir kaynaşmaya zemin açıyor. B. B. Celâl Bayarla Tevfik Rüştü Ara- sın Belgrad ziyaretleri de iki taraf dostluğunu ve ittifakını yükselten merdivenin bir basamağı, bir plat- formudur. P. Tanur Bir yelkenli battı Sekiz tayfasından altısı boğuldu Şile kazasının Korkalı köyünde kaptanı Bekire aid 24 tonluk bir yel. kenli evvelki gün odun yüklü olarak İstanbula gelirken birdenbire fırtına- ya tutulmuştur. Yelkenli fırtınadan batmış 8 tayıfasından altısı boğul muş, diğer Ikisi kurtarılmıştır. Yüksek Ziraat enstitüsü Ankara 7 (Telefonla) — Yüksek ziraat enstitüsünün lâğvedilerek or- man, ziraat ve veteriner fakültele- rine ayrılacağı yolundaki haberler doğru değildir. Enstitünün orman çifliğine nakli bir temenni mahiyetinde telâkki olun- maktadır. Maliye Vekili geldi Maliye Vekili Fuad Ağralı dün sar | bah eksprese bağlanan hususi bir va- B. Hitler ve Mussolini Son daklka Romada yeni görüşmeler i dün 2 defa uzun müddet görüştül Paris & — Romadan bildiriliyor: B. Hitler ve Mussolini dün uzun müd- | det görüşmüşlerdir. İki tarafın na zırları ve askeri müşavirleri de mü- | him müzakerelerde bulunmuşlardır. B. Mussojini ve Hitler 16,30 dan on dokuzü kadar tekrar görüşmüşlerdir. Roma, Alman mahafili askeri mü- dehassısların görüşmesinden bahse- i derken bir askeri anlaşma yapılma- ss mevzuu bahsolmadığını, çünkü böyle bir anlaşma için bulunması lâ- amgelen mareşal Göring'in Roma da bulunmadığını beyan etmektedir. İngiliz Hariciye nazırı Cenevreye gitti Paris 8 — İngillere Hariciye nazırı Lord Halifaks Milletler cemiyeti kon- seyinin yarınki toplantısında bulun- mak üzere dün akşam Parise gelmiş ve bir müddet sonra Cenevreye hare- ket etmiştir. Fransız Hariciye nazırı B. Bonnet kendisini istasyonda selim- Tamış ve bir müddet görüşmüştür. 'B. Bonnet bugün otomobille Cerev- reye hareket edecektir... Amerikadan Fransaya giden tayyareler 20 tanesi, ebe iiYİ gönde- rileceği anlaşıldığından tevkif edildi Vaşington 8 (A.A) — Hariciye Na- zırı Hul, gazetecilere beyanatında, Fransaya gönderilmek üzere bulu- nan 20 tayyarenin tevkif edildiğini, çünkü bu tayyarelerin İspanya he- sabına olduğunun anlaşıldığını söy- lemiştir. 'Hul, Amerikanın Alman silâhlan- masına yardım ettiğine dair bazı mahafilden çıkarılan habereliri kati olarak tekzib etmiş ve Almanyanın kendine lâzım olan levazımı fazlasile yapabilecek vaziyette bulunduğunu ilâve eylemiştir. Çalışma saati Amerikada âsgari yevmiye kanunu Vaşington 7 (AA) — Pariâmente encümeni asgari yevmiyeler ve âza- mi iş saatleri hakkındaki yeni kanu- nun müzakeresine itiraz etmiş ise de 218 mebus tarafından verilen bir tak- rir üzerine komisyonun bu kararı ib- tal edilmiş ve kanun Jâyibası parla- mentonün ruznamesine alınmıştır. Cenub devletlerinin o mümessilleri bu lâyihaya muarız oldukları için bu husustaki müzakerelerin pek hara- retli olacağı tahmin edilmektedir. Emlâk bankası «B» tertibi hisse senedlerini alıyor Ankara 7 (A.A) — Haber aldığı- mıza göre, Emlâk ve Eytam bankası- nın umumi heyetinde ittihaz olunan karar mucibince «B» tertibi hisse s€- netlerini satmak istiyenlerden ban- ka bu hisse senetlerini başa baş İlat- le satın almağa başlamıştır. Bulancıkta zelzele Giresun 7 (Akşam) — Vilâyetimize bağlı Bulahıcık kazasında istikameti şarktan garbe olmak üzere bir sani- ye süren hafif bir zelzele hissedilmiş- tir. Hasarat yoktur. Karahisar yolu çıkarılan emele kamyonlar işle- Ziraat Vekilinin tedkikleri Ankara (Telefonla) Ziraat Vekili B. Faik Kurdoğlu bugün Nü- mune çifliğine giderek bazı tedkik- lerde bulunmuştur. Bu tedkikler es- nasında devlet ziraat işletmeleri ku- rumu idare meclisi başkanı B. Tah- sin Coşkan ve müdürü B. Şefikle İş- penil ehe. o müdürü sene AEyAN Böyük Şef dün Çubuk barajını gezdiler Ankara 7 — Atatürk bugün şehirde otomobille hir gezinti yaptılar. Büyük Şef saat on bu- çukta Çubuk barajma kadar gi derek yeni. gazinonun terasında bir müddet istirahat buyurdular. Atatürk barajda üç saat kaldılar ve yeni inşaata dair İzahat al dılar. Yugoslav vapurları Türkiyeye gelecekler İlk vapur bu ay içinde seferlere başlıyor Belgrad 1 (Telefonla) — Son defa İstanbulda akdedilen Balkan antan- tı konferansında alınan kararların bir neticesi olmak üzere bu ay için- de Yugoslav vapurları Türkiyeye se- Herlere başlıyacaktır. İlk defa olarak Lohsen isimli bir Yugoslav vapuru Susak limanından hareket ederek Venedik, Adriyatik ve Arnavudluk limanlarına uğrıyarak Pireye, oradan İstanbula gidecek ve Köstenceye geçtikten sonra ayrı limanlara uğ- rıyarak âvdet edecektir. .Limanların genişletilmesi işine başlanıyor ' Evvelâ Zonguldak limanı mümkün olan tevsi ameliyesini biran evvel yapmak kararındadır.- Duydu- ğumuza göre ilk önce Zonguldak li- marından işe başlanacaktır. Yeni alınan üç şilebimiz ve diğer büyük gemiler Zonguldak limanına yazın girebilseler bile kışın müşkilâ- ta maruz kalacaklardır. Bu müşki- lât bilhassa tahmil, tahliyede fazla- sile hissedilecektir. Zonguldakta bir liman inşası esa- sen evvelce de kararlaştırılmış ve İn- giz Gibs liman proje müessesesi mühendislerine mahallinde tedkik- ler yaptırılmıştı Mütehassıslar Zon- guldak limanı üzerindeki mütalâa- Jarını hükümete bildirmiş bulunmak- tadırlar. İlk plânda Zonguldak lima- nının yapılması tekarrür etmiştir. Elektrik şirketi Ankaraya giden heyet Nafia Vekili tarafından kabul edildi Ankâra 'I (Telefonla) — İstanbul Elektrik şirketinin Belçikadaki umum müdürü B. Spesiyal refakatinde şir- ketin İstanbul müdürü Delakrua ve Belçikadan gelen mühendis Kleren olduğu halde buraya gelmiştir. Bu- gün öğleden sonra, tatil olmasına rağmen, Nafıa Vekilimiz B. Ali Çetin- kaya tarafından kabul edilmiştir. Devlet Demiryollarında söya- hat eden subay ve erbaşlar Ankara 7 (Telefonla) Caber retlerini kendileri ödeyen orduda rüt- beyi haiz şahıslarla gedikli erbaşlardan sülüs ilmühaberi aranılmaması ka- rarlaştırılmış ve keyfiyet bir tamimle Devlet Demiryolları idaresince alâ- kadarlara bildirilmiştir. Süleyman şah türbesinin tamiratı bitiyor Anküra 7 (Telefonla) — kalesi önündeki Süleyman şah tür- besinin tamiratı bu yakınlarda bite- cektir, Tamirat bittikten sonra ora- Bir istasyonun adı değişti Ankara7 (Telefonla) — Haydrpa- şa - Eskişehir hattındaki Sakarya Antakyada gene dolaplar çevriliyor 8 Mayıs 1938 yeni müsademeler oldu Delege Garonun beyanatının fiili tezahürleri beklenmektedir. Arab gazeteleri faaliyette Anlakya 6 (A.A.) — Anadolu aja i sının hususi muhabiri bildiriyor: Delege Garo ile baş konsolosumuz B. Celâl Karasapan, dün gece Anka- İ radan buraya geldiler, Son hüdiselerden heyecana ve sa- | bursızlığa düşeni halk, bütün alâka ve dikkatini Garo'nun Ankara seya- hatinden sonra vaziyette hasıl olma- si icabeden salâha tevcih etmiş gö- rünüyor, Garo'nun Ankâradan ha- reketinden evvel Hatayda : Cenevre anlaşmasının harfiyen ve katiyen tatbik edileceği - hakkinda Türk ga- zetelerine yaptığı beyanat memnü- niyet verici ve yatıştırıcı mahiyette addedilmekle beraber, bu beyanatın fili sahalarda tezahürlerine intizar edilmektedir. Delege Garo, kati emirler almak üzere yarın sabah Beruta hareket edecek ve vaziyet pazartesi tamamen aydınlanmış olacaktır. Bir müsademe daha Antakya 6 (A.A.) — Dün gece An- takyanın Dörtayak mahallesinde bir kahvede bulunan Türklere karşı jan- darma tarafından ateş açılması Üze- rine, mühim bir müsademe daha v ku bulmuştur. Bu çarpışmada jandarma ölmüştür. Arap gazeteleri halkı Türk- leri öldürmeğe teşvik ediyorlar Antakya 6 (A.A.) — Arap gazetele- ri lahrikâllarına devam ediyorlar, Bu meyanda Antakyada çıkan «Elu- rube; gazetesinde «Necib alevi mille- tine» başlığı altında ve «Sancak Arab | teşkilâtı âli komisyonus İmzasile neş- redilen beyannamede Türklere şid- detle hücum edildikten sonra «Ey alevi, Türkleri ez, kuranı kerim de böyle buyuruyor, aranızda fitne ol- mamak için onları öldürün çünkü Htne katilden daha fenadır.» dı yor ve Eti Türkleri açıktan açığa kal- le teşvik ediyor, İskenderunda çıkan «Ellivan ga- zetesi de #Hiyanetin cezasız başlığı altındaki yazısında «Türk diyen nle- vilerin son hadiselerde nasıl dövüldük- leri, yaralandıklar:, tecziye edildik- leri diğer Eti Türklerine ibret olma Tıdırs diyor. Yabancılar Antakyalı yazılıyor Antakya 6 (4.A.) — Yenigün ge zetesi fransızca neşrettiği dördüncü sahifesinde, Halepte mukim Suriyeli ve Lübnanlıların kamyonlarla Hata- ya gönderilerek nüfusa kaydedildiklerk ni ve ittihadi vatani cemiyetine dahil yabancılara da hem Antakya hem İskenderun dairelerinden nüfus kâ- gıdı verildiğini ve bu cemiyetin köy- lere silâhlı adamlar göndererek tet- hiş hareketleri yaptıklarmı itiraz götürmez vesikalarla isbat edecek vaziyette olduğunu yazmakta ve bu- na ehemmiyetle komisyon reisinin dikkati çekilmektedir. Türkiyeden giden Hataylılar İskenderun 5 (A.A) — İntihabatta reylerini kullanmak üzere Türkiyede mukim Hatylıların gelmesi devam ediyor, Dün gece gelen 300 Türk is- tasyonda coşkun tezahüratla karşı lanmıştır, Bu suretle bu hafta içinde gelenlerin sayısı yedi yüzü bulmakta- dır. Faik Türkmenin konferansi yasak edildi Antakya 6 (A.A.) — Faik Türkmen tarafından bu sabah Ampir sinema- sında, Türk dili inkilâbi hakkında ve- rilmesi mukarrer ve hükümetten izinli konferans, sinema civarında zabıta kuvvetleri ikamesi suretile yasak edil- miştir. Rumen faşistleri reisi ; Kodreano aleyhinde va- tana hiyanet davası açıldı Bükreş 7 (A.A) — Dün akşam bu- rada âşagıdaki resmi tebliğ çıkarıl- mıştır: 2 inci kolordu askeri müddeiumu- miliğinin araştırma, istiçvap ve bu- lunan evrakın tedkiki neticesinde as- keri mahkeme huzurunda eski demir muhafız şefi korneliu Zelena Kodre- anu aleyhine, devletin emniyetini a- lâkadar eden vesikalar tutmak sure- tile vatana ihanet cürmile bir dava açılmıştır. Eski Rumen Başvekili Goga öldü Bükreş 7 (A.A) — Eski Başvekil #aviano Goga öğleden biraz sonra Ciucea şatosunda vefat etmiştir. Amerikada naziler Altı kişi tevkif edildi Niyork 7 (A.A.) — Long - İsalndda kâin «Siegfrled Yaphank» nazi kam- pının şeflerinden altı kişinin tevkif edilmesi üzerine Cermano - Amerikan Bund cemiyeti relsi Fritz Kuha nazi kampının gayesi Amerikada bir Al. man bloku teşkil etmek olduğunu be- yan etmiştir. Diğer cihetten nazilerin Nevyork devletinin kanunlarına (muhalif hareket ettiklerini bir kaç kere söy- leyen Amerikan harb malülleri cemi- yeti reisi Ray Monahan açdığı müca- delenin daha başlangıcında bulundu- ğunu ve Nevyork devletinde faaliyet- te bulunan daha on iki nazi kampile mücadele etmeğe devam edeceğini Çekoslovakyaya hücum Alman gazeteleri şiddetli yazılar yazıyorlar Berlin T (A.A.) — Havas ajansınm muhabiri bildiriyor: Bütün gazeteler son günler zarfında Bohemyada Çek- lerle Südet Almanları arasında cere- yan ettiğini iddia ettikleri hâdiseler. den hiddetli bir lisanla bahsetmekte- dir. Bü münasebetle gazetelerde çi- kan başlıklar şunlardır: Fölkişer Beobahterden:; «Çek polisi Südet Almanlarnı mütemadiyen sopalarla dövüp öldürüyorlar. Asker- ler bu tahrikâta iştirak ediyorlar.» İngiltere Pragda teşebbüste bulundu Berlin 7 (A.A) — İngiltere sefiri, Çekoslovakyadaki Alman ekalliyeti meselesinin muslihane bir şekilde halledilmesi için İngiltere tarafın- dan bugün öğleden sonra Prag nez- dinde teşebbüste bulunulduğunu Al- manya hükümetine e bildirmiştir. Amerikanın : dış politikası Vaşington 7 — İngiliz siyasetinin yeni bir veçhe alması üzerine Ameri- kan dış politikasında görülen bazı tezahür gazetelerde münakaşalara sebebiyet vermiştir. Gâzetecilere be- yanalla bulunan Hariciye Nazırı B. Hun, demiştir ki: «Bazı gazeleclier, Amerikan Hari- ciyesi erkânını haksız olarak itham et- mekte ve bunların faşist lehdarı ve Amerikan aleyhdarı fikirlerde bulun- duğunu söylemektedirler. Bu, tama mile yanlıştır. Amerikan Hariciyesi silâh ihraca- tı hakkında herhahgi bir muahedeyi Ahlâl etmiş değildir. B. Ruzvelt, B. Filips ve ben İspanya hakkındaki A- merikan politikasını, yalnız birleşik devletleri harbden masun tutmak ar- a FEEESEEEŞERE . EFE. GESERES. Gıpİ- - ş 33 wİFEFEBESE. SFENSASEES EENEFSEE ESEBEEE.ESERERELEFEŞSE BHEZ > B3aSEBPFE. SESEES