July 23, 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

July 23, 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Su sporlarına umumi bir bakış Bu sene kürekte Güneş ve Beykoz, yüzme ve yelkenlide Galatasaray kuvvetlidir Deniz mevsiminin hayli ilerlemiş bu- funmasına rağmen bu sahadaki faa- İlyetin safahatını hülâsa etmeği dü- şündük ve bu meyanda deniz fede- klüplerimizin çalışma tarzları üzerinde durmayı da lüzum- onu ile icraatı hususunun her e maruz kalan öeşkilân nssig şubesi bu senede sporcuları memnun edecek memektedir, etizm foderasyonu reisi tarafından leten idare edilen bu kisim çok temenni edilir ki biran ev- vel lâyık olduğu ehemmiyete kavu- Şabilsin. Simdiki vaziyette ilerisi için iyi ümidler göstermiyen deniz sporu- muzda bu kadarlık çalışma ve elde edilen muvaffakiyetli dereceler hes vesli ve feragat sahibi bir kaç arka» dasın şahsına bağlıdır. Bundan böyle yeni vaziyet dolayı- sile su sporlarile alâkadar olacakla. rn, deniz mevzuunu ehemmiyetle nazarı itibara almaları, dikkat ve itina ile çalışmaları lâzımdır, Kürekçiler: Su sporları programı nın tatbik edilememesi yüzünden kü- rekçilerin bu seneki vaziyetleri hak“ kında tam bir fikir beyan edilemez. Yalnız İzmitte iki hafta evvel tertib edilen yarışlarda gördüklerimiz, ge çen sene şampiyon olan Galatasaray kürekçilerinin bu sene formlarında olmayışları ve diğer rakiplerine na» zaran bazı ekiplerde haylice zayıf- lamış bulunmalarıdır, Tek çifte; Fenerli Seyfinin tek çine, müsabakalarına girmemesi müsaba-' kanın kati neticesini tayin imkânını vermemekle beraber bu senenin en Iyi tek çiftecisi muhakkak ki Beykoz- li Mehmeddir. Geçen sene yarım met- te bir farkla İstanbul ikincisi olan | Mehmedin muntazam çalıştığı takdir. | de bugün birinciliği rakiplerine ver- mesine imkân yoktur. Güneşli Yasef de tek çiftenin teh- rakiplerindendir. İzmitle tek- nssinin su dolu olmasına rağmen az bir farkla üçüncü gelmesi bir mu- vaffakı Galatasaraylı Ali henüz tecrübesizdir. 937 nin tek çifte üçüncüsü Altın- ordulu Mustafayı bu sene göremedik. Müsabakalara iştirak ettiği takdirde netlee üzerine müessir olabileceğini şimdiden söyliyebiliriz İki çifte: Galatasarayın geçen se- ne geçilemiyen iki çiftesi İzmit ya- rışlarını idmansızlığı yüzünden Bey- koztulara kaptırdı. Bu yarışta Galatasarayın hmla | kürekçisinin zayıflığından istifade ederek iyi bir atakla ileri atlıyan | lar kuvvetli olmalarına rağ- | irincilik için bundan böyle | Galatasaray ile yine müçadele ede- ceklerdir. İzmitte üçüncü gelen Güneş ekibi iyi olmkla beraber o günkü küreğin- den birşey anlıyamadık. Bütün yarış | mesafesini hafif bir idman küreğile bitirmekle iktifa ettiler, Dörtlükler: Güneş ekibi bilhassa | Tjisile İzmitte iyi bir de- | çok muvaffak oldu. sürprizlerine alışık kçilerin muvaffakiyet lerini devam ettirmelerini temenni ı acemiliğine | reketle İzmit |” masına Tağ- atfedehileceğimiz bir yarışlarında derece recesi diliyor. bu Pazar “Beykozda yapıla müsabakalarının netice- maldm Olm beraber şans Beykozla Güneşe gül mektedir Güneş bu sene kuvvetli ve geniş | bir kadro He çalışıyor. Ekip teşkilin- de doğru hareket edildiği takdirde MERA vE z e) İki senedir yelken şampiyonluğunu elinden bırakmıyan Burhan geçen sene İzmirde yapılan Türkiye birinciliğinde şampiyon olduklan sonra şampiyona üzerinde mühim Tol oy- nıyacaktır, Beykoz: Elindeki elemanlardan âzami istifadeyi temin eden bir klüp- tür. Ondan da muvaffakiyet bekli- yoruz. Galatasaray: Senelerce elinde tut- tuğu şampiyonayı bu seneki vaziyetle idame ettireceğini tahmin etmiyo. ruz. Yüzme: Halil, Orhan, Mahmud, Rauf gibi memleketin en iyi yüzücü- lerini kendi kadrosuna alan Galata- saray bu sene de şampiyondur, Yal- nız eiverir ki bu kıymetli yüzücülerin müsabaka zamanına kadar Jisansları tamamlanmış olabilsin. Rahatsızlığı dolayısile Kurbağalıdere müsabaka larına iştirak edemiyen Beykozdu #Mekki: klübüne doldurulmaz bir boşluk bırakmıştır. Yeni elemanlar yetiştiren ve bilgi- li bir surette çalıştırılan Beykozlu yü zücüler umumi tasnifte Gulatasarayı takib edeceklerdir. Beşiktaşlılar: Kıymetli kaptanları Sıdkının çalışmasile yeni yetişen genç yüzücüler bu sene muhtelif tarihlerde yapılan teşviklerde iyi dereceler almışlardır. Onların bu mu- vaffakiyetlerinin geçici olmadığına kanliz. Çünkü iyi çalıştırılıyorlar. Yelken: Geçen sene hiç bir yarış kaybetmeden ve bilhassa Türkiye birinciliklerinde kuvvetli k farklarla arkada bırakan iyi eler elde eden yelken şampiyo- numuz re Bür bütün birine likleri e dığını görüyoruz. anama ra Mam rakiplerini | Manamafih bazı sebeblerle bu sene şampiyona müsabakalarına iştirak edemiyeceğini duyduğumuz bu kiy- metli yelkencimiz, yerine Suadiyede kendi yetişlirdiği genç elemanları koymakla klübü için aynı muvaffa- kiyetin devam edeceği tahmin olun- maktadır. Onun bu eksikliği pek ta- bildir ki bu sahadaki muvaffakiyet üzerine tesir edecektir. Umumiyetle yelkenciler kuvvetli- dir, Bilhassa yeni yetişen gençlerin muvaffakiyetli yarışlarına şahid olu- yoruz. DENİZ Bugünkü spor hareketleri Modada Yüzme yarışları, Saat 14,30 da, Fenerbahçe stadında; İstanbul atletizm birincilikleri, Saat 16 da. Yarınki güreşler Eminönü Halkevi serbes güreş mü- sabakal. tertib etmiştir. Yarın saat 14 de Taksim stadyomunda yapıla- cak güreşlere Tekirdağlı Hüseyin de olduğu halde Türk ecnebi on beş ka- dar pabliyan iştirak edecektir, Ok Mlyini bugün devam edilecek Okspor kurumu tarafından ter. tip edilen ok atışlarının altıncısı bu- günü saat (15) te danında yapılacaktır. İŞ Okmey: 0 am m ma Baş, diş, nezle, grip, romatizma, nevralji, kırıklık ve bütün ağrılarınızı derhal keser. İcabında günde 3 kaşe alınabilir. SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur Tefrika No. 174 A irtica hareketine karşı her taraftan protestolar yaepeliyge Binaenaleyh artık leytelea'le fle va- kit geçirmeğe ve oranın tebliğatına riayet olunmağa imkân mutasavver değildir. İşte bütün bu hakayik karşı- sında memleketin selâmetini temin için son olmak üzere deriz ki ekseriye- ti külliyeyi haiz olan mebusanın sa- bıkı veçhile teşkili ve kabinenin Hilmi paşa yedine itası lâzımdır. İttihad ve Terakki cemiyeti merkezi umumisi 2 nisan 325 İstanbuldan her tarafa sahte tel graflar çekiliyordu. Merkezi umumi bunlara itimad edilmemesini tami- men şubelere, merkezlere bildirdi. Hem bu telgrafların mürür ve ilânını menetmek; hem de şifrelt telgrafların kabul ve çekilmesine mâni olmak üze- re derhal telgrafhanelerin işgal ve ta- rassud altına alınmasını heyeti mer- keziyelere tebliğ etti. Rumelide hemen her tarafta tel- grafhaneler cemiyetin eline geçti. Bundan pek çok istifade olundu. Londrada intişar eden (Standard) gazetesi İstanbuldan etrafa sahte tel- graflar çekildiğini, buna katiyen iti- mad olunmamasını, İstanbulda irtica- ın temamile avdet ettiğini yazmış, arzu edenlerin kendisile muhabere t6- sis edebileceklerini de ilâve eylemişti. Merkezi umumiden bu gazeteye bir teşekkür telgrafı çekildi. Bütün cemiyet merkezleri (gayri- meşru olarak teşekkül etmiş olduğu) beyanile Tevfik paşa hükümetini pro- testo ettiler, Konyada telgraf müdürü Kör 'Tev- fik efendinin İttihad ve Terakki tek graflarnın ileriye geçmesine mâni olduğu haber alınması üzerine mer- kezi umumi cebbar bir zabit kuman- dasında bir bölük asker gönderilerek bu Tevfik efendinin tevkif edilmesini İzmir heyeti merkeziyesine bildirdi. 'Tevfik efendi tevkif edilince telgraf- hanede birikmiş bir çok telgraflar bulundu. Bundan sonra muhabere sektesiz temin olunabildi. Selânikte gerek merkezi umumice telgrafhane- ye memur edilenler, gerek geceleri telgrafhanede toplananlar Selânik merkez telgraf müdürü Hamdi beyin odasında duruyorlardı. Süratle yazıl. ması lâzımgelen telgraflar bu odada Hamdi beyin yanında bulunan bir makine ile bizzat Hamdi bey tarafın- dan çekiliyordu. Edime ahvali merkezi umumiye şüpheli görülmeğe başlamıştı. Orasını da faaliyete getirmek üzere topçu kol- ağası Rasim bey Edirneye gönderildi. Rasim bey vazifesinde muvaffak oldu. Edirne cemiyeti ilmiyesinin neşrelti- ği bir beyanname Selânikte tabı ve teksir edilerek her tarafa gönderildi. Bu beyannamede ulema kıyafetin- de casuslar halki ve askerleri aldat- makta olduklarından bütün milletin elele vererek yürümesi ve böyle iğfal- lere kapılmaması lâzımgeleceği izah edilmişti. Dördüncü ordu müşiri İbrahim pa- şa iki fırka askerin irtica aleyhine hareket edeceğini bildirmişti, Merkezi umumice buna teşekkür edildi, Fakat İbrahim paşanın bu işari bir gösteriş olmaktan başka bir şey değildi. Çün- kü az sonra Erzurumda bir irtica ha- reketi vukuu haberi alındı, Yanlış ve doğru haberler biribirini velye ediyordu. Anadolu cemiyet mer- kezlerinden gelen telgraflarda muh- telif unsurlarla hassaten Ermenilerle arada tam bir ittihad bulunduğu bil- diriliyordu. Ermeni komitelerinden de ayrıca memnuniyete şayan telgraflar alınıyordu. Halbuki Adanada kıtal çıkmıştı. Merkezi umumice İstanbulu Trab- gondan asker celbettiği haberi alındı- ğı cihetle buna katiyen mâni olmak üzere Trabzon ve Samsun heyeti mer- keziyelerine telgrafla tebligat yapıldı; fakat sonra bu haberin doğru olmadı- ğı anlaşıldı. Ea#biye nazırı Etem paşadan aske- ri kulüble; kabinenin tuttuğu «ida- rel maslahat. siyasetine uygun tel- graflar geliyordu. Merkezi umumi ga- yet şiddetli bir telgrafla paşayı iskât etmek istedi, Müşir Etem paşa Beşinci ordu kıtalarının silâh alına celbolunduğu istihbar edilmesi üzeri- ne bunun men'i için Beyrut ve Şam heyeti merkeziyelerine telgraflar ya- zıldı. Sonra bu kıtaların Adanaya sev- kolunan nizamiye taburları yerine kaim olmak üzere silâh altına davet edildikleri nalaşıldı, Bunun üzerine sevkiyata yardım edilmesi heyeti mer- keziyelere bildirildi. İstanbula hiç asker ve para gönde- rilmemesi bütün Anadolu heyeti mer- keziyelerine tamim olundu. Hareket ordusuna gönüllü yazılmak üzere Ru- meli ahalisinden müracaat edenlere orduya müracaat lâzım geleceğinin tefhimi merkezlere tamim ve Hareket ordusile gidecek olanlara ilmiyeden münasip zevatın terfiki de Manastır ile Sereze işar edildi Rumi nisanın ikisinde doğrudan doğruya padişaha hitaben şu telgraf- name dahi çekildi Zatı hazreti padişahiye (Asker ve ahaliyi ihtilâle tahrik ve teşvik ile vakai feciayı ika eyliyen İR- dam sahibi Ahmed Cevdet, Ali Kemal, Mevlânzade Rifat, Mizancı Murad, Yeni Gazete sahibi Abdullah Zühtü, Volkan muharriri Vahdeti, Hacı Hak- kı, sabık Manastır alay müftisi Mus- tafa Şevket, Kâmil paşazade Said pa- şa nam eşhası melüne ile zatı şaha- nelerince malüm olmak lâzım gelen avenelerinin İzzet gibi firarlarına mey- dan verilmemesi rica, aksi takdirde müsebbiblerinin şediden mesul edile- Ceklerini arzeyleriz ferman, 24 nisan 325 Osmanlı İttihad ve Terakki merkezi umumisi Abdülhamide karşı artık Selânikte İttihad ve Terakki muhitinde emni- yet ve hürmet hisleri tamamen silin- mişti Rumi nisanın 2 -3 gecesi (15 - 16 gecesi) İttihad ve Terakki merkezi umumisinden kendisine şu telgrafna- me çekildi: Zatı padişahiye Padişah, iftihar ediniz! Bir irticaı melânetle meşrutiyet hedim ve hükümeti müstebide ikame edildi. Umum bir milletin hukukunu muhafaza etmek vazife iken bu irti- ca kemali meharetle tatbik olun- du. (...) İstanbul halkının âmali (...) (0) lerine tebean otuz milyon kuvvetinde bir milleti muâzzamanın hriyeye geçirilmesi istenildi yhat! O cehennimiler için buna muvaffakıyet mezarı ademde nasib olacaktır, Bundan evvel size Hilmi paşa kabi- nesinin mevkii iktidara geçirilmesi hakkındaki lüzum ve vücubu müş'ir çekilen telgrafnameye muayyen olan müddet dahliinde cevab vermediniz. İşte bütün bir millet ve ordu İstanbula yü- r. Bakınız bir kudreti kahhara malik olan millet nası istihsali matlab edermiş? (Arkası var) (1) İki yerde noktalarin geçtiğimiz ikt mfat kullanılmıştır ki bunlari yazmağı münasib görmedik.