30 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 $0 Temmuz 1938 m ...i Dün Geceki ve Bu Sakahki Efaberler Son dakika Girid âsilerinin şefleri yakayı ele verdiler Hükümet kuvvetleri Hanya şehrini bir kurşun bile atmaksızın gerialdı Paris 30 — Röyter ajansının Atinadan aldığı haberlere göre Hanya şep- rinden kaçabilen âsiler hükümet Kuvvetleri tarafından takib edilmekle ve kisim kısım teslim olmaktadır. Âsilerin şeflerinden Miçotakis ile Mudakis tevkif edilmi Miçotakis osun yeğenidir. Mudakis ise sabık Han- ya belediye re r. Sul lerinden dolayı vazifesinden azledilmiştir, Hanya şehrine gönderilen harb gemilerinde bulunan kuvvetler, şehri ve hükümet dairelerini kurşun bile atmaksızın muharebesiz işgal etmişlerdir. Esasen Girid val er kaçarken 10 kadar jandarmanın yardımile hükümet dairesini işgal etm Giridde örfi idare ilâ in edilmiştir, Girid umumi valisi sağdır. ve ne de azledilmiştir. Sovyet - Mançuko hududunda yeni müsademeler oldu Sovyetler, Çangufeng dağının yanında bir tepeyi almak istiyen Japonları püskürttüler di Ne öldürülmüş Paris 30 — Tass ajansının tebliğine göre dün muhtelit bir Japon - Man- çuko müfrezesi Çangufeng dağının iki kilometre şimalinde kâin tepeyi işgale teşebbüs etmişler ve Sovyet hudud muhafızlarile muharebeye tuluşmuşlardır. Neticede Sovyetler, mütearrız'arı püskürtmeğe teşebbüs etmişlerdir. İki tara- fın da zayiatı vardır. 'Tokyodaki Sovyet sefiri, Sovyet topraklara vaki olan bu tecavüzü Japon bükümeti nezdinde şiddetle protesto etmeğe memur edil Milli cemiyetler Halk Partisine bağlanacak Halkevlerinde halk için birer muayene odası açılacak Ankara 29 (Telefon) — Cümhuri- yet Halk partisi umumi idare heyeti bugün de genel sekreter B. Şükrü Kayanın riyasetinde toplantısına de- vam ctmiş, Halkevlerinin çalışmala- rı üzerinde görüşmeler yapılmıştır. Bu arada sahne, halk şarkıları ve sosyal yardım şubeleri hakkında bütün Halkevlerine rehberlik edecek bir ki- tap neşri karar altına (o alınmıştır. İçinde bulunduğumuz yaz mevsimin- de hazırlanacak olan bu eserler Halk- evlerinin çalışmalarında kendilerine yol gösterecektir. : Diğer taraftan Halkevlerinin 80s- yal yardım şubelerinin de genişletil- mesi ve bu şubelerde poliklinik şek- linde birer muayene Odası açılması- na da karar verilmiştir. Bu suretle | 'Halkevlerinde halkın ayak tedavisi temin edilmiş olacaktır. Partimizin tertibile geçen sene Üniversite profesör ve doçentlerinin 'Ankara ve İstanbulda verdikleri kon- Yüzbaşı Viedeman Parise gitmiyacek Böyle bir ziyaret mevzuubahis olmamıştır | Parsi 30 — Salâhiyettar mahafil | B. Hitlerin yaveri yüzbaşı Viedema- nm yakında Parisi ziyaret, edeceği tekzib ediyorlar. Böyle bir ziyartt mevzuubahiş olmamıştır. feranslar önümüzdeki yıl içinde di- ger bazı vilâyetlerimize de teşmil o- Iunacaklır. Çizilen plâna göre bu sene Adana, İzmir ve Konya ( vilâyetlerinde de profesör ve doçentler tarafından Halkın anlıyacağı dil ile ve yakından alâkadar bulunduğu mevzular Üze- rinde konferanslar verilecektir. Bun- lardan başka köy odalarında köylü- lerin işlerine yarar bir şekilde kitap- larla mücehhez birer küçük köy kü- tüphanesi tesis ve bu mevzular Üze- rinde kitaplar yazdınlarak bu kü- tüphaneleve gönderilmesi de alman kararlar arasındadır. Bugünkü toplantıda görüşülen mevzulardan biri de milli cemiyetle- rin doğrudan doğruya Halk partisine bağlanmaları hakkında genel sekre- terliğe yapılan müracaatler olmuştur. Bu cemiyetlerin partiye bağlan- maları hususu karar altına alına- caktır, Bonenin Türkiye seyahati B. Bone dün sefirimizle bu hususta görüştü Paris 29 (A.A.) — Havas ajansı bik diriyor: B, Bone öğleden sonra B. Sund Davaz'ı kabul ederek eylül ayı sonun- da Türkiyeye yapacağı resmi ziyaret üzerinde görüşmüştür. Paris 30 — Fransız Hariciye Nazırı B. Bönenin eylül sonunda Ankaraya yapacağı ziyaret esnasında parafe edilmiş olan 'Türk - Fransız itilâh resmen imzalanacaktır; İzmirde Atatürk günü İzmir 29 (Telefon )— 9 eylâl kur- | tuluş günü İzmirin Atatürk günü plarak kutlanacaktır. İzmir 29 (Telefon) — 30 ağustos gafer ve 9 eylül kurtuluş bayramla- rında İzmir fuarında sabaha kadar bayram yapılacaktır. Çeşitli eğlence- ler tertib olunacak ve milli oyunlar oynanacaktır, | Bunun e 5 İs timaa İzmirin turistik yollar projesi İzmir 29 (Telefon) — Vilâyet umu- mi meclisi 16 ağustosda, o vilâyetin türistik yollar hakkında hazırladığı EEİRNYOK amaa Atatürkün Makber somakiden yapılacak etrafında zarif bir park vücude getirilecek» İzmir 20 (AA) — Alatürkün an- nelerinin meğfun bulunduğu Karşı- yakâda Soğukkuyuda Osman paşa mezarlığındaki kabri etrafında kuru- lacak park ile yapılacak yeni bir mek- ber mevzuu hakkında mimar mütehas- #15 bay Gotye hazırladığı plânı bele. diyeye vermiştir. Tibay Fazlı Güleç ve şarbay Dr. Behçet Uz tarafından tedkik edilen bu plâna göre makber somakiden ya- Pılacak ve etra ipsrkdaenz rif bir şekilde vücuda getirileri İnşaata yakında başlanacaktır. Na B. Numan Menemencioğlu Beyesiils ür » Ahlak 28 caret itilâfı hakkında izahat verdi. Evvelki gün Eerlinden dönen Ha- riciye Vekâleti umumi kâtibi B. Nu- man Menemenc' U dün Başvekil B, Celâl Bayar tarafından kabul edil- miştir. B. Numan Menemencioğlu Başvekile Berlinde m Te ve İm- za edilen ticaret ması hakkın- da izahat vermiştir. Başvekil, B. Nu- man Menemencefoğlunu öğle yemeği- ne alakoymuştur. Müteakiben B, Ce- lâl Bayar, beraberlerinde B. Numan Menemencioğlu olduğu halde Dolma- bahçe sarayına gitmişlerdir. Ordu terfi listesi Ankara 29 — MN Müdafaa Vekâ- leti 30 ağustosta terfi edecek zabitan Yistesini hazırlamağa be mıştır. Liste 12 ağustosta yüksek tasdikten geçecektir. Petrol ve katran istihsali Bazı ecnebi şirketler yapıla- cak fabrikalar hakkında projeler hazırladılar Ankara 29 (Telefon) — İktisad Ve- kâletinin alâkada, ri Külah- ya ve Zonguldak linyitlerinden petrol, katran vesaire gibi tali maddeler İs- tihsali etrafındaki etüdlerine devam etmektedir. Btüdlerin müsbet bir şe- kilde ilerlediği ve yakında intaç edi- leceği de öğrenilmiştir. Diğer taraftan içlerinde bazı ta- nummuış İngiliz firmaları da bulunan ecnebi şirketler bu hususda vücuda getirilecek fabrikaları yapmak için alikadarlarla temasa girişmiş bulun- maktadırlar. Bunlardan bazıları ya- pilacak fabrikaların projelerini de ha- zırlıyarak İktisad Vekâletine vermiş- lerdir. annelerinin kabri Japonlar Hankov 29 (A.A.) — «Şekiayi 8» Japonlar Kloklen civarına yeni- den takviye kıtaatı göndermişlerdir. Bünları getiren allı büyük nakliye gemisi Usondan geçmiştir. Fakat Nankin civarındaki Çin kuvvetleri fazla tazyik gösterdiğinden Japonlar takviye kıtaatını buraya sevke mec- bur kalmışlardır. Yangtse cephesin- de ise Lion dağını ve Kloklangı top- çekerleri ve tayyarelerile bombardı- man etmekle iktifa etmişlerdir. Bu- rada Çin bir netice alamamışlardır. Honkong 29 (AA) kiayi ajansı> Altı Japon topçekeri Kiuki- anda Çin kuvvetlerine taarruz et- miştir, Çin tayyareleri mukabil taar- Tuza geçmişler, Uon dağmın şimali hesi kuvvetli olduğundan | Çine imdad kuvvetleri sevkettiler Iki Japon ganbotu batırıldı, bir şehir Japonların elinden istirdad edildi tahrip etmişler de Hankovu bombardıman Hoönkong > (AA) ajansı kıtaatı 48 tirdat etmeğ i ştu Çinliler Finşuda nehir sahilinde bin- den fa man imha etmişler, şehri de muhasaraya almışlardır. Çin çeteleri Ute Hiu dağları ar İ 4 yet merkezi olan Taj hücum etm işler, hattını bir çok yerlerinden kesmişlerdir. Iran daimi hudud komisyonu Erzurumda ran heyeti reisi: “Türkiyede gördüğümüz dostluğu hiç bir zaman unutmıyacağız,, diyor Erzurum 28 — İran daimi hu- dudkömisyonu, Trabzondan buraya gelmiş ve fevkalâde merasimle kar- şılanmıştır, Beni Orduevinde * büyük bir neza- ketle kabul eden heyet reisi kurmay albay Muzeyyani şu beyanatta bu- lunmuştur: — Türk yurdunda gördüğümüz ner çok güzeldir. Bu güzelliği Türk kardeşlerimizin gösterdikleri büyük samimiyet bir kat daha arttırmıştır. Biz Türkiyede samimiyet ve dostluk göreceğimizi yorduk. Fakat bu derece samimiyet bizi ümidimizden fazla sevindirdi, Bu Hatayda kayıd işleri Aleviler Suriyeden Antakya- ya giderek Türk kartı alıyorlar Anlakya 29 (AA) Anadolu ajansı hususi muhabiri bildiriyor: Kayıd işleri devam etmektedir. Hiç bir hâdise vukubulmamıştır. Evvelki gün Süveydiyeye yaptığım bir seyahatte evvelce Türk (o Üstesi aleyhinde görülmemiş bir şiddetle propaganda ve tedhiş hareketi yap- mış ve daha doğrusu yaptırılmış olan | Süveydiye alevilerinin bu defa nahi- yelerinde büro açılmamış olmasına Tağmen kendilerinden Antakyaya gi- derek Türk kartı aldıklarını öğren- Akkol bankası Bütün ziraat işletmeleri bir- leştirilerek banka haline getirilecek Ankara 29 (Telefonla) — Ziraat Vekâleti bir «Akkol, teşkilâtı kur- mak yolunda esaslı tedkiklere giriş- miş bulunmaktadır. Bu teşkilât yı kın komşularımız da dahil olduğu hal- de bütün medeni memleketlerde tat- bik olunan zirai inkişaf servisi teş- kilâtının adı olacaktır. Orman işlet- meleri dahil olduğu halde bütün ziraat işletmelerinin birleştirilerek bir banka haline getirilmeleri de mevzuubahistir. Bankanın adı (Ak- i) olacaktır, tın başlıca bir hedefi de bilgiyi köylünün ayağına getirmek- tir. İzmir 29 (Telefon) — Borsa idare heyeti seçimi bugün yapılmıştır. Ye- ni idare heyeline Kırkağaçlı B. Kâ- dim. Alevi eşrafı nahiye müdürünün ya- nında yaptıkları, beyanatta, evvelki menfi hattı hareketlerinin büyük bir tazyik ve tedhiş eseri olduğunu, şim- se temamen serbes olduklarından hakiki arzularının tecelli etmekte bu- lunduğunu teyit ve bir delil olmak Üzere de Süveydiye çarşısınde şapka: kalmadığından Beruttan 500 şapka sipariş ettiklerini ilâve etmişlerdir. Filistinde gene birçok bombalar patladı Hayfa 30 — Dün Hayfada bomba infilâkından 2 Arab yaralanmış, poli- se tecavüz eden iki Arab da takib edi- lerek öldürülmüştür. Nablüste mer- kez polis karakolu önünde patlıyan bombadan dört kadın yaralanmıştır. Zırhlı bir otomebile atılan dinamit- ten otomobil şofi yaralanmıştır, Polis Kudüste Arab mahallesini sı- kı bir mubafaza alında bulundur. makta ve araştırmalar yapmaktadır. Bu araştırma nelicesinde Hayfada projeyi > etmek için fevkalâde iç- Denki Halim, Hıfzı, Necati, | patlıyan bomba tipinde iki bamba bu- « lunmuştur. 300 kişi tevkif edilmiştir. | süratle güzel seyahatten haş olan intibaatı hiç bir zaman unutamıyacağız. Bu- nu kıymetli bir hatıra olarak ilelebed saklıyacağız. Bize bu kiymetli hair raları hazırlıyan büyük Şeflerimize medyunu şülranız, Asil Türk mille- tine ve Alâkadar memurlara şükran ve memnuniyetlerimizi tebliğ etme- bizi rica ederim. i Trabzonda devam eden müzakere- men mutabık kaldık. eyahatine devam ede- ” cek ve vali ile komutan tarafından | Hasankaleye kadar teşyi edilecektir. i Misafirler şerefine o Hasankalede bir öğle ziyafeti verilecektir. Karabük demir ve çelik fabrikaları İngiliz şirketi fabrikaların işletilmesini üzerine almağa talib Ankara 29 (Telefonla) — Karabük demir ve çelik fabrikalarının inşaatı ilerlemektedir. Fabrikanın kok ocakları ile bir numaralı yüksek fırını mukavelece tayin olunan müd- | detten 4 ay evvel bitirilmiş olacak ve önümüzdeki mart ayında Sümer banka teslim olunacaktır. Bu ocak” larda ilk 'Türk demiri istihsal oluna” caktır. Diğer taraftan demir ve çelik fabrikalarını inşa etmekte olan Bra$* serd şirketi bu fabrikaların işletme sini üzerine almağa talib olmuş ve bü hususta 'bazı tekliflerde o bulunmuş” tur. Öğrendiğime göre şirket bu teklife lerinde, fabrikaların kendi mesuliye* ti allında işletilmesine âmade bulur duğunu bildirmekte ve fabrikalaf Sümerbank tarafından işletilmek 15“ tenildiği takdirde teknik cihetle; tanzim ve işletme için lâzım gele elemanları temin etmeği deruhdi edeceğini bildirmektedir, a İstanbuldan Londraya hareket et” miş bulunan Sümerbank umum mü dürü B. Nurullah Esad orada bu tek” lifler etrafında birleşerek şirket je temas ve müzakarede bulunac; Kütahyada 15 evi seller bastı, bir kız boğuldu Kütahya 29 — Yağan şiddetli yağı murlar yüzünden şehir içinden çen dere taşmış, 15 ev su altında # mıştır, Şehirden bir sast uzakta bulun Aksu köyünü de kismen seller 9 mış,dokuz yaşında bir kız çocuğu « Bulmuştur. Tau |