3 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

— e e şa a ga, 23 Ağustos 198 Dün Geceki ve Bu Sahkahki Elfaberler Filistinde bir ay içinde ölenler ve yaralananlar Temmuz ayında suikasdlerden 210 kişi öldü 468 kişi de yaralandı Kudüs 3 — Filistinde terorizm de- vam ediyor. Merkezi Filistinde tedhiş- çiler halktan zorla para almaktadır. Halk son günlerde tedhişçilere 7000 sterlin vermeğe mecbur kalmıştır. Hayfada bir değirmende bomba patlamıştır, 3 Arab ağır suretle yara- lanmıştır. Kudüste yeni müze önün- de bir bomba bulunmuştur. Maça madeninde çeteler tarafından yapılan baskın esnasında bir çok Yahudi yara- lanmıştır. Hayfada Yahudi fabrikası- nın iki bekçisi, bomba infilâkile ya- ralanmışlardır. Temmuz zarfında yaralananlar ve ölenlerin bilânçosu şudur: 148 Arab, 60 Yahudi maktul, 268 Arab, 201 Ya- hudi yaralı, İngiliz askerlerinden 2 asker maktul, 6 asker yaralı, 3 Arab polisi yaralı, Bu rakamlar, Filistin için bir rekor teşkil eder, Barselon bombardıman edildi, mühim zarar var Cümhuriyetçiler, şiddetli çarpışma- lardan sonra beş kasabayı işgal etti Barselon 2 (A.A.) — Bu akşam sar at 9 da 5 Yunkers tayyaresi Barselon üzerinde uçurak altmış bomba at- mıştır. Mühim hasar vardır, | Barselon 2 (A.A.) — Ru bir teb- Miğde ezcümle şöyle denilmekteğir: Cümhuriyetçiler şark cephesinde | pazar günü Pobla Mazanuca mezar- | hğını zaptetmişlerdir. Pazartesi gü- nü Fayonun şimalindeki mıntakada ilerlemişlerdir. Cümhuriyet okuvvet- | leri Pobla de Segur mıntakasında mü- him mevziler ve Frotosal yolunu işgal etmişlerdir. Tarragona dün Prankist tayyarele- | ri tarafından bombardıman “eğilmiş” * tir. Bombardıman kurbanlarının ade- Madrid 2 (A'A.) — Merkez ordü- sundaki Cümhuriyet kuvvetleri Teru- el eyaletinde Griegos, Portillo de Gna- dalâvlar ve Slerra Albarracin'de Frias kasabalarını zaptetmişlerdir. Bu kuv- | vetler Frias'tan iki kilometre İleri git- | mişlerdir. Barselona 2 (A.A.) — Ebre üzerin- de yâpılan şaşırıma hareketi tama- | mile muvaffak olmuştur. Düşman Gandesa'nın döndüğü noktaya bü- tün kuvetlerile bir mukabil taarruz yapmıştır. Düşman, Tortosa - Gan- | iş müddetleri Pancardan şeker imaline ka- dar çalışanlar haftada 48 saat çalışacaklar Ankara 2 (A.A.) — İktisad Vekâ- leti İş dairesi reisliğinden: İş kanununun 35 inci maddesinin (C) bendi mucibince iş müddetieri hakkında ikinçi genel emir; İ Resmi gazetenin 23/9/1937 tarihli & 3716 numaralı nüshasında neşre- dilen birinci genel emrin T numaralı bendi mucibince, pancardan şeker İ e, münhasıran kampan- esinde, çalıştırılan işçilere üte- tatbik edilegelmekte olan İş lerinin » geçen yıl kampanya- sna mahsus olarak - aynen muha- faza edilmesine izin verilmiş idi. Görülen iüzum üzerine bu izin bu yıl kampanyasına da teşmil edilmiş- tir. Şu kadar ki kampanya devresin- den sonra bu işlerde çalışmağa de- vam eden diğer kısım işçilere umumi esas olan haftada kırk sekiz saatlik iş müddeti tatbik edilecektir. Ankarada bir kamyon bir işçiye çarptı , Ankara 2 (Telefonla) — Dün ak- Şam Sergievi önünde feci bir kaza Olmuştur. Bir kamyon yoluna giden bir işçiye çarpmış ve ağır surette ya- © Talanmasına sebebiyet vermiştir, İş- 'çinin adı Mehmeddir, Körşehirlidir. Çarpan kâmyon 2169 numaraldır. Mehmed tedavi altına alınmıştır. Kamyon zn Mehmed Ali hakkın- | desa yolunun 29 ve 32 nci releri hizasından şiddetli top âteşle- kilomet- rinin himayesinde önde tanklar o e sekiz kere taarruz etmi: tir. Hükümetçiler tayyarelerin dımile şiddetle mukavemet etmişler- dir. Akşam düşman mukabili taarru- zunu terketmiş ve sahada bir çok ölü bırakarak mevzilerine çekilmiş- tir. Hücum eden Kıtaların efradı mün- hasıran Faslı idi. Bu müddet zarfın- da Cümhuriyetçiler, Pobla de Masa- duca mıntakasında ilerlemeğe devam ederek - mezarlığı - zsptetmişler ve Pobla kasabasına hâkim sırtları ele geçirmişlerdir -Gümbüriyetçiler ayni zaminda Payonun şimaline “döğrü ilerliyerek Siema Meguinezaya gir- mişlerdir. Üçü kadın 23 kişi idam edilecek Madrid 2 (A.A.) — Mahkeme, reji- | me karşı bozgunculuk cürmü ile suç- lu 195 kişinin muhakemesini bitirmiş» tir. Üçü kadın olmak üzere 23 kişi | idama, biri kadın olmak üzere 11 Kişi 30 sene kamplarda çalışmağa, altı ki- şi 25 sene ayni cezaya, 49 kişi 22 ile 2 sene arasında hapis cezasına, 48 ki- $i altı ay bir güne mahküm edilmişler- dir. Diğerleri beraet etmişlerdir. Madenciliğimiz İlk demir cevherleri Kara- büke sevkediliyor Ankâra 2 (Telefonla) — Eti Bank tarafından Divriği madenlerinin işle- tilmesi için modern ve büyük tesisat yapılmasına devam ediliyor. Bu tesi- satın neticesini beklemeden evvel ya- kınlarda işletilecek olan Karabük ©- caklarına demir yetiştirilmesini te min için muvakkat Lesisat yapılmak- ta ve yollar açılmaktadır. Öğrendiğime göre ilk demir cevher- | leri Karabüke sevkolunmak üzere Div- | riği ile Çetinkaya arasında Ki tasyonuna indirilmiş ve sevkiyata başlanmıştır. Diğer taraftan Ergani bakırının bu çalışmalara sıkı bir'surette devam edilmektedir. Muhtelif bakımlardan faydalı görülmekle beraber daha ucuz ve pratik olan Çatalağzı endüstri )i- manının inşasına başlanmak üzere- dir. Bu limanın inşası ile Karabük ma- mulâtı için 60 - 70 kilometre, gene Ka- rabükte sarfedilecek kömürde 40 - 50 kilometre bir ekonomi temin edilecek- tir. Kuzguncukta iki ev yandı Dün saat 16,34 de Kuzguncukta Bozacı sokağında 3 numaralı B, İsrai- le ait bir katl ahşap ev dikkatsizlik yüzünden tamamen yanmıştır. Yangın, evin yanıbaşında bulunan 8 numaralı B. Dimitriye ait iki katlı eve de sirayet ederek, tamamen yak- k is- | | | re Selânik itilâfı Nöyyi | tinin yıl sonuna kadar istihsalini temin için | Yeniden yolcu (tayyaresi alınacak Hava yolumuz 1940 da Vana varacak, fuar münasebetile İzmire muvakkat seferler yapılacak Ankara 2. (Telefonla) — Önümüz- deki mali sene içinde İzmir - Ankara - İstanbul ve İstanbul - Ankara - Ada- na seferleri başlamış olacaktır, Gele- cek sene Ankara Diyarbakır hava yo- lu da açılacaktır, 1940 senesinde, ha- va yollarımızın faaliyeti Vana kadar uzatılmış olacaktır. Bu suretle memleketimizin muhte- lif mıntakslarındaki büyük şehirleri- miz hava yolu ile biribirlerine bağla nacaktır. Bu münasebetle'hava yolla rn idaresi üç yeni ve büyük tayyare daha, almağa karar vermiştir. Yeni gelecek tayyareler Ankara - Diyârba- kır hattına ta olunacaktır. Van yolu açıldıktan sonra tayyate- lerimiz, İranm Tebriz şehrine kadar muntazam seferler yapacaklardır. Bu- na mukabil İran yolcu tayyareleri de Vana kadar yolcu taşıyacaklardır. Bu suretle ilk beynelmilel hava hattımız kurulmuş olacaktır. Bilâhare Adana - Halep ve Adana - Bağdad hava yolu için de tedkiklerde bulunulacaktır. Havayolları umur müdürlüğü dan tesisatı tamamen ikmal edilemi miş olmasına rağmen, İzmir fuatı es- nasında Ankara - İzmir ve İstaribul arasında muvâkkat bir hava seferi ih- dası için tedkikler yapmakta ve bu $8- ferlerin tatbik kabiliyetini oaraştır- maktadır. U Son dakika İngiltere Bulgarlara kredli açacak Sofya ile Londra arasında müzakere cereyan ediyor Londra 3 —. İngiliz mali mahafili, İngiltere ile Fransanın 'Tuna havza Samuprava: “Bu pakt inkâr götürmez Londra 2 (A.A) — İngiliz diploma- tik mahfillerinde Selânik paktının im- zas1 müsaid bir şekilde karşılanmış- tır, Bu mahfiller, dostane müzakere lerden başka bir çareye teşebbüs etme- den Milletler Cemiyeti paktının 19 un- cu maddesi mucibince mevcud mua- hedelerde tadilât yapılabileceğine, bu paktın bir misal teşkil ettiğini beyan etmektedirler, Ayni mahfillerde *« bu misalin milletlere muslihane 'üsullers Ümid edilmektedir. Samupravanın makalesi Belgrad 2 (A.A.) — Balkan antanlı ile Bulgaristan arasında imza edilen Selânik itilâfı hakkında Samuprava- da bir başmakale neşreden bu gazete- nin müdürü Yoyanoviç ezcümle şöyle demektedir: «Her türlü tavassutun haricinde meydana getirilen bu eser, Balkan şuuruna, Balkan milletleri arasında emniyetin elzem olduğuna ve bu mil- letlerin mukadderalile Balkan mu- kadderatının biribirinden : ayrılmi- yacağına yeni bir delil teşkil etmekte- dir» Metaksas hükümetinin ördüncü yılı Bütün Yunanistan 4 ağustosu kutlamağa hazırlanıyor Atina 2 (A.A) — “Atina şehri, 4 ağustos yıldönümünü kutlamak için sında iktisadi faaliyetlerini daha zi- yade kuvvetlendirmeği bekliyorlar. Fransanın Bulgaristâna 300 milyon franklık bir istikraz vermesi; İngil- tere ile Bulgaristan arasında elyevm müzakereleri kolaylaştıracaktır. Diğer taraftan zannedildiğine gö- muahedesi mucibince Bulgaristana Akdenizde bir mahreç verilmesi için İlk adımı teşkii edebilecektir. Sofya ile Londra arasında cereyan etmekte olan müzakereler, Bulgaris- tana Selânik itilâfı mucibince mi saade edilmiş hava ve deniz kuvvet- lerini, arttırmak için muktezi serma- yeyi temine matuftur. İsviçrede ka kanlı bir nümayiş oldu Müfrit sağ cenah fırkası şefleri tevkif edildi Paris 3 — İsviçre konfederasyonu- | nun yildönümü münasebetile müfrit, nasyonalist fırkası, federal hüküme- kati oOmemnuiyetine orağ- men büyük bir nümayiş tertib et miştir. Nümayişi dağıtmak istiyen polisler, şiddetli bir mukavemete uğ- Yadıklarından kılıç çekmeğe mecbur kalmşalardır. Vukubulan arbede ne- ,ticesinde bir çok kişi yaralanmıştır. Nasyonalist fırka lideri Tobler ile ayni partinin. diğer erkânı tevkif edilmiştir. Müfrit sağ cenah fırkası- nım geniş teşkilâtını gösteren vesi- kalar yakalanmıştır... Bayan an Âfet ge geldi Bir müddettenberi Avrupada bulu- nan Tarih Kurumu asbaşkanı Bayan hfet bu sabah İtalyan bandıralı Foskori vapurile şehrimize gelmiştir. On altıncı iş bölgesi İzmit 2 (Telefonla) — On altıncı iş bölgesi âmirliğinde bugünden itiba- azileye başlanmıştır. cereyan etmekte olan iktisadi ve mali | şimdiden bayram halini almıştır. Bü- tün resmi ve hususi müesseseler, bi- nalar bayraklarla süslenmiştir. Mini Gençlik teşekkülüne mensup takım» İ lar, şarkılar okuyarak sokaklardan geçmektedir. Eyaletlerden muhtelif teşekküller, meçhul asker âbidesinin önünde geçid resimleri yapmakta ve âbideye çelenkler koymaktadır. Yıldönümü şenliklerine iştirak için eyaletlerden Atinaya gelen on binler- ce kişiye yatacak yer temini için tu- rizm servisleri tarafından hususi ted- birler alınmıştır. Bugün stadda, bütün eyaletlerden gelen gençlerin geçid resminin ve dans- larının provası yapılmıştır. Maliye vekâleti nakit işleri müdürünü tebrik Ankara 2 (Telefonla) — Düyunu umumiyemizin mal ile ödenmesi için Pariste yapılan müzakerelerin mu- vaflakıyetle neticelendiği yazılmıştı. Hariciye Vekâleti tarafından Ma- liye Vekâletine yazılan bir tezkerede bu müzakerelerde hükümetimizi tem- sil eden nakıt işleri umum müdürü B, Halit Nazminin müzakerelerin hüsnü suretle intacında gösterdiği muvaffakıyetten dolayı şayanı teb- rik olduğu bildirilmektedir. Sekiz buçuk ayda tedavülden kaldırılan eski paralar Ankara 2 (AA) — Türkiye Cüm- hüriyet Merkez bankasından: Bankamızın 15 ikinciteşrin 1997 tarihinden itibâren 1 ağustos 938 ta- rihine kadar beş liralıklardan 28 mil. yon 245 bin, on liralıklardan 9 milyon 785 bin 690, elli liralıklardan 11 mil- yon 171 bin 200, yüz liralıklardan da 15 milyon 648 bin 900 ki ceman alt- miş iki milyon sekiz yüz elli bin yedi yüz doksan lira tedavüle çıkarmış ve mukabilinde eski harfli banknotlar. dan ayni miktar yani altmış iki mil yon sekiz yüz elli bin yedi yüz doksan lira leyin a reştik, le'neler yapılabileceğini göstereceği Selânik itilâfı İngilterede müsaid şekilde karşılandı Balken mukadderatının birbirinden ayrılmıyacağına delildir, diyor Rumen Hariciye Nazırı beyanatında: “Selânik anlaşması Balkan Antantındaki kuvvet ve tesanüdün bürhanıdır,, diyor Rumen Hariciye Nazırının beyanatı Bükreş 2 — Selânik paktının imza» lanması münasebetile, Hariciye Nazr Ti B. Komnen, Radar ajansına aşağı” daki beyanatta bulunarak imzalanan paktın tarihi ehemmisretinden. bahset- miş, ve. Bulgaristann- milletler «ara sındaki kardeşlik eserine elddi bir yar- dımda bulunduğunu -Söyliyerek «€7- cümle demiştir ki «Selânik anlaşması, Balkan -An- tantının : yaratıcı politikasının res- mi bir teyidi ve Balkan antantındaki kuvvet ve tesanüdün inkâr gülürmez bir bürhanıdır. Bu mühim esere riyaset eden beş deve. şeniiine büyük sulh ve en- eriynizi bilisbğeyisi Nik »k tarihi manalı eserin bulması için hususi bir uzlaşma zih- niyeti ile, zamanımda şehsi yardım- larını esirgemiyen B. Köseivanof, Me- i taksas, Stoyadinoviç, Ruştü Arasa i samimi şükran hislerimizi de takdim * etmek lâzımdır» Hangi mektepler bina vergisinden muaf Maliye Vekâleti alâkadarlara bir tamim gönderdi Ankâra 2 (Telefonla) Maliye Vekâleti ekalliyetlere ajd mekteplerle hususi mektepler, ecnebi ferdler, cemiyetler, müesseseler, rahip ve rahibeler tara- fından idare edilmekte olan mektep- lerin bina vergisinden muafiyetlerine dair alâkadarlara bir tamim gönder- miştir. Bu tamime göre, Türk ekalliyetle- rine mensup cemaatler ve komiteler tarafından idare edilen mektepler bina vergisinden muaf olacaklardır. Ecnebi şahıslar, cemiyetler, mües- seseler rahip ve rahibeler tarafından idare olunan mektepler bu mali yıl- dan itibaren yine bina vergisinden muaf tutulacaklardır. Maliye Vekâletinin tamiminde €- cümle şöyle denilmektedir: «Bu mekteplerin bugünkü vaziyeti maarifi umumiyeye hâdim bir şekil- de bulunduğu Maarif Vekâletinden bildirilmiş olduğu için simdiye kadar bina vergisine tâbi tutulmakta olan bu müesseselerin bu vergiden muaf tutulmaları bina vergisi kanununun icabatından görülmüştür.» Türk hususi mekteplerile ekalliyet” lere mensup ferdler tarafından idar? olunan hususi mektepler kazanç t6- minine çalıştıklarından bina. vergi sine tâbi olacaklardır. İranda demir ve çelik fabrikaları kurulacak Ankara 2 (Telefonla) — Dost İrani hükümeti Karabük demir ve çelik fab rikalarımın inşasını deruhte eden Brassefd firmasinin şehrimizdeki bü” rasuna bir teklif yapmış ve bunda © Türkiyede olduğu gibi, İranda da dö mir ve çelik sanayiinin kurulması v8 tanzimi işini üzerine almasmı me kür müesseseden istemiştir. Brasserd firması bu teklifi iyi ka şılamıştır. d İtalya, İzmir fuarına iştirak ediyor İzmir 2 (Teletonla) — İtalya sani meti fuara resmen iştirak ” İ bildirmiştir. İngiltere, Amerika ğ İrandan birçok ticaret müesseselei ! de fuara iştirak etmektedir, gi