3 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

3 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

is Sovyet taburu Japo mevzilerine taarruz etti (Baş tarafı 1 inci sahifede) | Tokyo 2 — Harbiye nezareli Sov- , yetlerin Çang-Kufeng tepesini geri al- | dıklarım resmen tekzip ediyor. Har- | biye nezsretinin tebliğine göre saat 12,30 ile 14,30 arasında Çang-Kufeng ile şimali Korede yapılan akınlara kırk kadar Sovyet bombardıman tayyaresi iştirak etmiştir. Bunlardan üçü mü- dafaa toplarile düşürülmüştür. Saat 12,40 da alçaktan uçan 12 hafif | bombardıman tayyâresi Çang-Kufeng | civarındaki Japon mevzilerini hasarat ika etmeden bombardıman etmişler ve mitralyöz ateşi de açmışlardır. Ayni zamanda başka bir hava filosu, Sovyet - Kore hududu boyunca taras- sudatta ve bombardımanda bulunmuş. tur, Saat 14,30 da 10 ağır bombardıman tayyaresi şimali Kore şimendifer hat- tanı bombardıman etmişlerdir. Hava müdafaa bataryaları güllelerinin isabe. | tile bunlardan ikisi yere inmeğe mec- | bur olmuşlardır. Şimendifer münaka- | Jâtı kesilmemiştir. Ayni zamanda on bombardıman tayyaresi Kelko şehrinin üzerinde uçmuşlardır. Bunlardan biri düşürülmüştür. Henüz teeyyüd etmi- | yen raporlara göre diğer iki tayyare biraz ötede iskat edilmiştir. Japon Har- | biye nezareti Sovyet bombardıman tay- | yerelerinin yanlarında harp tayyare- | si olmaksızın uçtuklarını ve Japon tay- yarelerinin de havalanmadıklarını ilâ- ve ediyor. Tokyo 2 (AA) Domei ajansı, Sovyet kuvvetlerinin bu akşam gü- neş batarken Çankufenf ve Şalsaoping tepelerine hücum ettiğini, fakat geri Lepeekimaz olduğunu bildirmek- gi tayyarelerinin ihtar uçuşları Tokyo 2 (A.A) — Hâlen mikları- nın tespiti imkânı olmıyan Japon tayyareleri, bu sabah mançukuonun şark hududunda ezcümle Çankufeng muıntakasında bir uçuş yapmışlar ve Sovyet arazisi hududunu takib eyle- mişlerdir. Japon Haribiye Nezareti | bunun bir «ihtar» olduğunu bildir- mektedir. Sovyetler, mukabil hare- | kette bulunmuşlardır. Bu sabah Çan- kufengi Obombardımana (başlıyan Sovyet tayyareleri saat 9 da her tür- Yü faaliyetlerine nihayet -vermişler- dir. Japon zayiatı Tokyo 2 (A.A) — Domei ajansı, Kore ordusu umumi karargâhının aşağıdaki tebliğini neşrediyor; Uçuş nizami halinde Sovyet tayya- releri, saat 18 de gayrimeşru surette hududu geçerek 'Tupmenin sağ sahi- linde Kore ârüzisi üzerinde uçmuşlar- dır. Tayyareler, Korenin şimalinde Koje köyünü bombardıman etmişler- dir. Hudud hadiselerinin obidayetin- den bugün saat 18 e kadar olan Ja- İ pon zayıatı şudur: Üç subay ve 27er ölü ve 67 er yaralı. Japonyada hava hücumlarına karşı ihtiyat tedbir Tokyo 2 (A.A.) — Japonyanın mer- kezinde, Osakanın etrafında tayyare hücumlarına karşı bilhassa tenvirat hususunda akşamları ihtiyat tedbirle- ri almmaktadır. Diğer cihetten hükü- met makamları Japonyanın heyeti u- mumiyesi için matbuatım hava tah- minleri neşretmesini menetmiştir. Japonların zayiatı Moskova 2 (A.A) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Çang - Kufeng hâdiselerinden bah- seden Tas ajansı Japon piyade kıtala- rınin topçu kuvvetlerinin faaliyeti sa- yesinde Sovyet arazisinin dört kilomet- Te içine girdiğini bildirmektedir. Birkaç saat sonra muntazam Sovyet kıtaları Japonları işgal ettikleri mıntakadan tardetmişlerdir. Her iXi taraf da ağır zayiat vermiştir. Söylendiğine göre Ja- ponlardan 400 kişi ölmüş ve yaralan- mıştır. 14 makineli tüfek ve 157 tüfek terketmişlerdir, Sovyetlerden 13 kişi ölmüş 55 kişi yaralanmıştır. Japonlar Sovyetlerin bir tankını bir topunu tah. rip etmişlerdir. 'Tokyodaki Sovyet mas- lahatgüzarı Japon hükümeti nezdinde protestoda bulunmak ve Japon mili- taristleri tarafından gösterilen faaliye- tin tehditkâr neticelerine hükümetin nazarı dikkatini celbetmek için emir al mıştır. Mançukuo'nun Sovyetlere protestosu Hsinking 2 (A.A) — Hükümet, Har- bindeki Sovyet baş konsolosu vasıtasi- le 1 ağustosta Çang-Kufenge yapılan Sovyet taarruzları hakkında Mosko- vaya bir protesto notası göndermiştir. Notada Sovyetlerin, «Tecavüzkârane hareketlerinin doğurabileceği vahim neticelerin mes'uliyetini yüklenecek- leri» bildirilmekte ve Mançukuo hiikü- metinin, Sovyetler tavru hareketlerini değiştirmeği kabul ettikleri takdirde, tekrar müzakereye girişmeğe hazır bu- Tunduğu ilâve edilmektedir. Üç çeşit üzerine yüz bin seri pul bastırılacak (Baş tarafı 1 inci sahijede) fekalenin manzarası, 7 ve 6 kuruşluk- larında başka başka şekillerde birer üzüm salkımı, 5 kuruşluklarmda zey- tin, 3 kuruşluklarında İzmir saat ku- lesi, 25 kuruşluklarında incir, 30 pa- ralıklarında İzmir fuarından bir man- | zara, 10 paralıklarında ise İzmir Kot i donunun manzarası bulunmaktadır. Cumhuriyetin on beşinci yılı hatıra- 81 olarak çıkarılacak pulların 3 kuruş- Tuklarında ziraati temsil eden traktör- de Atatürkün bir resmi, 5 kuruşlukla- rında harf inkılâbını temsil eden bir resim: Atatürk tahta başında, 6 ku- ruşluklarında gençliği temsil eden izci- ler, 75 kuruşluklarında zeminde, or- du, havada tayyare, 8 kuruşluklarında | kombinelerden biri, 12,5 kuruşlukların- da yeni yapılan köprülerden birinin resmi bulunmaktadır, Postanelerimizde normal pul olarak | : kullanılmak üzere bastırılmasına ka- rar verilen pullar 19 kiymetten mü- rekkeptir. Bu pullarımız 10, 20, 30, pa- | ralık ve2,25,3,5,6,75,8,10,12,125 | 15, 17.5, 25, 30, 50 ve 100 kuruşluk ola-| caktır. Bütün bu pullarımız en müte-| rakki memleketlerin posta idareleri ta- rafından çıkanlan pullar nefasetinde olmasına azami gayret edilecektir. Fu- Ar hatırası olarak çıkarılacak pulları- “mızın en kısa bir zamanda ikmaline çalışılmaktadır. Posta idaresi, geniş mikyasta muha- bere yapan müesseselere bir kolaylık olmak üzere frankotip otomatik pul ; el Fuar hatırası pullardan diğer bir vi basan makineler üzerinde etüdler yap- mıştır, Bu makinelerin gelmesi ile bü- yük müesseseler mektuplarını bu ma- kineler ile pullayacaklar ve bu suretle i posta idaresi hem pul sarfiyatından kurtulacak ve hem de posta memur- larının işleri azalmış olacaktır. Getirilecek olan bu makineler bü- yük müesseselere verilecektir. Bu ma- kineler muhtelif kıymette zarfların ü- zerine otomatik surette pul basacak- lardır. Posta idaresi bu makinler için 100 liralık fişler getirtecektir. Fişler bu makinelerden alan müesse- selere bedeli mukabilinde verilecek ve makinelere fiş kıymeti olan yüz liralık muhtelif kıymette pulu bastıktan son- ra otomatik bir surette zarflara pul basılmağa başlıyacaktır. Bu makineler büyük müesseseler, bankalar ve gaze- telerimiz gibi toplu ve çok mektup ve gazete sevkeden müesseseselerin işis ne yarıyacaktır, Ö. Köstem iilderinin makalesi Nazi Râğizmi Slovakyayı Macarlara ilhak etmek istiyor Budapeşte 2 (A.A). — Yeni Macar Rasist nasyonal sosyalist partisinin Dâşiri efkârı olan Observateur gazete sinde partin şefi Zortsey, nazi rasiz- minin başlıca hedefinin Slovakyanın Macaristana ilhakı olduğunu tasrih etmektedir. Muharrir, bu gayenin el- de edilmesi için Macaristanın Alman- ya ile münasebetlerini kuvvellendir. mesi ve bir askeri misak akdetmek suretile bu dostluğun sarsılmaz bir hale getirilmesi lâzım geldiğini ilâve eylemektedir. e Nasra. muahedesi | 1 İngiliz askeri öldü, tedhiş- çilerden 7 ölü ve 14 yaralı var Kudüs 2 (A.A.) — Nasranın cenu- bunda dün yaralanan İngiliz askerle- rinden biri gece ölmüştür. Tethişçilerin zaylatı 7 ölü ve 14 yaralı olarak tesbit | edildiği resme nbildirilmektedir. Hariçten çimento ithal edilecek Ankara 2 (Telefonla) — Devletleş- tirilmesine , karar verilen çimento fabrikalarının salın alınması için Eti Bank tarafından temaslara baş- lanmıştır. Eti Bank bu a'ada mem- leketin çimento ihtiyacını temin için hariçten çimento ithaline tevessül etmiştir. Mülkiye müfettişi B. Nedim Nazmi Gülmen İzmitte İzmit 2 (Telefonla) — Mülkiye baş- müfettişi B. Nedim Nazmi Gülmen ba- zi tahkikat ve teftiş için İzmite gel- miştir, Japonyada 10 binev su altında kaldı Tokyo 2 (A.A.) — Domel ajansı bil diriyor: Dün ve bugün yağan şiddetli yağ- mürlar neticesinde Hyogo ve Asaka eyaletlerinde on bin kadar evi su gö- türmüştür, Tren, tramvay ve otobüs münakalâtı durmuştur. Yağmur bu sabah dinmiştir. Romadaki Fransız maslahat- güzarı Parise gitti Paris 2 (A.A.) — Blondel Romadan gelmiştir. Bu seyahat resmi mahiyette değildir. Mumaileyh senelik konjesini almıştır. Amerikan bombardıman tay- yarelerinin bir uçuşu Vaşington 2 (A.A.) — Amerikan bah- riyesine mensup 44 deniz ve kara bom- bardıman tayyaresi Seattle ile San Di- ego arasındaki 2253 kilometrelik mesa- feyi merhalesiz olarak bilâ hâdise ka- tetmiştir. Telefon ihtiyacı İdare yehi müracaatleri isaf için tedbirler ler alıyor Beyoğlu semtinin. telefon ihtiyacını karşılamak üzere Şişlide inşasına baş- Janan santral binası yakında bitirile- cektir. Santralın makineleri Avrupa- dan getirtilecektir, Makinelerin yer- lerine konması ve sair işler uzun za- mana ihtiyaç gösterdiği için telefon idaresi yeniden tedbirler almak üze- Te tedkikata başlamıştır. Beyoğlu santralına yapılan ilâve inşaatle önü kısmen alınan müraca- aitler, yeniden telefon almak isteyen- lerle gittikçe çoğalmaktadır. Kadıköy ve diğer sayfiyelerde de telefon taleb- leri artıyor. İhtiyacı karşılayamıyacak hele ge- Jen Kadıköy santralının bazı inşaat- le takviyesine çalışılmaktadır. Bu in- şaatle daha 200 kadar müracaat kar- şılanabilecektir. Telefon alma husü- sunda yapılan müracaatler sıraya kon- maktadır, Santral takviye edildikten sonra bu müracaatler sırasına göre abone kaydedilecektir. Fuar kupası maçları İzmir 2 (Telefonla) — İstanbul, Ankara, Trakya muhtelitleri 27, 28 ve 30 ağustosta İzmir muhteliti ile Fuar kupası futbol müsabakaları yar pacaklardır. İzmir muhteliti iki ekip halinde bazırlanmaktadır. n| Bir Macar parti |Bir Amerikan heyeti mahalli kıyafetleri tedkik için şehrimize geldi Amerikada Philadelphla'lı sanatkâr Genevieve Maxwell'in riyasetinde İs- tanbula bir heyet gelmiştir. Artistlerden mürekkep olan bu he- Sanatkârlar bugün buradan Kara- denize çıkacaklar, orada bir hafta g& Bundan sonra Tunada bir gezinti yet, İtalya, Yunanistandan sonra Tür- | yapacaklar, Belgrada uğrıyacaklar kiyede tarihi camileri, müzeleri ve mahalli kiyafetleri tedkik etmiştir. Times Türkiye için bir ilâve basıyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) yan Ferid Tek de milli hayatta Türk kadınının mevkiini izah edecektir. Sir Denison Ross Türk dili, mister Stanley Casson eski eserler, mister Hovard Ro- bertson eski ve yeni Ankara, mister W. J. Pevkins adl! ıslahat, mister Wal- ter L, Wright'le mister A. P. M. Fleming maarif ve teknik tedrisat, bay Falih Rıfkı Atay yeni Türkiye ve bay Hasan Âli Yücel de Türk edebiyatı hakkında makaleler yazmışlardır. Şark Japon elçireri (Baş tarafı 1 inci sahifede) İstanbula gelecektir, Diğer Japon mü- messillerinin ne zaman geleceklerine dair henüz malümat alınmamıştır. Yakın şark Japon sefir ve miimessil- lerinin bu içtimaı, dört beş gün kadar sürecektir. Kendileri Park otelde otu- racaklardır. Japon sefarethanesinden verilen malümata göre Japon mümes- sillerinin bu toplantısı, senelik mutad bir içtimadan ibarettir. Hususi bir ma- hiyeti yoktur. Japon mümessille- rinin her sene böyle toplantıları âdet hükmüne e girmiştir. İzmitte ekili züreşlri yapılacak İzmit 2 (Telefonla) İstanbul klüplerine mensup kuvvetli bir güreş takımı, İzmit İdmanyurdu güreşçile- rine bir maç yapmak için teklifte bu- lunmuştur, Bu teklif İdmanyurdlular tarafından “kabul edilmiştir. Yakında güreşlere başlanacaktır. Dünkü sıcaklar İstanbulda azami hararet gölgede 33,4 derece idi Yeşilköy Meteoroloji istasyonundan alman malümata göre, hava, yurdun Karadeniz kıyılarile Marmara havza» sında kısmen bulutlu, diğer bölgele- rinde umumiyetle açık geçmiştir. Rüz- gârlar Doğuda şarki, Ege ve Akdeniz kıyılarında garbi, diğer yerlerde umu- miyetle şimali istikametten orta kuv- vette esmiştir. Dün İstanbulda hava açık geçmiş, rüzgâr şimali şarkiden saniyede 3-5 metre hızla esmiştir, Saat on dörtte hava tazyiki 758,05 milimetre idi. Suhunet en yüksek güneşte 63,1, göl- gede 33,4 ve en düşük 22,2 sahtigrad kaydedilmiştir. Findik çılacız toplantısı Giresun 2 (A.A.) — İstanbul. Trab- | zon, Giresun, Ordu, Fatsa ve Görele fındık ihracatçılarının iştirakile ya- pılması mukarrer toplantıyı dün Halkevi salonunda vali Feyyaz kisa bir söyleyle açmıştır. İç ticaret umum müdürü Mümtaz Rek, fındıklarn tipize ve standart işleri hakkında etrafh izahat verdik. ten. sonra ticaret odalarının tasnif edilmiş tekliflerinin sıra ile müzake- resine geçilmiştir. ve Akdeniz tarikile Amerikaya döne- | ceklerdir. Hatay meclisinde 20 Türk mebusu Baş tara 1 inci sahijede) Kaydedilen müntahiplerin adedi: Türk cemaati 35,847, Alevi cemaati 11,319, Ermeni comaati 5,504, Arap cemaati 1845, Grek ortodoks cemaati 2098, diğer cemaatler 359. © Buns göre ikinci derecede mün- tehiplerin adedi şu suretle tesbit edil- miştir: Türk 358, Alevi cemaati 113, Erme- ni cemaali 55, Arap cemaati 18, Grek ortodoks cemaati 20, yekün 564. Bu rakamlara göre, Hatay mecli- sinde mebusluklar o mühtelif cema- atler arasında şu suretle tevzi edile- cektir. Türk cemaati 22, Alevi cemaati 9, Ermeni cemaati 5, Arap ccmasti 2, Grek orlodoks cemaati 2, yekün 40. İkinci müntehiplerin namzedlikleri yarından itibaren sekiz ağustosa kür dar komisyona kayıd ve kabul edile- cek ve intihapların hangi tarihte ya pılacağı sonradan tesbit edilecektir. | Ankara Borsası | 2/8/938 ESHAM VE TAHVİLÂT Türk borcu I vadeli 19.175 Türk borcu I peşin 19225 Ergani 96. — PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 1 Sterlin 6.20 New-Yark 100 Dolar 126.268 Paris 100 Frank 34529 Milâno 100 Liret 6.645 Cenevre (o 109 İsviçre Pr, 28015 Amsterd. 100 Florin 6022 Berim 100 Rayhşmark 50.635 Brüksel (O 160 Belga 213335 Atina 100 Drahmi 1115 Solya 100 Leva 153 Prag 100 Çekoslovak Xr. (4359 Madrid o 160 Pezeta 620 Varşova oo 100 Zloti 2382 Budapeşte 100 Pengo 2180 Bükreş 100 Tay, 0.933 Belgrad o 100 Ka 2.851 Yokohama 100 20.195 Stokholm 160 imi Er. 31.968, Moskova (o 100 Ruble 2: TEŞEKKÜR Şişli Sıhhat yurdunda yapılan bir liyat neticesinde pek hazin bir ufül eden biricik yavrumuz G. zun, kalblerimizde açtığı derin ve yarayı sevgilerile sarmağa çalışan, teselliye uğraşan akraba ve ahba; za şilkran ve minmetlerimizi arzederiz. Annesi: Melihat Yener Babası: Avukat Ahmed Şükrü Yener > İstanbul esnafınm PARTİYE MİNNET VE ŞÜKRANI İstanbul Esnaf Cemiyetleri yardım bey'eli başkanlığından Tesis olunan Esnaf Cemiyetleri mu ne ve tedavi kiiniğine lâzım olan amelij masasi ile elhaslarını glabilmemiz yüksek Partimizin genel sekrete nakten 1805 lira yardımda bulund alenen bütün Esnafımıza tebşir €d bu yoldaki çalışmamızın C, H. P. sekreterliği ile İlyön kurulunca yakıp": takib edilerek bu suretle takdir ve © edilmiş olmaktan duyduğumuz şükranı İlâveye de Borç ve vazife Dİ” BBs amwman