10 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Muharebe devam ediyor © Çankufeng alevler içinde Tokyoda askeri konferanslar toplanıyor Amerika Sovyetlerin enerjik vaziyetinden memnundur gelen | makalede diyor ki: «Eğer Japon mi- Pariş 10 — Uzan Şerktan son beberlere göre Sovyetler ile Ja- ponlar arasında Çankufeng cephe- sinde şiddetli muharebeler devam et- mektedir. Çankufeng köyü âlevler içindedir. Japon menabiine göre Çankufen- gin 20 kilometre cenubunda Posyet koyu civarında külliyetli Sovyet sev- kiyatı müşahede edilmiştir. Uzak Şarktaki Reuter muhabiri- ne göre Rus topçuları Japonların ce- nahlarına hâkim bulunmakta ve Ja- ponları büyük zayiata uğratmaktadır. Japonlar, havan topları ve mitral yözler ile mukabeleye uğraşıyorlar. Sovyetler Şaopingde Jâpon mevzi- lerine girmişlerdir. Rus kumandanlı- ğımın plânı, bütün Japon hatlarını ve cephesini tehdid etmektedir, Bir Sovyet gazetesinin makalesi Moskova 10 — Journal de Moscou Uzak Şark hadiselerine dair yazdığı “ Memleketimiz, bir teneffüs edeceği yer değildir., Ulus refikimizin Japon sefirlerinin | şehrimizde içtimaına dair bir fıkrası "Ankara 9 (A.A.) — Ulus gazetesi yarınki nüshasında <«Sırolan top- lantı> başlığı altında şu fıkrayı neş- retmektedir: İ Birkaç gün evvel gazeteler yazdı, alâkadarlar anlattı: İstanbulda Ja- pon sefaretinde diplomatlar toplanı- yor. Deniliyor ki, bu toplantının he- defi iktisadi bazı meseleleri hellet- imektir. İktisadi meselelerin hallinde İmütehassısların fikir ve mütelâasının manasını anlamak mümkündür. Fa- kat iktisadi meseleleri halletmek isti- yenler arasmda ataşemiliterlerin de #bulunduğu görülüyor. Mantığın şa- râığı nokta budur: İktisadi mesele ille askeri ihtisas nasıl elele verebili- ,yor? Şümulü henüz meçhulümüz olan Xbu içtimaların son günlerde gizli kal- İdığını da işaret edelim. Biz Türkler mist firperveriz, Memle- ketimize yalnız dostların değil, herke- sin gelip bizi görmelerini, yeni haya» tanbul seması altında yaz şamları cidden be- | Mesleki kurslar İktisad Vekâleti açılacak bu kurslar için nizamname hazırlıyor Ankara 9 (Telefonla) — Bürolarda | çalışan memurlar hariç olmak üzere bir sönede kullandığı işçi ve müstah- | dem sayısının gündelik vasatisi yüzden dahâ fazla olan maden ocaklariyle teş- wiki sanayi kanununda târif edilen | sinsi müesseselerde çalışan çırak, kal- fa ve ustaların mesleki bilgilerini art- tırmak Üzere kurslar açılması kabuj | edilmişti, | Ekonomi bakanlığı, açılacak bu mes-| Jeki kurslar hakkında bir nizamname projesi hazırlamaktadır. Nizamname | “projesinde kurs tâlim heyetlerinin va- sıf ve şartları, kursların nevi, ders prog- ramları ve tedrisat müddeti hakkında hükümler bulunacaktır. Hamidiye Trabzonda Trabzon 9 — Hamidiye akşam Gi- | İresundan gelmiştir. Çimento buhranı yoktur ilk partisi bugünlerde geliyor! litaristleri, B. İitvinof tarafından kendilerine verilen dersten müte- nebbih olurlar ise Uzak Şark ihtilâ- fının tesviyesine bir çare bulunabilir. Tokyoda askeri konferans Paris 10 — 'Tokyodan burüya g€- le haberlere göre Japon Harbiye Na- mrı general İtagaki Japon askeri şeflerini bir konferansa davet etmi- tir. Konferans saatlerce sürmüştür. Bu sabah ta müzakerata devam edi- | lecektir. Amerika Sovyetlerin enerjik vaziyetinden memnun Vaşington 10 — Amerika hüköü- met mahafili, Uzak Şark hadiseleri hakkında mütalâa beyan etmemek- le beraber B. Litvinofun Japonyaya karşı enerjik vaziyetinden memnü- niyetlerini beyan etmekte, Sovyet Rusyanın, Japonların blofunu yık- mağa muvaffak olduğunu ilâve et- mektedir. yabancı politikanın dinlarla başbaşa kalmaktır. Fakat gü- xel Türkiyenin hiçbir köşesi bir ya- bancı politikanın teneffüs edeceği yer değildir. Cümhuriyet tarihinin bir faslın 'Türk ve Sovyet dostluğunun samimi- yeti ve kuvveti teşkil etmektedir. Ja- ponya için de hislerimiz iyidir, Zaten bizim hiçbir doslluğumuz yoktur ki, münhasır olsun. Ancak Uzak Şark- tan başlıyarak geniş sahalarda müca- dele tertibi yapanlar, öyle sanıyorum ki, ne Balkan antantı, ne de Sâdubad paktı memleketlerinde kendileri için istinad noktası bulamıyacaklardır. Gerek Balkan, gerek Sâdabad pak- tı mensupları için bu hususta salâhi- yetle söz söylemek kendilerine aittir. Fakat ısrarla söyliyelim ki, Cümhuri- | yet Türkiyesi asia Sovyet aleyhtarı bir tertibin beşiği olmıyacaktır. Hü- kümetin bu hakikat! nasıl ifade etti- ğini bilmiyoruz. Fakat, biz Türk ef- kârı umumiyesine tercüman Oluyo Tuz.» 30,000 ton çimentonun Ankara 9 (Telefonla) — Son gün- | lerde piyasada çimento buhranı oldu- undan bahsedilmekte, bazı açıkgöz- ler bu şayladan istifadeye kulkışmak- tadır. Halbuki yurtta bir çimento buh-! ranı bulunmamaktadır. Ankara me- murlar kooperatifi Etibank namına İ 30,000 ton çimento sipariş etmiştir. Bu| çimenloların ilk partisi önümüzdeki günlerde gelecek ve piyasaya çıkarıla- | caktır. Bu çimentoların gelmesi ile çimento sıkıntısı olduğu işae edilen yerlere der- hal çimento sevkedilecek ve bugünkü İ çimento fiatlerinden daha ucuz fiat- İ lerle satışa başlanacaktır. ! Pamuklarımız üzerinde tedkikat Anakara 9 (Telefonla) — Haber aldı. mıza göre Macaristandan yurdumuza bir teknisiyen gelecektir. Bu teknis- yen yurdumuzun muhtelif pamuk mın- takalarını gezecek ve pamuk kaliteleri | üzerinde tetkikler Pazarlıksız satış İktisad Vekâleti kanunun tatbiki hakkındaki hazırlık- laradevam ediyor Ankara 9 (Telefonla) — Kamutayın son toplantılarında kabul etmiş oldu- ğu pazarlıksız satış mecburiyetini ko- yan kanun 1 eylül 1938 tarihinde me- riyete girecekir. Ekonomi Bakanlığı kanunun tatbiki etrafındaki hazırlık- larına devam etmekte ve belediyelerin vazifelerini tesbit etmektedir. Bakanlık, kanunun ilk defa tatbik edileceği Ankara, İstanbul ve İzmir şehirleri hakkındaki karamameyi hazırlamıya başlamıştır, Kararname projesi pa zarlıksız satışın etiket ve işaret koyma işinin hangi ticaret şubelerinde, han- gi maddeler hakkında ve ne suretle tat- bik edileceğini gösteren hükümleri ih- tiva edecektir. Noter kanununun tatbik şek- lini gösterir nizamname hazırlanıyor Ankara 9 (Telefonla) Adliye Ba- kanlığı 1 eylül 1938 tarihinden itiba- Ten yürürlüğe girecek olanı noter ka- nununun tatbiki suretini göslerir bir nizamname projesi hazırlamıya başla, mıştır. Bakanlık, noter kanunu ile şeh- rimizde kurulacak olan nolerler yar- dım sandığının teşkili, sandığın çalış- ması, noterlere yardım şekilleri, tevziat nisbeti hakkında da bir nizamname projesi hazırlamaktadır. Hava yolları programı Adana - Halep ve Adana - Bağdad hattı tesisi de düşünülüyor Ankara 9 (Telefonla) — Devlet Havayolları idaresi, büyük şehirleri- mizi ve komşu memleketleri hava yol- lariyle biribirine bağlamak için bü- yük bir program hazırlamıştır. Nafia Vekâletinin tasdik ettiği bu programa göre beş yıl içinde İstan- bul, Ankara, Konya, Adana, İzmir, Samsun, “Diyarbakır, Erzurum, Van | gibi büyük şehirlerimiz arasında mun- tazam hava postaları yapılacaktır. Ayrıca İranın Tebriz şehrile memle- ketimiz arasında da bir hava yolu ihdas olunacaktır. İran yolcu tayya- releri de Van şehrine kadar yolcu ta- şıyacaklardır. Ankara - Diyarbakır hattına tahsis edilmek üzere satın alınan tayyare ler eylül başlarında memleketimize getirilmiş olacaklardır. Devlet Hava- yolları umum müdürlüğü Adana - Halep ve Adana - Bağdad arasında da bir hava hattı tesis etmeği düşün- mektedir. İdare, İzmirdeki tesisatı henüz ikmal edilmiş olmasına rağ- men İzmir enternasyonal fuarı esna- sında Ankara ve İstanbuldan İzmire tayyare işletebilmek için hazırlıklar yapmaktadır. Tütün enstitüsünün üst katı yandı Yangın enstitünün elektrik motöründen çıktı Dün öğleden sonra Kartalla Mal- tepe arasındaki İnhisarlar idaresi tütün enstitüsü binasından yangın çıkmış, ateş itfaiyenin gayretile et- rafa sirayet ermeden söndürülmüş- tür. Yapıları ilk tahkikata göre yangın elektrik motöründen çıkmıştır. Ens- t#tünün elktrik motörünün eksöz bo- rusu üç katlı kâgir enstitü binasının çatısı arasından geçmektedir. Bura- dan sıçrıyan kıvılcımlar yangına se- bebiyet vermiş ve binanın üst katı tamamile yanmıştır. Ziraat kredi kooperatiflerinin damga resmi muafiyeti Ankara 9 (Telefonla) — Tarım kre- di koopelatifleri birliklerinin ödünç al ma ve verme işleriyle para yatırma ve diğer bütün işlerinde yapılacak senet, rapor, mukavelename ve kâğıtlarla resmi dairelere verecekleri arzuhaller ve yaptıkları bütün muameleler dola- yısile tanzim ettikleri kâğıtların dam- ga resminden muaf bulunduğu alâka- i Çin çeteleri Japonlara çok zayiat verdiriyorlar edildi, bir çok Japon Şengşov — 2 ağustosta Şefoya karşı yapılan gece taarruzundan sonra Şantung eyaletinde çele muha- rebeleri ehemmiyet kasbelmiştir. Şe- fo'da bulunan Japon kıtalarına yapı lan âni bir baskın üzerine dört saat devam eden bir mücadeleden sonra 40 tan fazla Japon öldürülmüş ve Çin- İiler 80 tüfek, iki hafif makineli, 12 zırhlı otomobil ve mühim miktarda harp malzemesi iğlinam etmişlerdir. Diğer bir Çin müfrezesi Tsingtao'- nun gârbinde Klaoşov istikametinde Kiaoşov - Tsinan şimendifer hattı üze- rinden ilerlemektedir, Şimdi Kiao- şov'un cerubunda muharebeler de- vam etmektedir. Hopei'de çete muharebesi yapan Çin kuvvetleri büyük bir faaliyet göster- mektedirler, Bu kuvvetlerin son he- defi Şih - Şia - Şung idi. Çin kuvvet- leri burasını muhasara ettikten son- ra Çeşor'un şimalinde Çangşov civa- rında ve Hopei'nin cenubunda bulu- nan şimendifer köprüsü ile hattın 30 kilometrelik bir kısmını tahrip etmiş- lerdir. Hanlan civarında Pelping - Çekoslovakyada kanlı bir hâdise Muhalif Almanlar biribirine girdiler, içlerinden biri öldürüldü Prağ 9 (A A.) — Çeteka ajansı bil- diriyor: 7 - 8 tarihinde, cenubi Bohemya- da Höhal'de muhtelif partilere men- sup Almanlar arasında müessif bir hadise olmuştur. Yapılan resmi tah» kikata göre, 14 sosyal demokrat Al- man İle Henleinci Almanlar gece yâr nsı bir kahveden çıkarken kavgaya tutuşmuşlardır. Henleineilerden Ba- yerle, sosyal demokratlardan birisi tarafından yaralanmış ve yere düşe- rek derhal ölmüştür. Bayerle'nin vücudunda müteaddid biçak yara- raları vardır. Polis hadiseye iştirak edenlerin hepsini tevkif etmiş ise de bütün mevkuflar tam bir ketumiyet muhafaza ettiklerinden hadisenin İ sebebleri şimdiye kadar anlaşılma- mıştır. Tahkikata devam olunmak- tadır. Filistinde çeteler Çeteler bir kasabada üç kişiyi kurşuna dizdiler Kudüs 9 (A.A.) — Anhahoreş ko- lonisi yakmında zabıta, bir çok teh- işçileri yakalamıştır. Müsellâh çe- teler, bir çok kasabalardan yeni un- surlar tedarik etmek Sürelile mev- cud kuvvetlerini arttırmağa çalış maktadırlar. Şune'de çeteler, kasabadaki mü- himmalı gasbelmişler ve kasaba hal- kını Kendilerini takibe icbar eyle- mişlerdir. Çeteler, mukavemet gös- teren üç kişiyi kurşuna dizmişlerdir. Ceza ve tevkifevleri umum müdürlüğünün teşkilâtı Ankara 9 (Telefonla) — Adliye Ba- kanlığı teşkil olunan, ceza ve tevkif ev leri umum müdürlüğünün vazife, teş- kilât ve kadrosu hakkındaki hazırlık- larını bitirmek üzeredir, Umum mü- dürlük en kısa bir zamanda yeni kad- rasu ile yeni vazifelerine başlıyacaktır Diğer taraftan bakanlık Finans bakan: lığı ile birlikte hükmi şahsiyeti haiz ola” cak olan ceza evleri mütedavil sermaye muaimelelerine ait hesap usullerini de tesbit etmektedir. Bir çok yerlerde baskınlar yapıldı, köprüler tahrif tayyareleri düşürüldü Japon tayyareleri Kanton şehrini tekrar bombardıman etii. Hastahaneler yaralılarla doldu Hanko hattının köprüsü de tamamile tahrip edilmiş ve bu hat ile Puko * 'Tlenisin hattında nakliyat durmuş” tur. Çarşamba günü yapılan şiddetli ç& te muharebelerini müteakip Çinliler Hopei'de kâin Anşiş'i istirdad etmiş” lerdir. Hankov 9 — Resmen bildirildi ğine göre, geçen çarşamba günü Hankov ve Anging'de 14 Japon tay yaresi düşürülmüş ve Hankov ile Kinkiarg üzerinde cereyan eden şid” detli hava muharebeleri esnasında | altı Japon tayyarecisi esir edilmiştir. | Hankov 8 (A.A.) Erkânıharbiye tarafından verilen haberlerine gö” re, Kiukiang'ın cenubundaki Çin mef” zilerine taarruz eden Japon kuvvetle” | ri salı günü mukabil taarruza geçen Çin hücum kıtaları tarafından geri | püskürtülmüşlerdir. Yangtse'nin şimal sahilinde şiddet” Ti muharebeler devam etmektedir. Son günler zarfında vuku bulan kan hı çarpışmalar esnasında Japonlaf | takriben 5000 kişi kaybetmişlerdir. İspanyada Gümhuriyet- | ciler iki tepeyi aldılar Derinlemesine ileri hare- ketlerine devam ediyorlar ; il Barselon 9 (A.A.) — Harbiye nez” j retinin bir tebliğine göre, Şark ceph&- sinde cumhuriyetçi kuvvetler 1554 ve ” 1555 rakımlı tepeleri işgal etmişler” dir, Barselona 9 (A.A.) — Bu gece cunr huriyetçiler. bir taarruz hareketine geçerek Balager köprü başının cen” bunda Riyo Segreyi geçmişlerdir. Hü- kümetçiler, Frankistlerin hatlarınd$ derinlemesine ileri hareketlerine de vam emektedirler, sa İ : Beynelmilel tıp tarihi kongresi Ankara 9 (Telefonla) — Eylül ayi! içinde Yugoslavyada toplanacak olan beynelmilel 11 inci tıp tarihi kongr©” sine İstanbul üniversitesini temsilen fakültesi dekanı B. Nurettin Berkel İf tıp tarihi ve deontoloji doçenti doktof B. Süreyya Ünver'in iştirâkleri karar” laşmıştır. Türk dili Belletenin dört sayısı bir arada satışa çıkarıldı İstanbul 9 (A.A.) — Türk Dil KW rumu genel sekreterliğinden: «Türk dili belleteninin 23, 24, 29 26 sayıları hep bir arada olarak s#” taşa çıkamimıştır. Bu sayilardn bö i şinci 'Türk dil bayramı yazları W€© kurum terim kolunca hazırlansrd” Kültür Bakanlığı tarafından ayrı broşürler helinde bastırılmış “© okullara gönderilmiş olan terim W” telerinin hepsi bulunmaktadır. Maleraatik, fizik, mökanik, kirf” biyoloji, zooloji, botanik ve jeoloji © timleri İle bunların düzelime ve © lemeleri, kimya elemanlarının larile birleşik maddelerin adl i metodu ve matematik terimleri gü betiği hep bir arada olarak bu gs. larda görülebilir. Gerek bu belleti 0 gerek bundan öncekileri ve kurun bütün yayınlarını edinmek ve el tene abone olmak isteyenlerin * ve dağılma merkezimiz olan isli bulda Ankara caddesinde Türk tapçılığı ilmited şirketine başvur" larını dileriz,