9 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

9 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

l | İ ——— Bugün sahife Japonlar, bir tepeye hücum ettiler ve geri püskürtüldüler — Cumhuriyetin - 15 inci yıldönümü münasebetile ihtiyacınız olan TURK ve PARTİ Bayraklarını Sümer Bank Yeri Mallar Pazarlarından alınız. İstanbul, Ankara, İzmir, Adana ———— SALI 9 Ağustos 1938 Telefon: Başmuharrir: 20565 Sovyetler, Japon tecavüzlerini mukabelesiz bırakmıyacaklar Iki taraf arasındaki ihtilâf devam ediyor. B. Litvinofla Japon sefirinin mülâkatı Moskova 8 (A. F A) — Tass ajansı bildiriyor: Dün, /8/938, Japon büyük elçi- 8i Şigemitsu, Söv- Yetler birliği Hari- “iye Halk komise- Tİ Litvinofu ziyaret etmiştir. Bu ziyaretten bilistitade, Litvi - nof, Japon büyük elçisine, bir kaç gün evvel Japon hükümeti namına muhasamatın ta- tili hakkında yap tığı teklifi batırla- tarak demiştir ki: — Bu teklife ce- vap olarak, M tarafı hü ra verakaşe nihâyet, verir vermez, Sovyet tarâfıfın da mukabil muhasamatta bü» nak lüzumunu hissetmiyeceği bil- ti. Bu sur , Yalnız Japon | du, Fakat, da-| alarının Sov- mlâarına yeniden baş- | Etrafında kanlı muharebeler cereyan eden Çangufenk tepesini gösterir harita lanmış ve büyük çapta toplar da dahil olmak Üzere topçu kuvvetleri, Mançur- ya arazisinden fasliyetlerinde devam eylemiştir. Bunun üzerine, Sovyet ta- rafı mukabeleye mecbur kalmış, Japon. lar geri püskürtülmüş ve Japon kıtala» rının geri kalan aksamı Sovyet arazi- sinden atayda müntehibisani kaydı dün bitirildi Hatay meclisi ay sonunda teşkil ediliyor. Meeliste 22 Türk mebus bulunacak Adana 8 (Hususi) — Hatay meclisi | AY sonunda teşkil ediliyor, Müntehi- lerin “kaydı bugün neticelen- Miştir. Bu işi idare eden Türk - Fran- pe bürosu vaziyeti şu suretle tesbit tiniştir. Hatay meclisine “Antakya- dan-14, İskenderundan 3, Kırıkhan- 5 olmak üzere 22 Türk mebus İştirak edecektir. Gene Hatay mecli- > Antakyadan 7, İskenderundan ceman 9 alevi mebus girecektir. yatay meclisinde, Antakyadan 2; İs- enderundan 1, Kırıkhandan 2 ola» a beş Ermeni mebusu bulunacak- ir. Ahtakyadan 1, İskenderundan 1 olmak üzere 2 Grek yalnız Antakya» dan 2 Arab mebus Hatay meclisine irecektir, p Seçim bürosu bugün müntehibisa- ni intihabından şu neticeyi almıştır; “Türk olarak Antakyadan 217, Isken- derundan 49, Kırıkhandan 92, alevi ölarak 'Antakyadan 85, İskenderun- dan 27, Kırıklandan 1. Ermeni ola- rak Antakyadan 25, İskenderundan 17, Kırıkbandan 13, Greklerden An- takyadan 1i, İskenderundan 9. Arap- lardan Antakyadan 14, Kırıkhandan 4 mebus namzedi kaydedilmiştir. Şu hale göre Hataşdaki muhtelif unsurların müntehibisani yekünu 554 dür. Muamele vergisi üzerinde tedkiklere başlandı Varidat umum müdürü dün Istanbula geldi. Defterdarlıkta içtima yapıldı #ikâyetleri üzerine tedkiknta deyam *dilmektedir. Maliye Vekâleti vari- | dat umum: müdürü B. İsmail Hakkı dün sabah Ankaradan şehrimize gel MİŞ ve aynı mevzu üzerinde tedkik Ve temaslara başlamıştır . Dün defterdarlıkta - defterdar B. Sanayicilerin muamele vergisinden i Kâzım ile sanayicilerin o şikâyetleri Üzerinde birkaç gündenberi tedkikat yapmakta olan tedkik heyeti âzasın- dan B. Zekinin de iştirakile varidat umum müdürünün riyasetinde bir toplantı yapılmış, sanayicilerin di- lekleri üzerinde o konuşulmuştur. B. (Devam: 4 üncü sühifede) tardedilmiştir, Bu olan sey" | neticesiz kaldı lerden teessüf duymamak ve her iki tarafım verdiği zayiatın mesuliyetini Japon hükümetinde bulmamak kabil değildir. Hassan gölü mıntakasındaki çarpış- malara, yalnız hudud muhafızları âra- sında müsademelere itlâk olunan hu- dud hâdisesi ismi verilemez. Umumi- yet itibarile Hudüd muhafızlarının top- çu kıtaları yoktur. Halbuki, bu hâdi- sede, İlk Japon hücumu, topçu istimali ile yapılmıştır. Hakikatta, vaki olan hâdise, Sovyet arazisini sulh zamanın- da işgal etmek ve hattâ Japonyayı Sor- yetler birliğine karşı bir harbe tahrik eylemek teşebbüsü idi, Bu çarpışma- run bütün tehlikesi işte buradadır ve Japon hükümeti, bunu çok ciddi su- rette nazarı dikkatte tutm: Ir. emitsu, Japon kıtalarının yegâ- nin Mançu arazisini müda- sebepten 1 eylemiş Litvinof, cevaben demiştir ki: — Hiç kimse, Japon arazisine hü- cum etmemiş ve böyle bir hücum ni- yeti beslememiştir. Japon kuvvetleri, müdafaa kelimesini herhalde çok ga- rib bir manada alıyorlar. Çünkü bu (Devamı 4 üncit sahifede) Donanmamızın manevraları Başvekil bugün talim ve manevralarda bulunacak İstanbul 8 (A.A.) — Başvekil Ce- lâl Bayar, Marmara denizinde ya- pılacak donanma atış talimlerinde bulunmak üzere bu akşam şehri- mizi terketmiştir. Yarın, donanmamızın talim ve maneyvralarında bulunduktan son- ra şehrimize avdet edecektir, Suriye Başvekili Parise gidiyor Adana 8 (Hususi) — Suriye Baş- vekili B. Cemil Mardam yarın (bugün) Parise gidecektir, Mbüklirmdicee: Istanbulun çöpleri İstanbulun çöpleri denize dökülü- yordu. Sonra karaya atıldy Derken gene denize “büşaltılıyor.. > Mezbele dolu kerih kokulu kıyılarla, karasi- nek hücumu arasında iki şıktan bi. rini seçmekte muhayyer kakyoruz. Marmarada çöp kayıklarının, bir romorköre takılı olarak dolaştığına raşslıyanlar, daha bir mil öteden bı- runlarını - tkamaktadırlar, Kirafa o derece tahammülfersa bir taaffün yayılıyor. Yalnız plâjlarımızın lâşelerle, ka- vun, karpuz, sebze kabuklarile dol- maması için değil, sırf bu zavalk mavnacıları O dayanılmaz vazifeden kurtarmak maksadile çöpleri fenni şekilde. imha edecek tesisata icab eden parayı sarjetsek yeridir. yük inkılâpçı şu cevabı vermişti: «Bir şey değiştirmedim. Türk bir alfabe öğrettim!» md — Yam işleri: 20765 — İdare: 20881 — Müdür: 20497 Harf inkılabı On yıl önce bugün Türk milleti okuma yazma öğrenmeye başlamıştı, Atatürkün bir sözünü hatırlıyoruz: uBir milletin alfabesi- ni değiştirmeye nasıl muvaffak oldunuz?» diye soran bir Amerikalı muharrire, Bü- milletine Bundan evvel Türk milleti oalfabesizdi, demek doğru olur. Okuma yazma, milletin ancak yüzde onuna nasib olan bir imtiyaz- dı, On yılda, bu nisbet tersine döndü. Bir milletin terakkisinde ilk ve en mühim âmil bilgi ve İlimse, ilim ve bilgi edinmek için tek vasıta okuma yazma ise, bü imkâna, memleket, bilhassa geniş halk kütlesi on yıl önceki harf inkılâbile Bunun içindir ki, bu kutlu günün onuncu yıldönümünde, memleketi ir- fan ışığına kavuşturatı büyük Münciye sonsuz şükran ve tazimlerimizi sy. — Nevyork sergisinde Türk paviyonu nasıl süslenecek | Nevyork sergisinde devletler paviyonu | o 939 senesinde Nevyorkta açılacak beynelmilel sergideki Türk paviyo- nunun dekorasyonu için açılan mü- sabakaya bir çok sanatkârlar iştirak etmişlerdir. Tarih kurumu umumi kâtibi B. Muzafferin riyâsetinde top- lanan jüri heytti projeleri tedkik et- miş, iki sanalkârmizin A A remizli | eserini seçmiştir. Projenin sahipleri ne bin lira verilecektir. Ayrca yine — Bana bak babalık, şu görünen — Hayır bayım, orası meşhur Bursa Jüri heyeti A. A. remizli projeyi beğendi yapanlara 1000 lira mükâfat verilecek X işaretli nokta Türk paviyonu , bulunacak dekorasyon işleri üzerinde iki sanal kârın fikirleri alınmış, birine 250, diğerine 150 lira mükâfat verilmesi kararlaştırılmıştır. Newyork sergisindeki Türk paviyo- nunda Cümhuriyetin yarattığı bü- yük eserler tebarüz ettirilecektir. 937 senesinde ikirici tarih kurultayı sergisinde teşhir edilen eserlerden , (Devamı 4 üncü sahifede) )BEEESARRAAKBESANEEUNEABUARUEAASABİSEEBUAAEEASEEEUUBANESAABANAUUURER AES AAA İl turişt şehrimi?,.. şehridir!,..