9 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

9 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

Çanakkale ve Istanbul | 'muallimleri Edirnede Muallimler hararetle karşılanarak ilk okullara misafir edildiler, şereflerine ziyafetler verildi İstanbul ve Çanakkale muallimleri umumi müfeliiş general Kâzım Dirik ile berabör Edirne (Akşam) — Üç gündenberi | 'Trakyayı gezmekte olan . Çanakkale | mudilimleri Edirneye gelmiş ve ha- raretle karşılanmışlardır. İstanbul mualiimlerinden 130 kişi- lk bir grup ta trenle geldiler Başta general Kâzım Dirik olduğu halde büyük bir kalabalık ve Edirne mual- Wimleri tarafından karşılandı, Karaa- gaçtan trenle Edirne şehir istasyonu- na, oradan da otomobil ve arâbalarla, Çanakkale muallimleri Edirnede su boruları | Belediye, tamirat için 10,000 lira ayırdı Edirne (Hususi muhabirimizden) | Edirne şehrine 41 kilometre mafede- ki menbalardan isale edilmekte olan suyun son günlerde şehir ihtiyacını karşılamağa kâfi gelmediği görülmü tür. Su yolları üzerinde yapılan fen- ni tedkikler bu yollarda vuku bulan bir takım çöküntü ve tıkanıklıklar yüzünden suyun şehre gelmeden Zzi- yaa uğradığını göstermiş ve bunu mazarı dikate alan Belediye heyeti ileride büsbütün susuz kalmak tehli- kesinin önüne geçilmek üzere esaslı tamirat için 10 bin lira kadar bütçe- | sine tahsisat koymuştur, Bir ay evvel bu yollar üzerindeki ta- mirat işini başarmak üzere faaliyete geçen Edime Belediyesi bugüne ka- dar bir hay ler başarmış olup bu meyanda âsırlardır tamir görmiyen ve arazinin jeolojik vaziyeti dolayısile kayıntılar yapan kısımlarını açtıra- rak yeniden beton olarak inşaata başlattırmıştır. Halen yapılmakta olan tamirat €saslı ve ehemmiyetli bir iştir. Bu se- neki Lahsisal ile mansaptari membaa doğru olan bir kısım tamir edilecek, bu suretle her yıl bu inşhat isi mem- ban kadar ilerliyecektir.. sinde konaklıyacakları büyük okullara gitti- ler, Yeşilliklerile gözleri kamaştıran Edirne şahseser camileri, köprüleri, Meriçi, 'Tuncası, mehtap safasile her- keste hayranlıklar yarattı. Misafirler 4 gün burada kalacaklar, her yeri ge- zeceklerdir. Yarın gece Meriç gazino- sunda, Ziraat bahçesinde de kır yeme- gi yenilecek ve kır eğlenceleri yapıla- caktır, Edirne müzesinde Çanakkalenin iyi su ihtiyacı Civardan şehre getirilen memba sularile temin edildi Çanakkale (Akşam) — Çanakkale halkı, iyi su ve gazoz ihtiyacını temin etmiştir. Şimdiye kadar Çanakkale halkı iyi su ve gazoz ihtiyacını İslan- buldan pek pahalıya temin ederdi, En uzağı kırk kilometre mesafede bulu- nan Balaban, Demir eriten, Ekşisu ve Kızılcık memba suları şehre getiri- liyor ve burada fenni şekilde yapılan filtrelerden geçirilerek Belediyenin kontrol ve nezareti altında damaca- nalar mühürleniyor ve otomobil va» sıtasile yirmi kuruş mukabilinde ev- lere tevzi ediliyor, Bu suretle yevmiye beş ton su sarfedilmektedir. Bu sular tahlil ettirilmiş, içlerinden Balaban suyunun klorür miktarı binde 25, mevaddı üzviye miktarı binde 4, ve mikyası ma derecesi de 5/5 olarak tesbit edilmiştir. Gayrisıhhi iki han kapatıldı Gemlik (Akşam) — Kaymakam, hükümet ve Belediye doktorları ve sıhhat memurlarından mürekkep bir heyet kasabada umumi sağlık teftişi- ne çıkarak, Hıfzıssıhha kanununun 259 uncu maddesine muhalif olarak gördüğü gayrı sihhi iki hanı kapat- tarmıştır. Bundan başka sağlık bakı- mından kasaba ve bilhassa pazar yer- lerinde icab eden tedbirler alınmıştır. Tettişlerdo gıda maddelerile kapları- pa çok ehemmiyet verilmiştir. LL A 2 Ayancıkta feci bir| boğulma vakası | Tıp talebesinden Vevad bo ğuldu, annesi ağır hastalandı Ayancık (Ak- şam) — Geçen- lerde burada kor kunç bir deniz faciası olmuş tur. Ayancıkta ©- turan, Tıp fakül tesi ikinci sınıf talebesinden Ve- dat, geçenlerde oldukça rüzgürli bir havada arka. daşı Kemalle bir- likte denize gir- miştir, Fakat bu es. mada büyük bir dalga, iyi yüzme bil- miyen Vedadı sahilden epey uzaklaş» tırmıştır, Bü vaziyet karşısında boğu- lacağını anlıyan biçare Vedad bağır- mağa başlamıştır, Sahildeki arkadaşı Kemal de iyi yüzme bilmediğinden, ar- kadaşının imdadına koşamamıştar. Bu esnada orman mühendisi B. Gıyas, uzaktan vaziyeti görmüş, he- men küçük bir sandala allıyarak Ve- dadın imdadına koşmak istemiştir, Fakat ikço köpüren deniz B. Gr yasın sandalını devirmiştir. Orman mühendisi devrilen sandalın altında kalmıştır. B. Gıyas güç hal ile kendini devrilen sandalin altından kurtar. mış ve yüze yüze sahile güçlükle çık- mış ve karaya ayak basar basmaz düşüp byılmıştır. Bu esnada biçare Vedad da dalga- ların arasında kaybolmuştur, Veda- dın cestdi ancak üç gün sonra bulu- nabilmiştir. Evlâdının boğulduğunu haber alan Vedadın zavallı ânnesi de toessürün- den ağır surette hastalanmıştır, Bu facia, Ayancıkta derin bir te- €ssür uyandırmıştır, Arkadaşları Ve. dada büyük bir cenaze merasimi yap- mıştır, Vedad, Ayâncıkta çok sevilen; bu- ranın tanınmış doktoru B. Özmanın oğlu idi. : k Üzüm bayramı 21 ağustosta Manisada tesid edilecek Boğulan Vedad Manisa (Akşam) — Vilâyetimiz, Türkiyenin, üzümcülüğü en ziyade ileri götüren köşelerinden biridir. Üzümcülüğü daha ziyade yaymak ve tabiatin bu feyizli nimetinden âzami faydalar temin etmek ve ayni zaman- da sıhhat bakımından ehemmiyetini tebarüz ettirmek üzere geçen yı ol duğu gibi, bu yıl da geniş mikyasta bir Üzüm bayramı hazırlığı yapılmak için faaliyete geçilmiştir. 21 ağustosta yapılacak olan bu bayramın emsalsiz bir şekilde tesidi için vilâyet makamından seçilen ko- mite muhtelif kollara ayrılarak çalış- mağa başlamışlardır. O gün geniş bir sergi açılacak ve köylerden davet edi- len bağcılarla büyük bir resmi geçid yapılacaktır. İyi üzüm yetiştiren bağ- cılara mükâfatlar verilecek ve O gü- nün şerefine bütün Manisa donana- caktır, Bu münasebetle civar vilâyet- lerden Manisaya ziyaretçi akını ola- caktır, Bu itibarla bütün otel, lokan- ta, gazino gibi müesseselerde şimdi- den lâzım gelen tertibat alınmıştır. Trakya umumi müfettişliğini takdir Edirne (Akşam) — Trakyadaki ta- rım ve ekonomi hareketlerinden ötü- rü Bakanlık, Umumi metifettişliği takdir ve tebrik etmiştir, Zeytin sinleklerile mücadele Gemlik (Akşam) Ziraat dairesi zey- tin sineklerile mücadele ederek ikiye ayırmış olduğu bütün zeytinlik mın- takasının birincisini tamamlamıştır. İkinci mıntakadaki mücadelesine dö 12 ağustosta başlıyarak 31 inci günü ikmal edecektir. i Elâzig Halkevi köylere geziler tertip ediyor ilk gezi Sürsürü köyüne yapıldı köylülerin ihtiyaçları tedkik edildi, hastalara ilâç verildi Elâzıg Halkevinin köycüler komitesi âzası bir köy gezintisinde Elâzıg (Akşam) — Elâzığ Halkevi | geniş ve ihatalı bir çalışma devresine girmiştir. Buna misal olarak Köycü- ler komitesinin başarmağa giriştiği çok hayırlı işleri ve köylere yapmağa başladığı gezi ve temasları gösterebi- Jiriz. Halkevi Köycüler komitesi başka- nı Orman başmühendisi B, Sabri İnalın resliğinde ve Halkevi ikinci reisi Erdem'le dördüncü umumi mü- fettişlik müşavirlerinin iştirakile ilk olarak bir seyahat tertip edildi Elâzıg yakınındaki Sürsürü köyü- ne gidildi. Köylüler, Halkevlileri bü- yük sevgi tezahürlerile karşıladılar. Heyete bir de hükümet doktoru refâ- kat ediyordu. Başkan B. Sabri te köy gezintileri maksad ve gayesi halka izah edilmekle beraber köy ihtiyaçları tahkik ve tesbit olundu. Doktor EB. Salâhaddin tarafından hastalar mu ayene edilerek fakir 25 hastaya Hal- kevi tarafından ilâç temin edildi. Bah- çelerdeki meyva ağaçları, köy suları ve üzüm bağları tedkik olunarak görü- len hastalıklar tesbit edildi. Bu gezinti neticesinde 5 kilometre mesafeden köye iyi ve temiz bir içme suyu getirilmesi, köyde halk dersha- nesi açılması, bahçe ve bağlarda gö- rülen hastalıklarla mücadele edilme- sine karar verilerek esbabına teves- sül olundu. Halkevlilerin ve komite başkanı B. Sabrinin köylü ile yakından yaptığı bu temas ve ziyaret halkımızda çok müsaid intibalar husulüne ve umumi hoşnudinin tecellisine sebep oldu. Halk toplanmış ve bütün köylüler, Evlileri bırakmak istemiyor ve daha fazla izaz ve ikram için tehalük gös- teriyorlardı, Bu köy halkı artık Halk- evi ve komite ile daimi temas haline geimistir. Gazianteb hapishanesinden kaçan idam mahkümu yakalandı Gaziantep (Akşam) Geçen son teşrinde şehrimiz hapishanesi duva- rını delmek suretile kaçarak Suriye- ye iltica eden idam mabkümu Meh- med Ali Suriyede yakalanarak hü- kümetimize teslim edilmiştir. Mehmed Ali, evvelce katilden beş sene ağır hapse mahküm olmuş, ce- zasını Antep hapishanesinde bitire- rek çıkmıştı, 937 yılının mayısında bu birinci cinayetine bir jandarmayı öldürerek daha feci ve katmerli bir cinayet daha ilâve etmiştir. -Mehmed Ali, idama mahkümiyetini intaç eden ikinci cinayetini şu şekilde işlemişti: Kilis kazasının Fericek karakolu erlerinden Simavlı Hakkı isminde bir jandarma vazife ile Çiraz köyüne git- İzmirde hususi muhasebeden çalınan iki çek İzmir (Akşam) — İzmir hususi muhasebe müdürlüğünde çek hırsız- lığı olmuştur. İki müteahhide aid 232 liralık iki çek, ortadan kaybol- müş ve paraların bankadan çekildi- ği anlaşılmıştır. Zabıtaca yapılan tahkikatta çeklerin Muzaffer namın- da biri tarafından çalındığı, müte- ahhidlerin imzalarının taklid edil- diği anlaşılmış, Muzaffer yakalana- rak suçunu iliraf etmiştir. Banka- dan parayı almakta vasıta olarak kullanılan Nazmi adında biri de tu- tulmuştur. Armudluda fakir çocuklara yardım Gemlik (Akşam) — Armutlu nahi- yesi Çocuk Kurumu, 49 fakir ve kim- sesiz yavruya elbise ve ayakkabı yap. ! tırdıktan sonra bir de sünnet düğünü | tertip ederek hepsini de kestirmiştir. l miş ve katil Mebmed Aliyi omuzunda bir Mavzer ile görerek memnu silâh taşıdığından ötürü yakalamış, kara- kola götürmek, istemiştir, Yolda Şilgin köyü civarında Korkmaz deresinde jandarmanın bir an için dalgınlığın- dan istifade eden Mehmed Ali, ansis an geri dönerek gizlediği bıçakla saldırmış ve yirmi iki yerinden yaralar mak suretile zavallıyı şehid etmiştir. Jandarmanın ölümü üzerine hem kendi silâhını, hem de jandarmanın silâhını alarak firar eden cani, yapı- lan takibat neticesinde yakalnmış ve Gaziantep ağırceza mahkemesinde cereyan eden duruşma sonunda ölüm cezasına mahküm edilmişti , 8150 lira aşıran kavas yakalandı İzmir (Akşam) — On gün evvel İzmir yün mensucat Türk anonim şirketine aid ve bir bankadan wi” nan 8150 lirayı alarak kaybolan ka vas Süleyman, İzmir zabıtası tari” fından takib edilerek Dinar kazasi dahilinde yürük çadırlarından birin de yakalanmıştır. İzmire getirilen kayas Süleyman, paradan 700 lirayf sarfettiğini, 7450 liranın da İkiçe#” melikteki evinde gizli olduğunu söy“ lemiş, bu paralar, söylediği yerde paçavraların arasında bulunmuştur. İZMİR ye mülhakatı için AKŞAM gaze tesinin tevzi yeri münhasıran İz mirde İkinci Beyler sokak 52 nu- marada Hamdi Bekir Gürsoylar mağazasıdır 4