9 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Ağustos 1938. Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Son dakika Ruslarla Japonlar süngü süngüye çarpıştılar Dört saat süren bu muharebe, çok şiddetli ve kanlı oldu Paris 9 — Uzak Şarktan gelen ha- berlere göre gece sabaha karşı Çanko- feng civarında Japonlar ile Ruslar arasında çok şiddetdi bir muharebe vuku bulmuştur. Muharebe sabaha karşı saat ikide başlamış ve altıyı beş geçeye kadar sürmüş, iki taraf süngü muharebesine girişmişlerdir. Japon harbiye nezaretinin tebliğine göre iki tarafın zayiatı ağırdır, O civarda bulunan Reuter muha- birine göre dünkü muharebe, gerek şiddet ve gerek vüsat itibarile şimdiye kadar vuku bulunların en ehemmi- yetlisidir. İki muhasım taraf arasında ancak 100 metrelik mesafe vardır. Aradaki mesafe de ölüler, yaralılar bi- rakılmış top, mitralyöz ve silâhla do- Tudur. Japon tayyareleri Kan- tonu bombardıman etti Fransız kilisesi civarına düşen bombalardan 100 kişi öldü, 200 yaralı var Başıbozuk Çin kıtaatı 13 Ağustosta Şangaya girerek yeni Çin hükümetini devirmeğe hazırlanıyormuş Kanton 8 (AA) — Röyter ajan- sına nazaran 9 Jpon tayyaresi bu sâ- bah Kanton şehrini bombardıman etmiştir. Şimdiye kadar Fransız kili- sesinin bulunduğu mıntakada 71 maktul tâdad edilmiştir. Hankov 8 (AA) Kiyukiyang umumi karargâhından gelen ve Jâ&- pon kıtaatı ile Japon harp gemileri- nin birden bire Poyang gölünün garb sahilinden çekilmeğe başlamış olduk- larını bildiren haberler burada bü- yük bir heyecan uyandırmıştır. Honkong 8 (A.A.) Saat 15de Japon tayyareleri, Kantondaki Fran- mz büyük kilisesinin etrafında panik Almanya çıkarmıştır. Büyük kiliseye iltica et- miş olan 90 kişi patlıyan bombala- rım tesiri ile telef olmuş ve 50 kadar insan da bu yüzden yaralanmıştır. Kilisenin dahilinde cescdlerle ya- rahlar kırılmış olan camların ankazı arasında yerlerde yatmaktadır. Kilise, halkın kesif olduğu bir ma- hallede kâindir ve burada askeri hiç bir bina bulunmamaktadır. Civara yirmi kadar bomba düş- müş ve yüz Kadar sivilin ölmesine se- bebiyet vermiş ve iki yüzden fazla insanı yaralamıştır. Kurbanlar ara- na bir çok kadınlar ve çocuklar ile Italya ittifak mı ae Mareşal Balbonun albonun Berline seya seyahati böyle bir ittifak arzusuna işaret addediliyor Paris 8 (A.A.) — Mareşal Balbo- | nun Berlini ziyaretinden bahseden Ordr gazetesi diyor ki: ! Söylendiğine göre bazı Alman mah- İfelleri, İtalya ile Almanya arasında- ki bağları bir ittifaka tahvil etmeği şiddetle arzu etmektedir. General Partani ve general Russo'nun seya- hatlerinden sonra şimdi de mareşel | Filistinde bombalar | Dün de bir çok yerlerde bombalar atıldı Kudüs 9 — Pazar günü sükünetle geçtikten sonra dün Filistinde tero- rTizm vakaları tekrar başlamıştır. Tul- | kerimde bir arab çetesi kadastro kale- | mine hücum etmiştir. Tabeyada arap | çarşısında bir bomba patlamış, bir arap ölmüş, 9 arap yaralanmıştır. Ayni mahalde zayiat vermeden ikinci bir bomba daha patlâmış, üçüncü bir bomba da bulunmuştur. Kudüste maskeli iki şahıs, Yahudi- lere ateş elmişler, bir yahudiyi yara- ladıktan sonra kaçmışlardır. Yafa - Telaviv yolü üzerinde bir yahudi kızı bomba ile yaralanmıştır. İngiliz - Alman siyasi görüşmeleri | Londra 8 (A.A) — Lord Allen Of 'Kurtvud tayyare ile Berline hareket etmiştir. Pres Assoslasion'un bildir. diğine göre, lord Berlinde politik gö- rüşmelerde bulunacaktır, Balbonun bu seyahati bu arzuya işa- ret teşkil eylemektedir. Londra ve Parisin bu mesele üzerinde durma- ları lâzımdır. İtalya ile Almanya âra- smdaki askeri bağların takviyesi keyfiyetinin İngiltere ile Fransa ara sındaki askeri bağların takviyesini elzem kılmakta olduğu noktası Üze- rinde durulmalıdır. Gazinolar ve kahveler Bunlar da mevkilerine göre sınıflara ayrılacak Otellerden başka berberlerle Jokan- İ taların da sınıflara tefrik edilmesine karar verildiğini evvelce yazmıştık. Belediye, ucuzluğu temin etmek üze. re kahvehanelerle gazinoları da böy- le bir tasnife tabi tulmağı muvafık görmüştür. Bu hususta şimdiden ted- kikat yapılmağa başlanmıştır. Bu tedkikatta kahve ve gazinoların mev- kiine, vaziyellerine göre bazı esaslar tesbit edilecek ve bunlar bu esasa göre fiat listeleri yapacaklardır. Bu münasebetle Belediye, kahvehaneler- le gazinoların sıhhi ve könfor şartla- rı etrafında bazı yeni kayıdlar koya- caktır. Tramvay ana teli koptu Dün saat on beş buçuğa doğru, Sirkeci şimendifer istasyonu önün- den geçen tramvay âna teli kopmuş ve bu yüzden tramvay münakalâtı | Bir vagon tutuştu Ateş içeriye sirayet etmeden söndürüldü Bu sabah saat 7,20 de Küçükçekme- ceden Sirkeci istasyonuna gelen yolcu treninin birinci mevki vagonlarından biri tutuşmuştur, Tren, yolcular çıktıktan sonra tek- rar Küçükçekmeceye gitmek üzere diğer hatta alınmış ve birinci mevki vagonun yanmakta olduğu görülmüş- tür, Vagon üst kısmından tutuşmuş ve ateş içeriye sirayet etmeden sön- dürülmüştür. Küçükçekmeceden gelirken tren güzergâhındaki evlerden birinden atı- lan sigaranın vagonun tutuşmasına sebebiyet verdiği tahmin edilmektedir. 'Tahkikata başlanmıştır. Izmir fuarı Denizbankın vapurlarından biri otel halinde limanda kalacak İzmir 8 (Telefonla) — İzmir Fua- rı ve Belediye işleri için İstanbul ve Ankarada Vekillerimizi ziyaret eden Belediye reisi doktor B. Behçet Uz bugün İzmir vapurile İstanbuldan dönmüştür. B. Behçet Uz beyanalında: «Ulu Önderimiz Atatürke İzmir- Mlerin hasret ve tazimlerini arz ile fuarımıza şeref vermelerini kendile- rinden rica ettim. Mütehassis olduk- larını, İzmirlilere sandetler diledik- lerini söylediler ve selâmlarını gö- türmemi emir buyurdular» demiştir. Başvekil B, Celâl Bayar 20 ağus- tosta Fuarın açılma merasiminde bulunacaklarını, diğer oVeklilerimiz de Fuar zamanında Fuarı ziyaret edeceklerini vadetmişlerdir. j Denizbankın en güzel vapurların- dan biri otel halinde imanımızda kalacaktır. 100 yataklı Şehir oteli de 300 bin lira sarfile 1939 Fuarma ye. | tiştirilecektir. İzmirde asfalt bir tayyare meydanı yapılacak İzmir 8 (Telefonla) — Devlet hava yolları umum müdürlüğü tarafından İzmir sivil hava istasyonunda 70 bin Mra sarfile asfalt bir tayyare mey- danı vücude getirilmesine karar ye- rilmiştir. Sancak tevdii merasimi Kahraman beşinci âlaya Çerkes- köyünde sancak verilmesi merasimi pek parlak olmuştur. Orgeneral Fahreddin Altay, ya- nında bir çok generaller bulunduğu halde sancağı alay kumandanı albay B. Emin Arıkana tevdi ederken çok güzel bir nutuk irad etmiş, albay B. Emin Arıkan da bu nutka cevap ver- miştir. Müteakiben alay, önünde şanlı sancağı bulunduğu halde komutan- ların huzurunda parlak bir geçid resmi yapmış ve merasime nihayet verilmiştir. Kızların marifeti Saçlarını kıvırmak için yak- tıkları ocak patladı, biri | | ——— Ankara 8 (Telefonla) — Burada garib bir vaka oldu: On dört on beş | yaş arasında dört genç kız saç- | larını kıvırmak sevdasına düşmüş- ler ve annelerinin evde bulunmadık- Jarı bir gün bir yerde toplanarak mangal maşasile saçlarını kıvırmak istemişlerdir. Dört kız gazocağını önlerine almış- lar, maşayı üstünde kızdırarak saç- ları kıvırmağa (başlamışlardır. Biri- nin saçları kıvrılmış, sıra diğer kıza gelince fazla pompalanan gazocağı patlamıştır. Kızlardan biri vücudü- nün muhtelif yerlerinden yaralan- muştur. İspanyadan dönen İtalyan yaralıları Napoli 8 (A.A) — Akuileyya has- tane gemisi dün burada İspanyada- ki İtalyan lejyonerlerinden 633 yâra- ıyı karaya çıkarmıştır. | lerinin yaptıkları Mahsulleri zarar görenlerden arazi vergisi alınmıyacak Yangın, sel, dolu, kuraklık gibi sebeplerle zarara uğrıyanlar mahallin en büyük mülkiye memuruna müracaat edecekler Ankara 8 (Telefonla) — Maliye Ve- | mıntakaların isimlerini, hasarın köy kâleti mahsulleri hasara uğrıyan yer- ler hakkında nasıl muamele yapılaca- Bını tesbit etmiştir. Yangın, sel, dolu, kuraklık gibi se- beplerle hasar görenler ayrı ayrı veya birlikte mahallin en büyük mülkiye memuruna müracaat edeceklerdir. Mü- racaat yapılmadan tedkike girişilmi- | yecektir, Köy ihtiyar heyetleri köy hal- kının vekâletnamesini haiz olmadıkça köy namına müracaatta bulunamıya- caklardır, Bu müracaatlar teşkil olunacak ida- Tİ tahkik heyetine tevdi olunacak ve bu heyette tahakkuk memuru unya- nını haiz olmıyan bir maliye memi- ru da bulunacaktır. Bu heyet hasar gören yerlerde tetkikler yapacak, ha- sarı İstilzam eden hâdisenin mahiyet ve tarihini, hasarın köy, kasaba, şehir arazisinin tamamına mı, yoksa muay- yen mıntakaların taallük ettiğini ve bu köy kasaba ve şehrin veya muayyen kasaba, şehir veya mıntakadan o sen& alınacağı tahmin edilen hasılat mik” tarına göre ve yüzde hesabiyle nisbeti” ni, hasar gören yerlerin icara verik miş veya mahsulleri sigorta edilmiş olup olmadığını tesbit edecektir. İda” ri tahkik heyeti tesbit ettiği vaziyeti bir raporla idare etine verecek v9 idare heyeti hasarı kabul ettiği tak* dirde arâzi vergisinin terkini cihetin& gidilecektir. Müracaatta bulunmamı$ olanlar hasar dahi görseler vergilerini tahsili cihetine gidilecektir. Hasar vukuunda müracaat için bi müddet tayin edilmiş bulunduğuns göre, mahsulleri aynı şehir, kasabf ve köy veya mıntaka içinde bulunan ve aynı nisbette hasar gördüğü hak de müracaat etmediği için vergileri si © linmemiş mükellefler tarafından bildi hara müracaat vukuu halinde bu mü racaatlar kabul ve tedkik olunacaktıf İspanyada âsiler havadan, karadan taarruza geçtiler Majork adasından gelen tayyareler de Bar- selona yakın mevziileri bombardıman etti Barselona 8 (A.A.) — Ebi “ cephe- sinde Frankistler Fayonun şimalinde Cümhuriyetçilerin işgal ettikleri hat- tın nehrin sağ sahiline en çok yak- laştığı noktaya şiddetli bir taarruz yapmışlardır. Topçu ve hava kuvvet- | | i bombardımanlara | rağmen Cümhuriyetçilerin müdafaa | teşkilâtları tamamile sarsılmamıştır. Düşman Alto de Los Autos'u zaptet- miştir. Gandeza'nın etrafında düş- man inüsbet bir netice elde edeme- den Villâ de Los Arcos'a taarruz et- miştir, Frankistlerin oTortosa - Gandeza yolu uzunluğunda Gandeza'nın ce- nubunda yaptıkları hücumlar geri püskürtülmüştür, Barselona 8 (A.A) Majork adasından gelen üç tayyare, Barselonanın cenubunda 40 kilomet- Ye kadar mesafede kâln mevzileri bombardıman etmişlerdir. Netlecde bir çocuk ölmüş, 10 kişi yaralan- mış, beş ev harap olmuştur. Bu tay- Ingiliz Başvekili Iskoçyadan dönüyor Bu avdetin siyasi bir zaruret mahiyetinde olmadığı bildiriliyor Londra 8 (A.A) Çemberlayn tatilini geçirmek üzere, Bu sabah | yareler, müteakiben Villa - Növa- Gletru'yu bambardıman < etmişlersö | de ika ettikleri hasarat mühim değil & dir. | İngiliz konsolosu öldü Londra 8 (A.A) Barselondan bildirildiğine göre, Alikantedeki İn- giliz konsolosu, © ki gün Alikanr tenin bombardımanı esnasında almış olduğu yaralardan dün ölmüştür. Valânsiya 8 (A.A.) — Hud adında” ki İngiliz zırhlısı, Marsilyaya gitmek üzere dün akşam Gandiyeden har& | ket etmiştir. Açık şehirlerin bombardıman! Londra 8 (A.A) — İngiliz diple | mesi mahafili, İspanyada açık şehir İ İ l İ İ — Başvekil B. | İğ1 İngilizden mürekkeb bir heyet geçen çarşamba günü İskoçyaya | gitmiştir. Mumaileyh, sıhhi sebebler- den dolayı yarın sabah Londrayâ dön ir. Kendisi, bir soğuk algın- lığmdan muztarib ve doktoruna ken- disini muayene ve tedavi ettirmek mecburiyetinde bulunmaktadır. 'Başvekilin etrafındakilerinin obe- yanatına nazarân mumaileyhin bu suretle Londraya avdeti siyasi ma- hiyette hiç bir zarurete tekabül et- memektedir, Otobüslü seyyahlar Dün 20 Belçikalı seyyah bir oto- büsle şehrimize gelmiştir. Seyyah- lar bir müddet şehrimizde kaldıktan sonra Balkan memleketlerini ziyaret ederek memleketlerine döneceklerdir. lerin bombardımanı hakkında tahr kikat icrasına memur İngiliz komi$- yonunun şu suretle teşekkül edec€ ğini bildirmektedir. Sabik hava kuvvetleri kumandan larından binbaşı Şmit Pigot, topçü binbaşılarından Löjön. Bu iki zat 13 ağustosta Tuloza vasıl olacaktır. ! Bir İngiliz heyeti , Çekoslovakyada Otuz bir kişilik heyet tedkik seyahati yapıyor Prağ 8 (AA). — İçlerinde bin” başı Yung ile binbaşı Attlee bulunan Karloviyaride bulunmaktadır. Heyet Çekoslovakyada bir tedkik seyabati İ yapmaktadır. Prağ 8 (A.A) — Lord Rüncimii hafta sonu tatilini uzatmıştır. CW martesi günü neşredilen resmi teb” Hğde Lordun dün akşam avdet cd” ceği kaydedilmekte idi. Dün öğled sonra İngiliz mütavasatinm zi İ tesi sabahı sant 9 da Prağa avdi | edeceği öğrenilmiştir. Fakat 1# Rünciman bugün saat 10308 xad Aleron oteline dönmemiştir . Meyva ağaçlarını kesiyor Üsküdarda İcadiyede oturan E#' ri isminde biri, meyva ağaçlarını tiği için mahalli zabıtasınca yakı” lanmış, adliyeye verilmiştir,