9 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

9 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

9 Ağustos 1958 Tayenlır bir tepeye hücum | Karısı Melâhati öldüren ettiler ve geri (Baş tarafı 1 inci sahifede) kelime altında anladıkları, Sovyet hu- Litvinofun beyanatı Görüşmenin sonunda, Litvinof, Ja- dud karakollarına hücum etmek, bu | pon büyük elçisine aşağıdaki beyanat- karakollara ateş açmak ve Sovyet ara- zisinde hat işgal eylemektir, Japon teklifi ve Litvinofun cevabı Şigemitsu, aşağıdaki teklifi tekrar ile tavzif edilmiş bulunduğunu bildir- miştir: İki taraf kıtaları arasında mubasa- mat tatil edilmeli ve iki taraf kıtaları, anlaşma vukubulduğu esnadaki mev- zilerini muhafaza eylemelidir. Bunu müteakib, hududun tesbiti için, Japon- ların da iştirâkiyle, Sovyet ve Mançu mümessillerinden mürekkeb komisyon | Jar vücüde getirilmelidir. Litvinof, buna cevaben demiştir ki: — Hâdise mahallinde vaziyet değişe- bilir, Bu da, muhasamatın devamı de- mektir, Herhalde, ufak miktarda dahi olsa, bir tek Japon müfrezesi Sovyet arazisi dahilinde bulundukça, herhan- Eİ bir anlaşmanın imkânı yoktur. Bu dakikada, Sovyet arazisi dahilinde hiç- bir Japon kıtası bulunmuyor, Fakat, büyük elçinin teklifi kabul edildiği takdirde, yeniden bulunabilir, Eğer Ja- pon tarafı, Mançu arazisinden Sovyet arazisine hücumları ve ateşi, muayyen bir saatte, kesmeği taahhüt ederse, Sov- yet tarafı da Mançu arazisi hakkında ayni taahhütleri verecektir. Şigemitsu, anlaşmanın yapıldığı da- kikada mevcut statükonun muhafaza- 81 esası İle muhasamatın tatili teklifi üzerinde uzun müddet israr etmiş ve müleakiben iki taraf kıtalarının hu- duddan muayyen bir mesafe geri alın- masısteklifini ileri sürmüştür, Diğer taraftan Şigemitsu, hududun yeniden tahdidi için, Khunçung anlaşması ile beraber Mançukuo'nun ve Japonyanın elinde bulunabilecek diğer vesikaların da nazarı dikkate alınmasını teklif et- miştir. Litvinof, cevaben demiştir ki: — Sovyet arazisine Japon kuvvetleri hücum etmiş olduklarından ve bu su- retle de bir anlaşmazlık yaratmış bu- Yunduklarından, bu gibi hücumların önüne geçmek üzere bunların biraz da- ha geri alınması memnuniyetle telâk- ki edilecek bir keyfiyettir, Bu, munzam bir garanti teşkil eyliyecektir. Fakat bugünkü vaziyet de dahil okluğu hal- de, daima kendi arazisi içinde bulun- müş ve Mançuryayı hiçbir zaman teh- did eylememiş olan Sovyet kıtalarının geri alınması için hiçbir sebeb mevcut değildir. : Hududun yeniden tahdidi meselesi- ne gelince, bu iş, yalnız mevcut enter- nasyonal anlaşmalar esası üzerinden yapılmalıdır. Sövyet hükümeti, Khün- çung anlaşmasını göstermiştir. Man- çukuo ve yahut Japonya, Rusya ile Çin arasında daha yakın tarihli bir anlaş- ma göstermedikleri takdirde, yahız Khunçung anlaşması, tehdid mesele #inde esas vazifesini görebilir. Esasen, bu anlaşmadan daha yakın tarihte ya- pilmiş başka bir anlaşma da mevcut değildir. Hududün tayin ve tesbiti üzerinde başka hiçbir vesika tesir iera edemez, Litvinof, bu izahattan sonra teklif- lerini şöyle hülâsa etmiştir: — İki tarafın muayyen bir hattı geç- memek, bu hattın ötesine gitmemek ve anlaşma esnasında bu hattın ötesin- de mevcut olabilecek kıtalarını geri ça- gırmak taahhütlerini almaları ile be- rTaber askeri harekâta nihayet verile- cektir. Bu hat, Khunçung anlaşması- na merbut haritadaki hududdür. Bu Suretle, 29 temmuzdan, yani Japon kıtalarının Sovyet arazişine ilk taar- ruzlarından evvelki statüko yeniden te, sis olunacaktır, Hududda sükünun ye- niden iadesi üzerine, iki Sovyet dele- gesi ile bir Japon ve bir Mançurya de- Jegesinden mürekkep iki taraflı bir ko- misyon, bududa gidecek ve Khunçung anlaşması ve buna merbut protokol ve haritalar ile tayin edilmiş olan hududu yeniden mahallinde tahdid eyliyecek- tir. Japon büyük elçisi, bugünkü görüş- menin mevzuu üzerinde düşüneceğini ve bu meseleye yeniden temas eyliye- ta bulunmuştur: — Japon hükümeti hududun bir bölgesinde muhasamatu nihayet veril- mesini teklif ederken, hududun diğer bir bölgesinde, bu sefer Grodekovo mın: takasında, üç ağır makinalı tüfek ile mücehhez bir Japon bölüğü, Sovyet arazisi dahilinde kâin 588,3 rakımlı te- pede nöbet bekliyen bir Sovyet hudud muhafız müfrezesine hücum etmiş ve bu tepeyi işgal eylemiştir. Japon bölü- ğü, hemen derhal gelen Sovyet takviye kıtalarına ateş açmış ve çarpışma 50- nunda 10 Japon bombası ile 50 tane kloşetli bomba birakarak geri çekilmiş- tir. Bu çarpışma esnasında bir çok ki- zıl ordu eri ölmüş ve yaralanmıştır. Bittabi Japon tarafından da ölüler ve yaralılar vardır. Buna mümasil vaka- Jar ve hâdiseler üzerine yapılan müte- addid protestolardan sonra yeni bir protestoda daha bulunmak mânasız- dır. Bu sebepten dolayı bu ciheti be- yan etmeğ!i lüzumlu görüyoruz ki, Sovyet hükümeti, bundan böyle, 2a- man zaman ve cezasız kalacak bir tarzda, kendi hudud omuhefızlarının ölmesine ve'yaralanmasına ve muvak- katen dah! olsa Sovyet arazisinin Ja- pon kıtaları tarafından işgal edilme- sine müsaade niyetinde değildir, Sovyet hükümeti, istikbalde, bu gibi vakalar- da, topçu ve hava kuvvetleri istimali de dahil olmak üzere, en ciddi tedbirler almağa tamamile azmetmiştir. Japon hükümeti, Kvantung ve Kore orduları hı, mevcut hududa hürmete icbar el- melidir. Hududda bu bitmez tükenmez hâdiselere ve çarpışmalara nihayet ve- rilmek zamanı gelmiştir. Mülâkat netice vermedi Moskova 8 (A.A.) -- Dün Litvinof ile Şigemitsu arasında yapılan görüşme her iki taraf kendi noktal nazarını ve vaziyetini muhafaza ettiğinden dolayı hiç bir müsbet netice vermemiştir. Sovyet tebliği Moskova 8 (A.A) — Birinci deniz sahil ordusu genel kurmayı aşağıdaki tebliği neşretmiştir: Japonyanın Moskova büyük elçisi Şigemitsunun Moskovada Litvinola yaptığı «Sulhperver» tekliflerden bir gün sonra, Hassan gölünün öbür ta- rafında bulunan Japon kıtaları, Soy- yet arazisine şiddetli bir ateş açmıştır. Ağır toplar da dahil olmek üzere bir çok çapta toplar Mançukuo arazisin- den Sovyet arazisini dövüyor ve Sov- yet kıtalarına karşı Japan piyadesinin yaptığı taarruz hareketine yardım edi- yordu. Sovyet kıtaları da bunun üzeri- ne mukabil top aleşi açmış ve Japon topçusunun susturulması ile neticele- nen üç dört saatlik düellodan sonra, Sovyet kıtaları mukabil taarruza ge- çerek Sovyet arazisini Japon kıtaları- nın artıklarından temizlemiş ve Sov- yetiler birliğine alt hudut noktalarını sağlam surette işgal eylemiştir. Sov- yet kıtalarının bu mukabil taarruz ha reketine hava kuvvetleri de iştirak et- miştir, Japonların iddiaları Tokyo 8 (A.A.) — Harbiye nezareti, neşreylediği bir tebliğde, Çankufeng ve Şatsaoping tepelerinin Sovyetler ta- rafından geri alınmış olduğunu kati surette tekzip eylemektedir. Tokyo 8 (A.A.) — Havas mukabiri bildiriyor: Buraya gelen son haberlere göre, Sovyet kuvvetleri, Japon mevzilerine saat 22 de hücum etmişler fakat tank kullanmadıkları gibi top tateşi de aç- mamışlardır, Sovyet kıtaları, yalnız el bombası istimal etmişlerdir. Japon mevzilerine yirmi metreye kadar yak- Jaşan Sovyet askerleri, göğüs göğüse gelinmeden tarddedilmiştir. Japonların Çankufeng tepesine dahij 52 rakımlı noktayı terketmiş bulundu: ğu Japonlar tarafından yalanlanmak- tadır. Litvinof - Şigemitsu mülâkati hakkında Japon tebliği Tokyo 8 (A.A.) — Hericiye nezareti saat 13 de dün Moskovada Titvinof ile üskürt üldüler | lâkatı hülâsa eden bir tebliğ neşretmiş- tir. i Bu tebliğden anlaşıldığına göre, İki taraf muhasemata nihayet verilmesini ayni suretle arzu etmekte fakat diplo- matik görüşmelere devam edilmeden evvel kıtaların çekilecekleri hattı tes- bit hususunda anlaşamamaktadırlar. Hülâsanın metninden istimzaç edildi. | ğine göre Japonya kıtalarını, gerek 11 temmuzda minazaal tepeler iki ordu- dan biri tarafından işgal edilmeden ev- vel bulundukları yere kadar çekmeği gerekse bu kıtaları 7 ağustosta yani muhasım taraflar arazisini paylaştık- ları sırada görüşmelerin vuku bulduğu tarihde işgal ettikleri yerlerde ibka et- meği kabul etmektedir. Binaenaleyh Japonya mahallinde askeri şefler ara- sında görüşmeler yapılmasını sonra da diplomatik müzakerelere geçilmesini teklif eylemektedir. Bu müzakereler tesbit edilecek olan bir mıntakanın bitaraflaştırılmasından sonra yapıla- caktır, Tebliğe bildirildiğine göre, Lit- vinof Japon kıtaları Sovyet hududu- hun öbür tarafına atılmış olduğu için bu kıtalara yapılacak şeyin topçu ate- şine nihayet vermekten ibaret olduğu- nu söylemiştir. Bu takdirde 29 tem- muzda Japon mukabil taarruzlarından evvel olduğu gibi tepeler Sovyetlerin işgalinde bulunmak şartile Litvinof Sovyetlerin müzakereye hazır bulun- duğunu ilâve eylemiştir. Tebliğin muh- teviyatı ve tonu, iki hükümet her iki tarafın haysiyetini koruyacak bir mü- tareke formülü buluncaya Kadar askeri vaziyetin kontrolünü idame edebildik- leri takdirde müzakerelerin şimdiki çıkmazdan kurtulacağı kanattini ver- mektedir, Sovyet tayyarelerinin bombardımanı Tokyo 8 (A-A.) — Tokyoya gelen son haberlere göre, Sövyet tayyare- leri, bu sabah yeniden Tümen nehri- nin cenup sahilinde kâin 'Keiro şeh- rini bombardıman etmişlerdir. Hasa- rat ehemmiyetsizdir. Japon muhabirleri, Sovyet kıtaa- tanım takriben 400 metre kadar geri çekilmiş olduklarını ve şimdi Çanku- feng tepesini işgal etmekte olan Ja- pon kuyvetlerile karşı karşıya bulun- duklarmı bildirmektedirler, Japon zayiatı Tokyo 8 (A.A.) — Harbiye Neza- retinin bir tebliğinde, Japonların 6 ağustosa kadar uğramış oldukları zayiat bilânçosunun 70 maktul ile | 180 yaralıdan ibaret olduğu bildiril. mektedir. Japonların dün ve bugün uğramış oldukları zaylat 200 e baliğ olmaktadır. Tebliğde Sovyetlerin bugün mühim hiç bir hareket icra etmemiş olduk- Yarı ilâve edilmeketdir . .Nevyork sergisinde Türk paviyonu (Baş tarafı 1 inci sahifede) istifade edilecektir. Bu hususta Ta- rih kKurumile temasa geçlimiştir. Türkiye toprakları üzerinde geçmiş devirlere aid eserlerin kopyaları, ma- ketleri de Nevyork sergisindeki Türk paviyonunda teşhir edilecektir. Bu meyanda eski Türklere aid kültürel eşyalar, ezcümle, halı, çini, “kumaş ve elişleri sanayii de vardır, Nevyork sergisindeki devletler pa- viyonu 3,000,000 dolara meydana ge- lecektir. Sergide otomobil plâkaları da teşhir edilecektir. Birleşik Ameri- ka hükümeti Türk sefareti vasıtasile Türkiyede kullanılan otomobil plâ- kalarından birer nümune istemiştir. Nevyork sergisinde bütün devletlere mahsus bir de deniz naklıyat paviyo- nu vücuda getirilmiştir. Bu paviyo- nun ortasmda büyük bir havuz var- dır. Denizbank Türkiye oOnamına Nevyork sergisi deniz paviyonuna iştirak edecektir. 250,000 dolara mey- dana gelen devletler tayyare paviyo- nuna iştirakimiz hakkında hemüz bir karar verilmemiştir. d Reşadın muhakemesi Müdafaa şahidi Zehra, bir kadının marangozun Bir müdeet evvel “Tavukpazarnın- | daki evinde karısı Melâhati kıskanç- ık yüzünden öldürmekten mazunun | Reşadın mevkufen muhakemesi ağır- ceza mahkemesinde yapılmıştır. Re. | şad bundan evelki ceiselerde karısı- | nin ihanet ettiğini, Nevşehir hanın- da oturan marangoz Mehmed adında biri ile münasebet peyda ederek evin- den kaçıp aylarca Mehmedin yanın- da kaldığını iddia etmiş ve bu id- diasını isbat için de marangoz Meh- medie Zehra adında bir kadının mahkemeye çağırıp dinlenmesini istemişti, Mahkeme, bunların müdafaa şa- hidi olarak dinlenmelerine karar | vermiş ve ikisine de celbhame gön- dermiştir. Fakat gerek adliye ve ge- | rekse zabıta tarafından yapılan araş- | tırmalara rağmen, bir müddet evvel Nevşehir hanından çıkan marangoz Mehmedin yeni adresi bulunup teb- ligat yapılamamıştır. Bu vaziyet kar- sısmda mahkeme, iddia makamının da talebi vechile Mehmedin şahid | biri genç, diğeri yaşlı iki kadın gel odasına girdiğini, kim olduğunu bilmediğini söyledi. sıfatile dinlemesine karar vermiştir. © Diğer şahid Zehra mahkemeye gele miş ve ifadesinde şunları anlatmışi$ — Maznun Reşadı ve karısı Melâ- hati tanımam, Vaktile annem Nevş& hir banında oturuyordu. Bir e anneme misafirliğe gitmiştim oda kapısının önünde a 1 Kadın çıkıp gitti, genç kadın odada © kaldı. İçeride ne olduğunu bilmiyo- rum, Fakat genç kadının bir ay ayni odada kaldığını önnemden öğren dim, Bunun isminin Melâhat oldü- Bunu da işittim. Fakat Reşadın karı- sı olup olmadığından ve marangoz Mehmedin yanında niçin kaldığın dan haberim yoktur. Iddia makamının evrakı tedkik ete raesi için muhakeme başka güne bi- 4 rakıldı. 1 diler, orada bekâr kimse oturup otur- madığını sordular. Annem âç karsı tarafta marangoz Mehmedin otur duğu odayı gösterdi. Kadınların iki- Muamele vergisi üzerinde tedkik- | İz lere başlandı (Baştarafı 1 Mıci sahifede) Zeki bu hususta şimdiye kadar ya» | pılan iedkikat etrafında varidat umum müdürüne at vermiştir. B. İsmail Hakkı öğleden sonra B. Zeki ile tedkikula devam etmiştir. Dünden ilibaren sanayi erbabının da dinlenmesine başlanmıştır. Bun- | lar tesbit edilip tedkikat neticesile | birlikte bir rapor halinde pek yakın- da Maliye Vekâletine arzedilecektir Dün Ankaradan şehrimize gelen varidat umum müdürü B, Ismali Hak- kı kendisile görüşen gazetecilere de- miştir ki: -— Derhal tedkik safhasına geçi- yoruz. Yeni muamele. vergisi kanu. nunun ihdas ettiği vaziyetin görün- | düğünden başka türlü aksetmiş ol- duğunu zannederim. Defter tutmak © kadar güç bir iş değildir. “Esasen hesabini», kitabını bilmiyen esnaf ol- maması lâzımgelir, Şunu da göz önünde tutmak lâ. | zmdır ki, defter tutmağa mecbur | edilenler teşviki sanayi ve istihlâk vergisi kanunlarının birçok muafi- yetlerinden istifade edeceklerdir. Bil- hassa mevaddı iplidalye müafiyetin- den... Şüphesiz bu da onların lehine. dir. Bununla beraber cidden defter tu- tamıyacak vaziyette olan müessese- Jer varsa bunların maktu vergiye İr- cat için çalışılacaktır. Esâ&sen kanun bu hususta Maliye Vekâletine salâ- hiyet vermiştir.» TEŞEKKÜR 935 senesi Galatasa- ray mezunlarından ve tıbbiye fakültesi 3 ncü sömestr talebesinden Hayri Arsebük'ün €c- nazesine iştirik eden arkadaşlarına mektup ve telgraf ile tecssü- Tümüzü paylaşan dost- larına sonsuz teşek- kürler sunarız, Valdesi ve kardeşleri TEŞEKKÜR İki aydan beri amansız ve şifasız bir hastalığın ümitsiz dakikalarını — başı u- cumda, sabahlıyarak şefkati, ilmi kafası &e en büyük tehlikelere kıymetli varlığını siper eden Beyoğlu Zükür hastanesi dahi- | liye şefi doktor Necmeddin Hakkı İzmirli ye hayatımı selâmete kavuşturmak haza- katını, yegâne ümidi bana bağlı eşimi ve | çocuklarunı teselli elanek nezaketini gös- terdiğinden detayı kalbi ve aleni teşek» | kürlerimi sunarım, | .Nihad Turman İ ERTUĞRUL SADİ TEK TİYATROSU | Bu gece (Suadiye Plâp)| çarşamha (O (Büyükada), perşembe ( Gieybeliada) tiyatrolarmda “ii y ri Ki BULMACAMIZ v Soldan sağa: | — Alman rejimi - Alsasın komşusu, 2 — Büyük - 'Pütünlle meşhur bir Yu- nan kasabasi, Nota - Gök -*Khli bir hayvas, Bai yapar - Tersi benzer demektif, — Yumuşak değil - Hükümdar, 8— Sükünet - Derin, 7 — Caninin başı - Eedad. B — Atın yiyeceği - Cins hayvan yetiş- tirme çifliği - Sılat edatı, 9 — Kaynaklar - Hesabda ilk öğreni- Jen ameliyat. 10 — İnce kum - Hafi! yara, Yukarıdan aşağı! 1 — Bozuşukluk - Faşist merkezi. 2 — Şark hududumuzda bir siisilei el * bal « Vücudümüzden sızan su. ©“ 3 — Tersi nişana olur — İyi kokulu bir yaprak - Tersi inmekten emir olur. 4 — Sahib - Köy oteli, 5 — Ahmak (argo) - Bedavr. 6 — Bir wevi sırmalı kumaş - Münezrelik 7 — Dağlar arasında düzlük yer - Sporcu nidası, Tersi güzel sanat - fin “okunuşu, 9 — Bir göz rengi - Navi diktatörü 10 — Bir seyahat acentesi - Kâğıd par& Geçen bulmacamızın halliz Soldan sağa: 1 — Bitarafane, ? — Ehil, Soluk, $ — Ratıp, Yaya, 4 — Âti, Ayak, 5 — Bazan, mine 5 Hırs - Bir har“ Âd, 6 Es, Koru, Ur, 7 — Rih, Rulet, 8 — Karayel 9 Zıt, Mamure, 10 — Ataya, Âşar, Yukardan aşağı: . Beraber, Za, 2 — İhatasıkıt, $ — Titiz, Hata, 4 — Ali, Ak, 5 — Panorama 6 — As, Rüya, 7 — Foya, Ul — Alâka, Eluş, 9 — Nuy, Dut, Ra, 10 — Ekâbir, Ser. C.H. P. ilçe başkanlığından: Büyükderedeki Beyazparkta 13/8/1039 tarihinde verilecek müsameremiziii. 27/8/1988 cuma gününe tehir edildiğini ökürle sayın davetlilerimize bildiririz. TEŞEKKÜR 8 Eşim ve babamız Muhiddin Sokuk lunun acıklı ölümü münasebeti gerek merhumun cenazesine iştira$ ve greek telgruf ve #nektubla elemi& rimizi paylaşan Aziz dostlarımıA £ ayrı ayrı teşekküre teessürümüz mâni olduğundan o cümlesine minnet “* / şükranlarımızın iblâğına sayın ga€ tenizin delâletini rica ederiz. Eşi: Faika Sokullu, çocukları? se dıka Sokullu, Ahmed. Sokullu, CO” yale Yalav, Mertua Arıkuğ ve Faruk” okul, G