17 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

slam ii ele e e yl Vi size. | | | | | | i Sahife 2 17 Ağustos 1938 Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Karmel dağında kanlı bir müsademe vuku buldu Çarpışma neticesinde 7 yahudi 8 arab öldü, iki yahudi kadın da yaralandı Hayfa 16 (A.A.) — Karmel tepesi- ne tethişçiler tarafından yapılan bir akını müteakip cereyan eden müsade- mede 8 Yahudi polis memuru, 8 Arap ve Yarot Hakarmel köyünün Yahudi muhtarı ölmüştür. Muhtara refakat eden iki kadın da ağır surette yaralan- mışlardır. Yahudi muhacirler, Galile- ye hâkim bir vaziyette bulunan Kar- mel dağının tepesinde kâin Yarot Ha- karmel kasabasından bir kamyonla ha» reket etmişlerdi. Yanlarında polis me- murları da bulunmakta idi. Köye mu- ayyen vakitte dönmedikleri için araş- tırmalara başlanmış ve yahudilerin ce. sedleri bir arada bulunmuştur. Biraz ilerde mütecavizlerin sekiz cesedi gö- rülmüştür. Polis çetenin diğer efradı- nı aramaktadır. Kudüs 16 — Dün Kudüs civarında Ramlada, bir müfrezeile yaptıkları çarpışmada birçok Arap teröristleri öl. | dürülmüştür. Ayni mıntakada terörist. er birçok köylere girmişler, halka fena | muamelede bulunmuşlar, evlerinide soymuşlardır. Bir gün evvel Kudüste bir Arap po- Rüşvet vermek istiyenlerin muhakemesi Dört suçludan biri serbes bırakıldı, üçü tevkif edildi Bir döviz kaçakçılığından dolayı hakla- rında gümrük başmüdürüğünce yapıl- makta olan tahkikat evrakını imha için mıntaka âmiri B. Süleymâna 1.700 lira rüşvet teklif elmek ve bü paranın iki yüz lirasını peşin vermek suçile yakalananlar dün akşam asliye üçüncü ceza mahke- mesinde muhakeme edilmişlerdir. Suçlu mevkiinde Lüsyen Jöber, Sebuh, Jan ve Sald bulunmakta idiler. Lüsyen, Sebuh ve Jan, rüşvete mevzu olan zarfın, Sald vastasile yanlışlıkla B. Süleymana gönderildiğini, halbuki bu zarf içindeki paranın bir sondaj şirketi ile aralarındaki ihtilâfı halledecek ha- kem heyetine verilmesi lâzımgelen pera olduğunu ileri sürerek suçları olmadığını iddia ettiler, Diğer suçlu Sald ise, bu müessese ile alikadar olmadığını, bir tesadüfle oraya gittiğini, zarfın İçinde ne bulunduğunu bilmeden getirip B. Süleymana verdiğini söyledi. Suçluların beyanatından sonra, gümrük binasında Yapılan ikinci cür- mümeşhad zaptı okundu. Ve şahidlerin dinlenmesine geçildi. Dinlenen on beş şahid cürmümeşbud tafsilâtın; hikâye etmişler, bu meyanda B. Süleyman da Yeab eden izahatı verdikten sonra: — Bu İş için muhafaza umum ku- mandanlığınca Ankaradan buraya gön- derildim. Yazıhancde yaplığım araştırma sonunda bazı şüpheli evrak buldüm. Müd- delumumilik tevsii tahkikat taelbile ev- rakı geri gönderdi, Müessese erkânı, bu eyrakı geri vermem ve icab eden tahki- katı müessese dahilinde yapmam için ba- na rüşvet teklif ettiler. İki yüz lira gön- derdiler, Bin beş yüz lim da sonra vere- ceklerdi. Mahkeme; neticede suçun mahiyetine göre Jöberin serbes bırakılarak oSebuh, Jan ve Saidin tevkiflerine, B. Süleymanın söylediği pibi müddelumumiliğin tevsli tahkikat talebinde bulunulup bulunulma- dığının sorulmasına karar vererek mu- hakemeyi cuma gününe talik etti. Yangçede facia Bir Alman vapuru battı, 147 kişi boğuldu Şanghay 16 (A A.) — Sabahleyin Yangtse nehrinin mansab cihetinde Nantungçeu civarında Tungvu İsmin- deki İngiliz vapuru, içinde 160 kişi bu- lunan Hansa İsimli Alman vapuru ile çarpışmıştır. Hansa müsademeden bir- az sonra balmıştır. Ancak 13 kişinin kurtarılabildiği söylenmektedir. Vapu- run kaptanı da kaybolanlar arasında- dır. İngiliz vapuru da hasara uğramış ise de içindekilere bir şey olmamıştır. Havanın bozuk olması müsademeye ses bebiyet vermiştir. Kaza esnasında koy« da bir tayfun zuhur etmiştir. İ itmiştir. lisi ağır surette yaralanmış, bir Arap da öldürülmüştür. Nabliste teröristler, şehrin bir zengininden bin İngiliz lira- si istemişlerdir. Yafada on beş kayıkçı bir teröristin tevkifine yardım ettikle- ri cihetle, Arap teröristleri tarafından idama mahküm edildiklerine dair bir takım ihbarnameler almışlardır. Dün de bir bomba patlamış biri ağır ölmak üzere 3 Yahudi yaralanmıştır. 'Telâviv civarında bir otobüse tecavüz vaki olmuş bir Yahudi cerhedilmiştir. Bir Arap, Telâviv çarşısında bir Yahu- diye bir üzüm sepeti satmış, sepetin içinde saklı bulunan bomba infilâk ede» rek bir Yahudi kadın ağırca yaralan- mıştır. Hebrunda nafıa işlerinde çalışmak- ta olan 120 işçi, bir Arap çetesi tarafın» dan ihate edilerek işlerine devam ettik. leri takdirde ölümle tehdid edilmişler. dir. Çete, ustabaşıyı alıp götürmüş- tür. Erdün hududunda Arap çeteleri- nin girmesini menetmek için 100 Kilo- metre dikenli teller gerilmiştir. Hâkim yerlerde geceleri ufukları projektörler. le tenvir edecek olan kuleler ve kara- kollar inşa edilmektedir. Garip bir boğulma Motörden denize yuvarla- nan meçhul adam ne oldu? Zabıta dün gece esrarlı bir boğul- ma bâdisesi tahkllkatına el koymuş- tur. Gece saat yirmi ikiye doğru, seb- İ ze hali rıhtımında dolaşan iki arkadaş, | rıhtıma yanaşmış bir motörün Kıç ta- rafından bir insanın denize yuvarlan- dığını ve bekledikleri halde yukarıya çıkmadığını - görünce boğulduğuna hükmederek karakola haber vermiş- lerdir. Polisler derhal tahkikata el koy- muşlar, Seyfi kaptan isminde birinin idaresinde olan motöre gitmişlerdir. Motörde kamarada uyumakta olan tayfalardan biri, bir şey bilmediğini söylemiştir. Buna nazaran; denize düşerek bo- ğulan adamın, motörü boş bularak, serin bir hava almak üzere kıç tarafı- na uzandığı, bir aralık uykuya dala- rak, bu sırada muvazenesini kaybedip denize düştüğü tahmin edilmiştir. Bu şekilde boğulduğu tahmin edi- len meçhul adamın hüviyeti tahkik edilmektedir. Konsolos tayinleri . Ankara 16 (Telefonla) — Antakya konsolosu B. Celâl Tevfiğin Kudüs, İskenderun konsolosu B. Fethinin Antakya, merkezden Ahmed Umarın İskenderun konsolosluklarına tayin. leri, Filibe konsolosu B. Zatinin mer- kez, Kudüs konsolosu B. Fevzinin de Filibe konsolosluğuna tayinleri Yük- sek tasdike iktiran etmiştir. 0. Havada iki kaza Amerikan bahriye tayyaresi düştü, mürettebatı öldü ve yaralandı San Diego «Kalifornias 16 (A.A.)— Amerikan bahriyesinde on saat fasi- la ile iki kaza vuku bulmuştur: Sara- toga tayyare gemisine mensup torpil atan bir bombardıman tayyaresi Ro- sedal Field civarında denize düşmüş, içinde bulunan üç kişi ölmüştür. Muazzam bir karakol bombardıman tayyaresi de San Diego körfezine düş- müştür, Mürettebatından ikisi ölmüş, beşi ağır surette yaralanmıştır. General Kâzım Dirik dün akşam Edirneye gitti Bir müddettenberi şehrimizde bulu- nan Trakya umumi müfettişi General Kâzım Dirik dün akşam Edirneye Iktisadi tedkikler İktisad Vekili bugün Eskişe- hire gidecek oradan Afyon ve İzmire geçecek Ankara 16 (Telefonla) — İktisad Vekili B. Şakir Kesebir yarın (bu- gün) saat 8,20 de kalkacak trenle 'Eskişehire gidecek ve oradaki mües- seseleri tedkik ettikten sonra Afyona geçecektir. B. Şakir Kesebir Afyon- dan İzmire gidecek Ege muntakasının iktisadi vaziyeti hakkında bir hafta, on gün kadar sürecek tedkiklerde bulunacaktır. Kendisi ile beraber hareket edecek olan Vekâlet müsteşar vekili ve or- man umuni müdürü B. Hüsnü Ya- man bu havalideki orman işleri hak- kında tedkiklerde bulunacaktır. , sg: İzmirin turistik yolları Vilâyet meclisi fevkalâde içtima ederek projeyi müzakereye başladı İzmir 16 (Telefonla) — Vilâyet umumi meclisi bugün vali B. Fazlı Gülec'in riyasetinde fevkalâde bir iç- tima akdederek, vilâyetin turistik yollarının inşası hakkında projeyi mü- zakereye balşamıştır. Bu projeye göre, vilâyetin turistik yollarının inşasına bu yıl içinde baş- lanacaktır. Bunun için milli banka- larımızdan birinden para istikraz olus nacaktır, Mühint bir şirket yolları üç senede tamamen inşa edeceğini tek- lif etmektedir. Meclis, dört günde mesaisini bitire- cektir. Son daklka Almanyada Südet lejyonu Çekoslovakya hududunda tahkimat yapılıyor Prag 17 — Narodni Novini namın- turyanın manyaya * Almanyada tesis edilmiş Avusturya Jejyonları tipinde Alman- yada bir Südet lejyonu tesis edil- miştir. Lejyonun sekiz alayı vardır ve Almanyaya kaçmış olan Çekoslovakya nasyonal sosyalist fırkası kâtibi Kre- bin kumandasındadır. Bu lejyonun vazifesi Alman ordusu ileri yürüyüşe başladığı zaman İlk ola- rak Çekoslovakyaya girmektir, Paris 17 — Viyanadan gelen hâber- lere göre Viyananın şimalinde ve Avusturya - Çekoslovakya hududları üzerinde kâin 30 köy istihkâmat ya- pılmak için istimlâk edilmiştir. Emir Suud Londraya vardı Filistin meselesini görüşeceği zannediliyor Paris 17 — Hicaz vellahdi emir Suud Londraya vasıl olmuştur. Zan- nedildiğine göre İbnissuud Filistin meselesinin esasından halli için İngi- liz zimamdarlarile temas ve müzake- rede bulunacaktır. Sovyet sefiri İzmirden Nazilliye gitti İzmir 16 (Telefonla) — Sovyet 86 firi B. Trentief buraya geldi ve fuar- daki Sovyet paviyonu hazırlıklarını tedkik ettikten sonra Nazilliye gitti, Hizmetçi kız otel sahibini yaraladı Dün geve Tarabyada Mısır otelinde çalışan yirmi yedi yaşında Adela, otele yeni bir hizmetçi alınmasından müteessir olarak, otel sahibi B. Kapo. viçi, eline geçirdiği bir ekmek biçaği- le muhtelif yerlerinden yaralamıştır. Suçlu yakalanmış, yaralı hastane- ye kaldırılmıştır. Populaire bir Alman teca- vüzünü yakın görmüyor Figaro gazetesi de: “ Bu gergin havada işi olurund bırakmak felâkete sürükliyebilir. ,, diyor Paris 16 (A.A.) — Popüler gazetesin- de Andre Leru şöyle yazmaktadır: «Lord Runciman Pragda kaldığı müddetçe Berlin acele göstermiyecek- tir. Unutmıyalım ki Runcimanın va- zifesi yalnız Südet meselesini şu veya bu şekilde halli ile değli ayni zaman- da yakın bir istikbaldeki İngiliz Alman münasebetlerile de alâkadardır. Esasen malüm olan birşey vardır: Panik hu- | sule getirmek bütün meseleleri vahim- «İtalyan - Alman psikolojisinde ne* ler yazılı olduğu sarahaten görülüyor” İtalyanlar Almanya'nın müzaheretins den bir an evvel istifade etmeği düşüm mekte Almanlar da İtalyanların kendi” lerinden uzaklaşmalarından korkmak tadırlar. Kolay fırsatlar bu mütekabil endişeyi sulh için son derece tehlikeli bir şekle sokabilir. Halbuki içinde ya“ şadığımız bu beynelmilel gergin hava” da, hakiki veya zahiri olsun işi olurun8 leştirmekten başka bir işe yaramaz ve | bırakmak keyfiyeti bu felâketle netic& muhasım tarafın işini maksada var- mak için takib ettiği usul ne olursa ol- sun, kolaylaştırır. Yapılacak şey büyük bir teyakkuzla hareket etmek ve 21 mayısta baş gösteren buhranı izale eden Fransız - İngiliz siyasetinin ida- mesine çalışmaktır. Figaro gazetesinde Romle şöyle ya- yor: lenebilir. Ekselsior gazetesi şöyle yazıyor: «Vuillemin ile Göring arasında yö pılacak mülükat eski Fransız ve Almaf muhariplerini birleştirecek olan arka daşlık bağlarını kuvvetlendirebilir. Bü itibarla olsa bile Fransız hava ordusü erkânı harbiye reisinin Almanya seyr hati ehemmiyetle kaydedilmeğe değer Uzak Şar kta harp tehlikesi bertaraf edildi Japon parlâmentosunda n 20 kişilik bir heyet münazaalı mıntakayı teitise gidiyor Moskova 16 — Jurnal âö Mosku «Hâdiseler ve neticeler» başlıklı baş- yazısında ezcümle diyor ki; «Bir kaç hafta, bütün dünyanın nazarları, Hasan gölünün bulundu- Zu uzak mıvtakaya dikildi. Japon mi- Mitaristlerinin biribirini takip eden tahrikleri, orüda yakım bir harp teh- likesi yaratmıştı. Fakat Sovyetler bir- liğinin kuvvetli ve sulh politikasının salâbeti Sayesinde, bu an için Uzak Şarkta harp tehlikesi bertaraf edil- miştir. Japon militaristleri, Hasan gölü mıntakusında Sovyetler birliğine ait bir tepeyi ele geçirmek istemişlerdir. Fakat bunda muvaffak olamamışlar- dır, Japon kıtalarının bütün hücum- ları tardedilmiştir. Zaozemaya ve Çankuleng tepesi Sovyetler birliğinin dalma elinde kal- mış ve hâlen de elinde bulunmuştur. Son hâdiselerin basit olduğu kadar sarih hülüsası işte budur.» Protesto teatisi “okyo 16 (A.A.) — Domet ajansi bildiriyor: Hariciye nezareti adına söz söyleme ye salâhiyettar bir zat, malbunta aşa Ödaki beyanatta bulunmuştur: «Japon hükümeti, Sovyet hüküme tinin Japon kıtalarının mütareke © nasındaki hududu geçerek Sovyet * Mançu hududunu sanki ihlâl ettikler ri hakkındaki protestosunu reddeyle* miştir. Japonya, mukabil bir prof da bulunmuş ve Sovyetler tarafında ileri sürülen keyfiyetin, baştan başi uydurulmuş bir rapora islinat eyleme) te olduğunu bildirmiştir. Diğer taraftan, Sovyet kıtaları Ja” pon mevzilerine beş metreye kadaf yaklaşmışlar ve buralarda makineli 'ö fek yerleri hazırlamaya koyulmuş” larsa da Japon kıtalarının protestosü üzerine bu hazırlıkları terke mecbuf kalmışlardır.» Valansiya dün gece bombardıman edildi Negrin kabinesi dün istifasını verdi Valans 16 (A.A) — Gece yarısı şe- hir, Frankist tayyareleri tarafından bombardıman edilmiştir. Henüz taf- silât alınamamıştır. Negrin kabinesi istifa etti Barselon 18 (A.A. )— Negrin kabi- nesi istifa etmiştir. Ümid edildiğine göre, kabine buhranı, istifa eden ka- binede mühim değişiklikler yapılma» dan bu gece halllunacaktır Yeni fındık nizamnamesi bugünlerde vekâlete verilecek Ankara 16 (Telefonla) — Mevcud fındık nizamnamesini değiştiren ye- ni bir nizamname projesi hazırladı- fanı bildirmiştim. Proje bugünlerde iç ticaret umum müdürlüğü tarafından İktisad Vekâletine verilecektir. Fransız hava erkânı harbiye reisi Berlinde Berlin 16 (A.A.) — General Villa. men, tayyareden inişinde, mareşal Gö. ring adına general Milh ile daha bir- çok zevat tarafından karşılanmıştır. Konya sıhhat müdürlüğü Ankara 16 (Telefonla) — Trabzon Sıhhat müdürü B. Mahir Konya Sıh- bat müdürlüğüne tayin edilmiştir. Japonya tehlikede! Çin kıtaatı Fuyang şehrine girdiler Tokyo 18 (A.A.) — Bugün Çin ha” bi için yeni milli seferberlik tedbir leri alınmıştır. Öğleden sonra yap” lan kabine içtimamı müteakib kab” nenin, Japonyanın manen ve mad deten tehlike karşısında bulunduğu” nu ilân etmeğe karar verdiği resme bildirilmiştir. Tokyo 16 (A.A) — Kabine bugü” kü toplantıstnda Çang - Kay - Şekli rojlmini tahrip maksadile askeri, ik tisadi ve diplomatik mesaisine kaf” yen zaafa kapılmaksızın devama K8“ rar vermiş olduğu bildirilmektedi”" Kabine, Hangeuyu ilk hedef ittibs$ etmek suretile yeni bir Çin vücud getirmeğe de azmetmiştir. Hankey 16 (A.A) — Siaoçadef” Santral Niyuz ajansına bildirildiğini göre, Çin kıtaları Puyanga girmişlef” nizamı iade eylemişler ve mevzilerid tahkim etmişlerdir. Ordunun ku külliyesi Hangçeu'ya doğru ilerlemö” tedir. Japon ordusunda kolera Paris 17 — Uzak Şarktan gelen b” berlere göre Çinde bulunan Japon ©” dusunda kolera çıkmıştır. Uzak Şat” tan gelen yolcular, Japon ordu dan 100,000 kişinin koleraya tuti olduğunu beyan ediyor.