22 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Japon tayyareleri Uçangı bombardıman ettiler Gin mahfilleri Halyanın tavassutta bulunacağı hakkındaki haberleri tekzib ediyorlar Hankeu 21 (A.A.) — Saat 11,40 da 18 Japon tayyaresi Uçang'ı bombar- dıman etmiştir. Tokyo 21 (A.A.) — Domei ajansın- Japon umumi karargâhının bir tebliğine nazaran Japon kıtaatı, bu sabah Şanzi'nin şimalinde Poyang gö- lü civarında kâin mühim bir sevkül- teyşi nokta olan Singçe'yi işgal et- mişlerdir, Şanghaydan gelen bir habere göre, Japon donanması, karaya ihraç edi- Sınai müesseselerin mevaddı iptidaiye muafiyeti kaldırıldı Mevaddı iptidaiyenin memlekete ithali, umumi ithalât hakkındaki hükümlere tâbi tutulmak şartile herkes için serbestir 1 tisad Vekâletine göndermeleri İâzım- Ankara 20 (A.A.) — İktisad Vekâ- etinden tebliğ edilmiştir: 1 — 53537 sayılı kanunla şimdiye kadar teşviki sanayi muafiyet ruhsat- namesini haiz efrada ald sına! mües- seselerin istifade etmekte oldukları mevaddı iptidalye muafiyeti kaldın!- mıştır. Ancak buna mukabil 2/9160 sayılı kararname ile sanayi ham maddele. rinin resimleri indirilmiş ve tenzilât- ! tan istifade edecek mevaddı iptidaiye- nin tarife numaraları ve cinsleri mez- kür kararnameye merbut cedvelde gösterilmiştir. Bu cedvelde yazılı me- vaddı iptidaiyenin memlekete idhali, yalnız umumi ithalât hakkındaki hü- kümlere tabi tutulmak şartile «Her- kes için serbeslir. Ancak cedvelde münhasıran sınai müesseselere veril. mek üzere, bazı maddeler İktisat ve- kâletinin müsaadesine bırakılmıştır. Bu nevi mevaddı iptidaiyeyi getirmek istiyenler, tenzilâltan istifâde edebil. meleri için, ihtiyaç mikdarlarını ve 1/1/938 tarihinden 1/8/938 tarihine kadar olan imalâtlarını mıntaka sa- Bayi müfettişliğine veya mahalli na- fla veya Belediye mühendisliğine veya fen memurluğuna tasdik ettirerek İk- Filistinde yeni tecavüzler Kudüs 21 (AA) — Öğleden son- ra tedhişçilerden mürekkeb büyük bir çete kürek mâhkümlarının bu- Yunduğu Nürghems hapishanesine taarruz etmişlerdir. Asiler' binanın “Kapısını kırarak mahpusların hepsini koyuvermişler- dir. Kudüs 21 (A.A.) — Hususi bir men- badan öğrenildiğine göre geçen cuma günü askeri kıtalarla kuvvetli bir ted- hişçi çetesi arasında vuku bulan mü- sademede 200 kişi ölmüş ve varalan- mıştır. Bayrak talimatnamesinde eğişiklik yapılmadı Ankara 21 (A.A) — Cümhuriyet Halk Partisi genel sekreterliğinden tebliğ edilmiştir: Her sene Cümhuriyet bayramında olduğu gibi 15 inci yldönümü müna- sebetile de Parti bayrağının çekilmesi hususundaki Parti teşkilâtına ve Par- tiye bağlı kurumlara gönderilen, ilgili makamlara da malümat olarak sunu- Yan yazının Ulus gazetesinde resmi devaire de şümulüne işaret eder bir | yazı intişar etmiştir. Resmi günlerde resmi devaire bay- rak çekilmesi istinad eder. Parti bayrağının nereye ve ne zaman çekileceği de ötedenberi müttehaz usul ve talimata tabidir. Bayrak talimatnamelerinde hiç bir kanun ve talimatlara | heret etmiştir. Tebliğde Japon kıtaatının, gölün | garp sahiline çıktıktan sonra Çinli- lerin Bişan dağı mıntakasının şar- kında ve Yangçenin cenubu şarkisin- de göstermiş oldukları anudane mu- kavemete rağmen cenuba doğru iler- lemiş oldukları ilâve edilmektedir. Hankeu 21 (A.A.) — İyi haber alan Çin mahfilleri İlalyanın tavassutta bulunacağı hakkında ecnebi menba- lardan verilen haberleri tekzib et- | mektedirler. i len askerin ihraçı ameliyesine müza- dir. 2 — 2/9160 sayılı karamamenin ikinci madesine göre, teşviki sanayi ruhsatnamesini haiz sinai müessese- lerin 2/1953 sayılı ve buna €k karar- namelere tevfikan 1937 mali yılında idhal edip aynı sene zarfında işleye- miyerek 1938 mali yılına devrettikle- ri iptidai maddeler de tenzilâtlı reism- lere tâbidir, Bu gibi sinai müesseselerin: A — 2/153 sayılı ve buna ek ka- rarnamelere tevfikan 1937 mali sene- sinde getirdikleri iptidai maddelerin tarife numarasını, cinsini: ve mikta- rını ve imâr tarihini gösterir gümrük idaresinden alacakları vesikalarla bir- Yikte, B — 1/6/937 tarihinden 31/5/938 tarihine kadar bu maddelerden ima- Yâta sarfedilen ve 1938 mali yılına dev-| redilen miktarı gösterir mmtaka sa- nayi müfettişliği veya mahalli nafla veya belediye mühendisliği veya fen memlrları tarafından tanzim ©dile- | cek raporu İktisad Vekâletine en geç 1/10/938 tarihine kadar göndermele- | ri lâzımdır. li Marmarada iki i motör çarpıştı Kaplan motörü battı, nüfusça zayiat:olmadı Gemlik (Akşam) — Tevfik Kaleliye aid olup Bursa Mutemed anbarı Gem- lik şubesi emrinde çalışan «Kaplan» motörü, ayın 17 - 18 inei gecesi sabaha karşı saat 4 raddelerinde Katırlı köyü ile Arnavudköyü arasındaki Marmara açıklarında aynı anbarın Mudanya şubesi emrinde çalışan «Gülbaba» mo. törü ile çarpışma neticesinde batmış- tır. Kazanın tafsilâtı şudur: «Gülbaba». motörü Mudanyadan meyva ve sebze yükliyerek istanbula giderken, İstanbuldan Gemliğe gel- mekte bulunan «Kaplan: motörü ile dikkatsizlik yüzünden Marmara açık- larında çarpışmış ve «Kaplan» motö- rü batmıştır. «Gülbabas nın ön tara- fı biraz zedelenmişse de yoluna devam etmiştir. «Gülbaba» tarafından «Kap- lan» m hamulesinden ancak on yedi çuval şeker kurtarılabilmiştir. Kur- İ tarılamıyan eşya, ise beş yüz lira kıy- i metindedir, İnsanca zayiat yoktur Ölüm Giresun tüctarlarından Hasan Tahsin İ Gürsoyun refikası ve İstanbul burda demir İ süccarlarından Adnan Tüfekçioğlunun kayın İ validesi: İffet Gürsoy ölmüştür. Cenazesi İ bugün saat on birde Ortaköy Taşmerdi- ven Palanka sokak 25 numaradan kaldı- Yenikapıda kama ile cerh İki arkadaş Kâdriyi kama ile vurdular sahil gazinolarından birinde bir adam ensesinden kama ile yaralanmıştır. Vaka tafsilâtı şudur: Bir dairede kâtiplik eden İsmail ile manav Hasan dün sabahtan beraber- c6 gezmeğe çıkmişlar ve akşani geç vakit, Sandıkburnunda Raifin gazino» suna gitmişler, burada adamakıllı sar. hoş olmuşlardır. Yandaki masada oturan Kadri namında birinin masa- larına dik dik baktığını hisseden İs- mail ile Hasan, bu şekilde neden bak- tığını ondan sormuşlar o da: — Göze yasak yok ya!.. İstediğim adama, istediğim yere bakarım!.. de- miştir. İsmali, bu söze kızarak Kadrinin Üzerine atılmak istemişse de Hasan mâni olarak bir şey yaptırmamıştır. Bu vaziyet karşısında Kadri, büsbü- tün bunlardan gözünü ayıramaz ol- muş, İsmail de gittikçe kızmıştır. Ni- hayet bir aralık ikisi birden ansızın Kadrinin üzerine hücum etmişler, Ha- san, bir taraftan Kâadriyi yumrukla- yip döverken İsmali de üzerinde ta- şıdığı kamayı çekerek yere boylubo- yunca uzanmış olan Kadriyi ensesin- den kesmeğe başlamıştır. Kadri ense- sinden kanlar fışkıra fışkıra istimdad ederken civarda bulunan polis devri- yesi ve bekçiler yetişmiş ve Kadriyi kurtarmışlardır. -Zabıta memurları yaralıyı bir otomöbile koyarak derhal Cerrahpaşa hastanesine sevketmişler, carihleri de yakalamışlardır. Ziraat Vekili İzmir Fuar komitesi reisine tebrik telgrafı gönderildi İzmir 21 (AA.) — İzmir fuarının açılması münasebetile Ziraat Vekili Faik Kurdoğlu (fuar komitesi reisi doktor Behçet Uza aşağıdaki telgra- fı göndermiştir: Elimdeki işler, şuurlu, sistemli ça- lışmalarınızın oâbidelerinden birisi ölan İzmir enternasyonal fuarının bu açılış gününde de hazır bulunmüş olmak zevkindenberi mahrum et- mektedir. Vekâletime ve şahsıma aid duygularımı bu telgrafla arzeder, si- zi ve kıymetli arkadaşlarınızı bu mil- li eserdeki çalışma ve muvaffakiyet- lerinizden dolayı tebrik ve takdir ede- rim. Fuarın büyük kalkınma davala- rınuzdaki İlerlemelerimizin geniş've hakiki makesi halinde her yıl daha yükselmesi temennimdir. Mısır mahsulü Buğdayda olduğu gibi bu sene mısır da yüzde yirmi fazla Ankara 20 (A.A.) — Ziraat Vekâ- letinden tebliğ' edilmiştir; Elimizdeki san tahmin rakamlarına nazaran memleketimizin 1938 mısır mahsulü, buğday mahsulü için olduğu gibi geçen yıldan yüzde yirmi kadar fazladır. Bu umumi vaziyete rağmen mevzii | kuraklıktan müteessir bazı mısır sa- halarmda muhtekirlerin faaliyete ge- çerek misir flatlarını yükselimeye kal. | kıştıkları anlaşılmıştır. Ziraat bankası her yıl olduğu gibi bu yıl da başka sahalardan nakil su- retile kuraklıktan muztarip sahadaki köylülere yemeklik ve tohumluk ve- receği gibi 2661 sayılı kanunun birinci maddesine istinaden kuraklık gören veya dolu, sel gibi âfetlere uğrıyan yerlere ve çifçilerine yemeklik ve to- humluk olarak ödünç veya mal oldu- ğu fiat üzerinden devlet elinde mev- cud stoklardan istedikleri kadar b day vermek de kabildir. Bu son yoldan istifade ihtiyacında bulunan mahal- lere ihtiyaçlarının mikdarı sorulmuş- tur. Buna rağmen ihtikâr hareketle- rine cesaret edecek olanlar hakkında şiddetli takibat mukarrerdir. Ingiliz Hava Nazırı da Berlini ziyaret edecek General Vuillemin Almanyada gördüğü hüs- Dün gece yarısına doğru; Yenikapı İh ü kabulden memnun olduğunu beyan etti Berlin 21 (A.A.) — General Vullle- min'in Almanyayı ziyareti, İngiliz Hava Nazırı sir Kingsley Wood'un yakında Berlini ziyaret etmesi fikri- i nİ uyandırmıştır. Siyasi Alman mah- | fillerinde söylendiğine göre, bu seya- hat hakkındaki haberler mevsimsiz addedilebilirse de böyle bir ziyaretin yapılması mümkündür, Çünkü Al man Hava Nazırı general Mileh İngil- tereyi bundan evvel ziyaret etmiştir. Berlin 21 (A A.) — General Vuille- | min ile maiyeti saat 9,27 de Staaken hava istasyonundan Parise hareket etmişlerdir. Bir hava bölüğü, başta «Almanyadaki ikametimden dola- yı bahtiyarım, Arkadaşlarım ve 1Ak man halkının bize karşı gösterdiği nazik kabulden dolayı pek mütehassis olduk. Kendisine şükranlarımı bildir. mek için bu fırsattan istifade ediyo- rum. Hitler tarafından kabul edilişimin bana bahşedilmiş yüksek bir şeref ol- Guğunu takdir ediyorum. Karinhal'de Göring'in yanında geçirdiğim daki- külar benim için bulunmaz bir hâdi- se olarak kalacaktır. Almanyarın ha i vacılıkta gösterdiği terakkileri ve Ak bandosu ve bayraklarile selâm resmi | ifa etmiştir. Fransız generali, Mih, Stumpf, von Kesselbring, von Wit- tendorff ile Fransız sefiri tarafından teşyi edilmiştir. Berlin 21 (A.A.) — Berlinden ha- reket etmeden evvel general Vuille- min beyahatla bulunarak demiş tir ki: | bağlarının memleketlerimiz | | | man tayyarecnlerinin takdir ettik. General Mileh'in Parisi ziyareli esnasında başlıyan ve şimdiki ziyaretimizle kuvvetlenen arkadaşlık arasın- da bir iyi komşuluk ve iyi dostluk ha- vası içinde devam etmesini temenni ediyoruz.» Paris 21 (A.A) General Vuille- min 12,15 de Villa Coublay'da karaya inmiştir. değerini pek Japonlar Rus tayfalarına işkence yaptılar Tayfalardan bir kısmını dövdüler. Sovyetler bu hareketi şiddetli bir nota ile protesto ettiler Moskova 21 (A.A) — Tass ajansı bildiriyor: Hariciye komliserliğine gelen Tes- | mi malümata göre 31 mayısta Japon- lar tarafından Laperuz boğazında tevkif edilen Refrigerator ismindeki Sovyet vapurunun mürettebatı Ja- ponyanın Vakkanai limanında insan- hığa mugüyir muamelelere hedef Ol- muştur. Vapurun kaptanı Bikovski de dahil olmak üzere yirmi beş kişi- den ibaret olan mürettebatını dövmüş- lerdir. Bunlardan bâzıları sopa İle dövülmüş, ayaklarına vurulmuş ve elektrikle işkence edilmiştir. Bu eziyetler Sovyet vatandaşlarını Sov- yetler birliğinin silâhlı kuvvetleri ve Sovyet devletinin dahili vaziyeti hak- kmda malümat vermeğe icbar etmek maksadile yapılmıştır. Bu münasebetle 16 ağuslosta Sov- yetler birliğinin Tokyo sefareti Japon | Hariciye Nezaretine bir nota tevdi ederek - Sovyet hükümeti namına bu işitilmemiş ve gayri kanuni mu&meleyi şiddetle protesto etmiş vö Süratle tahkikat yapılarak mücrimle- rin ve ezcümle polis müdür muaviri Oka Eenzo'nun şiddetle tecziyelerini istemiştir. . Vapurun mürettebalına bü memurun gözleri önünde dayak atıldığı tesbit edilmiştir. Sovyet sefareti Japon makamları- nın bu hareketi neticesinde Sovyet vatandaşlarının uğradığı maddi z8- rarların tazmini meselesine rücu ef mek hakkını muhafaza eylemiştir. Ordumuz | Başvekil şehrimizde Edirne 21 (Hususi muhabirimiz. den) — Dün Edirneye girişi coşkun tazahüratla (karşılanan Ordumuz bügün halkın ayni coşkun tezahüra- tile mahalli müretteplerine Uğurlandı. Italyanın cevabı Kont Ciano, İngilterenin teşebbüslerine cevab verdi Paris 21 (A.A) — İngiliz masla- hatgüzarı B. Noel Şarl, bugün B. Cia- no tarafından kabul edilmiş ve B. Cia- no sefire İspanyol meselesi hakkında iki defa İngiliz diplomasisi tarafından yapılmış olan teşebbüse İtalyanın ver- miş olduğu cevabı tevdi etmiştir. İyi malümat almakta olan mahafile göre bu cevab, üç noktayı ihtiva et- | mektedir: 1 — İtalyanların İspanyaya mühim. mat ve esliha vermekte olduklarına dair olan haberler, uydurmadır ve bu iddinların biç bir delili yoktur. 2 — Esliha ve mühimmat sevkidil- memiştir, olsa olsa İtalyan gönüllüle- rin uhdelerine müterettib vazifeleri ifa edebilmeleri için lâzım olan mal. zeme mevzuubahistir. 3 — Diğer devletler ayni surette ha- reket etmedikleri takdirde İtalyanın kendi gönüllülerini İspanyadan çek4 mesi meselesi mevzuubahis olamaz. Bu görüşme esnasında Fransa - İtal. yan münasebatı meselesine temas (Baş tarafı 1 inci sahifede) — Merhaba.. diyerek selâmlamış ve halkın sürekli alkışları, varol sa» daları arasında trene binmiştir. Tren bareket ederken müteaddid tayyafe- ler uçarak Başvekili teğyi etmişlerdir. Başvekilin refakatinde, İktisad ve Adliye Vekilleri ie İş Bankası umum müdürü, mebuslar; İzmir valisi, İzmir Belediye reisi Manisaya gitmişlerdir. B. Celâl Bayar, Manisada bugün kutlanan üzüm bayramı münasebetile iki sant kalacak, şerefine verilecek ziyafette bulunacak, müteakiben hu“ Susi trenle Manisadan hareket ederek Akhisara ve Balıkesire uğradıklan ve oralarda da kısa bir müddet kaldık- tan sonra gece 22,30 da Bandırmadan Savarona yatına binerek pazartesi sa” bahı İstanbula varacaktır, İktisad Vekili B. Şakir Kesebir, Manisadan İzmire dönerek yarın Ti- caret odasında tacirlerin yapacakları toplantıya riyaset edecek ve dilekleri” ni dinliyetektir. Bandırmadan hareket Bandırma 21 — Başvekil B. Celâl Bayar maiyetindeki zatlarla berabe” hususi trenle gece saat yirmi ÜÇ€ doğru buraya gelmiş ve büyük tezi hürle karşılanmıştır. ; Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras ta Başvekili karşılamak için Savarona yatile buraya gelmiştir. Başvekil ve Hariciye Vekili saat bir” de Savarona yatile İstanbula hbar& kel etmişlerdir. Sayarona yatı