29 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

29 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

izlânda adasında mutedil iklim mahsulleri yetiştirilecek Avrupanın Büyük Britanyadan #onra en büyük adası İzlândadır. 1918 senesindenberi (Omüstakildir. Fakat bu devletin şefi ayni zaman- da Danimarkanın kralıdır. Nasıl ki İngiliz dominyonlarının, meselâ İr- lândanın İngiltere ile alâkası, İngil- tere kralının ayni zamanda her do- minyonun ayrı ayrı kralı bulunma Sindan ibarettir. izlanda Şimali Müncemid Okyanu- Sunun dahilinde bulunduğundan Crazisinin bir çok kısmı yaz kış kar ve buzlar ile örtülüdür. Bunun için âdanm mesahası 102,848 kilometre muwabbat olduğu halde nüfusu yüz bindir. Binaenaleyh kilometre başı- na bir nüfus isabet ediyor, Nüfusun Azlığı şiddetli soğuklardan ve pek az ziraat yapılmasından ileri geliyor. Halbuki şimdi bu ada Avrupanın en münbit bir noktası haline gel- mektedir. İzlândanın erazisi volka- hiktir. Hekla, Oskjadja ve Osrafk İsminde meşhur volkanları daima lâv saçmaktadır. Volkanik olmasından Geyser deni- len sıcak su çıkaran bir çok memba- ları, kaplıca ve ılıcaları vardır. Bu kaynar su çıkaran membaların sayısı 1,100 dür. Bunların mebzül sıcak suları şimdiye kadar bir işe yaramayıp heder olup gidiyordu. İş- te şimdi bu sıcak sular borular ile, hususi yapılacak limonluk ve serlere nakledilerek oraları bedava ısıtıla- cak, binleree hektarlık mesabasında olacak olan bu tabii sicak mahaller- de her türlü meyva, sebze ve çiçek yetiştirilecektir. Bunların hasılatı adanın yüz bin nüfusunu doyurduktan başka Şimali Avrupada İngiltere ve İskandinav- ya memleketleri gibi hariçten sebze, meyva ve çiçek celbeden zengin sa- nayi ülkelerinin ihtiyacını da temin edecektir. Bu suretle şimali kutba yakın ço- rak bir ada Avrupanın mutedil ül keleri ile sebze, meyva ve çiçek ye. tiştirmeğe rekabet edecektir. Kandıra'ya 43,000 liraya memba suyu getirilecek Kasabanın yolları yapılırken kanalizasyon alna da ehemmiyet verilir Kandıranın uzaktan görünşü lediyesinin 934 Kandıranın çâ- Senesine kadar (Jfkan belediye Mali durumu 1s- reisi B. İsmet lâha muhtaç bir Yelkenci halde idi, Tanzim €dilen bütçe ile talisilât arasında mü- bayenet mevcuttu. Bu hususta bir Misal zikredeyim: 933 yılı bütçesi 10:766, tahsilât ise 5472 Yiradır. Aradaki büyük fark ve Disbetsizliği tebarüz © ettirebilmek Mümkündür. Halbuki belediyemizin 9817 bütçesi 8452 lira, tahsilât 364 faz- İastle 8816 liradır. Buradaki tevazün , Kasabayı elektrikle aydınlatmak zin en başmda gelmekte- dir, Şunu itiraf edeyim ki evvel emir- de memleketimizin daha mühim olan Su ihtiyacını temine çalışıyoruz. Suyun projeleri, Banyındırlık Ba- İığının tasdikine gönderilmiştir” 'Tasvib edildiği takdirde, Belediyeler yapılacak istikraz ve Yardımla 43,000 liraya 11 kilometre Mzakta ve Soğuksu adı verilen memba Suyu font borularla kasabaya getiri- | decektir. > | mıştır rar vererek muhakemeyi talik etti. Kâzım Dinçer, Nuri Karagöelüğlu. , | miştir. i Kasaba dahilindeki cadâeler 95 metre genişliğinde ve gayet munta- zamdır. İki yıl zarfında Belediye reisi 'B, İsmet Yelkencinin gayretile inşa edilen yolların mesahası 17864 metro da ehemmiyet verilmiştir. Kasabada 1555 metre tulünde kanalizasyon ya Geceleri caddelerde tenvirat lüks lâmbalarile Evvelce petrol lâmbalarile tenvirat ifa edilir. ken halk, oldukça müşkilât çekiyor- du. Şimdi tenvirat işi de düzenlen- miştir. İzmit - Kandıra yolunda nakliyata mani olan İzmit - Çubuklu arasındaki yol, vali B, Hâmid Oskay'ın emizleri- le tamir edilmektedir, Bu tamirin yo- lan mahdud bir kısmına değil, Kan- dıra ilçesine de teşmili çok muvafık- tır, Zira aslında bozuk ölen yol, yağ- murlar dolayısile gayri kabili nakil bir hal arzedeceğinden, halk İzmit - Kandıra şosesinin tamirinin bütün yola şamil kılınmasını haklı olarak Kocaeli vilâyetinden ardi Köpek asar. Demirci Kerupe isminde biri, Şiş İde Bekirin mandırasında çalışmak- ta İken mandıranın köpeği muhtelif yerlerinden (ısırmıştır, Kerupe İlal- yan hastanesine yatırılmış, köpek kuduz hastanesinde müşahede altı- na almmıştır. Hamile bir kadın h hastaneye kaldırıldı Kumkapıda Nişancada oturan ba- yan Hatice, hamile olduğu halde ağır bir şey kaldırmış, bunun neticesi #az- Ja kan kaybettiğinden zabıta tara fından Haseki hastanesine yatını. Macaristanın mer. kezi Peştede yakın» da bütün dünya cü- celerinin kongresi toplanacaktır. Bu toplantı cücelerin ilk beynelmilel top» lantısı olacaktır. Böyle parip bir kongre için Macar ülkesinin intihap edilmesinin sebebi dünyada cücesi en çok olan memleke. tin Macaristan olmasıdır. Çünkü Mararistanda her yirmi bin nüfusa bir cüce isabet etmektedir. Be- yaz ırkın yaşadığı memleketlerdeki cü- celer hakkında son toplanan malüma- ta ve yapılan hesap ve istatistiklere göre beyaz tenli tam 60,000 cüce yaşa- maktadır. Her memlketteki beyaz cüceler Peş- teye murahhaslar göndermişlerdir. Peştedeki beynelmilel cüceler kongre- sini hazırlıyanlar ve davet edenler da» hi münhasıran cücelerden müteşek. kildir. Bunların başında boyu ancak 80 santimetre olan Julius Gont bulun. maktadır. Bu ağam öledenberi cüce- lerin büyüklerinden sayılmaktadır. Cücelerin bir çoğu kendisine «Cüceler krali ünvanını vermişlerdir. Beynelmilel cüceler kongresi ilmi ve içtimai olmaktan ziyade siyasi mahi. yettedir. Çünkü burada toplanacak cü celer, kendilerine mahsus bir ülke ve hükümet istemektedir. Cüceler uzun boytu adamların yaşadıkları yerlerde bir türlü istirahat edemiyorlar, Bunların oturdukları yüksek sandal. yelere tırmanmamak ve kapı zillerini Dünyada 60,000 beyaz cüce vardır. Cüceler ken- dilerine mahsus bir ülke ve hükümet kurmak isti- yorlar. Zira cüceler kendi iddialarına göre uzun boylu insanlar arasında rahat edemiyorlar. Cüce- ler, kendilerine mahsus evler, mobilyeler ve saire yapılmasını, cüceler devleti için Macar ovasında bir yer ayrılmasını da istiyecekler çalmak için sıçramak, geniş karyolada gömülüp kaybolmak mecburiyetinde kalıyorlar. Kongrede cücelere mahsus memle- ketin evleri, yolları ve ev eşyası nasıl olacağı hakkında kararlar verilecektir, Çünkü şimdi oturdukları evler kendi. lerine çok geniş ve yüksek geliyor. Bunlar kümesten biraz farklı ola- Tak ve bunlara mahsus mobilyelerin de küçücük sandalye ve masalardan mü- rekkep olmasına ihtiyaç duyuyorlar. Evlerin ve eşyanım büyüklüğü için mu- ayyen mikyaslar konulacak ve buna göre bir çırpıda binslar inşa edilecek ve mobilye yapılacaktır, Cücelerin boyuna ve4htiyacına göre evler ve eşya yapıldıktan sonra bunla» ra mütenasip hükümet daireleri ve ha- pisyaneler ve mektepler yapılması ta- bil bir şeydir. İşte bu hususiyeti temin için beynimilel cüceler kongresi dün- ya cüceleri için bir hususi devlet ku- rulmasını isteyecektir. Cücelerin en çok bulunduğu memle- ket Macaristan olduğundan yeni hü. kümetin geniş Macaristan ovasının münasip bir yerinde tesis edilmesine kongre lüzum görecektir. Kongre içtimat ve insani cihetten dahi mühim müza- kerelerde buluna- Bazı memleket- lerde #irkler ve cambazhaneler için, cüce yeliştirmek için fıtreten cüce olmıyan çacuklar küçük yaşta kalıba konularak büyü- mekte menedilmektedir. İşte bu vahşiyane usulün bütün dün. yada hususi kanunlar ile ilga edilmesi. ni beynelmilel kongre taleb edecek- tir. Cücelerin kralı sayılan Julius Gönt; beden cihetinden tabiat Kendisine has- set göstermiş olmasına rağmen bu nok- sanı diğer cihetten telâfi edecek evsafı haiz olmaktadır. Son derecede zeki olup ticaret işlerinde büyük bir kabili. yet sahibidir. Ne kadar müteşebbis ol- duğunu anlamak için Viyanada &rf cücelere mahsus eşya bulunduran bir hususi mağaza açmış olduğunu söyle. mek kâfidir. Bu mağazada satılan ha gır elbiseler, mutfak ve sofra takımları ve masa ve sandalyeler âdeta bebek pazarlarında satılan oyuncak eşyadan farksızdır. Bu mağazada çalışan bütün müstah. demler de cücedir. Boyu 100 santimet- reyi geçen adam burada katiyen istih- dam edilemez, 'Tabiatin ve beşeriyetin ihmal ettiği cüceler kendi. kendilerine elbirliği başlarının çaresine bakmak ve huzur ve istirahatlerini temin için koca bir beynelmilel kongre halinde toplanıyorlar, Fr. Rüşvet davası Üç suçlu yüzer lira kefaletle tahliye edildiler Döviz kaçakçılığı işini tahkik eden, gümrük muhajıza şeflerinden B. Süleymana bin:yedi yüz lira rüşvet teklif etmek ve bunun iki yüz lirasını peşin vermekle Suçlu içme su şirketi mümessili Lüsyen Jüber ile müstah- demlerinden Sebuh, Ohannes ve Sai- din muhakemelerine dün akşam saat on sekize doğru asliye üçüncü ceza mahkemesinde devam edilmiştir. Müddelumumi B, Remzi, evvelâ Suçlulardan bir kaç sual sordurdu. Ezcümle Sebuh, Ohannes ve Saidin şirketteki vaziyetlerini istizah etti. Jorjun vekili verdiği cevapta, müek- kilinin, merkezi Pariste olan ve su işlerile iştigal eden iki şirketin İstan- bulda mümessili olduğunu, ayrıca burada Tarsus - Adana - Mersin - Antep şu işleri için B. İrfanla teşkil ettikleri bir şirketin müdürü olduğu- nu söyledi. Ohannesle, Sebuhun vekilleri de mü- Lin şirketle alâkadar olmayıp sadece müstahdem (bulunduklarını söylediler. B. Saidin vekili de müek- kilinin ayrıca Türk montaj şirketi âdiyle bir şirketin mümessili olduğu- mu, Jorj şirketile aralarında ihtilâf dahi bulunduğunu beyan etti. Müteakiben iddia makamı, Tüşve- * tin, döviz kaçakçılığı işiyle aldkadar olduğunu, evvel emirde böyle bir ka- çakçılık işinin mevcut olup olmadı- Zının tesbiti lâzım geleceğini, bunun da henüz neticelenmediğini beyan ede rek işin cürmümeşhud ahkimı dahi- linden çıkarılarak ahkâmı umumiye. ye tâbi tutulmasını, her iki şirketin vaziyetlerinin alâkadar makamdan yanname suretinin getirilmesini ta- lep etti, Suçlular vekilleri de bu tale- be iştirak ile aymea müekkillerinin tahliyelerini istediler, Mahkeme, bir müddet müzakere- den sonra müddeiumumilik * talebi dairesinde icab edenlerin yaj Jandarma terfileri Bu sene terfi eden jandarma subaylarının isimlerini neşrediyoruz Albaylıktan tuğgenerallığa terfi edenler Remzi Berkmen, Osman Nuri Sarol, Binbaşılıktan yarbaylığa terfi edenler Sulâhaddin Günay. Yüzbaşılıktan binbaşılığa terfi edenler Kâzım . Diriligen, Fahri İnan, Ramp "Tunçer, Kemaleddin Okar, Kemal Evgin, Abdülkadir Okyay, Abdülbaki Tekin, Tahsin Alkan, A. Kâşif Hatunoğlu, M Necati Eroğlu, A. Bıra Altan, A. Galip Yüksel, A. Şeyda Akın, Rıfat Şeşen, Ab- dilkerim (Kızılkaya, Nr, Cemal Yalçın, M. Teyfik Saygın, 8. Masld Önat, Nes- meddin Öztan, Nuri Tüzün, Hakkı Rodop, Muhtar Adalı, 9. Sırı Korgun, Mustafa Eren, M. Tevfik Erdeniz, Hall Ünver, Ömer Paruk Tunçel, A. Najl Met, Üstteğmenlikten yüzbaşılığa terfi edenler Raşit Yılmaz, Fabri Kökçül, A. Rim Iğdır, 1, Hakkı Öktemer, M. Hulüsi De- mirtürk. Teğmenlikten üstteğmenliğe terfi edenler Himmet Tezel, İ. Hakkı Akyay, Ali Er- ten, Necmeddin Yelkenci, Cemal Uzgur, H. Masin Önal, Hakki Tanyolaş, Sabri Kulluk, M. All İzbul, İhsan Ağrasoy, Ni- yazi Tangur, Ali Rıza Onursal, Kâzım Doğru, Hasan Öncü, Abdülbaki Yurta- çan, Medeni Tekin, Ömer Öner, Abbas Yavuzdemir, M. Müfit Torkan, Şerated- din Öğünç, Tevfik Diriksu, Salâhaddin Tayfon, M. Ragıp Köstem. e 3.sınıftan 2.sınıf askeri adli hâkimliğe terfi edenler . M. İrfan Baştüzel 3. sınıftan 2. sinif muamele Me. terfi eden Sald Ergün. na, mevkuf Sald, Ohammal elleri 5. sınıftan 4. sınıf muamele yüzer lira kefaletle tahliyelerine ka- Me. terfi edenler 4. sınıftan 3. sinif hesap me- murluğuna terfi edenler Hakkı Baysal, Saffet Berki, Abdullahi Türker, Rasim Yücel, Vehbi Erkul, M, Pevzi Şahinoğlu, Mehmed Yazıcıoğlu. 5. sınıftan 4, sınıfa terfi eden Abdürrühman Tekin, 6. sınıftan 5. sınıf hesap memurluğuna terfi edenler Mustafa Yalçın, Serif Ulaç, 5. Zühdu Üstündağ, Şükrü Yuma, Arif Paker, 7. sınıftan 6. sinif hesap memurluğuna terfi edenler Baha Emen, Avni Soylu, Mustafa Önat, İki cerh vakası Şişlide oturan rençber Hüseyin ile arkadaşı Hamdi, bir para mesele- sihden kavga etmişler, Hamdi, Hü- seyini çakı ile yaralamıştır. Davudpaşada oturan Lütfi polise müracaatla; Çarşıkapıda seyyar s9- tıcılardan Mustafa tarafından ö- gülüp yaralandığını iddia etmiştir. Polis, yaralıları tedavi alına al dırmış, yaralıyanları da yâkalâyıp mahkemeye vermiştir. Barutgüçlüler dün iki maçta da galib geldiler Bâarutgücü genç takımı İle Ales spor B. takımı dün Barutgücü ala nında bir maç yapmışlardır. 7-0 Farnigiei genç takımı galip gelmiş- ye B. takımı ile Ateşspor A. takını arasındaki karşılaşma da 6 - 0 Barutgücü B. takımının galibi. yeti ile bitmiştir. İstinyede 20 fakir çocuğa sünnet düğünü yapıldı İstinyede köyün ileri gelenlerinin teşebbüsile 20 fakir çocuğun birden sünnet düğünleri evvelki gece yapıl mıştır. Köyiçindeki meydanda yapı- lan bu büyük sünnet düğününe İs- tinye ve civarındaki bütün halk iş tirak etmiş, sabaha kadar eğlenlii-