18 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Çek - Alman hududu fillen kapanmış gibidir Bütün yollar dikenli tellerle kesildi Almanlar derhal ilhak istiyorlar Pfag 18 — Havas muhabiri Kavgen- tal mmtakasının Çek - Alman hudu- dunu gezmiştir. Muhabir hududun fi- | len kapanmış olduğunu bildiriyor. Bü- tün yollar dikenli tellerle kesilmiştir. | Çekoslovak mahafiline gelen haber. | lere göre Almanyada birçok Çekler tev-| kif edilmişlerdir. Silâhları teslim et- mek mecburiyeti Moravya ve Slovak- yaya da teşmil edilmiştir. Bir hâdise Prag 18 — Çek askerleri dün sabah hudud havalisinde bir otomobili tevkif etmişlerdir. Otomobilde Alman mat- buat ataşesi ve Prag Alman sefareti 4 memurlarından biri vardı. Çek asker- leri otomobildeki Alman bayrağını yırtmışlar, fakat içindekilere dokun- İ mamışlardır. Çek mahafili bu hâdiseye teessüf et- tiğini söylüyro. Almanyanın isteği Berlin 138 — Alman gazeteleri detli makaleler neşrine devam ediy lar. Gazeteler Südetlerin bulundukla» * rı mıntakaların Almanyaya derhal il. hakını İstiyorlar. Alman barat idayesine göre Al- manyaya iltica eden Südetlerin mik. tarı 27 bini bulmuştur. Ingiliz kabinesi nüfusunun yüzde 75 i Alman olan yerlerin Çekoslovakyaya terkini buna mukabil Çekoslovakyanın emniyetinin temini noktalarını görüşmüş Londra 1$ — İngiliz kabinesinin dünkü toplantısı hakkında henüz resmi malümat yoktur. Maamafih bazı gazetelerin aldıkları malfimata bakılırsa ka- bine Çekoslovakyada Alman nüfusunun yüzde 75 nisbetinde bulunduğu yer- lerin Almanyaya Whakı, buna mukabil Çekoslovakyanın emniyetinin muhtelif memleketler tarafından garanti edilmesi plânını tedkik etmiştir. Kabine Fransanın bu husustaki düşüncesini anlamak istemiştir. Ayni za- manda Çekoslovakyanın höyle bir plânı kabul edip etmiyeceği de tedkik edil- mektedir. Diğer taraftan bu plân kabul edilirse İngilterenin Çekoslovakyanın emniyeti için yeni taahhüdlere çirip girmiyeceği de görüşülmüştür. Kurbağalıdere ve Ortaköy deresi taştı Dün akşam Bebek tramvayları üç saat kadar işliyemedi Yağan sürekli yağmurların muh- telif yerlerde yaptığı tahribat de- vam ediyor. Dün gece Kadıköy Kur- bağalıderesi taşmış ve etrafını su basmıştır. Bundan başka dün geç vakit Or- taköy deresi de taşmış, bütün tram- vay yolu boyunu su kapattığı cihet- le, saat on altıdan on dokuza kadar üç saat Bebek, Ortaköy hatlarındaki tramvay seferleri yapılamamıştır. Dolabderede dötr evin alt katları- nı da su basmış ve itfaiye tarafın- Ingiliz faşistleri | nümayiş yaptılar | Yahudi mağazalarının camları kırıldı | Londra 19 — Dün 300 kişilik bir | İngiliz faşist grupu, yahudilerin çok olduğu Betnay Grin mahallesinde bir geçid resmi yapmış: «Yahudilerin | hakkından gelmeliş diye bağırmıştır. Faşistler bir çok yahudi mağazala- rının ve amele partisi merkezinin camlarını kırmışlardır. Polis işe mü- dahale etmiş ve kendilerini dağıt muştur. Bir çocuk incir ağacından düşerek yaralandı Üsküdar Bülbülderesinde oturan ında Nevzad isminde bir ağacına çıkmış, muvaze. | i kaybederek düşmüş, muhtelif | e inden yaralandığından Nümu. nc bactinesins ai. l i Kretzlanu, | Aras, Necmeddin Sadak “İ temsil edecektir. dan suları boşaltılmak suretile teh- likenin önü alınmıştır. Büyükdere civarında Gümüşdere köyündeki bahçeler de su baskınına "uğramış ve bir hayli zarar görmüş- lerdir, Büyükadağa Oltacı sokağında 8 evi su basmış, itfaiye suları boşalt- mıştır. Pangaltıda Fransız fakirhanesi ar- kasında bir kulübe, Karacaahmed- de Mezarlık sokağında Abdullahın evi yıkılmıştır. Genevrede Balkan antantı mümessilleri toplandı Milletler Cemiyeti konseyinde Balkan antantını Yunanistan temsil edecek Cenevre 17 (A.A) — Balkan an- tantı toplantısının sonunda aşağı. daki tebliğ neşredilmiştir. Balkan antantı devletleri mümes- silleri, Milletler Cemiyeti nezdindeki Yunan heyetinin merkezinde top- lanmışlardır, Bu toplantıya, Yunanistan namına Mavrudis, Politisş, © Pollhroniyadis, Romanya namına Komnen, Pella, Türkiye namına Rüştü ve Yugos- Javya namına da Andreht ve Subotiç iştirak etmişlerdir. Cenevre 17 (A.A.) — Önümüzdeki hafta Milletler Cemiyeti konseyinde Polonyanın yerine Yunanistan geçes cek ve Balkan antantı devletlerini an ik Türk - Italyan ticaret anlaşması Komiteler bazi esaslar hazırladılar Türk « İtalyan yeni ticaret anlaş- ması esaslarını tesbit için seçilen ta- li komiteler ilk mesâllerine dür niha- yet vermişlerdir. Tali komiteler üç günlük çalışma sonunda anlaşmaya aslar hazırlamışlardır. 'Türk ve İtalyan murahhaslarından mürekkeb umumi heyet yarın Topha- ne köşkünde ikinci defa olarak top- Janacak ve müzakerelere devam cde- cektir. Görüşülecek meseleleri tali ko- mitelerin üç günlük mesaileri sonun» da hazırladıkları esaslar teşkil ede- cektir, - Tali komiteler salı gününden itiba- ren mesnilerine tekrar devam edecek- lerdir. Dokumacılık Ankaradaki | kongre etrafında hazırlık ilerliyor İktisad Vekâleti sanayi umum mü- dürü B. Reşad tedkiklerde bulunmak üzere dün sabah Ankaradan şehrimi. ze gelmiş, öğleye kadar sanayi mü- İettişliğinde meşgul olmuştur. Sanayi umum müdürü pazertesi günü küçük sanayi erbabı ve bilhassa doku- macılarla temaslar yapacak, sanayi- cilerin kuracakları kooperatif işleri etrafında izahat alacak, 'teşrinievvel- de Ankarada toplanacak olan doku- macılar kongresi hakkında alâkadar- lara izahat verecektir. Ankaradaki kongrede bilhassa do- kuma tezgâhlarına temas edilecektir. Bugünkü tezgihların imalâtı mevzuu- bahis olacak ve dokuma sanayiinin bir standard nizamnamesine tabi tu- tulmasından beklenebilecek faydalar tebarüz ettirilecektir. Dokuma sanayiinin edilmesi gibi bir mesele meydana gel. mesine, bugünkü tezgâhların imalâtı sebeb olmuştur. Kongrede standard keyfiyeti takarrür ederse sanayi umum müdürlüğü Bir nizamname hazırla. mak üzere alâkadarların mütalâaları- nı alacaktır. Güreş müsabakaları i Dün Ankarada yapılan mü- sabakaları kimler kazandı? Ankara 17 — Greko Rumen gü- rTeş müsabakalarına bugün başlandı. Müsabakalara Ankâra, İstanbul, İz- mir, Bursa, Burdur ve Kastamonu güreşçileri iştirak ettiler, Ağır sık- lette Osman Doğan (Ankara) ile Şe- rif Ünal (Bursa) ve Murad (Kasta- monu) ile Ahmed Yılmaz (İstanbul) karşılaştılar. Murad ve Ahmed gü- reşinde Ahmedin bir kaburgası kınl- dı: Neticede Şerif ile Murad gâlib ilân edildiler. 87 kiloda Ali Demirkaya (Kasta- monu) ve Dursun Yılmaz (İstanbul) rakibleri Rıza ve Mehmed Tokayı yendiler. 79 kiloda Adil Yener (Ankara) Sü- leymanı, Özdemir (İstanbul) İsmaili tuşla yendiler. 72 kiloda Celâl (An- kara) Süleyman (Ankara) yı, Faik Büken (İstanbul) Doğan (İzmir) i Beslen (Bursa) Hamdiyi mağlüb et- tiler. 68 kiloda Nureddin Özşen (Kas- tamonu), İhsan Erunsak (Ankara)- ya, İzzet Kılç (İstanbul) Sâdık So- ğanci) yı, Feridun Akunal (İzmir) Şerefe galib geldiler. 61 kiloda Mehmed Oktay (İstan- bul) Tevfik Koç (Kastamonu) yu, Abdullah Elâgöz (Ankara) Niyazi Yıldız (Bursa) yı, Mustafa Beton (Ankara) Ali Bayrak (İzmir) i yen- diler. 56 kiloda Hüseyin Yalçınkaya (Kastamonu) Niyazi Birinci (Anka- ra) ya, Server Can (Bursa) Şefik Kandır (İzmir) o galib geldiler. Gü- reşlere yarın devam edilecektir. Filistinde İngiliz kıtalarının faaliyetleri Kudüs 17 (A.A.) — İngiliz kıtaatı bügün, Ramleh civarında Masmla kö- şehir gok yk hora lik kreşi. E ma ai nir kid standardize | Harb çıkarsa İngiltere seyirci kalmıyacak teler, kuvvet kullanmak suretile me- selenin halline teşebbüs edildiği tak- dirde bir harb patlıyacağını ve İn- gülerenin de bu harbe sürüklenece- ğini tahmin etmekte müttefiktirler. Times gazetesi başmakalesinde şöy- le yazıyor: «İngiltere hükümetinin çifte hedefi tam bir sârahatle taay- yün etmiştir: Adilâne bir hal şekli bulmak, fakat cebir istimaline teşeb- büs edildiği takdirde bütün kuvve- tile buna mâni olmağa hazır bulun- mak.» Manchester Guardian, plebisitin Çekoslovakyanın mahvolması demek olduğunu ve Çeklerin kendilerini müdafaa etmeden topraklarının elle. rinden gitmesine hiç bir zaman razı olmıyacaklarını yazıyor. Daily Telegraph diyor ki; «Hitler, taleblerini tefsire mahal kalmıyacak bir şekilde ve müddet tayin ederek iştir, Alman mahfilleri Cham- berlain'in da hiç şüphe bırakmıyacak bir lisanla Hitlere meselenin halli için kuvvet istimal edildiği takdirde İngilterenin de kuvvet istimal ederek mukabele edeceğini tasrih ettiğini iti- raf etmektedirler.» Fransız gazetelerinin makaleleri Paris 17 — Epogue gazetesi diyor ki «Gözlerimizin önündeki hakikate Yedi kişilik bir aile zehirlendi Bozukluğun ette mi, yoksa kapta mı olduğu araştırılıyor Dün yedi kişilik bir aile'efradının zehirlenmesile neticelenen bir hadi- se olmuştur: Kumkapıda oturan tüccardan Uzunköprülü B, Hasan 'Tahsin bundan iki gün evvel; Mısır- çarşısı civârında bir kasabdan et al- mış, bu et bir gün sonra Karısı tara- fından pişirilmiştir. B, Hasan Tahsin, karısı ve beş ço- cuğu, bu et yemeğini bolca olarak yemişler, fakat aradan bir müddet geçtikten sonra hepsi birden evca içinde kıvranmağa başlamışlardır. B. Tahsin gerek kendisinin ve gerek karısile çocuklarının hep bir- den zehirlendiklerini hissetmiş, fa. kat yerlerinden kalkamıyacak bir hale geldiklerinden pencereden ois- timdada mecbur kalmışlardır. Bu suretle İş zabıtaya aksetmiş, derhal çağırılan cankurtaran otomo- bilile yedi kişilik aile efradı Fransız hastanesine yatırılmişlardır. Bozukluğun ette mi yoksa pişiri- len kabda mı olduğu âraşlırılıyor. Trenlerde telgraf kabul edilmeğe başlandı Ankara 17 (Telefonla) — Trenler. de seyahat eden yolcular namına hu susi telgraf kabul ve keşidesine baş- lanmıştır. Yolculardan telgraf çek- mek istiyenlerin telgrafları katar me- muru veya bizzat bilet kontrolörü ta. rafından alınacak ve katarın ilk mu- vasâlat edeceği istasyondan mahalli. ne çekilecektir. Japonyanın İtalyaya tebliği Roma 17 (A.A.) — Japonya sefiri Kont Clanoyu ziyaret etmiştir. Zan. nedildiğine göre bu ziyaret esnasında sefir, Almanya ile İtalya bir harbe sürüklendikleri takdirde Japonyanın ittihaz edeceği tarzı hareket hak- kında faşist hükümetine yeniden te- minat vermiştir... Sulh için dua Londra 17 (4.4) kilisesi baş rahibi, müteksidlerin sulh için mütemadiyen dus elmelerini te. minen kilisenin gayri muayyen bir zamân kadar gece ve gündüz açık bu- ayoöculeceğir, bugün ilân etmiştir. — Westminster | İngiliz ve Fransız gazeteleri kuvvete müra- caatın vereceği neticelerden bahsediyorlar Londra 16 (A.A.) — Bütün gaze- | soğukka 1—Hi tler, Süde hetmek istiyor, 2 — Çekler, buna mâni olmak İsti- yorlar, 3 kiyiz, — İngilizler, bizden ayrılmak is- tediklerini söylemiyorlar, 5 — İtalyan ihtirazi kayıdlar dermeyan ediyorlar. Fransızların, nihayet birleşip kah- ramanlık göstermenin zamanı geldi. ğini anlamaları için fazla birşey söy- mleketini fet- Biz Çekoslovakyanın müttefi- | lemeğe lüzum yoktur.» Ordre gazetesi şöyle diyor: «Eğer Führerin talebleri, yapılan tahmin- lere tevafuk ediyorsa, bu taleblerin bir taraflan Fransa ile İngilterenin milli menfaatlerile, diğer taraftan orta Avrupanın menfanatlerile kabili telif olduğunu kimse iddia edemez» Pepulaire gazetesinde Lcon Blum göyle yazıyor: «Hitler tarafından me- selenin esasında slnan vaziyet her türlü uzlaşma fikrini u aştıran inde olabilir. Hit- karardan doğa- cak neticeleri evvelden kabul etniş gibi görünüyor. Fakat sulhperwer mil- letler «ne olursa olsun; demiyorlar. Bu milletlerin adalet yolile sulhu kurtarmak yolundaki gayretlerini hiç bir şey kırmamalıdır.» Saadahat paktı mümessilleri toplantısı Muhtelif meseleler hakkında tam bir fikir beraberliği müşahede edildi Cenevre tantı devle mışlardır. Bu topl gıdaki tebliğ neşrolunmuştur: Saadâbat paklını imza eden dev- letlerin Hariciye Nazırları perşembe günü İran Hariciye Nazırı Muzaffer Alam'ın riyaseti altında toplanmış- lardır, Bu toplantıda, Rüştü Aras, Irak Hariciye Nazırı Tevfik Süveydi ve Afganistanın Londra elçisi Ali Mu- hammed Han hazır bulunmuşlardır. Bunlar, Saadâbat paklını imza eden devletleri alâkadar eyliyen muhtelif meseleleri tetkik etmişler ve hükümetleri noktai nazârları âra- sında tam bir birlik bulunduğunu müşahede eylemişlerdir. Cenevrede şimdiki içtima devresi- nin sonundan evvel bir celse daha akdedilecektir. İtalyanın vaziyeti Mussolini bugün mühim bir nutuk söyliyecek Roma 171 (A.A.) — Yarın Mussolini büyük bir siyasi nutuk söyliyerek İtalyanın büyük Avrupa meseleleri karşısındaki vaziyetini tasrih eyli- yecektir, Siyasi ve diplomatik mahfilde, bu nutuk, derin bir alâka İle beklenmek- tedir. v Ftrüskün gezinti seferinin tehiri Denizbank, 19 Eylül pazartesi sabahı tertip edilmiş olan Etrüsk vapuru. Yalova gezinti seferinin hava muhalefeti yüzünden tehir edildiğini saym davetlilerine bil- dirir.