22 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

22 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

22 Eylül 1938 Edirneli sporcuların Gümülcüne a Seyahat çok samimi mi geçti ve dostluk tezahüratına vesile oldu Edirne (Akşam) — Yunanlıların daveti üzerine İskeçe ve Gümüleünede iki maç yapmak üzere göçen cumar- tesi günü Edirneden hareket eden 50 Kişilik sporcu kafilesi bugün şehrimi- ze gelmiştir. Cumartesi gecesini Dedeağaçta ge- çiren kafilemiz, ertesi sabah Gümül. cüneye hareket etti. Gümülcüne istas. yonu Türk ve Yunan 'bayraklarile süslü idi. İstasyonda binlerce karşı- layıcı arasında Belediye reisi, Gümül- cüne konsolosumuz, müfLü, Cemaati İslâmiye reisi, Gümülcüne Türk Genç- ler Birliği reisi ve âzaları ve birçok Sporcular da vardı. Burada kafile re- isimiz Cemale bir buket verildi ve on dükikalık bir tevakkuftan sonra tre- nimiz halkın alkışları arasında İske- çeye hareket etti, İskeçe istasyonu da 'Türk ve Yunan bayraklarile süslenmiş bulunuyordu. İstasyonda biriken binlerce halk ka- filemizi âdetâ kucaklarcasına büyük bir samimiyetle karşıladı. Bando mu- zika Türk ve Yunan milli marşların çalıyor, başta Belediye reisi, metropo- İd, müftü, spor klüpleri ve "Türk Gençler birliği başkanları olmek üze- re bütün karşılayıcılar dostluk teza- hürleri gösteriyorlardı. Aspisi klübü reisi kafileye beyanı hoşümedi etti. Bu- na kısa bir nutukla Kafile reisimiz Ce- mal karşılık verdi. Bundan sonra ön- de muzika olduğu halde otomobiller- le şehre girildi. Kafilemiz bütün yol boyunca birikmiş halk tarafından al- kışlandı. İlk maç pazar günü saat 1630 da yapıldı, Yunanlılar iyi hazırlık yap- mışlardı. Saha hıneahımç dolu idi. Şere! direklerine Türk ve Yunan bay- rakları merasimle çeklidikten ve iki taraf takımları atasında bayraklar ta- ati edildikten sonra önde takımımız olduğu halde sahada bütün İskeçe Klüplerinin iştirakile büyük bir geçid resmi yapıldı. Bunu müteakip başlıyan maç çok samimi bir hava içinde ce- rTeyan etti. Maçtan sonra şehirde ufak geziler yapıldı. Ve gecesi saat okuz buçukta kafilemize Belediye tarafın- dan bir ziyafet verildi. Ziyafette İskeçe Belediye reisi ile kafile reisimiz Cemal arasında dostlu-* ğu ifade eden samimi nutuklar söy- lendi. Ve İki tarafın da candan teza- hürlerine vesile oldu. Pazartesi günü Belediye reisi kafile» mize şehrin görülecek yerlerini gez- dirdi ve salı sabahı İskeçeden ayrılan kafilemiz Gömülcüntde de tezahürat. la karşılandı, Salı gecesi Türk Gençler Birliğinin misafiri olarak geçirildi. Ertesi günü saat 4 te Türk ve Yunan takınıları arasında ikinci maç yapıldı. Bu maç münasebelile yapılan merasime Yu- hanlı komşularımızın Milli Gençlik teşkilâtından başka Kız izci oymağı da | iştirak etmiş bulunuyordu. Maç 2-2 berabere neticelendi. Umumi vali ve- kili takımımıza bizzat bir kupa verdi. Kafile reisimiz de Yunan fakımına bir kupa hediye etti. Maçta umumi vali. vekili, kâtibi umumi, generaller, Belediye reisi, ümera ve zahitan, konsolosumuz ve menileketin bütün tanınmış simaları da hazır bulundu. Gece Ticaret klü- bünde kafilemiz şerefine mükellef bir #iyafet daha verildi. Nutuklar söylen- di. Şarki ve Garbi Trakya arasında her sene atletizm müsabakaları yar pilmasının çok yerinde olacağı fikri İleri sürüldü. Ziyafetten sonra Türk Gençler Bir- liğine gidilerek Türk ve Yunan mili oyunları oynandı ve çok neşeli bir ge- ce geçirildi. Ertesi günü Gümülcüne konsolosu- muz kefile şerefine bir çay ziyafeti verdi ve bundan sonra Gütnülcüneden hareket edildi. İstasyonda konsolosu- mwuz ve refikası, bütün Gümülcüne bü- yükleri, halk ve gençlik kafilemizi uğurladı. Edirneye gelinelye kadar bütün hat güzergâhındaki kasabalar halkı istasyona çıkarak ketilemizi çok candafi tezahürlerle karşıladı ve uğur» ladı, Eğimeli sporcular Gümülcüne istasyonunda Atletlerimiz dün geldiler 400 metre birincisi Güneşli Gören hakemlerden şikâyet ediyor Yukarıda atletlerimiz resmi geçidde, ortada bize yegâne birinciliği kazandıran Güneşli Görev muvaffakıyetinden senra arkadaşları arasında (Göğsünde ay yıldız olan atlet Gören'dir). Aşağıda Melih cirld atarken Dokuzuncu Balkan oyunları müna- sebetile on beş gündenberi Belgradda bulunan mihi atletlerimiz dün sabah konvansiyonel ile şebrimiz? gelmişler- dir. Kendilerile görüştüğümüz atletler müsabakalarda aldikların derecelerin bozuk olmasını bazı atletlerin hasta- lanmalarına atfetmekte ve bu seneki puanların bu yüzden düşük olduğu- nu söylemektedirler. 400 metrede bize yeni bir Türkiye rekoru kazandıran ve Balkan oyunla» rındaki yegâne birinciliğimizin sâhibi Güneşli Gören bilhassa Yugoslav çı- | kış hakemlerinden şikâyet etmekte ve yapılan haksızlıkların da bazı müsa- | 598 bakalarda fena dereceler almamıza sebep olduğunu söylemektedir, Kendisinden çok ümlidli olduğumuz gülieci Ateş İbrahim ds kendi derece- sine bile yaklaşamamış olduğunu, yirmi gün zarfında üç hava birden de- öiştirdiği cihetle, hastalandığını ve müsabaka günü 37 derece fiyevri ile sahaya çıktığından, muvaffak olama- dığını beyan etmektedir. Antrenmanlarda bile her atışı 55 metreden aşağı düşmiyen cirilçi Me- Hh müsabakada 51 metreyi bulama- masını şanssızlığa atfetmektedir, Makine ve ham maddelerin asgari 9 gümrük resmi hakkında bir izahname İktisat Vekâletinin müsaadesile girebilecek ham maddeler - Müsaade ile girebilecek makine ve âletler - Senesi içinde işlenemiyen iplidai maddeler - Muamele vergisi muafiyeti Ankara (Hususi) muhabirimiz. | den) — Teşviki sanayi muafiyet rühsetnamesini haiz müesseselerin istifade etmekte oldukları makine ve ham madde muafiyetlerinin kaldı- mine tâbi tutulduğu malümdur. İktisad Vekâleti bu hususla muh- telif tarihlerde çıkarılan kararname- lerin tatbik suretini göstermek üze- ye bir izahname hazırlamıştır. Buna göre kararmamelerde zikredilen mad- delerden münhasıran sanayle tah- sis edilmemiş olanlar, muafiyet rüh- satnamesi mevcud olsun olmasın, ser- besçe, yani hiç bir müsaade alma- ğa lüzum olmadan memlekete ithal edilebilecektir . Münhasıran sanayle tahsis Oolu- nan maddelere gelinee, bunların ten- zilâtlı tarifelerden istifade edebilme- leri, İktisad Vekâletinden müsaade almağa bağlıdır. Müsaade için Vekâ- lete yapılacak yazılı müracatlarda se- nelik ihtiyaç mikdarı, gümrük tari- fe numarası ve eşyanın hangi güm- rüklere çıkarılacağı tasrih edilecek- tir. Bu yoldâki müracaafların en geç 15 birinci teşrine kadar yapıl ması da icab etmektedir. İktisad Vekâletinin müsaa- desi ile idhal edilebilecek ham maddeler Bü suretle İktisad Vekâletinin mü- saadesi ile tenzilâtlı gümrük tresmi- ne tabi olarak ithal edilrebilecek ham maddelerin tarife numaralarile no- vileri ve hangi sanayie tahsis edil- diği aşağıda gösterilmiştir: Tahsis olun Tarife No. Maddenin cinsi (o duğu sanayi MAT Yalmz Kiri Me, 'Me- Kamgran fab- rinos yapağısı rikası için Lİ Odun Yalnız kâğıd ve karton fabrika- m için 9I2/A 1 Yalnız jüt Yalnız dokuma Apllgi Sabrikaları için 520/A1I Demir çubuk Pabrikalara S23/A1,2 Demir lâvha » 524/A1,2 Yalnız çelik tel Yalnız mevaddı harbiye fabri- kalsrı için 528/B 2 Yalnız çelik boru Yalnız mevaddı m... Tabri- kaları için 5OBJA nan pirinç Yalnız kablo ye mevaddı har biye fabrikala- rı için (MB O İzabe kok kömürü İzabe ocakları ve dökümhane- deri için Müsaade ile idhal edilebile- cek makine ve aletler Tenzilâtlı gümrük resmine tabi olarak ithal edilebilmeleri İktisad Ve- lar dahi) mo 413 G1 > 625 GA K Demiryolu mevkiflerinde kul- Tamılan basküller (dekovil ve demiryolu tesisatı bulunan mü- 614 Tarifenin başka yerlerinde sa- rahalen veya temsilen zikre- Giülmiyen o üâletlerden “sanayide kullanılan ületler e Vantilâtör ve aspiratörler Hususi dikiş makineleri Senesi içinde lememiyen 2/9160 sayılı —— göre, İeşviki sanayi rühsatnamesini haiz sınai müesseseler tarafından 1937 mali senesinde ithal edilip işlenile- müiyerek 1938 mali yılına devreğii- miş iptidai maddeler de tenzilâtlı res- me tabidir. Bu vaziyette bulunan sınai mües- seseler 1 haziran 937 den 31 temmuz 938 tarihine kadar 'bu maddelerden sarfettikleri ve edemedikleri mikdar- dan bühis bir rapor tanzim ederek İstanbulda sanayi müfettişliğine ve diğer yerlerde mahalli nafia veya belediye mühendisliğine verecekler- dir. Hazırlanacak raporlarda, iptidai maddelerin tarife numraları, nevile- ri, mikdarları ve tarihleri gösterile- cek ve bunlar gümrük memurlann- dan alınacak resmi bir vesika ile tevsik olunacaktır. Muamele vergisi muafiyeti 2/9383 sayılı kararnameye göre de: A — İmal, ithal, #lım satım veya ihracı ve yabut bunlardan devlet in- bisarında bulunan maddeleri imal €den fabtikalar. B — Şeker ve glikoz fabrikaları C — Türkiye mahsulâtını işliyen tasirhaneler, tasir fabrikaları, prina fabrikaları. D — Kuru yemişleri ve hububatı, nebati ve hayvani mahsulât kabuk ve çöplerinden, pamuğu çekirdeğin- den ayıran ve temizliyen müessese- ler, (çeltik, kuş tüyü, suni yün ve suni pamuk imal yerleri hariç) E — Makine ve âlâtı ziraiye ve ta- mir müesseseleri. F —, Maden cevherleri tathiri, iza- be ve tasfiye fabrikalarına mahsus olmak üzere aşağıda gümrük ve ta- rife numaraları ile cinsleri yazılı maddeler ithal sırasında muamele vergisinden istisna edilmiştir: Tarife 68 fahmi hayvani, 154 renk- li malt, 165 bira mayası, 233'B çam yağı, 250 Hublon, 271 Karburofin, 517 ham demir, 520/A demir çubuk, 523/A 1, 2 demir lâvha ve şerid, 694/B izabe fond, 702/A kibritiyeti hadid, 605/D mayi vazelin (pirinç yağı), 702/D Ültramarin, 710/H kasantat dö potas, 710/H, 711/D kiyanos sod- yum, 711/H sud kostik, 711/V1 soda, 711/73 Blankut, Hidrosülfit, 711/2 Silikat dö sud, 790/D kibritiyeti tutya, 725/H kibritiyeti nuhas, 745/C Sülfür dö karbon, 754/1 hamızı kib- rit, 760 Klorüsal, 353/A Tiyokaba- nilit, Phosokresal, 153/C 2 Trikipre- tilen. Bu maddeleri muamele vergisin- den muafen getirmek istiyenler fa- turalarını tasdik edilmek üzere İkti- sad Vekâletine gönderecekler (ve hangi gümrükten geçireceklerini de müracaat evrakında bildireceklerdir. Bu maddelerden yukarıda adı geçen sınai müesseseler tarafından 1937 mali senesinde getirilip, ayni sene için- de işlenilemiyerek 1988 mali 46- nesine devredilen Kısımlar da ithal dolayısile muamele vergisinden mu- af olacaklardır. Bunun için de gene ğine, diğer i alli nafi veya belediye mühendisliklerine ve- rilecektir. Apartıman sahipleri! Boş dairelerinize hemen iyi kiracı bulmak için «Akşamın isti. KÜÇÜK ba amil fade ediniz, esseseler için