22 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

22 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 Ali Naci Karacan yeni bir! . sabah gazetesi çıkarıyor Bir seneden- beri Cenub Ame- rikasında bir ted- kik ve propagan- da seyahati ya- 5 pan ve Brezilya, Urugvay ve Ar- jantin matbu tında 'Türkiye in- kılâbı hakkında tamtıcı ve fay- dalı bir çok neş- riyatta (o bulun. duktan sonra ge- çenlerde memle- kete âvdet eden arkadaşımız Ali Naci Karacanın pek yakında ve «Bugün» adile bir siyasi sabah gaze- tesi neşredeceğini memnuniyetle ha- ber aldık. Eski ve değerli gazeleci- mizin aramıza avdetini memnuni- yetle karşılar, kendisine müuvaffakı- yetler dileriz. Bir gencimizin muvaffakıyeti Ankara (Ak- şam) — Alman- yanın Aachan şehrinde yük- #ek maden mü- hendis mekte binde madenci- lik tahsil etmek- te olan değerli gençlerimizden B. Ertuğrul Öz- soy tahsilini bü- yük bir muvaf- fakıyetle bitire- rek maden mü- hendisi diplomasi Ali Naci Karacan almıştır. Ertuğrul Özsoy Duisburg bakır fab- Bay rikalarında bir müdde$ staj yaptık- tan sonra memleketine dönecektir. Tahsilini muvaffakıyetle bitiren genç mühendisimizi tebrik ederiz. Faydalı bir broşür Türkiyeye gelen ve Türkiyeden ec nebi memleketlere giden seyyah ve yolcuları hudutlarımızdan girerken ve çıkarken tâbi olacakları gümrük kontrolu hakkında aydınlatmak, be- Tâberlerinde getirebilecekleri gümrük resminden muaf eşya ve dövizler ile idhal veya ihracı yasak, veya gümrük resmine tâbi veya izin almağa bağlı eşya ve dövizlerin mahiyet ve mik- tarları hususunda tenvir etmek Üze- rTe Gümrükler umum müdürlüğü tarafından türkçe, fransızca, ingiliz. ce, almanca, ispanyolca dilleri üzerine | tertip edilmiş resimli «Yolculara Bil- gi» adlı bir bröşür çıkarılmıştır. Mangaldaki tencere devrildi, çocuk yaralandı Fatihte Kendir sokağında Tahsinin üç yaşındaki oğlu Osman dün mut- fakta oynarken mangala çarpıp de- virmiş, ateş üzerinde kaynıyan ten- cere çocuğun Üzerine dökülerek ba- caklarını haşlamıştır. Çocuk hastane- ye kaldırıtmıştır. Fransızca © sözlü Beynelmilel tarihi ilimler kongresi Delegelerimizin konferansla- rı büyük alâka uyandırdı 1938 den 4 eylül 1938 e kadar Zürih- te toplanan sekizinci beynelmilel Ta- rihi ilimler kongresine Cümhuriyet hükümeti ve Türk Tarih Kurumu adıma Türk Tarih Kurumu üye- lerinden profesör Fuad Köprülü İle gene Kurum üyelerinden Kültür Ba- kanlığı Müzeler dalresi direktörü Dr. Hâmit Koşay iştirak etmiştir. Profe- sör Fuad Köprülü, Brükselde topla- nan Oryantalistler kongresine iştirak İ etmek üzere Zürihten Brüksele ha- rTeket etmiştir. İki gün evvel şehrimize dönen Dr. Hâmit Koşay, kongre hakkında Türk Tarih Kurumuna şifahi izahat vere- rek Alacahöyükte Kurum adına yap- makta olduğu hafriyatın başına dön- müştür, Zürih kongresine 40 millete mensup 300 e yakın âza iştirak etmiştir, Kon- gre tarih ve tarihle ilgili ilimlere ait 14 seksiyona aynlarak (çalışmıştır. Kongrede profesör Fuat Köprülü, «Or- ta zaman, Türk - İslâm, feodalizm; hakkında ve Dr. Hâmit Koşay da Türk Tarih Kurumu tarafından Pâ- zarlı'da yapılan hafriyatın neticeleri hakkında birer konferans vermişler. dir. Dr, Hâmit Koşay ayrıca projesksi- yonla hafriyata ait resimleri göster- miş ve daha mufassal bir surette İs- tanbulda tabedilen Taporu âzalara da- fatımıştır. p Türk Tarih Kurumunun hafirlerin- den biri olan Pazarlı, son zaman- larda yapılan tarihi keşiflerin en mü- himlerindendir. : Bu netice, Miken kültürünün Orta Anadoludeki Firikya ile olan rabıta- sını çok bariz bir surette belli ediyor. Bu hafriyatı kongreye bildirmek tarl- hin karanlık bir köşesinin aydınlatıl. mış olduğunu tebarüz eltirmek de mektir; Türk Tarih Kurumu üyelerinin Zü- ! rih köngresine yaptıkları her Iki teb. 1iğ, kongre âzası tarafından derin bir alâka ile dinlenmiş ve gösterilen arzu üzerine murahhaslarımız tarafından mütemmim malümat verilmiştir. Bir tayin Cenup ve şark vilâyetlerimizdeki Trahom mücadele teşkilâtı reisliğini dört yıldanberi muvaffakıyetle başa- ran göz hekimi doktor Nuri Fehmi Ayberk'in Haydarpaşa Nümunl hasta- nesi göz mü'«assıslığına tayin edil. diğini memnuniyetle haber aldık. Kıy- metli doktora yeni işinde de başarılar dileriz, Çarın Yaveri VERA KORENE P. R. WİLLM Sinemasında ŞANGHAY ATEŞLER iÇiNDE Fransızca sözlü büyük Film. Baş rollerde: 'DOLORESDELRİ Ayrıca: Fox dünya haberleri gazetesi, FİATLAR: Hususi 45 — Balkon koltuk 35 — Birinci 25 kuruştur. Bu akşam Ss A R A Y sinemasında Spor ve Zarafet yıldızı, Patinaj krali- çesi ve film başına 200,000 dolar alan SAADET DURAG İhtiraslı bir mevzulu ymisilsiz ebir aşk ve macera filminde SONIiAH SAKARYA sinemasında 'Tenzilâtlı fiatlar: Localar 150, Hususi 35, Balkon ve birinci 25 kuruş. Suvare 8.30 da başlar. AESAM BULMACAMIZ Soldnn sağa: 1 — Askerin yemek kabi. 2 — Yazlanan - Tavla âletlerinden. 3 — İşiten - Deftere geçirme. 4— Başına «M. konursa çivi olur - Barhoşluktan kalan sersemlik, 5 — Körpe değil - Deva, 6 — Başına «Ke konuma küçük kasaba olur - Kendine geler. 7 — Ağacın yarakları *- Ingiliz kızı, 8 — Bibise düzelten weak demir - Âdi çuha. 9 — Rumelinin dağlık bir kasm:, 10 — Yelkenli sefainin rüzgâr değiştir- | mesi « Nola. Yukarıdan aşağı: 1 — İstanbulun bir kazası, 2 — Ölümü yok edeceği zannedilen bir mayi. 3 — Trenin yolu - Ezme, 4 — Kilidi açan. $ — Bir muharririmizin imzası - Nida - Nihayetine T konursa küçük san- dal olur. 8 — Lâhza - Yüksek mevkide bulunma, 7 — Razı olan - Nota; 8 — 'Tekeir etmek 9 — Senenin parçalarından - Kartaca» lardan bir meşhur kumandan. 10 — Bir ağaç - Yemende büyük bir şehir, Geçen bulmacamızın halli? Soldan sağa: 1 — Sarahaten, 2 — Ex, Şifahen,3 — Feriboi, 4 Er, Yeraltı, $ — Riya, Or, At, 6 — Fhaz, Arı, 7 — Aşk, Ud, 8 Setretmek, 9 — Miktar; 10 — Ensiz, Âza, Yukardan aşağı: 1 — Sefertası, 2 — Azeri, Şe,3 — Yek- ten, Aşlyan, 5 — Hibe, Acemi, 6 — Aforoz, Tiz, 7 — Tatar, Uk, 2 Eh, Adela, p — Nektar, Kaz, 10 — Jr, Ra, ERTUĞRUL SADİ TEK TİYATROSU bu gece (Heybeli) cumâ (Bebek) te cumartesi (A, Hisar) da NUR BABA * de Kayıp 199/38 cuma günü K. köy iskelesi ile Erenköy arasında içinde hüviyet varakası olan para cüzdanımı kaybettim. Yenisini alacağımdan eskisinin hükmü olmadığını ilân ederim. T. C. Nafla Vekâleti elektrik işleri | idaresi K. köy fen kısmında 9318 numaratör Neşet Germeç BOLERO GEORGES RAFT CAROL LOMBARD Ateşler ve yangmlar içinde harp ve bombardıman altında YANAN BİR ŞEHİRDE Müthiş bir MACERA AŞK ve SERGÜZEŞT GEORGE SANDERS JUNE LANG ENNİE'yi Feykalida güzel ve muhteşem dekorlar arasında geçen İlâveten: FOKS JURNAL Mitahriren tebliğ olunur. 9 400274 , 22 Eylül 1038 — in, En kıymetli yazılar En güzel resimler 52 Sahife En meşhur muharrirler En san'atkâr ressamlar Pek yakında çıkıyor İstanbul Defterdarlığından Cins ve bulunduğu mevki Muhammen bedeli Lira Krş. Nişantaşındaki muattal Ekmek fabrikasında mevcut hamur, un har man mâkinelerile muhtelii mârkalarda Elektrik motorları, Asansör, Kalorifer musluğu, istivane bakır kazan vesaire ki otuz bir kalem eşya toptan: Tın Aynı yerde mevcut köhne Ekmek sepetlerile tahtaların beher kilosu: 15 Aynı yerde mevcut eski kösele ve kâyişlar beher kilosu; 5 Sultanahmette İstanlul tapu dairesinde mevcut. yirmi iki adet çini odun sobası; 80 Beyoğlunda Balıkpazarında 22 No.'lı Anastas Karasolinin dükkânında saklı 770 kilo bozuk makarna ve şehriye beher kilosu: si Yukarıda cins ve bulundukları mevki yazılı eşyanın hizalarındaki mu hammen bedeller üzerinden açık arttırma ile ayrı ayrı satışları ön gün uzatıl. mıştır. İsteklilerin ve tediye şeraiti We diğer şartlarını öğrenmek istiyenlerin i her gün MU Emlâk idaresine ve müzayedeye gireceklerin de 29/9/9038 per- | şembe günü saat on dörtte yüzde 7,5 pey akçalarile Milli Emlâk müdürlüğün- de toplanan komisyona müracaatları. (M.) (6723) Nafia Vekâletinden Açık bulunan Ressamlıklar için Ankarada Sular umum müdürlüğü merke. zinde ve İstenmu Kafıa müdürlüğünde 28/9/0938 tarihine rastlayan çarşam- ba günü imt. Talipleriı imtikanlara müracaatlı râ irek etmek üzere vesikalarile beraber vekâlete (8855) (6690) tân olunur. Konservatuvar yatı kısmı direktörlüğünden Konservatuvar yatı kısmına bu sene için talebe alınacaktır. Okul yatın ve MECL ir, «Musiki ve orta tahsil öğretilir.» Müracaat edeceklerin ilk mektep mezunu bulunması lâzımdır. Diğer şeralti öğrenmek için pazartesi, Çarşam. ba ve cuma günleri saat dokuzdan on ikiye kadar Beşiktaş Kılınçalide Okul Müdürlüğüne baş vurmaları. (6651) Güzel sanatlar akademesi tatebe kayıt ve kabulü Güzel Sanatlar Akedemisi Direktörlüğünden: 1 — Akademi şubeleri için talebe kayıd ve kabulüne 15 Eylül 938 tarihin. de başlanacak ve Eylül gayesinde nihayet verilecektir. 2 — Akademinin bütün şubelerinde t edrisata 15 ilkteşrin 938 de başlana- caktır, 3 — Akademi: Mimari, Resim, Heykel, Tezyini sanatlar ve Türk Tezyini sanatlar şubelerinden mürekkeptir, A — Mimari Şubesi: Tahsil müddeti beş yıldır. Bu şubeye lise olgunluk mezunları kabul olunur. Talip sayısı alınacak talebe mikdarını geçerse desen ve Türkçe komporisyondan bir müsabaka imtihanı yapılır. Bu şubeye talebe olarak girebilenler arasında imtihanla burslu talebe seçilir. Bu sene yeniden 10 burslu talebe alınacaktır. Burslu talebelere tatilde de devam etmek üzere maktuan «25» lira aylık verilir, Burs imtihanı Türkçe kompozisyonla «Lise müfredatına göre» Riyaziye, umumi tarih ve yabancı dil. den yapılır, Burslu talebelere aid tallmatnâme Akademiden alınabilir. B — Resim ve Heykel Şubeleri: Tahsil müddeti muayyen değildir. İstida- da bağlıdır. Bu şubeye devam edenler 30 yaşına kadar talebelik hukukundan istifade edebilirler. Resim ve Heykel şubelerine girebilmek için en az orta mek- tep mezunu olmak lâzımdır, Bu şubelere girmek isleyenler bir istidat yokla- ması geçirirler. 2 ; C — Tezyini Sanatlar Şubesi: Tahsil müddeti dört senedir. Umumi Tezyi- nat afiş ve gralik, çinicilik, dahili tezyinat, mobilya kısımlarını havidir. Bu Şubeye orlu mektep mezunlariyle bütün mıntaka sanat mektepleri mezunları alınır. Orta mektep mezunları desen ve *Pürkçederi imtihana tâbi tutulurlar. D — Türk Tezyini Sanatlar şubesi: Tahsil müddeti muayyen deiğldir. Sanat istidadı gösterenler alınır. Tezhib, tezyini arap yazısı, Türk ciltçiliği Türk cil kalıpları imali, ebru ve ahar, Türk minyatürü, Türk Tezyinatı ve çini nakış- ları, kıymetli taşlar üzerine kâh altın varak imâli, halı nakışları, sedef kakmacılığı - kısımlarını havldir. Bu şubeye girmek için yaş haddi vazedilmemiştir. Taliplerin istidad sahibi bulunmaları ve Türkçe kompozisyo- na muktedir olmaları lâzımdır. Bu şubeye girmek isteyenler Direktörlüğe istida vermek mecburiyetinde değildirler. 4 — 'Taliplerin Akademi Direktörlüğüne hitaben bir istida ile müracaat- ları ve bu istidada girecekleri şubeyi tasrih etmeleri lâzımdır. İstidaya bağlan. ması lcabeden vesikalar şunlardır: a — Nüfus hüviyet cüzdanı b — Sıhhat ve aşı raporu «Resmi doktorlardan alınmalıdır». ç — Resmi tahsi! vesikası. (Askerlik ehliyetnamesiyle beraber.) d — Hüsnühal kâğıdı «Mekteplerden bu sene mezun olanlardan İsten mez. * e —6 tane kartonsuz vesikalık fotoğraf. «Alaminüt olmalıdır». 5 — Ecnebi olanlar yukarıdaki vesikaları mensup oldukları konsolosluk. lardan tevsik ettirmiş bulunmalıdırlar. 6 Kabul yoklamalarının ve burs imtihanlarının yapılacağı tarihler 15 Eylülde mektep dahilinde ilân edilir. 7 — Akademi niharidir. Devam mecburidir. Yalnız Türk Tezyinat talebe. sine devamda kolaylıklar gösterilebilir. 8 — Taşradân gelecekler lüzumlu vesikalarını taahbütlü olarak posta ile gönderebilirler. Bu gibilere Akademide hangi tarihte bulunmaları lâzım geldi- Re