22 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

22 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

İ | | | Ki, | | | Fransız tekliflerine verilecek cevabı ted- ZİN alama - Çekoslovakya cevabi notasını hazırladı (Baş tavafı 1 inci sahifede) Prag 21 — Çekoslovak hükümeti İngiliz - Fransız teklifini esas itibarile müzakereye şayan görmüş, fakat bazı | hususlar hakkında izahat istemişti. | Dün Fransız ve İngiliz sefirleri Çek | Reisicümhurunu ve Başvekilini ziya- ret ederek istenilen izahatı vermişler- dir, İngiltere, Çambörtayn ile Hitler ara- sında yapılacak mülâkat dolayısile ça-| buk cevap verilmesini istemiştir. Bu teşebbüs üzerine Reisicümhurun oturduğu şatoda bir Kabine toplantısı yapılmış ve toplantı sabahın saat alti- sına kâdar sürmüştür. Bundan sonra Başvekâlet dairesinde toplanılmış ve | sekiz büçuğa kadar müzakerede bulu. | nulmuştur. Dokuzda partiler rüesası ile hükü- met koalisyonu mümessillerinden mü- rekkep yirmiler komisyonu Başvekâlet dairesine davet edilmiş, komisyon Ayan ve mebusan reislerinin iştirakile müzakerede bulunmuştur. Müzakere öğleden biraz evvel bitmiştir. Bu toplantıda hükümetin İngiliz - kik edilmiştir. Cevap kabul mahiye- tindedir, Maamafih müzakereler bit- mediğinden nota henüz verilmemiştir. Londra 21 — Londradaki Çekoslo- vak mabafiline göre Çekoslovakya İn- giliz - Fransız projesini kabul etmek- tedir. Verilecek cevapta bir takım mü- lâbazalar bulunacaktır. Fakat bunlar projenin esasına alt olmyacaktır. Pragın kati cevabı daha gecikirse, Çambörleyn ve Hitler bu cavabı bek- lemeden müzakerelerine devam ede- ceklerdir. Mevcud kanaate göre, İngiliz - Fran- halledilmiş nazariyle bakılabilir. Slovaklarla müzakere Prag 2i (A.A.) — Slovak halkçı fır. kası mümessilleri, B. Beneş ve B. Hod- İ za tarafından kabul edilmişler ve mü- teakiben Bratislava'ya (gitmişlerdir. Bugün orada fırka bürosu bir içlima akdedecektir. Didov Noving gazetesi, bu içtimam Slovak halkçı fırkasının hükümete iş- tiraki ihtimalini müzakere edeceği mü- talâasında bulunmaktadır. Prag 21 — Çeleka ajansının bir teb- Miğine göre Çeklerin hudud bharicine çıkmalarının yasak edildiği doğru de- ğildir. Pasaportu olan herkes istediği yere gidebilir. Yalnız askerlik mükelle- fiyetinden kaçmak İstediklerinden şüp- he edilenlere pasaport verilmiyor. Balıkpazarı caddesi (Baş tarafı 1 imei sahifede) İ canl önünü bir an evvel açmağa te- şebbüs etmiştir. i Yıktınlan Valide hanı arsasına bi- | tişik ve Balikpazarı caddesinin beş j köşesindeki Cambaz hanı, bir taraf- | tan Valide hanının, diğer taraftaki | bitişik bir binanm yıkılması üzerine ortada sipsivri kalmıştı. Belediye bu binayı bir an evvel yıkmak üzere mah- kemeye müracaat etmişti. Bina hak- kındaki mahkeme kararı dün Beledi- yeye tebilğ edilmiştir, Bu karara tev- fikan, Belediye, Cambaz haninin İs- timlâk bedelini bankaya yatırdığın- dan, han, bugünden itibaren itfaiye teşkilâtı marifetile hemen yıktırıla- caktır, Bundan başka Yenicami helâları- nin sırasında bulunan (Evkafı maz- buta) ya ait 9 dükkân hakkındaki is- timlâk muamelesi de intaç edilmiştir. Bu dükkânlar da iki güne kadar gene İtfaiye vesaltile yıktınlacaklardır. Balıkapazarı caddesinde yıkılacak binalardan çıkan ankazın gelip geç- meği menedecek vaziyette olduğu gö- rTülmüş ve dünden itibaren Balıkpa- | zarı caddesinden gelip geçmenin me- nedilmesi için Daimi encümen tara- fından karar alınmıştır. Bu karar üze- rine Balıkpazari caddesinin ağzı tah- ta perde ile kapanmış, yaya kaldırım- larile caddede bulunan parkeler ve diğe? taşlar hemen söktürülmeğe baş- lanmıştır. Caddenin bu suretle ka- MEŞ'UM Nakleden: (Vâ - Nü) Fakat bu son cümleyi söylerken zavallı kızın sesi titredi. Göz yaşlarını zaptedemiyerek ağlamağa başladı. Şe- ref ve İkbal içinde dünyaya gelmek | ihtimali olan bu yavrucuk şimdi gizle. | kadına Halide hanım sordu: — Nasıl?.. Yola Ççikabilir miyiz? Loğsa için tehlike yok mudur? — Telâş etmiyorsanız, hanımcığım, biraz daha kalsanız fena olmaz. — Oldukça #celemiz var. — O halde dikkat ederek, fazla sar- sılmıyarak gidebilirsiniz... Hanım ki- zımın maşallah sıhhati iyi... Bir kaç İ gün daha kendisini yormasın! — Ben dikkat ederim. — O halde pek âlâ... Teyze, ninenin emeğine mukabil bol bir para verdikten sonra dedi ki: — Size bir ricam daha var: Bazi hususi meselelerden dolayı çocuğu Pembe hanıma bırakmağa mecburuz, | ... Her gün hastasını istifsar eden ebe Aşk ve macera romanı .pândığını gören buradaki dükkân ve mağaza sahipleri de dükkânlarını bo- şaltmağa mevbur. olmuşlardır, .Ög: , Filistinde vaziyet Birkaç Yahudi mağazasına ateş verildi Kudüs 21 (A.A) — Hayfada giev harekeli gittikçe ilerlemektedir. Arap Belediye ve Liman memurları grev yapmışlardır. Mağazalar kapalıdır. Birkaç Yahudi mağazasına ateş veril- miştir. Tamara'da yapılan umumi! bir araştırmadan sonra kıtaat 120 Arabı tevkif etmiştir. Gaze bölgesinde üç Arap cesedi bulunmuştur. Beyzan ci- yarında ihtilâlcı Araplarla Erdün hu- dud muhafızları arasında bir çarpış- ma olmuştur. Umumi emniyetsizlik dolayısile 30 kadar postahane kapan- mıştır, Hava vaziyeti Hava dün de kapalı ve bulutly geç- tiği halde evvelki güne nazaran biraz daha ısınmıştır. Yeşilköy rasad merkezinden aldığı- mız malümata göre, dün şehrimizde rüzgâr garp istikametinde ve saniye- de 1-3 metre süratle esmiştir. Saat 14 te hava tazyiki 760 milimet- Te idi. En yüksek hararet 21,2, en dü- şük sicaklık ta 10 santigrad olarak kaydedilmiştir. KADIN 'Tefrika No. 13 Siz de onun sıhhatile arasıra meşgul olun... Tecrübelisiniz, bir yavrunun nasıl büyümesi lâzım geldiğini daha iyi bilirsiniz. — Merak etmeyin efendim... Elime doğdu, torunum sayılır. Ertesi sabah iki kadın tekrar İzmi. zaman Cenanın uçuk benzini gören- der bunu seyahat yorgunluğuna atfet- #iler. Genç kız bir kaç gün daha yata- ğa girdi. Güzel vücudünde loğsalığın izi dahi kalmamıştı. Yalnız halinde, etvarında başka bir ağırlık ve tarif edilmez bir hüzün hissolunuyordü. Hayat gene eski şekilde devam et. meğe başladı. Cenanla teyzesi koca evin içinde başbaşa, sakin, âsude ömür sürüyorlardı. Başlarına gelen bu felâketi kaderin bir cilvesi diye ka- bul etmişler; uzakta bıraktıkları yav- rudan arasıra bahsediyorlar. Pembe- ,den gelen mektuplar minimini kızın sıhhat haberini veriyordu. İlkbahara doğru, Refika hanıme- fendinin gelme zamanından evye), Ce» AKŞAM Bir kamyon bir dereye yuvarlandı Bir kız öldü, diğerleri kurtarıldı Borçka 21 — Borçkada feci bir kam- yon kazası olmuştur. Hopaya gelecek yapurdaki akrabalarını karşılamak Üzere 18 eylül pazar günü Borçkadan Hopaya hareket eden tüccar Mustafa Dizdar ailesile akrabalarından beş ka» dın, yedi erkeğin bindiği kamyon Borçkaya üç kilometre mesafede teker- leklerin patinaj yapması yüzünden 110 metre yükseklikten İçkale deresine yuvarlanmıştır. Kamyonda bulunan. lardan Mustafa Dizdar kızı on yaşla- rında Fikriye bu esriada yuvarlanmak» ta oldukları yamaçtan 40 metre açık- ta bulunan derenin karşı yamacına fırlamış ve dik uçurumun Üzerine çar- parak ölmüştür. Kamyon diğer yolcularla birlikte de- renin göl teşkil ettiği bir yere düşmüş- tür. Başka ölen yoktur. Kaza mahalline yetişen mahallin jandarma komutanı, doktor ve halk kazaya uğrıyanlara büyük yardımda bulunmuşlardır. Kazaya kurban giden Fikriye Dizdar orta tahsilini bitirmiş, çok zeki ve in- ce ruhlu bir kızdı. Kaza büyük bir te- essür uyandırmıştır. Bir maarifcimiz vazifesi başında öldü Ankara 21 (Telefonla) — Kırşehir- den bildirildiğine göre, orada tedkik- te bulunan Maarif Vekâleti umum müfettişlerinden B; Bedri teftiş csna- sında füc'eten ölmüştür. B. Bedri, emektar maarifçilerimiz- dendi, Ölümü derin bir teessür uyan- dırmştır. Rize - Kars yolu bozuldu Ankara 21 (Telefonla) — Dahiliye Vekâletine gelen malümata göre, Ri- zeyi Karsa bağlıyan büyük $osa, son yağmurlardan hasara uğramış ve mü- nakalât durmuştur. Yolün tamirine çalışılıyor, Lise ve muallim kadrosunda değişiklik Liselerle ortamekteplerin muallim kadrosunda yapılan yeni bazı tayinler dün Maarif müdürlüğüne bildiril- miştir: Fatih oftamektep ingilize muallimli- Bine stajyer B. Pikret, Üsküdar üçüncü ortamektep tabiiye musllimliğine yardım- cı öğretmen bayan Belkis, Nişantaşı orta- mektep hekimliğine doktor Kemal, Per- tevniyal Misesi müdür muavinliğine Pazıl, Vefa lisesi müdür muavinliğine bayan Kıymet, Vefa Jisesi fransızca stajyerli- Bine B. Kemal, Çapa Kız müsllim mek- tebi türkçe yardımcı müunllimliğine bayan Şaziye, Davudpaşa ortamektebi tarih yardımcı muallimliğine bayan Meliha, Erenköy kız lisesi fransızca muallimliğine bayan Sadiye, Davudpaşa ortamektebi beden terbiyesi muallimliğine B. Cevad tayin edilmişlerdir. Yozgadda zelzele Yozgad 21 (A.A.) — Bu gece Saat 24 ten sonra Iki defa şiddetli yer sarsıntısı olmuştur. Hasar ve zaylat yoktur. nan kızını görmek arzusunu duydu. Pembeye mektup yazıldı. Halide ha- nımın Menemendeki çifliğinde rande- vu verildi. Şermin üç aylık olmuştu. Zavallı anne, yavrusunu görünce İçini kemi- ren hicabı unutarak, büyük bir sevinç- le kızını okşamağa, sevmeğe başladı. Akşam üstü iki kadın gene evlerine döndüler. Uşak kendilerine, İstanbul. dan gelen bir mektubu uzattı. Halide hanım satırlara göz gezdirdi ve: — A... - diye bağırarak “Cenana mektubu verdi. Kız, hızlı sesle şunları okudu: Mektubumu alır admaz Mifen der- hal Cenanla birlikte İstanbula ha reket edin. Feridun bey izinli olarak Türkiyeye geliyor. Ancak bir ay kala- bilecekmiş. Karor verilen düğünün bu kısa müddet zarfında derhal ya pilması lâzım. Sonra yeni eslilerimiz, izdivacı müleakıb derhal Avrupaya gidecekler... Dört gözle sizi bekliyorum. Boşuna vakil kaybetmeden derhal geliniz, Hazırlıkları ancak bilirebiliriz. Lema- nın elbisesi wmarlandı bile . Her iki- nizi muhabbet ve iştiyakla öperim. 22 Eyini 1938 Eaftalık piyasa Ihracat hararetli şekilde devam ediyor yapağı ve pamuğa istek çoktur Piyasada geçen haftaya nisbetle | yapağı ve tiftik fiatlerini sormaktâ- ehemmiyetli bir değişiklik yoktur. Or- ta Avrupadaki siyasi hâdiselerin uza- ması, piyasada bir alâka ile takib edil- mektedir. Maamafih, piyasa bu hâdi- selere karşı geçen haftaki kadar has- sas değildir. Gösterilen alâkanın ihra- cat vaziyetine tesir edecek mahiyeti yoktur. Geçen haftada yazdığımız gibi, ihracat mevsiminin en hararet- li devresinde bulunuyoruz. Bilhassa Amerika ile ticari münasebetlerimiz artmaktadır. En ziyade Ege mıntaka. sından kuru meyva ihrac edilmekte. sebetlerinin artması için İstanbul Ti- caret Odası İle Belgrad Ticaret Odası büyük bir gayret sarfelmektedir. Ti- caret odası heyetinin Belgradı ziyareti her iki tarafın ekonomik yakınlaşma- sı üzerine büyük bir tesir yapmıştır. Yugoslavyadan kuru meyvalarımıza karşı yeni istekler başlamıştır. Bu ta- leblerden sonra, Yugoslavyanın kuru İhracat aklen vaziyeti Hububat maddeleri — Dünya buğ- day piyasasındaki gevşeklik devam etmektedir. Siyasi hâdiselerin de bey- nelmilel buğday piyasası üzerine te- siri olmaktadır. Bütün bu vaziyete rağmen, Almanyaya, Filistine ve ufak partiler halinde de diğer memleketle- Te ihracat devam etmektedir. Arpa piyasasının vaziyeti, buğday piyasasından daha farklıdır. Arpa için, daha ziyade alıcı bulunmakta- dır. Alıcı memleketlerin başında, İtal- ya, Belçika, İngiltere, Hollanda var- dır, Yulaf için İngiltereden pek az sipa- rişler yapılmaktadır. Çavdara gelince, bu seneki çavdar istihsalâtı da azdı, böyle olmakla beraber, çavdara karşı talebler çoktur. Almanyadan, Çekos- Jovakyadan çavdar nümumeleri iste- nilmektedir. Geçen sene çavdarları- mizin en büyük müşterisini Çekoslo- ve yapağı piyasasının vaziyeti iyidir. Bir taraftan Sovyet Rusya. ticaret mümessilliği, diğer taraftan İngiliz firmaları piyasa ile alikalarım devam ettirmektedirler. Alman firmaları da, reddedeceğim! - dedi. - Zaten kendi- sine, evlenmek istemediğimden bah- setmiştim. Halide hanım cevap vermedi. Genç Kız, hayret ederek teyzesine baktı İh- tiyar kadın da sapsarı kesilmiş, dalgın düşünüyordu. Yeğenini intihar teşeb- yakaladığı gündenbe- tanbula gidip te anneme şifahen mi söylememi daha münasip buluyorsu- nuz? Halide hanım, ağır ağır: — Kızım! - dedi, - Her gün Cenabı Hakka yalvardım. Bizi tehdid eden bu izdiyac meselesinden kurtulmamız için niyaz ettim. Duamı kabul buyur- madı... O halde kaderin cilvesine kat- Janmaktan başka çaremiz yoktur. Cenan, dehşetle: — Ne diyorsunuz?.. rum! — Yavrum!.. İkimiz de kabahatli- yiz... Sen değersiz bir adama kapıldı- ğın için... Bense seni iyi muhafaza edemediğim için... Zira bana tevdi edilmiştin. Sıyanet vazifemde kusur Anhıyamıyo- dır. Romanyaya da ufak partiler ha- linde yapağı gönderilmiştir. Japon firmaları az miktarda tiftik almak için, piyasada soruşturmalar yapmaktadırlar. Maamafih Japon fir. balya pamuk satmıştır. Şimdiye ka- dar Iğdır pamukları en ziyade Sovyet Rusyaya ihrac edilirdi. Netice itiba- rile ihracat bakımından, dokuma ham maddelerimizin vaziyeti gayet iyidir, Alükadarların söylediğine göre, bu se- ne pamuk, yapağı, tiftik piyasasında stok mal kalmıyacaktır. Yiyecek maddeleri Yağlar — Yağ ve peynir piyasasın- da yükseliş görülmektedir. Geçen haf- ta da yazdığımız gibi, yağ istihsal mm- takalarından piyasaya az yağ gel- mektedir. Bu yüzden Trabzon yağla rımn kilosu 85 kuruşu bulmuştur. Fiatlerin gün geçtikçe daha ziyade artacağına şüphe yoktur. Gelen mal. Jar da soğuk hava depolarına nakle dilmektedir. Peynir fiatleri de daha kış gelme- den pahalılanmıştır. Perakende ola- rak beyaz peynirlerin kilosu 40 ku- ruştu, son hafta içinde 45 - 50 kuruşa kadar yükselmiştir. Piyasada peynir nevileri çoktur. Süt tozu fabrikaları tarafından piyasaya, kremalı peynir. ler, Hollanda tipi peynirler arzedil. mektedir, Bu nevi peymirlerin sarfiya- tı gün geçtikçe artmaktadır. Meyvalar — Mevsim münasebetile, şelali gelmemektedir. Şimdi piyasada bol olarak üzüm ve elma bulunmak- tadır. Fakat taze elmalar, fiat itiba- rile pahalıdır. Konyanın kırmızı el- maları, hem sert hem de ekşidir. Böy- le olmakla beraber, fiati 30 - 40 ku- dır. Rizeye yakın bir kaza merkezi olan Pazarda, elma toplamak ve el- mayı kurutmak için, yeni tesisat ya- pılmıştır. Meyva İşi için, Ziraat Ban- kasının da Iştirakile teşekkül edecek bir şirket, gerek iç piyasaya ve gerek dış piyasalara, ucuz elmâ sevkedecek- tir. Yaş meyva tacirlerinin söylediği- ne göre, bu sene Niğdede elma mahsu- lü pek boldur. Yalnız Amasyada mah- sulün az olduğundan bahsedilmekte dir. — H. A. ne henüz giren bir kızın evlenmekten ilam arkey e) cayma dan vazgeçişi az ceza mudır?.. "İki kadın, sükütla bakıştılar. Göz- Sonra kararını vermiş gibi, katiyetle: — Böyle kalamazsın! Bu izdivacı kabul etmezsen herkesin merakını uyandıracaksın!.. Bu derece parlak bir teklifi reddetmen dedikoduları mucip olur... Ne kurcalayıcı insanlar vardır!.. Eşerler, eşerler, belki de sır- rımızı meydana çıkarırlar... Gene de âleme rezil oluruz!.. Yegâne çaren, evlenmektir!., — Sırrım meydana çıkarsa, çocu- ğumu alır, kaçarım! — Hayır, Cenan! Bunu yâpamaz- sın. Çünkü hepimizin üstüne çamur sıçrar! Senin yüzünden bütün aile le- kelenir!.. Evlâdım! Sana yalvarıyo- rum! Hepimizin şerefi namına bu İz- divacı kabul et!.. Namusunla oturur, 'kocans dört elle sarılır, mazideki pü- Tüzünü bu suretle temizlersin. Bu s€- nin yazitendir!.. Kabahatini ancak böylelikle aftettirebilirsin. Arkası var)